Hallo.
Bij deze even een vraag m.b.t. het juiste gebruik van een lipo-accu.
Eerst maar even voor zover ik het al begrepen heb: ik gebruik een vlieg-accu met een capaciteit van 3000 mah (drone), en ik heb gelezen dat je een lipo voor 80% mag leegvliegen, in mijn geval dus 2400 mah. Door met een paar minuten vliegtijd te beginnen en vervolgens te kijken wat de lader er daarna in stopte kwam ik uiteindelijk op 17 minuten vliegtijd, waarna er zo'n 2350 mah geladen wordt. Tot zo ver snap ik 't.
Maar, wat ik me nu afvraag: als de accu wat ouder wordt, en dus gaat "slijten" neem ik aan dat zijn gespecificeerde capaciteit, in mijn geval dus die 3000 mah, langzaam afneemt, en als het ware richting die 2400 mah "opschuift". Na een tijdje vlieg je dus nog steeds netjes de accu zodanig leeg dat er 2400 mah bij geladen wordt, maar als de capaciteit van de ouder wordende accu dan gezakt is tot in de buurt van die 2400 i.p.v. de originele 3000, dan gebruik je dus zonder dat je daar erg in hebt bijna 100% van z'n capaciteit i.p.v. 80%.
Kortom, mijn vraag: moet je zo nu en dan controleren wat de daadwerkelijke accu-capaciteit nog is (d.m.v. het ontlaadprogramma van de lader of zoiets?) of blijf je de accu gewoon gebruiken totdat je aan het vliegen merkt dat hij slechter begint te worden?
Groet, Jan.
Bij deze even een vraag m.b.t. het juiste gebruik van een lipo-accu.
Eerst maar even voor zover ik het al begrepen heb: ik gebruik een vlieg-accu met een capaciteit van 3000 mah (drone), en ik heb gelezen dat je een lipo voor 80% mag leegvliegen, in mijn geval dus 2400 mah. Door met een paar minuten vliegtijd te beginnen en vervolgens te kijken wat de lader er daarna in stopte kwam ik uiteindelijk op 17 minuten vliegtijd, waarna er zo'n 2350 mah geladen wordt. Tot zo ver snap ik 't.
Maar, wat ik me nu afvraag: als de accu wat ouder wordt, en dus gaat "slijten" neem ik aan dat zijn gespecificeerde capaciteit, in mijn geval dus die 3000 mah, langzaam afneemt, en als het ware richting die 2400 mah "opschuift". Na een tijdje vlieg je dus nog steeds netjes de accu zodanig leeg dat er 2400 mah bij geladen wordt, maar als de capaciteit van de ouder wordende accu dan gezakt is tot in de buurt van die 2400 i.p.v. de originele 3000, dan gebruik je dus zonder dat je daar erg in hebt bijna 100% van z'n capaciteit i.p.v. 80%.
Kortom, mijn vraag: moet je zo nu en dan controleren wat de daadwerkelijke accu-capaciteit nog is (d.m.v. het ontlaadprogramma van de lader of zoiets?) of blijf je de accu gewoon gebruiken totdat je aan het vliegen merkt dat hij slechter begint te worden?
Groet, Jan.