Naza gain-settings vraag.

Hallo,

Ik heb recent een H4 Alien quadcopter gebouwd.
De is voorzien van Sunnysky X4108 480KV motoren, ZTW 30A Simon-K ESC's, en een Naza Lite, welke is ge-upgrade naar een V2. LiPo is een 4S 5000mah en de props die ik nu gemonteerd heb zijn T-model 15x5.5

Op één of ander manier krijg ik het afstellen van de gains niet lekker voor elkaar. Het is de 3e Naza die ik gebruik voor een zelfbouw-project, maar blijf moeite houden met het afstellen.

De H4 blijft tijdens het hoveren 'waggelen', het is naar mijn idee geen oscilleren.
Kijk eens naar onderstaand filmpje, dan snap je wat ik bedoel. Tijdens het filmen was het nagenoeg windstil.

http://youtu.be/MYCCnEvC8aw

MYCCnEvC8aw


Ik vraag me af of met grotere props en langzamere motoren de gains juist omlaag of omhoog moeten, of heeft dit er niks mee te maken? Ze staan nu rond 175%. Ook schommelt de H4 een beetje in hoogte, ook in de video te zien.

Wat doe ik nou verkeerd? En ja, ik heb het filmpje van Emiel over gains al 10x bekeken, maar nog snap ik niet waar ik exact op moet letten.

Iemand tips?

Alvast bedankt.

Gr,Marco
 
Laatst bewerkt:
De waarde die je aan het opschroeven was toen je dit begon te merken, weer terug naar beneden zetten tot het weer weg is.
 
De waarde die je aan het opschroeven was toen je dit begon te merken, weer terug naar beneden zetten tot het weer weg is.

Yep, dat heb ik geprobeerd, echter dan lijkt het juist wat erger te worden. Ik heb ook het idee dat het geen oscilleren is.

Zijn waardes boven de 200% normaal?
 
Heb niet veel ervaring met naza, maar bij andere flightcontrollers zegt het getal maar weinig. Het gaat erom hoe ie erop reageert.
 
Ik denk dat de 175% eerder te hoog is dan te laag.

Bij een grote prop is de verandering bij toerentalvariaties groter dan bij kleine props, dus een kleinere verandering van het toerental (dus verlaging van de gains) zal een stabieler vliegbeeld opleveren.

Zelf heb ik een hexa met een totaal gewicht van ca. 3500 gram, props 13x4.7 en mijn gain instellingen staan op 135-145.
 
Boven de 200 komt wel voor, maar niet vaak...

Mijn filmpje is op zich wel duidelijk, maar kan me voorstellen dat je er soms niet uitkomt.

Je hebt op zich vrij grote props voor een 4s setup, met relatief langzaam lopende motoren..
Het zou me niets verbazen dat daar het probleem in kan zitten

Ter referentie:
Op 420 tot 480 kv pak ik meestal al een 6s setup.
Op 4s meestal 770kv/ 800kv met 12x3,8 carbon props

Soms kan het ook de esc zijn die te traag is, maar gezien hier al simonk op zit,en ervan uitgaan dat het n-fet only regelaars zijn, zou dat dus niet mogen.

Maar je bent welkom om langs te komen, kijken we er samen even na.
 
Boven de 200 komt wel voor, maar niet vaak...

Mijn filmpje is op zich wel duidelijk, maar kan me voorstellen dat je er soms niet uitkomt.

Je hebt op zich vrij grote props voor een 4s setup, met relatief langzaam lopende motoren..
Het zou me niets verbazen dat daar het probleem in kan zitten

Ter referentie:
Op 420 tot 480 kv pak ik meestal al een 6s setup.
Op 4s meestal 770kv/ 800kv met 12x3,8 carbon props

Soms kan het ook de esc zijn die te traag is, maar gezien hier al simonk op zit,en ervan uitgaan dat het n-fet only regelaars zijn, zou dat dus niet mogen.

Maar je bent welkom om langs te komen, kijken we er samen even na.


Hoi Emil,

Ik heb via het forum inderdaad al begrepen dat jij zo'n beetje de Naza-Guru bent ;)
Je Naza-gain filmpje (en ook de andere) heb ik al een aantal keer bekeken, alleen zie daar niet dat de quad 'waggelt', misschien alleen met veel te hoge gains.
Het is dat je niet in de buurt woont, ik woon in Den Haag, anders had ik graag gebruik gemaakt van je aanbod.

Ik heb bewust voor 'langzame' motoren met 15-inch props gekozen. Ik probeer ook het gewicht enigzins laag te houden, wil namelijk de vliegtijd verhogen (hoop op een minuut of 20) en de quadcopter hoeft niet snel te zijn. Ik wil 'm voornamelijk gebruiken om te filmen i.c.m. een Tarot T-2D Gimbal en een Gopro 3. Bij het hooveren heb ik nog genoeg power over om 'm snel te laten stijgen i.c.m. 4S. De ESC's hebben inderdaad Simon-K en zijn volgens mij ook N-FET ( zijn de ZTW Spider 30A ). Ik meen te hebben begrepen dat een Naza bij Full-Throttle ongeveer 80% van het maximale ESC-bereik gebruikt. Ik vraag me of de overige 20% dan ook eventueel word gebruikt om de quadcopter te stabiliseren (Roll & Pitch enzo). De gimbal en cam zitten er nog niet onder, maar dit lijkt me geen probleem omdat de H4 genoeg trust heeft.

Is het zo dat bij kleinere props (met snelle motoren) de Naza sneller corrigeert dan bij grote props met langzame motoren? Of is dit juist wat je met de gains instelt? Zoja, dan zou er toch een bepaald verband moeten zijn (grote props=lage gain, kleine props=hoge gain of juist andersom)?

Afijn, ik ga binnenkort maar eens het ruime veld in, samen met een laptop en een portie geduld.

Mochten er nog meer forumleden zijn met een quad i.c.m. een Naza en 'langzame' motoren met grote props (15" o.i.d.) dan ben ik wel een beetje benieuwd naar de gain-settings.

Gr,
Marco
 
Heb wel vaker "vreemde" combo's gebouwd, maar wat mij opviel is dat het "bokkig" werd, en niet zo soepel meer te vliegen was. Geen idee of dat is wat je ervaart. Maar zal idd gewoon het veld in, gains op een remote zetten en testen, testen en testen..
 
..... Maar zal idd gewoon het veld in, gains op een remote zetten en testen, testen en testen..

Heb vandaag maar weer eens mijn favoriete vlieg-weiland bezocht. Gewapend met 4 volle Lipo's en m'n laptop met de Naza-assistent.
Helaas stond er een stevige en vooral koude wind, maar toch aan de gang gegaan.

Eerst de Roll en Pitch gains rond de 100 gezet, de H4 waggelde nog steeds behoorlijk en reageerde dweilerig. Toen de, na wat tussenstappen, de gains op 200 gezet maar dat leek iets teveel van het goede. Uiteindelijk uitgekomen op een pitch en roll gain van 190. De H4 lijkt nu een stuk stabieler te zijn en komt weer mooi stil te hangen als ik volop R&P geef. De attitude gains staan op 130, en is volgens mij OK, vliegt mooi horizontaal.

Echter de Yaw-gain krijg ik nog niet goed. Als ik de de H4 snel wil ronddraaien word hij heel onstabiel, als ik het rustig doe gaat het wel redelijk goed. En met heel onstabiel bedoel ik dat hij hevig waggelt ( lijkt op heftig oscilleren), en met moeite in de lucht blijft hangen.
Ik heb geëxperimenteert met de Yaw-gain, waardes tussen de 100 en 210, maar dit lijkt niet heel veel uit te maken.

Ik heb 2 Lipo's leeggevlogen en daarna het spul maar weer ingepakt, m'n vingers werden een beetje blauw van de kou :eek:
Vliegtijd was 18 min met 1 4s 5000mAH Lipo., en had toen alleen maar af en toe een 1st level low-batt. dus 20 minuten bij betere temperaturen moet wel lukken.

Ben op de goede weg, alleen snap ik niet echt waarom hij bij veel Yaw zo heftig reageert. Is dit te wijten aan de hoge Roll & Pitch-gains? Of heeft de Yaw-gain hier überhaupt wel iets mee te maken? De vertical gain staat hier toch los van?

Ik moet toch maar eens proberen of ik de gains via X1 en X2 remote kan instellen, heb dit nog niet voor elkaar gekregen via de Taranis i.c.m. S-bus.

Tips m.b.t. het Yaw-gain verhaal zijn nog steeds van harte welkom.

Op naar hogere temperaturen en minder wind!

Gr,
Marco
 
Yaw gain, is wat anders dan de normale gain. Deze gaat niet oscilleren.. Echter een te lage gain, veroorzaakt wegdraaien. Te hoge gain enkel een sneller yawen.


Meestal stel ik het zo af dat je tijdens yaw geen ongewenste hoogte neemt. Dus tijdens yawen op hoogte blijft, en niet stijgt. Daarna na tunen, op gevoel.

Heb je een "rare" yaw, let dan goed op, of alles wel recht staat en niet 1 arm iets scheef zit ten opzichte van de ander,en de motoren ook onderling recht of evenwijdig zijn. Dus heb je ze in een hoek, zorg dat de hoek bij iedere arm EXACT het zelfde is, ook de afstand van midden frame naar midden motor,

kortom: dus GOED UITLIJNEN! En geloof me, das een rot klus. Ik gebruik hier een digitale hoekmeter voor. Gebruik ik ook voor pitch meting van me heli.
 
Back
Top