vraagje over duiktank

Discussie in 'Duikboten' gestart door obitrans, 19 jan 2015.

  1. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Op de tweede foto staat heel duidelijk versie 1.1
    Dus daar is aan af te leiden dat het al een oud ding is.
    En in het begin verkocht Norbert printplaten met de lijst van benodigheden.
    Ik denk dat het zo eens is.
    Heb jij niet nog zo een oud boekje van Norbert Raf?
    En soms wel en soms niet.
    Is dat niet gewoon te weinig stroom op de ontvanger?

    Hein
     
  2. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Hè, hè, eindelijk iemand die er hetzelfde overdenkt.
    Als je niet met een multimeter kan omgaan of er geen hebt, heb je een major probleem met duikboten, als je hier een probleem in hebt.

    Hans
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    haha hans wat had je dan gedacht .
    de print komt naar me toe en dan kijken we wel wat er aan de hand is
    het kan zijn dat een van de relais blijft plakken
    maar dat zien we wel als ik de print door meet
    gr raf
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    print is aangekomen en als ik deze week nog tijd vind kijk ik er naar
    het is eventjes omslachtig omdat ik de schakelaars op de duiktank ga moeten na doen
    die zijn namelijk ook bepalend hoe de motoren draaien en tot waar

    heb je op de tank 3 schakelaars zitten of 2
    das belangrijk want heb je der 3 dan heb je eentje met 80 % sturing
    heb je der maar 2 dan is het manueel sturen en zijn het juist eind schakelaars
    die zorgen dat je de tank niet uit elkaar drukt

    dat dus eventjes kontroleren aub

    gr raf
     
  5. obitrans

    obitrans

    Lid geworden:
    30 nov 2009
    Berichten:
    22
    Locatie:
    kapellen (belgie)
    is ne schakelaar met 3 standen en op de tank zitten 3 schaakelaar
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ????? op de duiktank zitten zwarte blokjes
    die worden verbonden met de print
    deze zijn je eindschakelaars en die zijn nodig om je cylinder niet uit elkaar te drukken
    [​IMG]
    hier zijn het witte blokjes

    gr raf
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ok je motor moet op die twee blokjes worden aan gesloten zoals hier boven op de foto
    was dit zo gedaan ??
    van die blokjes op het tandwiel moet je je niets aan trekken dat is van een nieuwer systeem (magnets /hall sensor)

    gr raf
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    effe over gaan op mail dan kan ik een file door sturen
     
  9. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Obitrans en Raf,
    zijn jullie er nu uit wat voor schakeling het is.
    is het zelfbouw van een print van Norbert of een van Engel?

    Hein
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    Hein ik heb de print hier maar heb nu op het ogenblik nog geen tijd om er iets aan te meten
    het is moeilijk te bepalen maar het is geen industrieel gemaakte print
    de staat V1.1 op dus het kan wel een heeeeeeeeeeel vroege print zijn van engel maar dan heel vroeg
    met stift staat er op "sensor tiefe"daar moet de diepte sensor aan komen te zitten
    dan accu das normaal dacht ik maar dan zitten der onderaan nog kabels gesoldeerd die ook ergens voeding naar geven
    heb het reeds via pb er over gehad om de schakelaars door te meten en dat is gelukt en die zijn allemaal in orde
    er zit links van de print ook een jumper maar daar weet ik het doel niet van
    kan ergens zijn om Bv de print te gebruiken bij negatieve impuls
    wat ik wel kan zien is dat er 3 banen op de print zijn doorgebrand
    dus daar heeft om de een of andere reden een dikke kortsluiting op gezeten
    er is ook een rood draadje wat een opgebrande baan naar de pic moet herstellen
    foto volgt direct want de accu is leeg van het fototoestel

    bij nader bekijken zijn het 4 banen die door zijn
    iemand een foto van de printbaan kant van de print zodat ik kan vergelijken
    gr raf
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik heb de originele foto genomen en daar kun je het ook reeds op zien
    [​IMG]
    ik heb er twee rode cirkeltjes rond getrokken
    dus nu is het de moeite om de print te herstellen want als er nog meer defect is dan gaat na de herstelling de schade groter zijn
    nu heeft de printbaan als zekering gewerkt
    na herstelling is deze printbaan veel dikker (draadje in de plaats)en als dit nog gebeurt dan is het echt knal

    gr raf
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    het is een van de eerste printplaten die Norbert lang geleden verkocht met de onderdelen er bij, het is versie nr. 1.1 staat er op
    En bij overbelasting waren op de oude dingen printbanen die smolten voor de veiligheid.
    Ik heb dat oude ding nog liggen.

    Hein
    Ik zoek dat ding wel op en maak een foto ervan.
    De samenwerking tussen Norbert en Engel is paas een 15 tot 20 jaar.
     
  13. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    de Kempen
    Raf,
    Je kan de spoortje gemakkelijk herstellen, maar ze gaan er niet zomaar eruit.
    Kan goed zijn dat er aansluitingen verwisseld zijn tussen motor en schakelaars.

    Je kan dit controleren als je goede foto's krijgt van de aansluitingen op de duiktanks.

    Hans
     
  14. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Hans,
    dit is een van de eerste 10 die Norbert gemaakt heeft voor de verkoop, na de nodige proefversies die hij had maakte.
    Een doppelrelais schalter 8.95, met een pic16c54-xt/p 933san
    Is ongeveer een 25 jaar oud denk ik.
    De ic werd geplaatst na het model zender wat je had.
    De schakelaar werkte niet op iedere zender, en deze is gerepareerd met een overbrugging met kabel.
    En zat niets van beveiliging en als er overbelasting was dan brande een printbaan door.
    Het was wel maar ook geen fout zei Norbert.
    Later is het wat "dikker" geworden.
    Deze komt uit de 206 en werkt nog maar is buiten gebruik.
    In de Skipjack wordt dezelfde nog steeds gebruikt.
    De modellen waar je een printplaat van kon kopen waren ook wat groter dan deze.
    Bijgaand de voor en achterzijde en de reparatie is goed te zien.

    Hein

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik zal morgen als ik de tijd heb de baantjes herstellen en dan moet ik in de weer met die schakelaars
    om te testen of alles werkt
    zo ik kan zien zitten de relai contacten niet vast gelast dus dat zou in orde moeten zijn

    gr raf
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Raf,
    heb je nog leven gekregen in de schakeling?
    Of is het R.I.P.

    Hein
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hein nog geen tijd gehad deze dagen
    ik wil alle hout zo snel mogelijk binnen hebben liggen want hout is zeer gegeerd
    meer dan de banen herstellen kan ik niet doen dan is het terug sturen en opnieuw alles aan sluiten en testen of het werkt

    gr raf
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    ik zei je toch als je eenmaal thuis was dat je dan minder tijd had.
    Maar dat geloofde je niet.

    Hein
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    Hein dit was een werkje dat snel gedaan moest worden
    mark ,ik en nog anderen hebben ons de naad uit ons lijf gewerkt om dit tegen de gestelde tijd klaar te krijgen
    want de bouwplaats moest vrij gemaakt worden zodat ze kunnen beginnen bouwen
    nu moet ik dus alles zien op te stapelen maar er is nog niet genoeg hout verbruikt deze winter dus de plaats is zeer krap bemeten en of ik er alles op ga krijgen is maar de vraag
    ja ik heb tijd maar hij word nu anders gevuld
    ik sta om 7 uur op en ga om 23 uur slapen dus ik heb echt wel tijd maar sommige zaken hebben voorrang

    gr raf
     
  20. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    en dan is er nog fb.
    dat andere ding
    een flying sub.
    dat witte ding
    en een grijs ding van dream art.
    enz enz enz
     

Deel Deze Pagina