Op de tweede foto staat heel duidelijk versie 1.1 Dus daar is aan af te leiden dat het al een oud ding is. En in het begin verkocht Norbert printplaten met de lijst van benodigheden. Ik denk dat het zo eens is. Heb jij niet nog zo een oud boekje van Norbert Raf? En soms wel en soms niet. Is dat niet gewoon te weinig stroom op de ontvanger? Hein
Hè, hè, eindelijk iemand die er hetzelfde overdenkt. Als je niet met een multimeter kan omgaan of er geen hebt, heb je een major probleem met duikboten, als je hier een probleem in hebt. Hans
haha hans wat had je dan gedacht . de print komt naar me toe en dan kijken we wel wat er aan de hand is het kan zijn dat een van de relais blijft plakken maar dat zien we wel als ik de print door meet gr raf
print is aangekomen en als ik deze week nog tijd vind kijk ik er naar het is eventjes omslachtig omdat ik de schakelaars op de duiktank ga moeten na doen die zijn namelijk ook bepalend hoe de motoren draaien en tot waar heb je op de tank 3 schakelaars zitten of 2 das belangrijk want heb je der 3 dan heb je eentje met 80 % sturing heb je der maar 2 dan is het manueel sturen en zijn het juist eind schakelaars die zorgen dat je de tank niet uit elkaar drukt dat dus eventjes kontroleren aub gr raf
????? op de duiktank zitten zwarte blokjes die worden verbonden met de print deze zijn je eindschakelaars en die zijn nodig om je cylinder niet uit elkaar te drukken hier zijn het witte blokjes gr raf
ok je motor moet op die twee blokjes worden aan gesloten zoals hier boven op de foto was dit zo gedaan ?? van die blokjes op het tandwiel moet je je niets aan trekken dat is van een nieuwer systeem (magnets /hall sensor) gr raf
Obitrans en Raf, zijn jullie er nu uit wat voor schakeling het is. is het zelfbouw van een print van Norbert of een van Engel? Hein
Hein ik heb de print hier maar heb nu op het ogenblik nog geen tijd om er iets aan te meten het is moeilijk te bepalen maar het is geen industrieel gemaakte print de staat V1.1 op dus het kan wel een heeeeeeeeeeel vroege print zijn van engel maar dan heel vroeg met stift staat er op "sensor tiefe"daar moet de diepte sensor aan komen te zitten dan accu das normaal dacht ik maar dan zitten der onderaan nog kabels gesoldeerd die ook ergens voeding naar geven heb het reeds via pb er over gehad om de schakelaars door te meten en dat is gelukt en die zijn allemaal in orde er zit links van de print ook een jumper maar daar weet ik het doel niet van kan ergens zijn om Bv de print te gebruiken bij negatieve impuls wat ik wel kan zien is dat er 3 banen op de print zijn doorgebrand dus daar heeft om de een of andere reden een dikke kortsluiting op gezeten er is ook een rood draadje wat een opgebrande baan naar de pic moet herstellen foto volgt direct want de accu is leeg van het fototoestel bij nader bekijken zijn het 4 banen die door zijn iemand een foto van de printbaan kant van de print zodat ik kan vergelijken gr raf
ik heb de originele foto genomen en daar kun je het ook reeds op zien ik heb er twee rode cirkeltjes rond getrokken dus nu is het de moeite om de print te herstellen want als er nog meer defect is dan gaat na de herstelling de schade groter zijn nu heeft de printbaan als zekering gewerkt na herstelling is deze printbaan veel dikker (draadje in de plaats)en als dit nog gebeurt dan is het echt knal gr raf
Raf, het is een van de eerste printplaten die Norbert lang geleden verkocht met de onderdelen er bij, het is versie nr. 1.1 staat er op En bij overbelasting waren op de oude dingen printbanen die smolten voor de veiligheid. Ik heb dat oude ding nog liggen. Hein Ik zoek dat ding wel op en maak een foto ervan. De samenwerking tussen Norbert en Engel is paas een 15 tot 20 jaar.
Raf, Je kan de spoortje gemakkelijk herstellen, maar ze gaan er niet zomaar eruit. Kan goed zijn dat er aansluitingen verwisseld zijn tussen motor en schakelaars. Je kan dit controleren als je goede foto's krijgt van de aansluitingen op de duiktanks. Hans
Hallo Hans, dit is een van de eerste 10 die Norbert gemaakt heeft voor de verkoop, na de nodige proefversies die hij had maakte. Een doppelrelais schalter 8.95, met een pic16c54-xt/p 933san Is ongeveer een 25 jaar oud denk ik. De ic werd geplaatst na het model zender wat je had. De schakelaar werkte niet op iedere zender, en deze is gerepareerd met een overbrugging met kabel. En zat niets van beveiliging en als er overbelasting was dan brande een printbaan door. Het was wel maar ook geen fout zei Norbert. Later is het wat "dikker" geworden. Deze komt uit de 206 en werkt nog maar is buiten gebruik. In de Skipjack wordt dezelfde nog steeds gebruikt. De modellen waar je een printplaat van kon kopen waren ook wat groter dan deze. Bijgaand de voor en achterzijde en de reparatie is goed te zien. Hein
ik zal morgen als ik de tijd heb de baantjes herstellen en dan moet ik in de weer met die schakelaars om te testen of alles werkt zo ik kan zien zitten de relai contacten niet vast gelast dus dat zou in orde moeten zijn gr raf
hein nog geen tijd gehad deze dagen ik wil alle hout zo snel mogelijk binnen hebben liggen want hout is zeer gegeerd meer dan de banen herstellen kan ik niet doen dan is het terug sturen en opnieuw alles aan sluiten en testen of het werkt gr raf
Raf, ik zei je toch als je eenmaal thuis was dat je dan minder tijd had. Maar dat geloofde je niet. Hein
Hein dit was een werkje dat snel gedaan moest worden mark ,ik en nog anderen hebben ons de naad uit ons lijf gewerkt om dit tegen de gestelde tijd klaar te krijgen want de bouwplaats moest vrij gemaakt worden zodat ze kunnen beginnen bouwen nu moet ik dus alles zien op te stapelen maar er is nog niet genoeg hout verbruikt deze winter dus de plaats is zeer krap bemeten en of ik er alles op ga krijgen is maar de vraag ja ik heb tijd maar hij word nu anders gevuld ik sta om 7 uur op en ga om 23 uur slapen dus ik heb echt wel tijd maar sommige zaken hebben voorrang gr raf
en dan is er nog fb. dat andere ding een flying sub. dat witte ding en een grijs ding van dream art. enz enz enz