Eerst een heel belangrijk misverstand uit de weg ruimen. LiPo's bevatten geen zeer brandbaar Lithium!
Het zijn Lithium Ion accu's, deze bevatten alleen de Lithium ionen wat een Lithiumzout is. Zolang het ionen zijn is er absoluut geen brandgevaar. Vandaar dat nagenoeg onmogelijk is dat een LiPo uit zichzelf in de fik vliegt. Alleen als er verkeerde dingen mee gebeuren kan er een fikkie ontstaan. Dat zal in veruit de meeste gevallen zijn door de elektrische energie die in de accu is opgeslagen. Als je een goed volgeladen LiPo heb en je jast daar een spijker doorheen is de kans op een fikkie behoorlijk groot. Dat komt doordat er kortsluiting ontstaat en de zaak loeiheet wordt.
Ook als je te veel stroom uit de accu trekt kan het fout gaan. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij een kortsluiting ergens. De accu kan intern heet worden en dan zou er ook een fikkie kunnen ontstaan.
Dit zal ook met een NiCad of NiMH of Loodaccu gebeuren!
Als je een Lithium ion accu (dus ook een LiPo) te ver gaat opladen (overladen) kan het fout gaan. Een volle accu (bij een LiPo is de celspanning dan 4,235V) kan de energie die door de lader in de accu wordt gestopt niet meer opslaan. Die stroom gaat dan andere effecten hebben. Het belangrijkste effect is dat er elektrolyse gaat plaatsvinden. Bij een LiPo zal hierdoor het Lithiumzout uiteen vallen en zal er wel zuiver Lithium ontstaan. Ook ontstaat er zuurstof en waterstof en dat alles samen is een kleine bom. Op een bepaald moment zal het ontstane Lithium wel in de fik vliegen en barst de LiPo open. Wat dan volgt is een stevige steekvlam.
Dit gebeurt dus tijdens het laden, als je doorgaat met laden wanneer de accu vol is.
Een LiPo die te ver is ontladen kan ook gevaarlijk worden. De interne chemie klopt niet meer en er kan nauwelijks of geen energie meer worden opgeslagen. Je zou het kunnen zien als een accu die al vol is. De accu is als zodanig onbruikbaar geworden maar er is nog steeds geen gevaar dat de zaak ik de fik zal vliegen. De accu kan wel iets gaan opzwellen omdat er door het uiteenvallen van de chemie ook gas ontstaat. Dat weten de fabrikanten heel goed dus de verpakking is sterk genoeg om die lichte druk te weerstaan. Mocht hij toch openbarsten dan is nog steeds het gevaar voor brand maar klein. De gassen zijn op zich wel brandbaar maar als er geen ontsteking is zal er ook geen brand kunnen komen.
Het verhaal wordt anders als je die accu toch gaat proberen te laden. Omdat de chemie niet meer klopt en er nauwelijks of geen energie meer opgeslagen wordt zal de elektrolyse al vrijwel direct gaan plaatsvinden. Dus al na korte tijd kan er in de accu wel zuiver Lithium gaan ontstaan, met de reeds genoemde gevaren.
Dus echt, LiPo accu's zijn absoluut niet zo gevaarlijk als door sommige mensen wel wordt gedacht en beweerd. Zolang je die accu's op de juiste manier gebruikt en behandeld is er eigenlijk geen extra gevaar. In alle gevallen waar in de media zo veel over te doen was bleek achteraf altijd dat er iets mis was met die accu of de manier waarop hij werd gebruikt. Een defecte lader, te veel stroom trekken, te ver ontladen en dan weer opladen, mechanische beschadiging en zo nog meer oorzaken.
"Vroeger" toen we nog NiCad accu's gebruikten zijn er ook de nodige ontploft. Echt ontploft met een stevige klap. Dat heb ik zelf van heel dichtbij meegemaakt.
Er zijn loodaccu's ontploft, van die grote tractie accu's. Ik heb het resultaat gezien toen een accu van zo'n elektrisch perron karretje, die ooit op de grote stations werden gebruikt, was ontploft. Ik werkte toen (1975) op het station van Utrecht en in één van de laadstations was zo'n accu ontploft. De ravage was enorm. Overal accuzuur, brokken accu die vele meters ver weg waren geslingerd. Ruiten die waren gesneuveld en een deur was uit de sponning geblazen. Gelukkig was er niemand in die ruimte toen de zaak ontplofte! De explosie was niet in de accu zelf otstaan. De accu werd overladen waardoor er ook elektrolyse plaats ging vinden. Daarbij ontstaan waterstof en zuurstofgas. Dat mengsel is bijzonder explosief en met dat mengsel werd die ruimte gevuld. Ergens is toen een vonkje ontstaan, waarschijnlijk een relais in één van de laders, en toen was het BOEM.
Maar ook toen ik bij Fokker werkte is er een keer iets mis gegaan. Er was een enorme accubatterij geïnstalleerd als noodstroom installatie voor de grote computer. Dat waren natte Nikkel-Cadmium accu's. Op de ene of andere manier is er in één cel waarschijnlijk kortsluiting ontstaan. De cel ging opzwellen en is zelfs opengebarsten. Er is geen brand ontstaan maar het elektrolyt (Kaliumhydroxide) was wel over de vloer gelopen. Dat heeft wel de nodige schade aangericht.
Zo zie je maar dat al zo lang er accu's bestaan dingen fout gaan en er accu's zijn ontploft. Daar is de LiPo accu geen uitzondering op. Maar een LiPo is echt niet per definitie extra gevaarlijk.