parallel laden

Dennist

verslagschrijvers
Goedemiddag allemaal,

ik heb even een vraag. Ik heb al heel wat topics en google gekeken maar lees wat tegenstrijdigheden.

De vraag:

met dit bordje klik kun je parallel laden. Nu is mijn vraag hoe stel je je stroom in? Neem bijv 4x 3s 1000mah. De een zegt gewoon laden met 1a en in een uur klaar, op een andere site lees ik dat je dan met 4a moet laden. Welke is het? Ik zou zelf zeggen 4a maar weet niet of je dan niet per ongeluk met 4c aan het laden bent.

Deel twee van de vraag is hoe het dan zit met balancen? Moet je de lader dan instellen op 3s? Of helemaal niet balancen?

Ik heb ook een topic gevonden over een 1s5p kabel maar daar verzande de discussie ook in vijf meningen. Ik wil ook zo'n kabel maken maar wil de lader instellingen weten. Er werd daar gezegd dat je gewoon op 1c (van 1accu )moest laden. En dat ze dan allemaal na een uur vol zouden zijn. Iemand anders riep weer helemaal iets anders.

Ik wil ook hier weer gewoon op 1c laden.

Ik heb ook al vaak gezien dat als je het niet weet je er niet aan moet beginnen, maar eens moet de eerste keer zijn, en ik heb nu voortaan zoveel accu's dat de lader anders dagen bezig is.

alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
parallel laden zou ik bij voorbaat al afraden als de accu's niet gelijk gebruikt zijn.
en met de opgegeven waarden die jij hier noemt is de kans 90% dat de accu's gewoon per stuk gebruikt worden en niet als 1 set.

vanwaar de keuze om parallel te laden? sneller klaar ben je vaak niet doordat het balanceren veel langer duurt door de marginale verschillen in de cellen onderling. Ook al zal met parallel de cellen zich gelijk moeten trekken. Geen een cel is 100% chemisch gelijk aan een andere.

beter koop je een paar extra laders.
 
Je haalt capaciteit (Ah) en stroom (A) door elkaar. Als je het verschil daar tussen niet weet, dan zou ik je aanraden gewoon "standaard" te laden. Er gebeuren anders echt ongelukken...
 
@NPS ik heb ze aangepast. Ik weet er wel een beetje vanaf maar inderdaad is dit niet mijn sterkste kant. vandaar ook mijn vraag.
ik heb al heel wat afgezocht om het zelf uit te zoeken maar kom tegenstrijdigheden tegen en dan begin ik te twijfelen.

@cheeta ik heb inderdaad een boel accu's die niet als set gebruikt worden (die zitten in de quadcopter) ik heb er ook een aantal die wel als set gebruikt worden in de savage. Die heb ik genummerd zodat ik dezelfde steeds met elkaar gebruik als set. Die wil ik eigenlijk ook als set laden dan maar ben er nooit aan begonnen om bovenstaande redenen. Maar nu dacht ik ik ga weer eens een poging wagen. Anders leer ik het nooit. ;)
 
Met het bordje wat je daar laat zien kan het goed fout gaan als je een vergissing maakt met aansluiten. Ik zou eerder voor deze kiezen:
HobbyKing Safe 40A Parallel Charge Board for 4 Packs 2~6S (XT60) (EU Warehouse)

Er gaan vele verhalen over parallel laden. Veel bangmakerij, maar ook goede info.

Als je niet weet wat je doet is het link. Een foutje met aansluiten is zo gemaakt en dan gebeuren er nare dingen met je accu's
Een paar basis regels:
-Enkel accus met hetzelfde aantal cellen parallel laden
-Alle accu's moeten ongeveer dezelfde spanning hebben (+/- 0.2V)
-Accu's met verschillende capaciteit mogen wel gemixt worden.
-Balancer altijd aansluiten
-Bij 1C laden de capaciteit van alle accu's optellen en met 1 vermenigvuldigen. Bij 2C met 2 vermenigvuldigen etc...

Jouw voorbeeld met 4 accu's van 1000mAh komt dan uit op 4 Ampère laadstroom.
 
Als je bij voorbeeld 4 accu's parallel wilt laden, dan wordt de stroom die de lader geeft, over 4 accu's verdeeld. Wil de de accu's elk met 1 ampère laden, dan zal je de lader op 4 ampère moeten instellen. Zo lijkt dit op het eerste gezicht. Maar daar komt meteen het probleem om de hoek kijken. Je hebt geen enkele invloed op de verdeling van die 4 ampère over de 4 accu's. Dat doen de accu's zelf op basis van chemische en elektrische eigenschappen, en die zijn nooit gelijk.

Om even zeurderig te doen let op je schrijfwijze. Afgekort worden b.v. stroom en spanning met een grote letter geschreven. Dus A en V. Voluit geschreven worden kleine letters gebruikt. Dan is het volt en ampère. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel
 
@Emanuel bedankt voor je antwoord ik ga gewoon eens proberen.

Maar jij zegt dat je accu's met verschillende capaciteit kan mixen. Terwijl ik ook weer ergens heb gelezen dat ze dezelfde capaciteit en hetzelfde aantal cellen moesten hebben.

Op deze manier ontstaat de verwarring. Ik geloof als leek "alles" wat ik lees. Buiten wat gezond boeren verstand zegt om natuurlijk. Maar er zijn zoveel verhalen dat het moeilijk wordt om de waarheid eruit te filteren. Ik heb geen electrotechniek achtige achtergrond dus voor mij is dit allemaal een leercurve.

Ik ga iig dat bordje wat jij aangaf maar bestellen dan (had ik ook al gezien dat ie veiliger was met zekeringen)

En denk dat ik ook een andere lader zal moeten hebben ooi eens een keer. Die van mij is 80 watt en dat is toch maar net aan als je zoiets gaat laden.
 
Ga nooit lipo's met verschillende cellenaantal parallel laden. Een drie cellen lipo krijgt dan de spanning van b.v. een vier cellen li-po en dat gaat gegarandeerd in de brand. Zekeringen zullen dat niet voorkomen.

Hou het veilig en begin er niet aan. Doe wat Cheeta adviseerde, koop er laders bij (of een lader met meerdere uitgangen) en je weet zeker dat je huis niet in een rokende puinhoop veranderd.
 
Ik zeg ook niet dat ik ze met verschillende cellen aantallen bij elkaar ga zetten. Dat is ongeveer het enigste waar iedereen het over eens is dat dat niet kan.

Ik zal verder proberen de juiste schrijfwijze te hanteren.

Ik zal ook eens gaan kijken naar laders met meerdere uitgangen. Ook hier weet ik niet precies wat goeie zijn en wat niet. Ik heb nu een hype x7 lader en die bevalt goed. Maar die heb ik toen te duur betaald, want dat is dezelfde als de imax b6.
 
Met het bordje wat je daar laat zien kan het goed fout gaan als je een vergissing maakt met aansluiten.
Dat klopt maar al te goed. Helaas zal het niet veel uitmaken welk bordje je gebruikt. Ook met dat andere bordje kan het goed fout gaan. En die zekeringen helpen weinig of niets, ze zijn maar liefst 40A! De kans bestaat dat de printspoortjes eerder doorbranden dan die zekeringen.

Er gaan vele verhalen over parallel laden. Veel bangmakerij, maar ook goede info.
Ook dat klopt (helaas) helemaal. Maar bangmakerij vind ik niet zo heel erg. Dat is veel beter dan info geven waardoor een accu en/of lader affikt of nog erger.

Als je niet weet wat je doet is het link. Een foutje met aansluiten is zo gemaakt en dan gebeuren er nare dingen met je accu's
Een paar basis regels:
-Enkel accus met hetzelfde aantal cellen parallel laden
-Alle accu's moeten ongeveer dezelfde spanning hebben (+/- 0.2V)
Helemaal juist.

-Accu's met verschillende capaciteit mogen wel gemixt worden.
Op zich juist maar niet aan te raden. De kans dat er iets fout gaat is behoorlijk groot.

-Balancer altijd aansluiten
-Bij 1C laden de capaciteit van alle accu's optellen en met 1 vermenigvuldigen. Bij 2C met 2 vermenigvuldigen etc...
Jouw voorbeeld met 4 accu's van 1000mAh komt dan uit op 4 Ampère laadstroom.
Ook dit klopt op zich wel maar is niet aan te raden. N.P.S. geeft al een hele goed reden waarom niet.

Als je bij voorbeeld 4 accu's parallel wilt laden, dan wordt de stroom die de lader geeft, over 4 accu's verdeeld. Wil de de accu's elk met 1 ampère laden, dan zal je de lader op 4 ampère moeten instellen. Zo lijkt dit op het eerste gezicht. Maar daar komt meteen het probleem om de hoek kijken. Je hebt geen enkele invloed op de verdeling van die 4 ampère over de 4 accu's. Dat doen de accu's zelf op basis van chemische en elektrische eigenschappen, en die zijn nooit gelijk.

Dit is tegelijkertijd ook een heel belangrijke reden om geen accu's met verschillende capaciteit parallel te laden. Als je de accu's met 1C wilt laden en je hebt accu's van 2200mAh en 3600mAh parallel geschakeld met welke stroom ga je dan laden? Theoretisch zou je de beide waardes moeten optellen dan kom je op 5800mA. Maar denk je dat die stroom zich zo zal verdelen dat er 2200mA door de ene en 3600mA door de andere accu gaat lopen? Je moet niet gek opkijken als de meeste stroom door de 2200mAh accu gaat lopen als daarvan de inwendige weerstand lager blijkt te zijn. Nu is dat ook weer niet zo dramatisch want als die accu voller raakt stijgt de spanning en wordt die stroom vanzelf minder. Op dat moment zal de meeste stroom door die andere accu gaan lopen.
Als het verschil in capaciteit van die accu's niet te groot is zal het in de praktijk niet zo gauw mis gaan. Maar waarom zou je risico's nemen? Als er iets mis gaat en de zaak vliegt in de brand dan kunnen de kosten vele malen hoger uitkomen dan die van een extra lader. :rolleyes:

Het is met dit soort zaken zo dat wanneer je heel goed weet waar je mee bezig bent en je houdt de zaken heel goed in het oog, je heel veel kunt doen wat sterk afgeraden wordt.
Ik wandel nog al eens over natuurpaden. Die zijn soms niet breder dan 20cm. Daar loop ik zonder problemen over en dat kilometer lang. Maar als ik over een randje van 20cm breed moet lopen op 50 meter hoogte doe ik dat alleen als ik aan een goede veiligheidskabel ben gekoppeld.
Een heel ervaren coureur kan met een geschikte auto kan bij wijze van spreken met 300km/uur over de snelweg scheuren. Als jij of ik dat gaan proberen ben ik er zeker van dat de kans dat we (ik in ieder geval zeker) zonder kleerscheuren uit die auto zullen stappen maar klein is.
Succes.
 
Hmm ok het advies is dus eigenlijk gewoon niet doen.

Welke laders zijn dan een beetje goede kwaliteit/ prijs die eventueel twee of meer accu's kunnen laden? Zit je dan meteen aan die robbe powerpeak dingen?

bijvoorbeeld deze? Power Peak Quad EQ BID 230 Volt
 
Ik laad mijn accus al jaren parallel, en als je goed op blijft letten gaat dat prima. Bij verschillende capaciteiten zal de laadstroom zich altijd keurig verdelen omdat het onmogelijk is om spanningsverschillen tussen de accus te hebben. Die worden na aansluiten vrij snel vereffend. Aan het begin van de lading kan er wat verschil zijn. De meeste accus kun je probleemloos met 2a3 C laden, dus als je niet op de max laadstroom gaat zitten heb je marge genoeg.
Het blijft wel opletten. Voor het aansluiten altijd even de accu checker erbij om de spanning van iedere accu te controleren.
 
Ik laad mijn accus al jaren parallel, en als je goed op blijft letten gaat dat prima. .....

Ik schreef niet voor niets:
Het is met dit soort zaken zo dat wanneer je heel goed weet waar je mee bezig bent en je houdt de zaken heel goed in het oog, je heel veel kunt doen wat sterk afgeraden wordt. .....

En lees dit ook nog eens goed.
een imax b6 lader met voeding heb je voor nog geen 40 euro.
Ga je daarvoor de kans op ellende vergroten? Ik hoef daar niet lang over na te denken hoor. ;)
 
Ernst,
Parallel laden wordt in Nederland nog niet heel veel gedaan, in andere landen (oa USA0 daarintegen heel veel. Niet voor niets zijn er 1000W laders, die zijn vooral bedoeld om packs parallel te laden.

Het safe-blancer bord wat gelinkt is, is een slim ding. Niet alleen zitten er 40A zekeringen in op de hoofdaansluiting, wat je even gemist hebt zijn de polyfuses op de balancer aansluitingen. Zouden packs erg verschillen en de ereffenigsstromen tussen de cellen te hoog worden slaan de polyfuses door en resetten zich weer vanzelf.

Groetjes,
Gerben
 
gerben... als elektronicaman ga ik je kunnen vertellen dat die polyfuses niet de oplossing zijn voor deze toepassing... zeker die smd versies die op dat bord getoond worden zijn zo doorgeslagen. Ik zie dan ook niet gebeuren dat die heel veel stroom kunnen hebben.

aller eerst polyfuses slaan wel degelijk permanent door bij een stroom die ver boven hun norm waarde ligt. En regelmatig overbelasten lijdt ook er toe dat ze uiteindelijk de geest geven. Nog afgezien van het feit dat dit behoorlijk trage zekeringen zijn in reactie tijd.

tegen een fout bij parallel laden is niks opgewassen... als dat fout gaat kunnen de stromen zo hoog oplopen dat er geheid iets kapot moet gaan. En dat gaat meestal met een klap en in het ergste geval met vuur tot gevolg.

dat ze iets in amerika veel vaker doen betekent nog niet dat het verstandig is? want of het verstand nou zoveel hoger ligt dan in europa durf ik sterk in twijfel te trekken.

de term safe bij laden slaat ook nergens op. laden is altijd gevaarlijk. Potentieel lopen er grote energie stromen tussen verschillende objecten. Een accu is uiteindelijk niets meer niets minder dan een groot energie vat. En als energie ergens snel uit ontsnapt gaat dat meestal met geweld. Niet voor niets hebben 99,99999% van de laders de vermelding dat er alleen onder toezicht geladen mag worden! en zelfs dan is het nog vaak al te laat als het fout gaat. Je werkt met energie en energie in grote hoeveelheid welke vorm dan ook is gevaarlijk.
 
Poor Mans Parralel laderbordje

Deze discussie triggerde me om nu toch maar eens mijn poor mans parallel lader bordje in elkaar te solderen. Normaal vlieg ik in het weekeinde mijn accu's leeg en die laad ik door de week op. Nu moet dat allemaal achter elkaar, dus loop ik tig keer naar de schuur achter in de tuin, waar ik ze oplaad en bewaar in een metalen bak.

Ik wilde dus een parralel laderbordje hebben, waarbij ik ze aan het einde van het weekend in prik en het volgend weekend weer ontkoppel. In 5 dagen moeten ze opgeladen zijn.

Hiervoor heb ik het volgende ontwerp.

Ik gebruik dit el-cheapo hobbyking ladertje, want die gebruikt alleen de balanspoort van de accu om te laden.

22410.jpg


Deze ga ik als volgt aansluiten:
parallel_lader.jpg


Links wordt het ladertje aangesloten en voor elke lipo cel zit een weerstnd van één ohm. Deze weerstand zorgt er voor, dat indien een lege lipo (3,2 volt) naast een volle lipo (4,2 volt) zou worden ingeplugd, er dan een stroom van maximaal 0,5 ampère van de ene naar de andere cel gaat lopen. De stroom moet door twee 1 ohm weerstanden heen, wat de stroomsterkte binnen de perken houdt. Verschillende capaciteiten lipo's, in verschillende ladingstoestanden kunnen door elkaar worden aangesloten. Ik ga dit gebruiken voor lipo's vanaf 500 MAh.

Om te kijken hoe het ladertje reageert bij een lipo via een weerstand opladen heb ik een test genomen met 5 ohm weerstanden. Hij krijgt dan de lipo een tiende volt minder vol, voor hij afslaat. Ik verwacht dat met de 1 ohm weerstanden die ik straks ga gebruiken, dit verschil kleiner zal zijn.

Het test printje om het laden door een weerstand heen eens uit te proberen.
lader.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuke oplossing voor je laad probleem. Het zal wel even duren om met zo'n ladertje een hele collectie accu's vol te laden.
Vol wegleggen van lipo's is heel slecht voor ze. Ik doe zelf het omgeleerde van waar jij voor kiest. Ipv langzaam alles vol te laden met een mini ladertje heb ik een 1000w lader gekocht waarmee ik aan het einde van een vliegdag al mijn accu's op 3.85 V breng. Als ik wil gaan vliegen sluit ik zoveel mogelijk accu's tegelijk aan de lader en druk die in een half uurtje vol.
 
Ik had eerst ook een lichte lader (IMAX 6a80W) nadeel daarvan is dat je dagen zoet bent voor je een stel 6s 3300 mah lipo's vol hebt.
Ik heb nu een 600W lader met 2 poorten waar ik ook veel parallel mee laad, dat bevalt me prima

325020e09a5f4e2127c9db1dffe551f7.jpg






*Align T-rex 450 pro dfc super combo
*Align T-rex 600 Efl Pro
*Walkera Master CP
 
Wat nu zo vreemd is. Bijna iedereen die zich positief over het parallel laden uitlaat, weet niet hoe hij elektrische eenheden juist moet schrijven. Aan het "deskundige" oordeel kleven dan ook wat twijfels.
 
Back
Top