Aanhangwagen tips!?

De aanhanger is zo goed als klaar en heeft ook zijn eerste trip naar Duitsland overleeft.

Spatborden zitten erop:
Foto720-4HGGSM3E.jpg


Deurtjes gehangen en sloten erin gemaakt:
Foto720-F7UJM4CN.jpg

Foto540-BXHI3YHU.jpg


En op prowing nog een mooie poster gekregen van Unilight dus deze ook maar even een plekje gegeven:
Foto720-N874YMT7.jpg


Nou de komende weken is kijken hoe ik 2x 2,5meter led strip ga ophangen. En een 12V stroomvoorziening maken in de aanhanger voor de led trips en voor de laders die ik in de aanhanger wil maken. Ook wil ik de accu's tijdens het rijden naar het veld of naar een show laten bijladen door de auto is kijken hoe ik dat ga oplossen heb op het moment een 7 polige stekker op de auto en dus geen plekje vrij voor een 12V voeding naar de accu's.
 
Afhankelijk van hoe gevoelig je boordcomputer is, kun je toch eventueel een gelimiteerde laadstroom van je gewone verlichting aftakken? So what dat je overdag met het licht aan rijd... dat doen de meeste mensen toch al....
Alternatief leg je een paar zonnepanelen op het dak, dan laadt hij ALTIJD bij....

Groet, Bert
 
Dat zou nieuw zijn. Tenzij er iemand iets veranderd heeft zijn de regels: Het was zo dat kar plus laadvermogen lichter moet zijn dan het trekkende voertuig, sinds 2013 is er zelfs een nieuwe regel dat dat niet eens meer hoeft. Alle 3 samen moeten onder de 3500 kg blijven anders heb je be nodig.

Onder de 3500 kilo blijven is afhankelijk van het aanhanger gewicht: met rijbewijs B mag je ten allen tijde een voertuig van max 3500 kilo (leeggewicht+laadvermogen) rijden, en daar mag ten allen tijde tenzij het kentekenbewijs van het trekkend voertuig anders vermeldt, een aanhanger van max 750 kilo (leegewicht+laadvermogen) achter.

M.a.w: als de aanhanger zwaarder is dan 750 kilo, mag de totale combinatie niet zwaarder zijn dan 3500 kilo, maar als de aanhanger daaronder blijft, mag de combinatie tot max 4250 kilo wegen (trekkend voertuig van 3500 kilo plus aanhanger van 750 kilo). Da's een heel vreemde kronkel in de regelgeving, maar bij mijn beste weten is dat nog steeds zo.

Groet, Bert
 
Ja, en let op dat gerekend wordt met toelaatbaar gewicht van de aanhanger.

Wat ik me heb laten vertellen, is dat je zonder E achter B de max toelaatbare gewichten moet rekenen, en met E achter B de werkelijke gewichten.

Ik wilde pas met onze auto van 1400 kg een kar meenemen van max 1500 kg, maar dat gaat niet want onze auto mag max 2060 wegen, terwijl de vracht een paar lange balken was, dus het werkelijke gewicht zat ruim onder de 35oo kg
 
Voor welk rijbewijs nodig is, wordt gerekend met het leeggewicht plus laadvermogen van de aanhangwagen (en auto).
Voor wat de auto mag trekken is de werkelijke massa van de aanhangwagen van belang.

Voor het B rijbewijs geldt:
dat met een auto
- een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
of
- een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Voor de combinatie 3500 kilo auto en 750 kilo aanhanger is B+ nodig (code 96). (kun je beter je E halen, naar mijn mening).
 
Voor de combinatie 3500 kilo auto en 750 kilo aanhanger is B+ nodig (code 96). (kun je beter je E halen, naar mijn mening).

Nee.... is pertinent niet waar! Je mag met enkel B een voertuig rijden tot 3500 kilo, en je mag met B een voertuig plus aanhanger rijden, waarbij geld dat ALS de aanhanger zwaarder is dan 750 kilo, de totaalcombinatie niet boven de 3500 kilo uit mag komen.
Als de aanhanger onder de 750 kilo blijft (uiteraard leeggewicht + laadvermogen) mag hij gewoon getrokken worden door het zwaarste voertuig wat je met enkel B mag rijden. Dus achter 3500 kilo mag je gewoon een lichte aanhanger van max 750 kg (L+L).
Tenminste, dat is wat letterlijk op mijn voorgaande papieren rijbewijs staat.

Uiteraard alles uitsluitend als de kenteken papieren van het trekkende voertuig het ook toelaten.

Ik heb het in de praktijk aan de hand gehad, en dat mag (en een broer bij de rijkspolitie die me de regels uitlegde was ook heel handig...)!

Groet, Bert
 
Bert,
Rijkspolitie, papieren Rijbewijs? Rijkspolitie is allang niet meer en wanneer jij nog dat papiertje hebt, ben je spoedig toe aan vernieuwen.
(1-10-2006 werd het papieren model vervangen door het creditcard model).

Met alle respect, de politiediensten zijn al zover gereorganiseerd, dat de kennis behoorlijk verloren is gegaan.
De heren doen (naar ik aanneem na eer en geweten) hun best, maar slaan de plank nog wel eens mis.

Aangaande rijbewijzen is er in 2013 het een en ander aangepast en niet alles wat op je rijbewijs/vaarbewijs staat
klopt nog met de werkelijkheid.
Op mijn GVB staat dat deze geldig is tot mijn 65ste, echter met mijn 50ste moet ik gaan keuren en vernieuwen.
Op vele KVB's staat dat deze geldig is tot resp. 65 of 70, terwijl deze sinds vorig jaar juni onbeperkt geldig zijn.

Maar goed, dit alles ter zijde, draadje gaat om de aanhangwagen.
 
Erg netjes geworden hoor. Kunnen sommige carrosserie bouwers nog wat van leren.

(en een broer bij de rijkspolitie die me de regels uitlegde was ook heel handig...)!

Tja ik roep al jaren dat voor een boel van die petjes wat extra cursus tijd niet verkeerd zou zijn. Er zitten sommige tussen die je direct achter het behang zou plakken.
 
Dankjewel Justme!

Gister en vandaag weer het een en ander kunnen doen.
Heb de ledstrips opgehangen en moet zeggen er komt meer licht vanaf als ik gedacht had.
Dit is met de deuren open:
Foto540-HBZZQURG.jpg


En dit met de deuren dicht, kan ik savonds na het vliegen mooi mijn kisten opruimen in het donker zonder dat ik iedere keer mijn zaklamp van de telefoon moet gebruiken :).
Foto540-HHSBQCMK.jpg


En dit in het donker :) werkt mooi dacht ik zo.
Foto720-DEIM63NR.jpg


Ik heb ook mooie inserts wokkels gevonden met M5 draad erin, deze wil ik op een aantal plekken in het hout maken zodat ik daar beugels en steunen op vast kan maken. Op deze manier blijft alles mooi vlak en kan ik niet met dingen ergens achter blijven haken.
Het zijn deze dingen die ik dan met 2k lijm vast draai in het hout:
Foto720-ZCLLEKVE.jpg


Hopen dat het allemaal mooi gaat werken :)

Gr Leon
 
Laatst bewerkt:
Mooie aanhanger. Netjes hoor. Ook gedacht aan steunpoot achteraan ?? Voor als de aanhanger een niet achter de auto zit en je erin wilt klapt hij niet achterover. En ik zou breedte lampjes achterop zetten, vind ik wel prettig.
 
Hey Schots en scheef,

Al zeker aan gedacht alleen nog geen tijd gehad om ze erop te zetten :D. Heb hem al een keer achterover laten kletteren:( kleine beschadiging aan het aluminium profiel van de deuren maar dat kan zo weer recht gebogen worden. Dus het is zeker geen overbodige luxe om die poten erop te zetten.

Wat bedoel je met breedte lampjes?

Gr Leon
 
Deze, kun je wat makkelijker de lengte inschatten, en omdat jou spatborden buiten de bak zitten, en de lampjes ongeveer net zo ver uitsteken heb je iets meer breedtegevoel. Heb ze zelf ook op mijn aanhangers. Wel de nieuwe led uitvoering doen, die kunnen een tik hebben.

O,ja steunpoten vastmaken aan chassis van de aanhanger, niet aan het hout, een keer de poot vergeten en je hebt je wand naar de mallemoeren.. Spreekt hij uit ervaring.....
 

Bijlagen

  • breedtelichtrubberlang.jpg
    breedtelichtrubberlang.jpg
    41,2 KB · Weergaven: 318
Vorige week weer het een en ander gedaan.
een tafeltje gemaakt aan de deur :).
Foto-8Y68AWHW.jpg

Foto-HSDOW6TY.jpg

Foto-8AFWK8MS.jpg

en een bakje er in verwerkt misschien doe ik er nog 1 bij.
Foto-EPA7GKFT.jpg


Ik ben nou aan het kijken hoe ik de vleugels netjes kan ophangen. Heb al wat bij de gamma rond gekeken en heb daar deze wandrails gezien.
Foto-EMPOIELF.jpg


Iemand ervaring met deze rails?
Of heeft iemand nog tips hoe ik de vleugels het beste kan ophangen in de aanhanger?

Groet Leon
 
Laatst bewerkt:
Die rails zou wel kunnen maar dan moet je er wel voorzorgen dat de armen er niet uit kunnen stuiteren.
 
ik heb een aanhanger maar wil hem eigenlijk ook opnieuw maken.
heb er vorigjaar een nieuwe bodem in gemaakt en een nieuwe as.
maar zit er aan te denken om een nieuwe opbouw te maken en dan iets langer en hoger te maken.
de decathlon past er nu net in. maar verder niet zo veel.
ik heb er een zoldertje in gemaakt voor de vleugels.
 
Back
Top