Politie gaat drones aanpakken

zon aanbesteding zou ik wel willen ontvangen.

lekker geld van het rijk op mijn gemakje opkloten.... :D

Wat let je? Je zit toch in de electrotechniek? En je hebt ook nog eens verstand van multicopters. Lijkt me een eitje voor jou.

Laatst bewerkt:
Als jullie het artikel daadwerkelijk gelezen hadden, was duidelijk geworden dat er alleen wordt gemeld dat het ministerie van Veiligheid en Justitie een aanbesteding heeft uitgeschreven voor bedrijven die systemen willen ontwikkelen om de besturing van drones over te nemen. Dit werd ook gemeld door het NRC Handelsblad.

Dat het geen gel*l is, moge blijken uit dit stuk: Bescherming tegen onbemande mobiele systemen | RVO.nl en dit stuk: Radarbedrijf krijgt geld om op drones te jagen - nrc.next

In alle artikelen wordt inderdaad duidelijk gewag gemaakt van een "haalbaarheidsonderzoek" of een "uitbesteding". Dus zoals ik al zei: helemaal niets concreets. Joost mag weten waarom er hier dus zo druk over wordt gedaan.

Men gaat op dit moment de technische haalbaarheid bekijken. Kijken hoe veel het zou kosten. En pas daarna kan het eventueel in de praktijk worden toegepast. Althans nadat de juridische kant van het geheel in orde is gebracht.

Merk trouwens op dat ik het had over "gelul" hier in het _topic_. Niet in die artikelen. Die zijn uiteraard wat ze zijn. Het gelul ontstaat vervolgens wanneer ze geïnterpreteerd worden voor iets dat ze dus niet zijn. :)

de enige die hier zo druk over doet ben je volgens mij zelf?

Dit is alleen inzicht in wat er speelt achter de schermen. Jij als hobbyist zal echt niet zomaar geconfronteerd worden met dit soort middelen van de politie / overheid.

De focus zal toch echt liggen op de criminaliteit in de vorm van droppen van dingen in een gevangenis. En nog erger en misschien wel het grootste gevaar: Drones met bommen uitrusten. De techniek is er . Het is niet de vraag of het misbruikt zal worden, het is de vraag waar en wanneer. En als gevolg dus het onderzoek zoals hierboven vermeld over hoe deze nieuwe manier van criminaliteit aan te pakken.

Persoonlijk verwacht ik zelf dat ze zullen opteren in het overnemen van de besturing van zo'n drone. Theoretisch mogelijk. Echter het vervelende is dat zeker de zelfbouw drones allemaal verschillend gebouwd zijn. En het daar al niet meer opgaat. Want als jij stekkers gekruist heb in je model dan klopt de besturing niet meer.

De meest realistische optie is toch het fysiek uitschakelen van een drone. Zoals de aap hierboven in een demonstratie goed laat zien. De vraag is alleen of dat ze dit op de reeds beschikbare helicopters van de politie zullen gaan uitrusten of toch een aparte divisie gaan uitrusten met mogelijk grotere drones om deze drones te onderscheppen. Ik vermoed ook niet dat men met maar 1 systeem zal komen.

Het vangnet vanuit het artikel ziet er misschien wat cartoon achtig uit. Maar met een grotere drone of helicopter zou dat nog realistisch kunnen worden. Bij onbewoond gebied zullen ze vermoedelijk de drone uit de lucht werken.

Maar dit is een heel complex vraag stuk en daarom wordt er dus een uitbesteding gedaan in onderzoek naar dit verhaal. Dus niet echt zomaar gelul of niets concreets. De dreiging is er, nu moet de kat alleen op zoek naar nieuw speelgoed om de muis te vangen.

De meest realistische optie is toch het fysiek uitschakelen van een drone. Zoals de aap hierboven in een demonstratie goed laat zien. De vraag is alleen of dat ze dit op de reeds beschikbare helicopters van de politie zullen gaan uitrusten of toch een aparte divisie gaan uitrusten met mogelijk grotere drones om deze drones te onderscheppen. Ik vermoed ook niet dat men met maar 1 systeem zal komen.

Ik denk dat in eerste instantie de oplossing zal worden dat ze bij de politie chimpansee's in gaan huren bij de politie voor de anti-drone brigade. :banana:

Maar dit is een heel complex vraag stuk en daarom wordt er dus een uitbesteding gedaan in onderzoek naar dit verhaal. Dus niet echt zomaar gelul of niets concreets. De dreiging is er ...

Hier het begin van meer?

Japanner gearresteerd voor protestactie met radioactieve drone
Een Japanse man is vrijdag gearresteerd omdat hij eerder deze week een drone met een minuscule lading radioactief zand liet landen op het dak van het kantoor van premier Shinzo Abe.
Hij deed dat om te protesteren tegen het gebruik van kernenergie.

Volgens Japanse media heeft de 40-jarige man zichzelf aangegeven bij het politiebureau. Met zijn actie riskeert hij een gevangenisstraf van maximaal drie jaar.

Niemand werd ziek door de drone. Daarvoor was de radioactieve straling te laag.

Woensdag werden twee kerncentrales in het zuidwesten van Japan herstart. Dat ligt gevoelig bij omwonenden, na de ramp met de kerncentrale bij Fukushima vier jaar geleden.
http://www.nu.nl/buitenland/4037700/japanner-gearresteerd-protestactie-met-radioactieve-drone.html

Hoe je het wendt of keert: dit is, ludiek of niet, een "aanval" van precise de soort waar iedereen zo bang voor is: Een in de handel verkrijgbare multicopter die gebruikt wordt om een "wapen" af te leveren....

Groet, Bert

de techniek is er al, het is niet de vraag of maar wanneer het echt fout gaat. En helaas lopen er genoeg gekken rond op deze wereld.

Het overnemen van een drone, is echt heel simple. Spectrum, Futaba zijn al volledig gereverse engineered. dat betekend dat je uit een bestanden transmissie gewoon de data en het ID kunt halen. Check dat de bewegingen over een komen met de data.. En je het het juist ID. Neem een Spektrum/Futaba zender met ~1 of 2 watt en gebruik het ID en de ontvanger zal alleen nog maar naar de 1 watt zender luister, doordat de input demping ( weet even niet het juiste woord ) afgestemd wordt op de zender met het grote vermogen.

Degene die het hards roept zal verstaan worden.
En volgens mij kan de politie hier makkelijk een vergunning voor krijgen. Of de apparatuur zonder toestemming
van Futaba/Spektrum verkocht mag worden in Nederland is een andere vraag.

Bart,

boris100 jij denkt echt dat de politie niet met grotere vermogens kan werken dan wat jij als hobbyist kan krijgen?
maar ik verwacht het nog niet geheel geloofwaardig dat ze echt de controle over zullen nemen van een drone.

Ach er is altijd iemand slimmer.
Het is gewoon kat en muis, net als met de filmnetkastjes van vroeger.

BTW, wat ik kan krijgen is niet belangrijk......wat ik kan maken, dat is pas belangrijk.

Back