How to start this hobby (fast)?

bij mij viel toen de bec uit.
bleek dat 1 of meerdere servo's versleten waren, en veel meer amperes wegtrokken dan normaal.
ik had een losse bec, dus die kon veel meer hebben dan het origineel.
maar het houdt op..

alleen kun je niet vliegen zonder bec, dat is je stroomvoorziening voor de besturing.
kan gebeuren..
is nu eenmaal een technische hobby ;-)

en keuze: het is doorgaans je eigen keuze om te snel te hard te willen gaan :mrgreen:
dan weet je dat je een keer te laat bent met opvangen..
 
kijk maar ook naar de filmpjes op YouTube
" Freddy dan fly" .. geeft wat rust in je vlieggedraag

Dat is een goede om aan herinnerd te worden.
'k heb al heel wat (tutorial) filmpjes bekeken, maar die van hem zijn echt top. Hij kan het ook heel duidelijk uitleggen/logisch laten klinken en 'k heb bij zijn filmpje(s) ook wel van die owja momentjes gehad; dat ik een filmpje al had gezien en dat in 't echt geprobeerd, om vervolgens terug te gaan naar 't filmpje en toch weer iets van een nuance hoe hij iets zei/voordeed er uit geleerd en dat het daarna weer ietsje beter gaat in 't echt.

bij mij viel toen de bec uit.
bleek dat 1 of meerdere servo's versleten waren, en veel meer amperes wegtrokken dan normaal.
ik had een losse bec, dus die kon veel meer hebben dan het origineel.
maar het houdt op..
...
en keuze: het is doorgaans je eigen keuze om te snel te hard te willen gaan :mrgreen:
dan weet je dat je een keer te laat bent met opvangen..
Wat betreft die crash die je beschrijft vraag ik me dan af of je niks (qua handling v/d heli) merkte van die versleten servo's totdat de BEC de geest gaf. Zoals je 't schrijft klinkt het alsof je tot dat punt niks had gemerkt terwijl je zou denken dat je 't merkt in't vlieggedrag.

En snel hard willen gaan, tsja, snel is een relatief begrip he:p
Had je nog wat aan die tip voor lipo's voor de mcpx bl trouwens?
Ik weet niet of het goede zijn, maar dacht voor € 6,95 valt 't te proberen.

<offtopic>
Wat zou de hartslag v/d piloot geweest zijn tijdens [URL="
[/URL] momentje?:o
</offtopic>
 
Laatst bewerkt door een moderator:
<droomstand>
daarna echt gaan kijken naar iets wat dan (minimaal) een 600 size zou moeten worden en waar qua upgrades dan ook beetje bij beetje veel bling bling op mag :)
</droomstand>

Maar goed, kost allemaal centen dus.......

Daar kan ik je wel aan helpen ;)hihihii

Winschoten>Blijham......7Km??
 
Dat is inderdaad op de fiets te doen :)
Leuk trouwens een forumlid in de buurt, waar vlieg jij hier in de omgeving?
 
Wat betreft die crash die je beschrijft vraag ik me dan af of je niks (qua handling v/d heli) merkte van die versleten servo's totdat de BEC de geest gaf. Zoals je 't schrijft klinkt het alsof je tot dat punt niks had gemerkt terwijl je zou denken dat je 't merkt in't vlieggedrag.

Sommige zaken merk je echt helemaal niks van tot het mis gaat....

Dat is een van de nadelen van digitale techniek, en digitale servo's: de ingebouwde electronica gaat tot het uiterste om die servo dáár te krijgen waar jij hem heen stuurt. De FBL set gaat ook tot het uiterste om die correctie op tijd te doen. Dus een servo die zwaarder gaat lopen, of mechanisch minder precies wordt, wordt automatisch gecompenseerd, tot het niet meer gaat.

En dan houd het er in één keer mee op.

Voor mij een van de redenen waardoor ik nog steeds de voorkeur geef aan analoge techniek op de punten waar het telt.
Als er dan wat mis gaat, merk je het eerder, en als je het niet merkt (of denkt "er is iets, maar ik weet niet wat" en dat vervolgens negeert) dan is het in elk geval je eigen schuld.

Ik heb geen enkel probleem met "vertrouwen op het materiaal" maar heb een gruwelijke hekel aan materiaal wat niet waarschuwt als het fout dreigt te gaan....

Dat zal een persoonlijke beroepsdeformatie zijn, denk ik....

Groet, Bert
 
Dat is inderdaad op de fiets te doen :)
Leuk trouwens een forumlid in de buurt, waar vlieg jij hier in de omgeving?

Ik heb me eigen vlieg plek achter me boederijtje (15Ha) of meestal in Veendam op de VLC... waar ik clublid,instructeur ben(als ik aan vliegen toekomt want das weer een tijd geleden vanwege drukte van het werk etc etc)
 
tja.
Een servo wordt aangestuurt door een borstel motortje. borsteltjes slijten, en op het eind moet er veel meer amperes doorheen om hetzelfde te doen.
Zoiets gaat geleidelijk. dus je went er eigenlijk aan..
pas wanneer de nieuwe servo's erin gaan, kom je erachter hoe rot de oude waren..

Heb ook op de 600 wel een een geintje gehad met rotte servo's, alleen kon ik hem toen nog landen.
paar vluchten al een beetje een raar gevoel in de heli, maar niet kunnen benoemen wat het nu exact was. een bepaald figuur doen, je merkt iets raars.. nog een keer het figuur, en dan is er ff niets aan de hand (dus geef je een spontane rare wind de schuld, die komen op ons veld regelmatig voor)
tot hij op een gegeven moment in een dalende lijn niet meer af wilde remmen..
gelukkig kreeg ik hem nog stil, net voor hij de grond raakte.

vergis je ook niet in de hoofdbladen trouwens.
heb wel eens een collega vlieger zien vliegen, en die bleef maar bezig om bladspoor weg te stellen.
een vol pitch actie gaf een hele rare waggel in de heli. en hij ging soms wel eens spontaan links of rechts.
Waren hele goedkope bladen. op zich niet erg, maar het ene blad was wat stijver dan het andere.
heb hem mijn set rotorbladen toen een keer geleend, en weg was het hele vage gedrag.


@Bert:
zit stiekem wel eens te kijken naar high voltage setups.
dan is die bec er tussen uit, 1 factor die niet meer kapot kan..
alleen kost die ombouw zo'n beetje net zoveel als een gaui x3. Dan vervang ik mn 450 liever dan dat ik zoveel voor die servo's neer gooi.
of sinterklaas moet een keer aardig zijn. maar voorlopig vliegt het zoals het moet..

en ik vind hem, zoals hij nu vliegt, veel te lekker vliegen om de stabilisatie eraf te gooien ;-)
daar heb ik de kleine heli voor :mrgreen:
 
Sommige zaken merk je echt helemaal niks van tot het mis gaat....

Dat is een van de nadelen van digitale techniek, en digitale servo's: de ingebouwde electronica gaat tot het uiterste om die servo dáár te krijgen waar jij hem heen stuurt. De FBL set gaat ook tot het uiterste om die correctie op tijd te doen. Dus een servo die zwaarder gaat lopen, of mechanisch minder precies wordt, wordt automatisch gecompenseerd, tot het niet meer gaat.

En dan houd het er in één keer mee op.

Voor mij een van de redenen waardoor ik nog steeds de voorkeur geef aan analoge techniek op de punten waar het telt.
Als er dan wat mis gaat, merk je het eerder, en als je het niet merkt (of denkt "er is iets, maar ik weet niet wat" en dat vervolgens negeert) dan is het in elk geval je eigen schuld.

Ik heb geen enkel probleem met "vertrouwen op het materiaal" maar heb een gruwelijke hekel aan materiaal wat niet waarschuwt als het fout dreigt te gaan....

Dat zal een persoonlijke beroepsdeformatie zijn, denk ik....

Groet, Bert

Thanks voor de uitleg.
Wat is dan uiteindelijk het voordeel van die digitale servo's?
Zijn analoge minder 'responsive'/krachtig o.i.d.?
Anders zou je inderdaad, zoals jij al doet, zeggen van "lekker bij analoog blijven".

Ik was trouwens net blij qua "yee, nu heb ik ook dichte, en digitale servo's op m'n Blade 400 (in tegenstelling tot de 'blote' servo's op de mcpx bl) en toen las ik dit.
Zal met mijn (gebrek aan) skills toch niet iets zijn waar ik direct tegenaan loop? Bij heftiger (3D) gebruik loop je er eerder tegenaan lijkt me.

Ik heb me eigen vlieg plek achter me boederijtje (15Ha) of meestal in Veendam op de VLC... waar ik clublid,instructeur ben(als ik aan vliegen toekomt want das weer een tijd geleden vanwege drukte van het werk etc etc)
Klinkt als de ideale woonlocatie voor een heli-vlieger :)
Als je weer wat meer tijd beschikbaar hebt moet je anders maar even een gil geven, kunnen we misschien een keertje samen vliegen ofzo.

tja.
Een servo wordt aangestuurt door een borstel motortje. borsteltjes slijten, en op het eind moet er veel meer amperes doorheen om hetzelfde te doen.
Zoiets gaat geleidelijk. dus je went er eigenlijk aan..
pas wanneer de nieuwe servo's erin gaan, kom je erachter hoe rot de oude waren..
Maar als je dan serieus geld (en een potentieel gevaarlijk projectiel) in de lucht hebt hangen, dan zou je dan toch bijna zeggen dat je preventief om de zoveel tijd je
servo's moet vervangen? ?(vanuit veiligheid, + ""onverwachte total loss crash" voorkomen (vanuit kosten overweging) door preventief nieuwe servo's te plaatsen.
Dat kost ook geld, helemaal bij 't wat meer premium spul, maar goedkoper dan de heli compleet opnieuw op moeten bouwen.
 
..zit stiekem wel eens te kijken naar high voltage setups.
dan is die bec er tussen uit, 1 factor die niet meer kapot kan..
alleen kost die ombouw zo'n beetje ..

:offtopic:
maar de HV servos zijn nog sneller,
je hoor ze (bijna) niet als de heli stil staat,
zij zijn krachtig,
en tja, je hebt geen BEC nodig
en strom gebruiken zij ook niet veel meer

mijn ervaring
:ontopic:
 
Het door jou aangehaalde draadje op helifreak is van 2009, meestal zitten er dan tussendoor wel wat updates in de productielijn tussen.

Als ik ff mezelf als voorbeeldje pak.
Ik heb standaard pech met de 450 size servo's van align.
eerste set was goed, tot de servo's uitfikte in de bewuste crash.
daarna een set gehad, die na zeer korte tijd 1 servo dood had.
vervangen, ging een andere aan het etteren.
mn 250 (heeft dezelfde servo's) kreeg ook de meest bijzondere kuren. en na een servo wissel met een ander merk servo's was het volledig over.
ook in de 450.

terwijl anderen in mijn club nog steeds vliegen met hetzelfde type.
pech. precies een paar verkeerde productiebatches gehad vermoed ik.

Of jouw servo's meteen slecht zijn?
1 bericht zegt weinig. kom je dit in recente topics nog steeds tegen, kun je eens een keer goed achter de oren gaan krabbelen.
kom je het recent niet meer tegen, is er een kans dat het tussentijds is opgelost.
Zeker weet je het alleen niet.
Van blade mag je an sich wel verwachten dat het goed is.
alleen goed nakijken na crashes etc, letten op de zgn "zandjes" als je de hevel beweegt.

3d is een reden voor een servo om het op te geven, maar een onzachte landing geeft ook een stevige opdonder.
bladen op de grond hetzelfde.
zodoende is daar niet meteen van te zeggen of het bij jou wel goed zal gaan, en bij de 3d man niet.
ik zou het iig proberen. alleen na een stevige opdonder even goed navoelen/kijken of het nog correct werkt, tanden er nog in zitten, alledrie even snel zijn (pitch minimaal, en opeens vol pitch zetten. swash moet doen rechtstandig omhoog gaan.
de 3 moeten gelijk zijn...


preventief nieuwe servo's...
dan wordt het helemaal een leuke hobby ;-)

punt is, je hebt wel eens pech met een productieserie, en soms heb je geluk.
normaal gaan servo's vele jaren mee. tot ze er mee ophouden.
daar is niet echt een goede lijn in te krijgen.
in vliegtuigen heb je bv de futaba 3001, 3 kg stelkracht. er zijn toestellen in de club waarin deze servo al vele jaren probleemloos zijn werk verricht.
ook mijn vliegtuigen heb ik nooit een servo hoeven vervangen. worden veel minder zwaar belast..
In de heli vlieg redelijk "belastend", maar nog steeds is mijn vliegstijl onder "sportvliegen" te scharen.
Ik heb er een stabilisatie in zitten, die vele keren per seconde extra corrigeert.
2 redenen waarom mijn servo's eerder versleten zullen zijn dan bij bv Bert.
Hij heeft geen stabilisatie, en vliegt veel meer "schaal"(veel minder belastend dan ik vlieg iig)

Analoog en digitaal..
digitaal is mode, men maakt bijna alleen nog maar digitaal.
analoog in de zware klasses kom je niet zo gek veel tegen.
Analoog is minder precies, vaak langzamer. en minder sterk, al zal dit eerder aan de fabrikanten liggen dan aan de techniek.

digitaal is sterk, precies. vreten ook veel stroom.
maar de hedendaagse pod boom (waar wij mee vliegen..) heli's zijn ontworpen op digitale servo's
stabilisatie heeft de snelheid en kracht nodig om alles lekker te laten vliegen.


dus eigenlijk ontkom je er niet aan als je stabilisatie erop hebt.
 
Yup....

wat Student ook al zegt, digitaal heeft absoluut ook grote voordelen, anders waren ze er niet... m.a.w. het is niet een modegril of zo...

Het punt is: je moet voordelen tegen nadelen afwegen. Voor 90% van de mensen zijn die voordelen nu eenmaal groter (de servo's zijn sneller en krachtiger, met name bij de kleine correcties) dan de nadelen (ze verbruiken meer stroom en vergen een nauwkeuriger mechanische afstelling).

99% van de mensen gebruikt ze, ik neem aan dat die 9% gewoon toch hoofdzakelijk trendvolgers zijn, en 1% is eigenwijs, heeft de voordelen niet nodig en vind de nadelen te zwaar wegen.... die ene procent, dat ben ik... :D

Maar een van de nadelen is dat je vanwege het zelfcorrigerende karakter van de digitale aansturing, pas wat merkt van het mechanisch slechter worden, als het ding door de knieën gaat. En vaak is dat ook het moment waarop het fout gaat....

Groet, Bert
 
.. en niet genoemde piloot vliegt zijn Vario's ook met analoge servo's,
ook voor de heck aansturing, omdat de heli's daarvoor uitgelegd zijn,

en rigid X7 zou dan weer niet vliegen met analoge servo's,
omdat hij voor snelle digitale servo's ontwikkeld is,

maar ... alles kan ook anders om, alleen voelt en vliegt het niet prettig
 
in het kader: wat is mode, en wie weet nog WAAROM we zulke zware servo's op de heli's zetten ;-)

er is een tijd geweest dat iedereen 50 amp regelaars op de 450 gooide.
overkill... maar internet gaf aan dat het redelijk noodzakelijk was als je hele enthousiaste dingen ging doen.
mijn heli heeft een redelijk toerental (3500 rpm), en deze trekt volgens de logger alleen in de pieken richting de 30 ampere.

men gooit steeds zwaardere bec's op de heli's. alleen is 3 ampere zat voor een 450, een 600 zal met 8 amp ook gewoon goed gaan.
mijn 600, mijn vliegstijl, trekt hij 6 ampere op 6 volt. dat is dus alleen besturing..
Ik kan dus ook maar een vlucht of 7 a 8 met 1 2200 mah 2 cel lipo doen.

terwijl Bert zijn grootste heli waarschijnlijk minimaal 20 vluchting op diezelfde accu kan halen...

Op de 600 van align zet men servo's die 12 kg per stuk trekken..
36 kilo op de swash..
voor het zeer enthousiaste werk vast erg nodig. en de stelsnelheid moet natuurlijk ook hoog genoeg blijven wanneer er niet met 36 kilo aan getrokken wordt.
maar wordt er wel zo hard aan getrokken?
de heli is maar 4 kilo.. de besturing geeft echt niet alle kracht door aan de servo..
zal dan eerder met 3d of mode te maken hebben. of de zwaardere tandwielen, om klappen op te kunnen vangen.
 
Op de 600 van align zet men servo's die 12 kg per stuk trekken..
36 kilo op de swash..
voor het zeer enthousiaste werk vast erg nodig. en de stelsnelheid moet natuurlijk ook hoog genoeg blijven wanneer er niet met 36 kilo aan getrokken wordt.
maar wordt er wel zo hard aan getrokken?
de heli is maar 4 kilo.. de besturing geeft echt niet alle kracht door aan de servo..
zal dan eerder met 3d of mode te maken hebben. of de zwaardere tandwielen, om klappen op te kunnen vangen.

Ja, maar heb je de hevelverhoudingen al eens gezien die op een T-rex (en ook bijvoorbeeld op die TZ (JR Vibe kloon) van mij zitten?
Dat is een hevelverhouding van 2:1, dus van die 12 kilo blijven er maar 6 over.... En de rest van het gebeuren in de kop (zeker bij die TZ/JR) is zodanig, dat er überhaupt redelijk grote krachten optreden.

Ik heb er dus maar voor gekozen om daar toch ook maar (weliswaar analoge) 12 kilo servo's in te hangen, en dat blijkt nodig, want de servo's zijn sterk, maar de kracht die overblijft op de swash, is niet zo supergroot....

En inderdaad, die grote BO 105 van mij, die trekt met vier keer 10 kilo analoog onder de swash, 1 keer 8 kilo digitaal voor de staart en een keer 5 kilo analoog voor het gas (niet vanwege de trekkracht maar vanwege het gerammel) slechts ongeveer 1~1,5 A gemiddeld met mijn vliegstijl. Ik heb met 7 Ah dus voor ruim 5 uur non-stop vliegen stroom aan boord....
Reden voor een dergelijk grote accu is simpel: zelfs een volledig naar zijn grootje geladen NiMH houdt nog ongeveer 50% capaciteit over, en de helft van die 7 Ah, is voldoende om een hele middag naar hartenlust te vliegen.
Ik kan dus nooit verrast worden door een rotte accu, hooguit kan ik vergeten te laden....

Groet, Bert
 
Yee, vanmiddag eindelijk weer goed weer, dus weer gevlogen!
Ging mooi, 't nieuwe lipo'tje opladen lukte eerst niet dus maar met m'n al drie volle lipo's naar 't veld.
Kom ik thuis, was die nieuwe lipo nog steeds aan't balanceren, en dr was niks bij in gekomen, en de andere lipo's willen ook niet meer laden.
'k heb ze er allemaal al in gehad, minimaal half uur elk, maar meer dan balanceren gebeurt er niet.

Is toch vaag dat ik de laatste keer (2 week terug ongeveer) drie lipo's heb geladen die ik vanmiddag leeg heb gevlogen, en nu doet geen één het meer?
Kan ik op 'n bepaalde manier nagaan of m'n lader kapot is?
Dat moet dan toch haast wel?
 
Geen idee wat voor lader je hebt..
Maar je kunt het checken met een multimeter. Ff de pinnen nakijken, beide cellen moeten gelijk zijn .

Zijn ze gelijk, is de lader raar aan het doen.
Dan hoeft ie nl niet te balanceren.
Of er is een draad los in de laadkabel oid.
 
'k heb de standaard lader v/d mcpx bl gebruikt.
'k heb ook geen andere voor die lipo's :) , die lader voor de Blade 400 dacht ik ook te kunnen gebruiken voor die 2s lipo's v/d mcpx bl, maar de pinnetjes van die lader zitten verder uit elkaar dan de gaatjes op't stekkertje van zo'n 2s lipo voor de mcpx bl

'k heb de lipo's even aan zo'n ding gehangen (iets anders heb ik ook niet :o) De cellen van de lipo's zijn nagenoeg gelijk. De 3 originele lipo's geven ongeveer 3.7v per cel aan, en die nieuwe (ander merk/type) 3.8v per cel (die standaard lipo's die 3.7v aangeven zitten nog 15% vol, en die van 't andere merk kwam aangeleverd ongeveer 50% geladen)
Dat is gewoon goed toch? > 2x 3.7 = 7.4 (en die 0.1v verschil met die lipo van 't andere merk is toch ook geen ramp?)

Wazig, nouja, maar ff met hobbymaniac contact opnemen dan.
Moet 'k nog wel een nieuwe voor kunnen krijgen onder garantie lijkt me.
Wel irri, morgen weekendje met de broers en schoonzussen; kon ik mooi even m'n heli showen, niet dus :(

Edit: toch nog een keer geprobeerd op die lader v/d Blade 400, met een beetje geduw en friemelen er in weten te douwen, eerst wel een vonkje, maar hij is nu wel aan't laden...
What the flip, hij is alweer vol, dat was 10 min. ofzo?
Whoops, ik had die lader op 2 Amps staan, en op die lader van de mcpx bl staat 300 mAh (=0.3 Amps ?) Kan dat kwaad?
Hij zit nu wel gewoon vol zo te zien: 97% 8.3v
per cel: 4.14v/4.16v

2e lipo er nu aangehangen, en die maar op 0.3 Amps gezet (met die lader kan ik kiezen uit verschillende laad snelheden (of wat de juiste uitdrukking daar ook voor is ;) :) ) Tussen de 0.3 - 2 Amps
 
Toch even opletten met wat je daar allemaal doet.

Wanneer je via de balancer kabel gaat laden mag je met nooit meer dan een 300 - 400 mA laden. Gewoon omdat de kabeltjes te dun zijn.

Ga je via de laadkabels laden dan kan je steeds veilig de amperage van je lader op een gelijke waarde als de capaciteit van je lipo zetten.
Dus voor een 2200mAh lipo mag je met 2,2A (of 2200mA) gaan laden. Dat noemt men laden met 1C.
Vaak kan je ook veilig met 2C laden (in ons voorbeeld wordt dat dan 4,4A ).
Ik doe dat nooit. Altijd met 1C.

Met echt hoge waardes laden (2A voor een 400mAh lipo bv., dus aan 5C ) kan de levensduur van je lipo enorm inkorten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top