700mm DLG, zelfbouw

Ben bezig met een klein, crash bestendigd werp-zwevertje te maken voor mijn dochter, maar heb wat hulp nodig van de ervaren bouwers hier om er een succes van te maken. Constructie: vacuum-glassen.

Met de kans op een verwend kind krijgen kon ik het toch niet laten ja te zeggen toen ze het vroeg. Hij moet natuurlijk wel roze worden. Mijn vrouw vindt dat er bloemen op moeten. :rolleyes:

full
full



Ik heb de Tip-profielen van de Mimi gebruikt. AG-03 145mm -> AG-11 90mm, span 700mm

Ze is 1m 5cm , 4 en een halve jr oud en vind het op de Simulator het leukst zo hard mogelijk te crashen, liefst in het water, maar doet dat door ongecontroleerd de controls hard in een hoek te duwen of snel heen en weer te wiebelen. No-way dat zij voorlopig een afstandsbesturing vast mag houden.

Vandaar dat ik een freeflight model in gedachten heb, wel DLG zoals die van Papa :)

V-staart wil ik wel graag. Ze kan toch niet hard gooien en scheelt stabilo's opnieuw vastlijmen. Staartstanden instellen zou met een nylon schroefje kunnen waar het dyneema draad aan vast zit naar de staart.

Ik probeer scherpe randjes te minimaliseren en weet al dat haar vingertjes de werp-pen goed vast kunnen houden (beetje touwtrekken gepeeld met een kartonnen vleugel met de pen er in :)

---
Heb al wat materiaal bij elkaar, maar nu tijd om keuzen te gaan maken:

-Wel of niet V-staart.

-Freeflight of wel R/C gaan inbouwen. Hangt er een beetje vanaf of het mogelijk is het model in een stabiele cirkel te laten vliegen na lanceren. Vluchttijd mag rond de 10-20 seconden zitten, dan ben ik al blij.
De huidige romp is te klein voor servo's.

-Vleugel wordt in een stuk gelamineerd, en na uitharding zagen en V-stelling er in. Hoeveel V-stelling, of is een poly-vleugel veel beter?

-Vleugelbevestiging:
Ik denk er aan om de vleugel met 2 elastieken vast te zetten op de romp. Kan veel schade schelen. Daarbij op twee plekken waar normaal gesproken de vleugel aan de romp vastgeschroefd zou worden een heuveltje op de romp en een deukje in de vleugel wat exact op elkaar past. Dan verschuift het niet tenzij er veel kracht op komt. Goed idee of toch gewoon schroeven?

-Lengte en oppervlakte staart:
Ik weet niets, maar heb een beetje van de Appogee bouwplannen afgekeken. heb al een setje staartstukken klaar liggen en hoop die te gebruiken. Is een HT-22 dus niet echt een symetrisch profiel. 12mm lang 70mm tot 60mm aan de tip profiel-lengte.


-Staartbuis Skyshark P100 is van een Mimi, en moet nog ingekort worden.
Wat adviseren jullie voor de staart?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
B.. No-way dat zij voorlopig een afstandsbesturing vast mag houden.
...

Misschien net wel…

Laat ze maar ondervinden dat in real life, dingen geen 9 levens hebben of gewoon opnieuw opgestart worden…
Beter nu met een vliegtuigje, dan binnen 14 jaar met haar eigen auto…

Maar dit geheel terzijde…

Roze? Laat ze zelf eens kiezen, misschien wil ze wel een zwarte met een draak erop… ;)

Op tweede kerstdag bij de chuckwedstrijd waren wel wat robuuste modellen die ook in kinderhanden passen, meen ik. Mss in die hoek eens info/plannen vragen
 
Grappig idee!
Voor vrije vlucht wordt een Y staart succesvol gebruikt. V geeft vaak een rol na het loslaten.
 
Misschien net wel…

Laat ze maar ondervinden dat in real life, dingen geen 9 levens hebben of gewoon opnieuw opgestart worden…
Beter nu met een vliegtuigje, dan binnen 14 jaar met haar eigen auto…

Maar dit geheel terzijde…

Roze? Laat ze zelf eens kiezen, misschien wil ze wel een zwarte met een draak erop… ;)

Op tweede kerstdag bij de chuckwedstrijd waren wel wat robuuste modellen die ook in kinderhanden passen, meen ik. Mss in die hoek eens info/plannen vragen

Roze was natuurlijk haar keuze... en ik maar weer opnieuw naar de Action sjokken voor verf. :D

Ze begrijpt de proportionele besturing gewoon nog niet, dan heeft het ook geen zin haar in het echt wat te laten crashen waar ik veel tijd in heb gestopt.


---

Y-staartje steekt ook weer onderaan uit, kans op breuk. ik kan natuurlijk eerst V-staart maken en later altijd nog de onderkant er bij plakken mocht het nodig zijn.
 
Het is geen zelfbouw, maar wel een zeer geschikt vliegtuig voor jonge kinderen (t/m een jaar of 6):

https://www.conrad.nl/nl/seebauer-powerglow-felix-60-v2-werpvliegtuig-bouwpakket-600-mm-205068.html

Mijn zoontje van 4 en een half vond tijdens de eerder genoemde chuckwedstrijd in Malden uit dat het vliegtuig toch niet onverwoestbaar was, toen hij er in zijn ongeremde enthousiasme met beide voeten bovenop sprong. Dat kon de vleugel niet hebben. Voor hem een wijze les, want nu moet hij dus sparen voor een nieuwe.

Misschien een tip: als je een vliegtuig gaat maken voor je dochter, gebruik dan materialen die wat kunnen hebben. Ik denk aan EPP.

Greetz,
Jurgen
 
hehe, hoe jong is je dochter? heb zelf een dochter van 10 mnd. en net zoveel modellen voor haar, allen roze natuurlijk;)

ze heeft er niet eens om gezeurd.....lol
 
Ze is echt geen wildebras die probeert op deze modellen te gaan staan. Mijn 1 metertje pakt ze ook wel eens van de grond en is heel voorzichtig.

Als ik met dat kant-en-klare EPP model aan kom dan weet ik haar reactie al:
"Neeeee Papa! die is toch niet goed!" en vervolgens lacht ze me uit.

Ja, echt een wijsneus. :zon:
 
Het is geen zelfbouw, maar wel een zeer geschikt vliegtuig voor jonge kinderen (t/m een jaar of 6):

https://www.conrad.nl/nl/seebauer-powerglow-felix-60-v2-werpvliegtuig-bouwpakket-600-mm-205068.html

Mijn zoontje van 4 en een half vond tijdens de eerder genoemde chuckwedstrijd in Malden uit dat het vliegtuig toch niet onverwoestbaar was, toen hij er in zijn ongeremde enthousiasme met beide voeten bovenop sprong. Dat kon de vleugel niet hebben. Voor hem een wijze les, want nu moet hij dus sparen voor een nieuwe.

Misschien een tip: als je een vliegtuig gaat maken voor je dochter, gebruik dan materialen die wat kunnen hebben. Ik denk aan EPP.

Greetz,
Jurgen

Dan ben jij zeker de Jurgen die de volgende review schreef. :p

"Reeds meerdere van deze modellen gekocht, ook voor kennissen en vrienden. Mijn zoontjes van 2 en 4 kunnen er prima mee uit de voeten. Ook discus launch (de vleugeltip vast houden en dan slingeren) is mogelijk. Zeer eenvoudig in elkaar te zetten. Zorg wel voor wat reserve elastieken als je gaat vliegen. Origineel heeft het model een lichte neiging om te duiken in de vlucht. Dit is te verhelpen door de instelhoek van de vleugel iets (1 tot 2 mm) te vergroten met een stukje hout of een paar laagjes tape."
 
Bent al weer wat verder met het model. vleugeltips gevormd en geschuurd, carbon strips voor de spar er in gelegd en alle delen aan elkaar geplakt klaar voor baggen.
Nu nog mooi weer om de mylars buiten te kunnen spuiten.

Ik heb een idee opgeborrelt voor de staartbuis dat ook nuttig kan zijn voor de reguliere Mimi's.
Ik ga de Skysharp P100 buis in een accuboormachine stoppen en het uiteinde naar de stablio gelijdelijk aan steeds dunner schuren onder de stromende kraan.
Zal vast niet veel tijd kostten voordat er heel wat wanddikte af is en gewicht besparen waar het het meest uitmaakt.
---

Weet iemand nog een simpel calculatie programma die kan voorspellen hoe stabiel het model zal worden met de huidige staartvlakken? Kan me ook een idee geven hoe lang ik de staartbuis wil houden.
 
Hier info van de Nemo van Daniel Szkudlarek. Zijn site nemomania is niet meer toegankelijk, en ik vind ook geen actuele info over hem.

full


Met deze info kan je misschien wat doen voor jouw 700 mm DLG.

Ik heb een Nemo en zou alleen de V-stelling groter maken.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Rick. ik ga dat plan zo eens vergelijken met wat ik nu heb.

Ben al lekker aan het verder bouwen gegaan.
Paar (voor mij) nieuwe technieken toegepast die later ook op de grotere modellen gaan. Spar systeem met de rechthoekige koolstof staafjes ging prima. 0,5 x 3 x 750mm van HK. lekker goedkoop, 5 stuks voor 2 euro ofzo.

mijn nieuwe (922?) 3m transfer tape geprobeerd voor de voorlijst. werkt makkelijk. Heb er ook een stukje 3k CF tow tussengeplakt, ik hoop alleen dat de epoxy door de lijmlaag heen komt. volgende keer de tow aan de kant bij het glasweefsel leggen, weet ik zeker dat hij epoxy krijgt. Al doende leert men :)

Achterlijst wou ik ook een 3k tow hebben. Dit maal deze eerst strak opgerold en met CA aan de achterlijst geplakt. Werkte erg goed en kost niet veel tijd. zeker herhaalbaar bij een volgend model. Ik had hem platter kunnen duwen, maar wil hier een mooi stomp achterlijstje om geen scherpe randen te hebben.

Aramide scharnier met de transfer-tape. briljant. knip prima met de kleine Action schaar. beter dan met de katoenschaar van de Hema. Beetje een miskoop.

Morgen hopen op droog weer, kan de mylar geverfd.

full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aramide scharnier met de transfer-tape. briljant. knip prima met de kleine Action schaar. beter dan met de katoenschaar van de Hema. Beetje een miskoop.

Laat ik die laatste net gekocht hebben.
Nog niet kunnen proberen met kevlar.
Toch bedankt voor de (te late) tip. ;-)
 
Je kan vast nog ruilen.


Mylars in de verf. stiekem toch meer werk dan je denkt.

Die fluor roze knalt er echt uit zeg. Misschien wel een van de zichtbaarste kleuren zie er is.
Papa straks jaloers zeker :D

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem aan dat je bekend bent met "meisjes tape" ?
ideaal om de voorlijst mee af te werken! Dit kistje kan niet zonder straks!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laat ik die laatste net gekocht hebben.
Nog niet kunnen proberen met kevlar.
Toch bedankt voor de (te late) tip. ;-)

Van iedere schaar, ook waardeloze, maak je heel makkelijk een kevlarschaar.
De bladen van de schaar, stuk voor stuk, gewoon langs de draaiende schuurschijf halen. Zorg ervoor dat het blad haaks op de schuurschijf ligt.
Ik gebruik Actionscharen, heb er een stuk of 10, die ik eens in de zoveel tijd langs de schuurschijf haal. Kost nog geen 3 minuten voor 10 scharen.

Tip, de scherpe geslepen scharen bewaar ik in een andere la dan de gebruikte :p

Loet
 
Mylars spuiten als het -5'C is,een te dikke laag spuiten, en dan binnen de blazer erop geeft een bijzondere reactie. Staartvlakken met craquelé effect :). tot wel een mm brede barsten.
Ik was te lui om overnieuw te beginnen dus maar gewoon gebruikt en in de zak gestopt.
Dat paarse schuim geeft vast wel een mooie kleurcombo met fluor-roze.

Morgenavond mag liefje haar vliegtuigje zelf uitpakken.
 
Ben al weer wat verder.
Vleugeltips moeten nog losgesneden/gezaagd en dan monteren.

Lekker veel koolstof in de romp, 3 lengtes 24K tow, 150g glas + 50g glas.
Ik acht deze onbreekbaar.

Staart instelling heb ik een schroef-veer systeem voor bedacht. Gemakkelijk bij te stellen.

Staartstukken 5,5 gram samen. Vleugel 40 gram. Moet nog ~15g lood in de neus.
AUW zal dan tegen de 80 gram aan liggen. Iets meer dan gehoopt maar stevigheid is nu prioriteit. Eerst verjaardagsfeestje, dan weer verder.

Groeten! :D

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gebogen werpstift barstte open met het bijlschuren, zal opnieuw gemaakt moeten worden samen met het volgende project.

Knik van 12 graden op de vleugeltips, midden is recht gebleven. Epoxy heeft ondanks de vaseline op de vleugel helaas toch het geheel permanent aan elkaar gefixeerd. Vleugel dus niet verwijderbaar geworden. Wie weet komt hij ooit nog eens vanzelf los.

Neusje zilver geschilderd, ballast erin. Klaar voor de testvlucht.


Wordt steeds gezelliger in de huiskamer op de kast.
Meisje is blij.


full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top