Politie gaat drones aanpakken

Cheeta

Forum veteraan
rixi4k.jpg

http://i57.tinypic.com/rixi4k.jpg

Het was te verwachten dat ze middelen zouden gaan ontwikkelen voor de interventie tegen drones. Het vizier is al langer die kant op gericht om meerdere redenen.
 
Aan de hand van radiosignalen?
Dus als ik met mijn RC auto test rijd hier in de tuin kunnen ze ook langs komen ( ook 2,4Ghz ) ?
Ik weet weinig van signalen, maar hoe zit het met WiFi?
Of is dat een heel ander soort signaal/frequentie?
 
Elke frequentie kan je storen.

Het is technisch zeer eenvoudig om een complete band lam te leggen.
Ook over vrij grote afstanden "no problem"..

Máár..
Wat je er effectief mee kan bereiken is een heel ander verhaal.
Ook zijn de bij - effecten vaak ongewenst.
( zelfs een gericht stoor signaal )

Ook zijn er weer allerlei methode's om het effect te reduceren.



Zou zo'n anti-drone-drone wel eens willen zien :)..
Of een anti-anti-drone-drone-drone bouwen , dog fight !!!


Ook is een kruispeiling ( opsporing van zender ) al zou oud als dat er spinnenwebben ophangen.
Kruispeiling op hoge snelheid , is er ook al erg lang.
 
volgens mij missen jullie 1 punt. ieder digitaal netwerk (2.4ghz, 5,8ghz) werkt met ID's aan de hand van de ID's kunnen ze al het nodige aan informatie ophalen. In combinatie met een kruispeiling weten ze vrij eenvoudig je locatie te bepalen en aan de hand van het 2.4ghz ID hebben ze bewijs dat jij degene bent geweest die de regels heeft overtreden.

Overigens ga er maar van uit dat de politie en opsporingsdiensten niet al hun geheimen bekend gaan maken, ze zullen nog wel wat andere dingen hebben.

Het spinnenweb schieten of dat effect heeft? ik denk dat er maar weinig motoren door een net heen gaan omdat simpelweg de kracht ontbreekt en de motor verstrikt raakt. gevolg is alleen dat het ding neer stort met alle gevolgen van dien dus of dat wenselijk is? En aan de hand van een camera gewicht inschatten of dat de politie drone hem kan dragen lijkt me ook onrealistisch.

echter is het potentiele gevaar van deze apparaten wel dermate hoog dat ze iets moeten. We hebben het al vaker gehad over het feit dat de apparatuur voor een vliegende bom al bestaat.. De vraag is wanneer de eerste idioot het in gaat zetten.
 
Je hebt geen code , je hoeft de *taal* niet eens te kunnen ontcijferen om
een uniek ID te krijgen van een zender.

Elke zender heeft een handtekening door de modulatie ( beetje lastig uit te leggen maar je kan het zien als een mensen stem, we praten allemaal Nederlands maar het klinkt net wat anders :) )

Hieraan kan je al een zender identificeren , geen probleem met behulp van de juiste apparatuur.
( ok, die apparatuur hebben jij en ik niet.. maar het is er gewoon )

De stelregel is eenvoudig :
Elke radio zender is te traceren.

Hoe lastig het is, is afhankelijk van de zender ( gebouwd om lastig te peilen , dit kan )
En van welke opsporing apparatuur je gebruikt ( hoe geavanceerd )

Een passieve ontvanger, ander verhaal.
Dat is lastig, dan ben je afhankelijk van wat er omheen zit.
Maakt het geluid ? beweging ? iets zichtbaar ?
 
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor de eerste brandend naar beneden komt in zo'n netje en hoeveel schade dat aan gaat richten!
 
de meesten hebben die apparaten niet inderdaad, op het werk beschikken wij wel over een aantal van deze apparaten ;) echter wel voornamelijk voor de lagere frequenties.

overigens het moduleren als jij 10 dezelfde zenders op rij legt van hetzelfde merk en dezelfde firmware zal het modulatie proces toch echt hetzelfde gaan. Echter heeft elke verbinding zijn eigen handshake (ID) en dat is waar jij op doelt en ik zelf reeds hierboven ook al aangaf.

Ik ben zelf service technicus communicatie systemen dus echt uitleg zal ik niet nodig hebben op radio gebied ;). Zal mij ook geen specialist noemen daar heb ik weer collega's voor.
 
Ik bedoel echt de modulatie / draaggolf die een handtekening heeft :)
* ben een beetje roestig met de termen kuch hoest, het is lang geleden *

( het echt digitale tijdperk, toen had ik inmiddels een burger baan )

Leg er 10 naast elkaar ( identieke zenders ) , zend uit..
( als in, haal ze uit de doos, accu d'r in ( of stekker ze in ) , en gebruik ze. )


Een 3e partij kan met de juiste apparatuur het verschil horen welke zender je gebruikt. ( welke van de 10 )
Deze technieken zullen je collega's misschien wel kennen, het is een Nederlandse uitvinding.

Dit was een goeie 15 jaar geleden al mogelijk , hoe ver ze tegenwoordig zijn weet ik helaas niet.


Een drone storen is niet moeilijk, denk dat het probleem meer is, wat gebeurt er met
de verstoorde drone..
Doet ie een RTH .. RTC .. of gaat ie een eigen leven leiden. Of klappert ie recht naar beneden..

Ik GOK dat ze het echt in de richting zoeken van , vangen/opvangen , op een plaats en een tijd dat het de onderschepper uit komt.

Eigenlijk ook wel logisch , je kan een drone wel uitschakelen, maar is het natuurlijk slechte reclame als een verstoorde drone op een onschuldig persoon z'n hoofd land.
 
met de analoge techniek zou ik het met je eens zijn daarin is die afwijking te constateren omdat elke zender volledig nageregeld wordt en dus nooit 100% gelijk is.

met 2.4ghz technieken is het uitlezen van een ID signaal 1000x makkelijker en sneller te doen want 2.4ghz broadcast altijd zijn ID ook al staat die op hidden. (anders zou je thuis netwerk het ook niet doen)
 
Nu hebben we het over hetzelfde :)

Ik bekijk het vanaf de ouderwetsche kant , het hele pure digitale verhaal was dat ik wat anders ging doen net in opkomst ( lees, totaal niet relevant nog voor ons )

Eigenlijk is het dus alleen maar eenvoudiger geworden , als je naast de draaggolf ook de data zelf kan gebruiken voor ID.
 
De drones vliegen toch echt 99% op 2.4Ghz.

En theoretisch is het makkelijker geworden ja. Echter is het wel een veel meer vervuild spektrum om in te meten door de vele 2.4ghz apparatuur tegenwoordig.

Daarnaast mag de politie overigens ook geen signalen jammen. Hier is een hele zware ontheffing voor nodig en ik betwijfel of dat ze deze nu al hebben voor het jammen van drones. Meestal gaat het in nederland nog altijd zolang er niets gebeurt is doen we nog weinig. Moet eerst wat goed fout gaan.

Enige tijd geleden had ik reeds al aangegeven dat de politie de aanpak van drones intensiever zou gaan doen. Tevens valt dit onder de luchtvaart politie op het moment dat het over het echt beoordelen / aanpakken gaat. De burger politie om het zo maar even te noemen mag alleen constateren en in beslag nemen / een vordering uitschrijven. Het zijn hier echter geen mulder boetes deze overtredingen worden altijd vast gesteld door een OvJ.
 
Die ontheffingen , nee, tijdelijke vergunningen zijn zo zwaar dat ( zelfs ) defensie ze
maar bij hoge uitzondering krijgt. ( ehh, kreeg in ieder geval )

Heb zelf op Nederlands grondgebied nooit de hele trukendoos mogen gebruiken, dit was voorbehouden aan oefengebieden in verwegistan of operationeel gebied.
( en zelfs daar waren er serieuze restrictie's, aangezien je niet echt selectief bent met wie je lastig valt )

Tenzij ze veel beter richtbare systemen inmiddels hebben ontwikkelt, lijkt
het me niet aannemelijk dat het in Nederland zal worden toegepast.

De potentie van dit soort apparatuur is gewoon eigenlijk te gevaarlijk, je zal maar ( per ongeluk ) bemande luchtvaart platgooien.
( oh, oeps.. heb ik nu een mooie bruine ruis op Schiphol gezet ? )

Dan kan je net zo goed stingers uitdelen :)
 
Úit welk (on)betrouwbaar blad komt deze info en wat zijn de feiten???

Er wordt zoveel gel*ld in de media...en op het forum :rolleyes:

Gelukkig wordt al die tijd niet besteed aan bouw-en vlieguren, want dan hadden we echt een probleem in NL :onweer:
 
Dit is een zakelijk blad wat verspreid wordt onder bedrijven die actief zijn in communicatie systemen. Dus onbetrouwbaar zou ik het zeker niet noemen.

Overigens verwacht ik niet dat ze deze plannen gelijk al op elke hobby drone zullen afvuren. De eerste prioriteit zal toch echt liggen bij de echte criminaliteit. Maar als jij met je drone vliegt in de buurt van een vliegveld, gevangenis of andere risico locatie dan zal je er in de toekomst mogelijk mee te maken gaan krijgen ja.

Het vangnet princiepe zie ik overigens in praktijk niet zo snel gebeuren.
het echte doel staat ook in het artikel vermeld en dat is het overnemen van de besturing of dat mogelijk is en in hoeverre dat gaan ze nu dus uitzoeken. Het lokaliseren van drones en hun bestuurders die technologie heeft defensie al echter beschikt de politie hier nog maar mondjesmaat over.
 
Net een stukje film uit Burgers Zoo gezien. Voor het programma "Burgers Zoo Natuurlijk" vloog men met een een drone met camera rond over het chimpansee eiland om zo mooie opnames te maken. Een chimpansee wordt dat kennelijk zat en mept met een tak die drone uit de lucht. (Kassa!!!!!)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Úit welk (on)betrouwbaar blad komt deze info en wat zijn de feiten???

Er wordt zoveel gel*ld in de media...en op het forum :rolleyes:

Gelukkig wordt al die tijd niet besteed aan bouw-en vlieguren, want dan hadden we echt een probleem in NL :onweer:

Dit is misschien wel het eerste kritische en intelligente bericht in dit hele topic. Blij om te zien dat er toch mensen zijn die nadenken alvorens moord en brand te schreeuwen in het zoveelste topic dat zo meteen weer vol elitaire moraalridders, quasi-juristen en would-be-politici zit.

Klinkt inderdaad cru, maar er wordt hier ongelofelijk veel "geluld" inderdaad. Er verschijnt één artikel in een niet-juridisch, niet-politiek, niet-officieel tijdschrift dat toevallig verdeeld wordt onder vaklui, maar niemand die lijkt zich ook maar een seconde de vraag te stellen of alles wat in het artikel staat überhaupt wel haalbaar is. En dan heb ik het over politieke en juridische overwegingen, niet over het technische aspect.

Steek liever wat tijd in het innoveren op gebied van quadcopter, mensen. Daar zijn we hier per hypothese allemaal het beste is. De meesten hier zijn geen politici, ambtenaars of juristen. Er is niets mis met dat ook gewoon eens een keer te erkennen... Verhaaltje schoenmaker en leest... :)
 
Úit welk (on)betrouwbaar blad komt deze info en wat zijn de feiten???
Er wordt zoveel gel*ld in de media...en op het forum :rolleyes:

Er verschijnt één artikel in een niet-juridisch, niet-politiek, niet-officieel tijdschrift dat toevallig verdeeld wordt onder vaklui, maar niemand die lijkt zich ook maar een seconde de vraag te stellen of alles wat in het artikel staat überhaupt wel haalbaar is. En dan heb ik het over politieke en juridische overwegingen, niet over het technische aspect.

Als jullie het artikel daadwerkelijk gelezen hadden, was duidelijk geworden dat er alleen wordt gemeld dat het ministerie van Veiligheid en Justitie een aanbesteding heeft uitgeschreven voor bedrijven die systemen willen ontwikkelen om de besturing van drones over te nemen. Dit werd ook gemeld door het NRC Handelsblad.

Dat het geen gel*l is, moge blijken uit dit stuk: Bescherming tegen onbemande mobiele systemen | RVO.nl en dit stuk: http://www.nrc.nl/next/van/2014/nov...radarbedrijf-krijgt-geld-om-op-drones-1438001
 
Laatst bewerkt:
Back
Top