En we hebben niet stilgezeten de laatste tijd.....Omdat ik terug de draad moet opnemen na dik 1.5 jaar geen heli niet meer te hebben gevlogen heb ik dus geopteerd om de X-treme economic trainer versie aan te schaffen. Zo kan ik ten allen tijde de mekaniek inpassen in de romp wanneer dat nodig is, maar kan ik ook alle vernieuwingen eerst als trainer gaan uitproberen. Neem nu maar de aanpassing naar een 5 blads hoofdrotor enz.... Ik moet zeggen waarom nu de economic versie?.... Wel eens hij in de romp gaat heb ik de kop en de staart al niet meer nodig dus waarom dan die trainer aanschaffen voor enkele honderde euro's meer met alukop en alustaart. Deze versie vliegt ook en het is toch maar tijdelijk en op, de kop en de staart na is er geen enkel verschil in onderdelen en kwaliteit. En dan kan het verhaal gaan beginnen. Het was oorspronkelijk de bedoeling er terug in te komen en te gaan beginnen vliegen met de flybar en dan later om te bouwen naar fbl om dan zo weer een stapje dichterbij te komen naar de 5 blad. Uiteindelijk is dit dan toch maar veranderd naar gelijk fbl. Na enkele telefoontjes met de vriend des huizes Blue Bird, heb ik dan ook maar geopteerd om er als stabilisatie de Dji Naza H in te monteren. Na die beslissing was de kop zeer snel ontdaan van flybar en alles wat daar rond hangt. Hop nog even naar de winkel en Naza H in huis gehaald.
Hier nog even wat foto's
Pfff wat een puzzel..............
mmmm geen slecht begin.....
Santini air was zich aant vervelen... wat zeggen we dan? A als ge goesting hebt .... kom maar wat helpen! s'toch wel gemakkelijk hoor zo'n personeel...
Eerste opbouw met de voorziene flybar
Yes Yes de riem, 30 tands pinion en de Naza H is in stock
Dat ziet er al veel beter uit zo met die afgedraaide kop; jammer van de twee sleufjes maar eens 3m in de lucht zie je dat toch nimeer!!!
Wel ik moet zeggen dat het er een hele simpele en volgens mij geluidsarme mekaniek uitziet...
Als motorisatie heb ik gekozen voor de kontronic pyro 700-45 motor met de kontronic 80 jive pro regelaar deze zal op 12s gaan draaien.
Servo's gemonteerd, simpelweg gewoon direct aangestuurd aan de swash.
Whaauw wat een trainer!!!!! er begint al wat zicht in te komen......
Omdat ik echt geen zicht krijg op een pod en boom heb ik deze een goeie felle kleur gegeven door fluo rood de gaan gebruiken. eerst met folie en als het zicht goed is zal die nadien in lak komen.
Yes Yes eindelijk klaar....... en kmoet zeggen de stickers vloeken een beetje met het rood maar ik zit er niks mee in ik zal hem hopelijk toch goed kunnen zien!!!!!
De gps module en compas
Naza H module
De bekabeling mooi wegkrijgen is een hele karwei, echt tevreden ben ik niet maar het gaat niet echt anders.....
Hoewel er op de kontronic een hele goeie BEC aanwezig is heb ik toch geopteerd om een extra veiligheid in te bouwen.
namelijk een 4 cellen eneloop nimh van 800mah. hier een weerstand met schottky diode van 0.2 volt ertussen. Zo wordt deze elke vlucht beetje bij beetje bijgeladen vanuit de vliegaccu's en in nood als er wat scheelt met de vliegaccu's dus ook de BEC van kontronic heb je toch nog deze batterij als backup.
Morgen nog even langs Blue Bird ff alle instellingen gaan controleren sé en als het dan eens goed weer wordt kunnen we hem gaan invliegen.....
Ik kijk er alvast naar uit!!!!!
En dan kunnen we nu stilletjes aan beginnen plaatsmaken om aan de romp te beginnen.....