Wel of niet afzekeren van een motor

Hallo,
Nu heb de laatste tijd wat ESC defect gehad, waarschijnlijk door " vol gas vooruit " direct naar "vol gas achteruit" te gaan. Dat waren wel allemaal geen sjang-kwak regelaars uit HK, maar die van goede Duitse kwaliteit, dus €€€€€€.
Nu lees ik toevallig in een andere rubriek, dat men bij boten deze doen afzekeren om doorgebrande ESC te voorkomen.
Zijn er meerdere die dit doen bij duikboten? Of zijn er redenen om dit niet te doen?

Hans
 
ik doe het niet
als de zekering springt en je gebruikt die regelaar ook als bec dan zit je zonder stroom
zit je dan juist onder is het einde verhaal
meestal als de regelaar door brand blijft de bec nog werken
hans die regelaars niet weg gooien want die zijn te herstellen
leg ik wel uit privé
gr raf die er ook al heeft door gebrand door watert druppels in de kriek
 
Raf,

Ik gebruik nooit een BEC, wel heb ik in één duikboot een UBEC liggen. Dus dat zal voor mij geen rede zijn op het te laten.

Zou het een optie kunnen zijn, om in de ESC de rem-functie "aan " te zetten. Dan gaat hij eerst stilvallen voordat hij achteruit gaat?

Helaas liggen de; rokraft 120uP à 60 euro
rookie à 80 euro
Profi 40R à 33 euro, in de kliko.

Hans
 
Zekeringen zullen je regelaar niet beschermen! Een zekering of zekeringen opnemen kan wel je boot beschermen tegen affikken.
Dit komt doordat een zekering veel te traag reageert. Als je ergens kortsluiting in of bij je motor krijgt zullen de Fets in je regelaar zijn al lang overleden zijn voordat de zekering de stroom onderbreekt. Als de Fets overleden zijn vormen ze meestal een doorverbinding dus de kortsluiting wordt eigenlijk alleen maar erger. Dan kan de bedrading en de accu heet worden en de hele boot in de fik zetten. Om dat te voorkomen wordt een zekering gebruikt. Als die onderbreekt is de grote stroom weg en voorkom je dat de rest in de fik kan vliegen.
Stel je hebt een aandrijving die in totaal maximaal 20A gebruikt. Om te voorkomen dat je de zekering te veel gaat belasten neem je een iets hogere stroom dan strikt nodig is, bijvoorbeeld een 30A zekering. Maar de piekstroom bij het opstarten bijvoorbeeld kan een veelvoud daarvan zijn. Om te voorkomen dat de zekering er al bij het aansluiten van de accu doorklapt kies je een trage zekering.
De schakel Fets in je regelaar kunnen bijvoorbeeld 60A verwerken zonder daar schade van op te lopen. De piekstromen mogen wel 150A zijn maar dat is slechts gedurende 1µs of te wel 0,000001 seconde! Duurt die stroom langer dan wordt de warmte ontwikkeling in de Fets zo groot dat de chip smelt en dan is de Fet overleden. Dat kan al gebeuren binnen 1ms of te wel binnen 0,001 seconden!
Nu ontstaat er ergens een kortsluiting en de stroom loopt op tot 100A. Dat kunnen de Fets bijvoorbeeld 0,0008 seconden vol houden en dan is het "einde Fets".
De zekering zal ook door smelten maar die doet daar bijvoorbeeld 0,1 seconde over. Het zal duidelijk zijn dat de Fets dan al lang en breed overleden zijn. En als je een "autozekering" gebruikt, zo'n platte steekzekering, dan kan dit effect nog veel sterker zijn. Zo'n zekering kan er wel enkele seconden over doen voor hij door smelt. Pas als je echt heel erg veel meer stroom, 50 keer meer of zo, dan de nominale waarde door die zekering laat lopen zal hij sneller door smelten. Maar dat is nog steeds veel trager dan de Fets. Dus je regelaar zal je er echt niet mee beveiligen.
 
Ik heb in mijn duikboten in de 35 jaar dat ik die heb nog nooit een zekering gehad.
Wel in mijn bovenwaterschip de RP 49 zat een zekering op aanraden van anderen.
Nooit problemen gehad en met die zekering, problemen.
Boot midden op het water, zekering kapot.
Een vriend van me had een zekering ter controle van een zekering en die werd ook weer gecontroleerd.
Raf kent hem wel die persoon met die gele duikboot de Secret.
Voor mij geen zekering.

Hein
 
Zonder die functie; kan ik van volgas vooruit meteen naar volgas achteruit, dus de motor loopt één kant op terwijl de spanning is omgekeerd. Tijdens dit moment loopt er een grote stroom.
Met die functie; gaat hij de motor eerst stilstaan alvorens deze in z'n achteruit gaat, ondanks de knuppel helemaal in z'n achteruit staat.

Hans
 
Ik denk dat je of wat meer zelfbeheersing zal moeten aanwennen of moet denken aan een servo delay.
Een circuit dat via een zelf in te stellen "curve" / tijd de knuppelstand pas doorgeeft.
Zet je de knuppel van vol vooruit naar vol achteruit in 1/10 sec kan die vertrager er ½ sec of zelfs 6 sec over doen.
 
Wat heb je liever?
Een boot die stil in (of onder) water ligt met een doorgefikte zekering?
of
Een boot die midden op (of onder) water in de fik staat door kortsluiting gevolgd door brand?

Zeg het maar.

Ik heb (vrijwel) al mijn schepen afgezekerd op de accu.
Waarde zekering tussen de blokkeerstroom en de maximaal opgenomen stroom tijdens "normaal gebruik" in.
Nog nooit problemen gehad, behalve één keer een nat pak toen ik een model zwemmend op moest halen. In Februari. Maar goed, toen was ik nog een :n00b:

Wel heb ik een mooi model van de Norderney (destijds gebouwd door Herman Busman) midden op het water zien affikken, omdat de nieuwe eigenaar blijkbaar een zekering niet nodig vond....
Boot heeft nooit meer gevaren.
 
wel of niet afzekeren heeft voor en nadelen
nooit een zekering in een van mijn boten gehad en nooit een boot in brand gehad
kan ook een beetje liggen aan de manier van bouwen
bij een duikboot zit alles heel compact op elkaar en dan is een zekering een groot ding
je zou kunnen opteren voor automatische zekeringen die na afkoelen terug op springen
maar ik dacht dat die maar 7.5 amp waren max
gr raf
 
Voor de vliegtuigen heb je een standaard servo delay printje om een normale servo voor een landingsgestel te kunnen gebruiken. (zonder dat het langdings gestel er 'boing!' uit klapt. ) Net wat beggeraar al aangeeft.

Heb zo'n delay zelfs bij m'n Shütze op de stuur servo gezet, van helemaal links naar helemaal rechts sturen doet het roer nu 4 seconden over. Het 'spasme' is daarmee helemaal van het vaarbeeld af.
Hetzelfde zou je ook op je gas kanaal kunnen doen. Nadeel is uiteraard dat het wat trager reageert. van de andere kant ook wel weer mooi, omdat het veel realistischer reageert.
 
die delay is niet te doen
en zelf zou ik dat zeker niet doen
want als de kaai muur in de buurt komt en je wil stoppen dan is elke sec die je hebt winst en anders direct stukken als het te hard gaat
ik snap niet dat je zo een µ120 rocraft hebt kapot gekregen
en je bent zeker dat je niet teveel stroom trekt ???
als het in een van je duikboten zit dan heb je der toch reeds een paar jaar mee gevaren
heb je nog eens nieuw vet in de as gedaan want dat kan hard geworden zijn en dan loopt je stroom op zonder dat je der erg in hebt
gr raf
 
Het nadeel van alle delay printjes zijn vooral, dat je niet snel genoeg de motor stil kunt zetten.
De aanloop is mooi en laat je de stick los, dan zou dit zonder delay moeten zijn.

Dit heb ik altijd bij mijn zelfbouw ESC's ingebouwd en geeft een realistisch vaargedrag en de motor/ESC krijgen geen heftige klappen te verduren.
Plus, er kan snel genoeg geremd worden.

Verder gebruik ik ook geen zekeringen, daar de ESC altijd de zwakste schakel zal blijven en alsnog door kan fikken.
(zoals eerder aangegeven, een zekering reageert te traag)
Let wel, je dient wel de juiste bekabeling te gebruiken, daar anders dit de zwakke schakel word en in rook/vlammen opgaat.

In mijn (nog niet varende) Lafayette ga ik ook een eigen ESC plaatsen, waar zeker die aanloop delay aanwezig zal zijn.
 
Met een PIC en wat goed powerFET's maak je zelf een regelaar, kan je ook ingeven wanneer je de vertraging wil hebben.
Met van volaan naar stop wel direct en van stop naar volaan vertraagd heb je een mooie regeling.
 
ja ben er ook mee bezig met een programma te schrijven daar ik een stappen motor wil aan sturen voor een draai schijf
principe blijft het zelfde alleen ik heb geen impuls in maar dat is in het programma niet zo een groot probleem
ik zit met vaste standen en eens die geprogrammeerd zijn veranderen die nooit meer
maar dat programma is nog niet voor direct want ik heb nog zoveel anders te doen
maar het is eenvoudig als je 3 optocouplers gebruikt ben je vrij van welke fet's ook
die je wil gebruiken
gr raf
 
Of de rem-functie een optie is? Hoe bedoel je dat?

Zonder die functie; kan ik van volgas vooruit meteen naar volgas achteruit, dus de motor loopt één kant op terwijl de spanning is omgekeerd. Tijdens dit moment loopt er een grote stroom.
Met die functie; gaat hij de motor eerst stilstaan alvorens deze in z'n achteruit gaat, ondanks de knuppel helemaal in z'n achteruit staat.

Hans

Ik begrijp het. Dat is inderdaad een probleem want de stroom kan dan echt heel hoog oplopen. Behalve dat de regelaar dat niet lekker zal vinden is het ook niet goed voor de motor. Een zekering zal hier tegen ook niet beschermen, daar zijn ze simpel veel en veel te traag voor.
Die rem zorgt ook voor een kleine vertraging die afhankelijk is van de programmering van de regelaar. Daarvoor ben je dus afhankelijk van de fabrikanten. Het kan zijn dat er fabrikanten zijn die deze rem tijd instelbaar maken. Dan kan je dat afstemmen op jouw boot en de motor er die er in zit. Ik kan me goed voorstellen dat een kleine sleepboot misschien maar een halve seconde rem tijd nodig heeft maar dat een groot model van een fregat misschien wel 2 seconden nodig zal hebben.
Maar dan komt de noodstop situatie weer om de hoek kijken. Kan je dan nog wel op tijd stoppen? In de reacties hiervoor wordt daar ook al op gewezen. Net als een aantal mogelijke oplossingen hiervoor. Uiteindelijk zal je zelf moeten bepalen wat voor jouw de beste oplossing is.

Op zich is een voldoende zware zekering zo dicht mogelijk bij de accu een goed idee om grote schade te voorkomen. Persoonlijk zou ik die zekering dan ook zeker plaatsen. Maar je moet wel in gedachten houden dat je de elektronica in je boot daarmee niet zal beveiligen. Die zekering beschermd alleen tegen vervolg schade zoals een afgefikte boot. Roel schrijft het ook al:
Wat heb je liever?
Een boot die stil in (of onder) water ligt met een doorgefikte zekering?
of
Een boot die midden op (of onder) water in de fik staat door kortsluiting gevolgd door brand?
 
Zal een schip, voorzien van een regelaar met een vertraging tussen "vol vooruit" en "achteruit" op tijd stoppen?

Ervaring als je alleen vaart:
In 99 van de 100 gevallen wél. Mits je tenminste niet tijdens het varen tegelijk aan je mobieltje zit te frutselen, een shagje draait of op een andere manier bent afgeleid.

Ervaring als je met meerderen vaart:
Dan ligt het niet alleen aan jezelf, maar ook aan de "anderen". Anticiperen tijdens het varen, en kalm aan doen scheelt al een boel. Voordeel van een sub: vaart in 3 dimensies. Kan (mits op snelheid) ook nog duiken om een botsing te vermijden.

In de (ruim) 25 jaar dat ik vaar heb ik 3 keer een (serieuze) aanvaring gehad met vervolgschade.
Eén keer door m'n eigen stomme schuld, twee keer door een ander.

In een paar van mijn schepen zit zo'n regelaar-met-vertraging. De ene keer dat ik zelf schuld was, zat er in dat model een regelaar die ik in één keer van vol vooruit naar vol achteruit kon trekken.
Gevolg: Geweldige cavitatie van de schroef en geen "grip" op het water.

Mijn conclusie: als je een regelaar-met-vertraging hebt, heb je meer kans om je schroef effectief in de achteruit te gebruiken. Minder cavitatie, dus meer effect.

Blijft het feit dat je (zeker als er meerdere schepen op het water zijn) goed moet blijven anticiperen.
 
Back
Top