Crash, wat is de oorzaak? En Zenmuse niet meer horizontaal

Vandaag een mega crash mogen meemaken, hexa viel van ongeveer 60 meter in 1 keer naar beneden!

Ik zag dat het voltage van de batterij ook in 1 keer daalde van ongeveer 13,2 volt naar 6,0 volt. Vanavond nog even een uitdraai gemaakt van de iosd en deze gaf inderdaad een plotselinge val van het voltage aan, in enkele seconden! en 37 seconden voor de crash was het voltage nog een 14,0 volt.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Later de batterij aan de oplader gehangen en gaf 13,0 volt aan...

Gevolgen zijn vervelend, een landingsgestel dat aan de knoppen is en een zenmuse H3-3D die niet meer horizontaal hangt, helt ongeveer 20 graden naar link over. Is deze rijp voor de sloop of reparatie of kan ik hier zelf nog wat aan doen?

Al met al mijn dagje niet... :(:(
 
Oorzaak zou kunnen zijn dat de etmp voor de Lipo te laag was. (omgevings temp bedoel ik). Maar het is natuurlijk gissen. Je vermeld wat weinig gegevens. Maar meer weet je waarschijnlijk ook niet?
Was je Lipo helemaal vol en was hij warm of laf hij al lang in de auto.
Hoe doet die het als hij weer op kamer temp is?
Ik denk dat je het daar moet zoeken....
 
Hij lag in de schuur bij een graadje of 10. En daarna nog even in de auto waar het ook niet erg warm was.
Dus na een tijdje vliegen te koud in de lucht en dan een voltage drop? ik ben helaas geen expert op het gebied van batterijen...

Wat voor gegevens heb je nog nodig?
 
Kijk je stekker eens na, heb dit eerder gezien
bleek er wat vocht ( condens ) in de stekker gezeten te hebben

( dus je stekker van je accu )


Gevolg, sluiting / slecht contract..
/ stilvallend model

De telematrie liet ongeveer het zelfde zien, kortstondige Voltage vallen


( maar die van mij stond op 4 wielen dus de schade was niet zo groot )
 
Dat een gezonde lipo zo ver keldert,(zelfs in deze kou) is wel erg.. Je zou haast denken aan een defecte cel.

Maar ja dat kan weer niet omdat hij weer 13 volt aan gaf, op d elader natijd..

Wel heb je zulks soort fratsen als de lipo echt op is, of echt beschadigd is geweest. (te diep ontladen, opgebold is, of combi van dezen) dan kan de kou , of een plotselinge belasting (of combi) wel dit soort gedrag veroorzaken...
 
Bij welk voltage belast stop je meestal met vliegen?

Wil toch wel voordat de 13,2 volt gehaald is geland zijn. Was ook aan het terugvliegen om te landen toen de batterij op 14 volt stond.. Niet dat het toen al nodig was maar met het koude weer wilde ik op save spelen... en dan haalt ie het net niet...

Dat een gezonde lipo zo ver keldert,(zelfs in deze kou) is wel erg.. Je zou haast denken aan een defecte cel.

Maar ja dat kan weer niet omdat hij weer 13 volt aan gaf, op d elader natijd..

Wel heb je zulks soort fratsen als de lipo echt op is, of echt beschadigd is geweest. (te diep ontladen, opgebold is, of combi van dezen) dan kan de kou , of een plotselinge belasting (of combi) wel dit soort gedrag veroorzaken...

Batterij is nog relatief nieuw maar ik heb in het begin wel de connectoren vervangen omdat deze voor mijn gevoel niet helemaal schoon waren, alsof ze een keer een opdonder hebben gekregen en daarna schoongemaakt zijn.. Maar dat is gissen!

Wel een uitdraai gemaakt ui de IOSD:

full


En daarna nogmaals aangesloten om vooral even te kijken of alles het nog deed, motoren overigens niet aangezet, hij stond toen in de kofferbak... :D met de volgende uitdraai:

full


Kijk je stekker eens na, heb dit eerder gezien
bleek er wat vocht ( condens ) in de stekker gezeten te hebben

( dus je stekker van je accu )


Gevolg, sluiting / slecht contract..
/ stilvallend model

De telematrie liet ongeveer het zelfde zien, kortstondige Voltage vallen


( maar die van mij stond op 4 wielen dus de schade was niet zo groot )

De stekkers zien er goed uit, en die van mij stond ook op 2 poten, heel even... toen stuiterde hij weer een half metertje omhoog en landde op zijn dak... :onweer:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dan nog even terugkomend op de zenmuse, na veel zoeken op internet wat de oorzaak zou kunnen zijn, firmware opnieuw geïnstalleerd en advanced cali van de imu geen resultaat.

Wat ik nog zou kunnen doen is een reset, schijnt te kunnen door 2 punten met elkaar te verbinden en dan de stroom erop.

Maar wat ook kan is dat de arm toch een klap gekregen heeft en dus niet meer haaks staat ten opzichte van het bovenste gedeelte van de zenmuse (en hier wordt denk ik geregeld dat alles horizontaal blijft hangen)

Zie hieronder 2 foto's, op 1 foto 2 pijlen gezet en de afstand links is kleiner dan rechts, scheelt ongeveer een 0,6 mm. genoeg om scheef te hangen wellicht? Is er iemand in de gelegenheid om dit te meten bij zijn of haar zenmuse?

Mocht de afstand dus gelijk moeten zijn dan wordt het of retour sturen of zelf terugbuigen... tja.. er zwerft een filmpje op youtube hierover maar of dat zo slim is..

full


full


Daarnaast (en nu ga je er natuurlijk op letten of er niet meer mis is en zie je misschien dingen die heel gewoon zijn) voel ik dat de zenmuse aan staat als ik het bovenste gedeelte vastpak. Het is niet echt trillen maar het staat onder spanning zeg maar. Is dit normaal? Normaal raak ik de zenmuse namelijk nooit aan als hij aanstaat..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals Mark zegt, 13.2 volt is veeeeel te laag.
14 volt om te landen lijkt er meer op.
Ik wil altijd bij 14.3 volt belast geland zijn.
Je zult dus wat vroeger moeten landen en de oorzaak lijkt me wel bekend.
Wel erg zuur, schade aan de zenmuse!
 
Zoals Mark zegt, 13.2 volt is veeeeel te laag.
14 volt om te landen lijkt er meer op.
Ik wil altijd bij 14.3 volt belast geland zijn.
Je zult dus wat vroeger moeten landen en de oorzaak lijkt me wel bekend.
Wel erg zuur, schade aan de zenmuse!

Hoi Ben,

Dank voor het meedenken. Ik heb altijd begrepen dat 3.2 volt belast zo ongeveer het minimum is waarbij je ook echt geland moet zijn. Daaronder zou het schadelijk zijn voor de batterij. Dat zou voor een 4S dus 12.8 volt betekenen. Mijn eerste warning in de naza staat op 14.0 volt belast en mijn tweede op 13.5 volt, ook belast. Dit zou dus prima moeten zijn, ik vlieg tot nu toe niet buiten zicht dus ben relatief snel geland.

Daarnaast heeft deze batterij er nog maar 5 vluchten opzitten waarbij het voltage belast nooit onder de 13.2 is gekomen.

Jouw voorstel is ruim een voltage hoger en nu ben ik dus enigszins verward wat wijsheid is. Te voorzichtig is zonde van je vliegtijd maar te onvoorzichtig veroorzaakt dingen die niet zo leuk zijn.. :(
 
Simpel, je warning staat nu gewoon te laat anders was je niet gecrasht.

Beter te voorzichtig met je accus dan niet voorzichtig genoeg.
Als je goed voor je accus zorgt gaan ze t langste mee iig.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Simpel, je warning staat nu gewoon te laat anders was je niet gecrasht.

Beter te voorzichtig met je accus dan niet voorzichtig genoeg.
Als je goed voor je accus zorgt gaan ze t langste mee iig.

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Grote vraag is wat dan niet te laag is. In jouw link staat dat een cel niet lager mag komen dan 3v, dat is bij een 4s dus 12v totaal onbelast. Ik begon met landen bij iets minder dan 14 volt belast. Had ook al aangegeven dat ik op tijd begon met landen.

Ik lees hier op het forum dat de meesten zo tussen de 3,2 en 3,5 volt per cel geland willen zijn. Dat zou tussen de 12.8 en 14 volt zijn.

En natuurlijk liever save dan te veel risico maar bij voorkeur wel zonder de vliegtijd onnodig veel te verkorten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer bij 14v al geland te zijn.
Als je voltage richting de 14v gaat alvast in de buurt blijven zodat je binnen korte tijd geland kan zijn.
 
[..]
Ik lees hier op het forum dat de meesten zo tussen de 3,2 en 3,5 volt per cel geland willen zijn. Dat zou tussen de 12.8 en 14 volt zijn.

En natuurlijk liever save dan te veel risico maar bij voorkeur wel zonder de vliegtijd onnodig veel te verkorten.
Het gaat niet enkel ook om de spanning, een andere 'regel' met lipo's is dat je die beter niet meer dan 80% van de capaciteit ontlaad. Daarnaast zijn lipo's en belastingen verschillend dus je kan niet zomaar uit gaan van x volt en dan moet het goed zijn. Ik vind het meer een kwestie van je setup leren kennen; als je wilt de spanning wat in het oog houden, kijken hoeveel er weer geladen wordt, dan ken je het gemiddelde verbruik/minuut en zodoende je vliegtijd inschatten. Vlieg je anders dan normaal, bijvoorbeeld sneller of met meer klimmen vlieg dan wat korter omdat het mogelijk meer verbruikt dan anders.
Als je tijdens het vliegen ook de ontladen mah weet kan je misschien meer de grens opzoeken maar anders zou ik met een setup die niet met een (zo goed als) lege lipo mag komen te zitten een ruime marge aanhouden en meer lipo's meenemen :)
 
Het gaat niet enkel ook om de spanning, een andere 'regel' met lipo's is dat je die beter niet meer dan 80% van de capaciteit ontlaad. Daarnaast zijn lipo's en belastingen verschillend dus je kan niet zomaar uit gaan van x volt en dan moet het goed zijn. Ik vind het meer een kwestie van je setup leren kennen; als je wilt de spanning wat in het oog houden, kijken hoeveel er weer geladen wordt, dan ken je het gemiddelde verbruik/minuut en zodoende je vliegtijd inschatten. Vlieg je anders dan normaal, bijvoorbeeld sneller of met meer klimmen vlieg dan wat korter omdat het mogelijk meer verbruikt dan anders.
Als je tijdens het vliegen ook de ontladen mah weet kan je misschien meer de grens opzoeken maar anders zou ik met een setup die niet met een (zo goed als) lege lipo mag komen te zitten een ruime marge aanhouden en meer lipo's meenemen :)

Dank voor je duidelijke uitleg! Het is ook nog een leerproces voor mij, nu even met een minder leuk gevolg maar ik wil het uiteraard voornamelijk voorkomen in de toekomst. Het betret een 5000mah lipo en toen ik hem aan de lader hing was hij voor 3500 mah ontladen. Dat is 70% en zou dus prima zijn volgens jouw richtlijn hierboven. Klopt toch?

Overigens iedereen bedankt voor de input, wordt zeer gewaardeerd!
 
Je hebt ongeveer 4 1/2 minuut gevlogen tot hij leeg was. Je heli trekt behoorlijk veel stroom. Dan is 3,2 volt onder last per cel veel te laag, zeker gezien de lage temperaturen.

Wat vergeten wordt, maar waarschijnlijk in dit geval niet aan de orde, er had ook een plotselinge heftige gebruiker kunnen zijn die de spanning omlaag trekt.
Zoals bijvoorbeeld een motor die plotseling zwaar gaat lopen. Of ijsafzetting op de leading edge van je propeller. Of een regelaar waar een fase van is doorgeslagen. Je spanning kan dan ook plotsklaps ver inzakken.
 
Je hebt ongeveer 4 1/2 minuut gevlogen tot hij leeg was. Je heli trekt behoorlijk veel stroom. Dan is 3,2 volt onder last per cel veel te laag, zeker gezien de lage temperaturen.

Wat vergeten wordt, maar waarschijnlijk in dit geval niet aan de orde, er had ook een plotselinge heftige gebruiker kunnen zijn die de spanning omlaag trekt.
Zoals bijvoorbeeld een motor die plotseling zwaar gaat lopen. Of ijsafzetting op de leading edge van je propeller. Of een regelaar waar een fase van is doorgeslagen. Je spanning kan dan ook plotsklaps ver inzakken.

Ik was ook even verward maar het het waren volgens mij ongeveer 450 seconden, 7 1/2 minuut dus. Die heftige gebruiker zou natuurlijk nog wel kunnen maar kan ik denk niet meer achterhalen. Ik ga zodra het landingsgestel gerepareerd is de lipo testen door deze weer te belasten en dan zien we wel wat er gebeurt. Denk dat net boven de grond hoveren niet veel kwaad kan, een val van 20 cm kan het landingsgestel wel opvangen.. :p

Wat ik ondertussen wel begrijp van alle adviezen is dat ik eerder ga landen. Better safe than...
 
Al ik je log bekijk kom je los bij ongeveer 120-140 seconden. En ga je hard naar beneden bij iets over de 400 seconden. Is in mijn berekening nog altijd 4,5 minuten. Dat is een zwaar belaste lipo.
 
Je voltage warning staat te laag. Je beredenering komt alleen de laatste stuk is sterk afhankelijk van de lipos. Vanaf 13,5 volt gaan ze soms heeeeeeel hard, maar dan heel hard naar beneden. Zeker de betere lipos houden lang hun spanning goed.
 
Back
Top