Aanhangwagen tips!?

Kijk dat zijn allemaal tips :).
Ik ga hem eerst maken zoals hij op tekening staat. Zoiezo even de kogel druk controleren en aanpassen als dat nodig is. En als ik dan nog niet tevreden ben kan ik altijd nog zo'n slingerdemper kopen en monteren.

Bedankt allemaal voor de tips :)!
 
Het begin is gemaakt :).

Foto540-XKXK7KCC.jpg


Foto540-8KO4GPRM.jpg


Staal is ook binnen dus van het weekend mooi aan de gang en is kijken hoe ver we komen.
 
Als ik het goed heb mag een ongeremde kar (gewicht kar plus laadvermogen) max 750kg zijn.
Klopt, het is inderdaad MAXIMAAL 750 kg. Maar er hoort nog iets bij ;)

In totaal mag de ongeremde aanhanger de helft wegen van het gewicht (vlg kenteken)van het trekkende voertuig.

Dus die 750 kg geldt alleen als de trekkende auto 1500 kg weegt.
Heb je een auto van pakumbeet 700 kg dan mag de aanhanger ongeremd maximaal 350 kg wegen.

Verder heb je ook nog te maken met de specificaties van het trekkende voertuig. Staat daarin bijvoorbeeld dat het maximum aanhangergewicht 600 kg is dan mag je niet méér trekken, ook al weegt jouw auto 2000 kg.

Mijn autootje weeg 1100 kg en mag vlg specificaties maximaal 1000 kg trekken.
Ongeremd mag ik max 550 kg trekken
Geremd mag ik 1000 kg trekken, mits ik in het bezit ben van een aanhangwagenrijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Dat van 'de helft' betwijfel ik. Wat op het kenteken staat van de auto is maatgevend. Met m'n oldtimer landrover van 1800 kg mag ik bv geen 900 kg (of 750) ongeremd trekken.
 
Dat van 'de helft' betwijfel ik. Wat op het kenteken staat van de auto is maatgevend. Met m'n oldtimer landrover van 1800 kg mag ik bv geen 900 kg (of 750) ongeremd trekken.

Eerlijk gezegd geen idee wat onze oldtimer LW zou mogen trekken, maar volgens mij mag de "110" 3500 kg trekken.
Nu ja, hij doet dat in ieder geval me gemak. ;-)
 
Mijn autootje weeg 1100 kg en mag vlg specificaties maximaal 1000 kg trekken.
Ongeremd mag ik max 550 kg trekken
Geremd mag ik 1000 kg trekken, mits ik in het bezit ben van een aanhangwagenrijbewijs.

Voor een combinatie van 2100kg hoeft je nog geen aanhangerrijbewijs te hebben toch? Pas als het maximaal toegelaten gewicht van de aanhanger (ook al rijdt je er leeg mee) icm de auto niet over de 3500kg komt.

Ik heb een auto van 1200kg. Hier mag ik een aanhanger van 500kg achter hangen, welke echter een laadvermogen van 2000kg heeft.
Echter omdat ik BE heb, mag ik met deze aanhanger rijden, mits ik deze niet voller belaad dan 1200kg.
Zou ik geen BE rijbewijs hebben, mag ik helemaal niet met deze aanhanger achter mijn auto rijden omdat het aanhanger gewicht (max) het toegelaten gewicht van de auto overschrijdt. Ook al zou ik er leeg mee rijden.

Het maximum gewicht wat de aanhanger mag hebben is dus ook van wezenlijk belang. (betje krom vind ik het.. maar goed. )
 
Gister weer het een en ander gedaan.

Foto1k0-WBSX8LHK.jpg


Natuurlijk past alles op tekening altijd perfect maar moet je in het echt altijd goed blijven kijken en meten. En dus ook hier daar wat aanpassen. Deurtjes voor zijn iets breeder geworden en op de bodem striipen gemaakt inplaats van T profielen.

Foto1k0-VDS7QFQG.jpg


Volgende week nog wat raamwerkjes maken voor de deuren en dan kan hij gegalvaniseerd worden :).

Gr Leon
 
Klopt, het is inderdaad MAXIMAAL 750 kg. Maar er hoort nog iets bij

In totaal mag de ongeremde aanhanger de helft wegen van het gewicht (vlg kenteken)van het trekkende voertuig.

Dat zou nieuw zijn. Tenzij er iemand iets veranderd heeft zijn de regels: Het was zo dat kar plus laadvermogen lichter moet zijn dan het trekkende voertuig, sinds 2013 is er zelfs een nieuwe regel dat dat niet eens meer hoeft. Alle 3 samen moeten onder de 3500 kg blijven anders heb je be nodig.


Wat een auto mag trekken is een ander verhaal, wat op het kenteken staat mag. maar ook dat heeft te maken met de geplaatste trekhaak. Als een auto 18ookg mag trekken maar er is een trekhaak geplaatst (staat vaak bovenop de knobbel) die slechts 750 kg mag trekken zal dat op het kenteken staan en zal dat de max zijn.

Ik heb een auto van 1200kg. Hier mag ik een aanhanger van 500kg achter hangen, welke echter een laadvermogen van 2000kg heeft.
Echter omdat ik BE heb, mag ik met deze aanhanger rijden, mits ik deze niet voller belaad dan 1200kg.
Zou ik geen BE rijbewijs hebben, mag ik helemaal niet met deze aanhanger achter mijn auto rijden omdat het aanhanger gewicht (max) het toegelaten gewicht van de auto overschrijdt. Ook al zou ik er leeg mee rijden.

Nieuwe regels of grote duim?? Oom agent kijkt op het kenteken, doen echt niet de moeite om te wegen of je dit keer wel of niet teveel geladen hebt. Lijkt me ook heel sterk dat achter een auto van 1200 kg een aanhanger mag van 2500 (op pappier). Maargoed ik weet ook niet alles.

Eerlijk gezegd geen idee wat onze oldtimer LW zou mogen trekken, maar volgens mij mag de "110" 3500 kg trekken.
Nu ja, hij doet dat in ieder geval me gemak

Mijn mb ml heeft niet veel moeite met wegrijden met 15.000 kg, wil niet zeggen dat het mag (max 3500 op kenteken), stoppen is trouwens een heel ander verhaal ;)
 
Als het goed is blijft mijn aanhangertje ook ver onder de 750kg.
Van het weekend alles klaar gemaakt en hij word deze week gegalvaniseerd. Dit weekend hoop ik hem helemaal dicht te kunnen maken met betonplex :).

Gr Leon
 
Begint er iig goed uit te zien, gewicht zal wel wat meevallen, maar vaak schrik je toch als je gaat wegen.

Weet niet of je al over de plaatsing van het betonplex hebt nagedacht, maar wou je nog even een tip geven. De zijkanten/zaagkanten zijn niet water dicht, en kunnen door de tijd en water opzetten/ rotten. Persoonlijk doordrenk ik ze altijd met lak, en daarnaast zou ik ze zo plaatsen dat ze niet in een lijstje oid zitten of op een plaat staan waarbij ze in een plasje water kunnen komen te staan, liever dat het water er gewoon af kan lopen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Nu goed doen is langer plezier in de toekomst ;)
 
Van het weekend weer heel wat gedaan aan de aanhanger.

Foto1k0-FVN8WUDF.jpg

Foto1k0-RMECOBJD.jpg

Foto1k0-IU68CUIK.jpg


Vrijdag zijn de deurtjes klaar en kan ik die er in hangen. Ook word de hele wagen dan gelijk gekit zo dat deze water dicht is.

Gr Leon
 
Van het weekend weer het een en ander gedaan.

hele wagen is gekit kan nu dus door weer en wind :).
Foto1k0-6TEAX6AA.jpg


Deurtjes gemaakt moet deze alleen nog inhangen gaat morgen gebeuren.
Foto1k0-CSMKLQVS.jpg


Een steun gemaakt voor de T-33 zodat deze netjes in de aanhanger kan staan.
Foto1k0-BEQECR3T.jpg

Foto1k0-IHZ6BVBQ.jpg

Foto1k0-6UWMCQS8.jpg


Nieuwe spatborden gemonteerd oude waren verbogen en zagen er niet meer netjes uit.
Foto1k0-VVKGM6AT.jpg


Morgen alleen nog de deurtjes hangen en een beugel maken voor de vleugels, en dan is het wagentje klaar voor zijn eerste trip naar Prowing.

Gr Leon
 
De stikkers heb ik moeten spuiten.
Eerst wat aluminium kleuren gespoten 3 kleuren.

full


full


full


Te laat voor Prowing.;)

Maar het begint er goed uit te zien de aanhanger Leon.
 

Bijlagen

  • IMG_2129.JPG
    IMG_2129.JPG
    34,7 KB · Weergaven: 273
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top