Implosie vleugel Mosquito

hoi,

na heel wat topics te hebben gelezen hoopte ik klaar te zijn om mijn eerste vleugel (van een oude zwever) te upgraden/verstevigen door hem met glas en carbon in te pakken en dit dan onder vacuum te laten drogen.
Driewerf helaas ... vanmorgen vond ik een vleugel in de zak die op verschillende plaatsen helemaal is ingedeukt. -0.8bar was wellicht iets teveel voor dit oude ding.
De vleugel lijkt me onherstelbaar, dus nieuwe vleugels maken dringt zich op.

Daarbij hoop ik op wat input van jullie. Ik heb veel meer vragen dan antwoorden, dus ik begin maar aan mijn vragenlijstje :

1/ Aangezien ik voor dit oude zwevertje (~ 420cm) nieuwe vleugels moet maken, moet ik eerst gaan kiezen welk profiel het moet worden.
Hieronder het oude profiel, maar dat hoeft voor mij zeker niet identiek.
Ik wil vooral gaan thermieken, acro en speed interesseren me niet.

Mosquito_Profiel01.png








2/ Welke bouwwijze zou ik gebruiken ? Wat is haalbaar voor een onervaren bouwer ? Zelf lijkt een negatieve mal maken en die met glas/carbon inleggen het beste resultaat te geven, maar op dit forum zie ik toch vaak dat ervaren rotten nog met vleugelkernen werken. Wat advies over de voor- en nadelen van de verschillende methodes zou heel erg welkom zijn.

Alvast bedankt bij voorbaat,
Bert
 
hoi,

ik heb al verschillende bouwverslagen doorgenomen, waaronder die van de ASW-28, de ASW20, de Adamas, de ASH-31 ... maar niemand lijkt met een negatieve mal te werken. Mij lijkt (ongestoord door enige voorkennis) net fijn om achteraf nog een exemplaar te kunnen bij fabriceren. Vandaar mijn voorkeur hiervoor. Maar als jullie mij (bijv. owv mijn gebrek aan bouwervaring) dit willen afraden zou ik dat ook graag horen.

Bedankt, Bert
 
Waarschijnlijk was die vleugel met het lichtste schuim gebouwd. Dat mag je inderdaad niet meer meer dan -0,4 atm. belasten.

Een goede 'strak' zijn de de SA7036-strak te zijn.
Dit is een thermiek strak die ook snel nog aardig is.

SA7036i (van "innen" / wortel)
SA7036m (van "mitte" / midden)
SA7036a (van "aussen" / tip)

Klik met de 'verkeerde muisknop' op de link, en kies "Doel opslaan als ...".
 
dag Dirk,

wat bedoel je met strak ? Is dit in de zin van "niet gewelfd"

Zelf ken ik niets van profielen, maar vind ik het wel leuk om met een klein beetje flaps traag rond te cruisen (als ik thermiek vind). Is dat met dit profiel mogelijk ?

Groetjes, Bert
 
Een "strak" (Duits woord) is een profielverloop. Wortel-profiel is ongelijk aan tip-profiel.
In dit geval is er sprake van:
- een wortel-profiel (SA7036i),
- een tussen-profiel (SA7036m) en
- een tip-profiel (SA7036a).

Ja, dit zijn flap-profielen. Koorde van de flap moet tussen de 20% en 25% van de lokale koorde zijn.
 
dag Dirk,

laat me beginnen met je enorm te bedanken. Niet enkel voor deze antwoorden, maar ook voor je bijdrages aan dit forum in het algemeen. Ik heb een en ander wat laten bezinken, en besef dat de weg van modelviegpiloot naar modelbouwer heel wat langer is dan ik aanvankelijk kon vermoeden. Door (oa jouw postings) te lezen op dit forum is het gaan kriebelen om ook te gaan bouwen/herstellen, en ik dacht dit met het oude Mosquito zwevertje te doen. De eerste les was meteen al een heel goede ... bezint eer ge begint !
Voor ik aan volledige vleugels in een negatieve mal ga beginnen, ga ik dus eerst maar eens wat kleinere dingen proberen die ik hopelijk wel tot een goed einde kan brengen.

Groetjes, Bert
 
Hoi Bert, aangezien je zo te zien al wel een vacuum installatie hebt kan ik je aanraden om de site van loet wakerman over het baggen van dlg vleugels eens te bekijken
Dit is mijn startpunt van het baggen met hele leuke resultaten ( oefening baart kunst)
Ik denk dat als je een wat zwaardere ligger gebruikt en wat zwaarder weefsel je een mooie stijfe vleugel moet kunnen baggen met een goed profiel! Als je xps schuim gebruikt hoeven mislukkingen ook niet veel te kosten

Sorry alvast voor het begin plaatje, daar moet je even door heen
http://home.hccnet.nl/l.wakkerman/pos_vleugelbouw/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Niels,

dit is idd een duidelijke uitleg, waarvoor dank. Het lijkt alsof meer mensen voor positieve bouwwijze kiezen dan voor een negatieve mal. Is dit eenvoudiger, of is er een andere verklaring ?

Bedankt, Bert
 
Is dit eenvoudiger, of is er een andere verklaring ?

Het is veel werk om een mal te maken (zeker als het zonder CNC moet), ook vrij duur (d'r gaat een berg epoxy en weefsel in zitten). En dan moet je daarna nog een model in je mal bouwen, maar dat is dan wel veel minder werk.
Als vuistregel wordt vaak verteld dat het maken van een mal loont als je er 3-4 en meer kopieën uit trekt.

Als je een goede mal hebt, is het maken van een nieuw positief uit die mal relatief eenvoudig, het gaat snel, en de vorm van de mal wordt telkens weer nauwkeurig gekopieerd.

Bij positief bouwwijze is de eindvorm nooit beter dan het positief dat je gebruikt. En dat is telkens toch een nieuwe, dus verschillende kopieën zijn nooit 100% gelijk qua vorm. Zeker als je schuimvleugels maakt mbv. vacuüm bestaat het risico dat je door het vacuüm het schuim vervormt. Daardoor kan de uiteindelijke vorm behoorlijk afwijken van de bedoelde vorm. Dat is zeker het geval als je de lichtste polystyreenschuim gebruikt, maar (naar mij onlangs is gebleken) ook nog met het veel hardere blauwe of groene schuim.
 
Helemaal eens met Dirk

het voordeel van de positive wijze is dat je heel makkelijk verschillende vleugels kan proberen (zowel wat profiel als betreft vorm)
zeker in de DLG hoek wordt er nogal wat geexpiremeniteerd

de negative wijze is prachtig als je meerdere exact de zelfde vleugels wilt maken
(club project om een eenheids klasse te maken bijvoorbeeld)

Als ik jou was zou ik XPS schuim gebruiken (gele spul uit de bouwmarkt)
dat snijd goed en is redelijk stevig wel wat zwaar ( ca 40kg/m3) maar een setje vleugelkernen voor een DLG 1,5 meter komt dan op 70 gram,
bij DLG ga je voor een hele lichte huid, bv 2 x 25 grams glas met 1K disser, je kan dan op een gewicht voor de vleugel uit komen op ca 140 gram, die is dan enorm stijf.

In jouw geval zou ik een wat zwaarder weefsel nemen, misschien dat anderen daar in kunnen adviseren ( 2 x 50 gram eventueel met disser of 25 gram + 50 gram, de lichtste aan de buiten kant voor een mooi glad resultaat)

als je de klasieke witte vleugels wilt kan je de mylar al wit spuiten, je krijg dan een spiegelglad oppervlak

dit is mijn eerste DLG-vleugel, helemaal niet gek toch voor een eerste keer, gewoon stap voor stap de site van loet gevolgd en heel veel vragen stellen.

de verf laag is ultra dun om gewicht te besparen (meer een nevel) daarom zie je de disser en ligger zo goed.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top