ultra guard 430

Over gestruikeld in rcgroups.
Lezend een interessante oplossing voor een eeuwige discussie: bec of losse ontvangerbatterij. Die discussie wil ik ook niet aanjagen, slechts benoemen hoe onze industrie een oplossing (?) heeft bedacht.

http://www.optipower.co.uk/Catalogu...OPTIPOWER ULTRA Guard 430 Super COMBO&cat=132

Snel lezend komt dit ding alleen in actie als de bec/motoraccu het begeeft. Feitelijk zet je in op 2 paarden, dus dubbele zekerheid. Volautomatisch laden vanuit de motoraccu en sinds zondag voor mij een zeer acceptabel gewicht en volume.
Nadeel is ook te vinden op de site onder de FAQ, risico dat je bij een niet juiste volgorde van uitzetten je bec naar de eeuwige jachtvelden jaagt is aanwezig.

Voor mij als niet ochtendmens dus niet de oplossing.

Groet

Johnny
 
Bekijk deze eens; stukken lichter, simpeler, goedkoper en net zo betrouwbaar :)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2404539
Het enige nadeel van dit systeempje is dat je tweede cel niet automatisch geladen wordt.
Maar hier kun je een relatief kleine 1s lipo nemen (300 ma ?). Dat ding wordt nooit belast en wanneer je daar eens elke twee maanden naar kijkt is dat genoeg vlgs. mij. En gaat er iets mis met je "hoofdpack" heb je nog altijd voldoende stroom aan boord om je kist te landen. (1s is royaal voldoende)
 
Arno,

blijft er nog steeds het probleem dat je de bec schakeling kan "opblazen". Eigenlijk zou je op de ontvangers een instelbare terugloop of "bec" mode op de uitgangen moeten kunnen zetten. Zodat op de bec poort nooit stroom naar regelaar/bec gaat enz Dit zou het probleem van opblazen en eventueel zelfs sterk vereenvoudigde stroomvoorzienings oplossingen kunnen leiden. BV prik een 1s lipo aan vrije ontvanger poort en je bent klaar. De meeste ontvangers hebben nu al smart uitgangen dus volgens mij zou dit er best bij kunnen :) ... Ik ga jeti eens aanschrijven....
 
Arno,

blijft er nog steeds het probleem dat je de bec schakeling kan "opblazen".

Nou is "E" nooit mijn sterke punt geweest, maar hoe kun je de BEC beschadigen?
SchottkyCircuit1-Correct_zps43f1e6a9.jpg

Wanneer ik dit plaatje bekijk dan zie ik twee seperate systeempjes. Komt er geen stroom meer via de regelaar (of is de spanning vanaf de regelaarzijde 0,2Volt lager als die van de secundaire lipo) dan sluit de Schotky diode die zijde helemaal af.
En ook bij het aankoppelen van de lipo blijft de spanninng aan de regelaar zijde het hoogst.
Waar gaat of kan het dan mis gaan vraagt deze e-noob?
 
Volgens mij maar ik kan mij vergissen :) electronica is een hele tijd geleden ... Maar de scotty diode kan wel stroom doorlaten naar de bec toe het schakelt alleen stroom van de hoogste in in de richting tegen gestelde richting. Of haal ik het nu weer door elkaar... Verder zou ik er nog een condensator (tbv digitale servo's) tussen prikken zeker dubbel checken of de scotty diode wel 5 A aan kan.

Blijft wel een hele simpele manier die zeker de moeite waard is om te onderzoeken.
 
Volgens mij maar ik kan mij vergissen :) electronica is een hele tijd geleden ... Maar de scotty diode kan wel stroom doorlaten naar de bec toe het schakelt alleen stroom van de hoogste in in de richting tegen gestelde richting. Of haal ik het nu weer door elkaar... Verder zou ik er nog een condensator (tbv digitale servo's) tussen prikken zeker dubbel checken of de scotty diode wel 5 A aan kan.

Blijft wel een hele simpele manier die zeker de moeite waard is om te onderzoeken.

Vlgs "Corrien" zou het moeten kunnen ....... zo ver was ik al :)
Die 5A vind ik eigenlijk minder belangrijk. Stel mijn BEC geeft het op dan wil ik zo snel mogelijk (en veilig) naar beneden en daar is links/rechts en hoog/laag voldoende voor.
Een ander voordeeltje van dit systeempje met een Schotky is het gewicht. Je kunt echt toekomen, met een hele lichte 1s lipo en dan heb je een beveiliging die minder als 10 gram weegt.

Maar aan de andere kant; de verhalen lezend over BEC's die het opgeven, is dit veeelal terug te voeren op slecht onderhoud of royale overbelasting van de lipo's. En dat is iets waar ikzelf heel erg voorzichtig mee ben.
Met één lipo maak ik per definitie maar één (f5J) wedstrijdstart. Daarna nog een of twee vluchtjes misschien met 10 sekonden motorloop (max 17A) en dan komt er een verse lipo in.
Bij het laatste chrash verhaal wat ik las ging het om een lipo die misschien niet eens geladen was en bij een lage temp. gebruikt werd. Dus wat is wijsheid ??
 
Ik gebruik al een tijdje de shotkey diode oplossing.
Hier gebruik ik een MBT1545CT (15v-45A)
Zelfde als wat Arno in post #4 heb het alleen netjes en compact afgewerkt.
Ik zorg wel voor een redelijk verschil tussen de twee voedingen zodat de diode niet gaat schakelen als het systeem belast wordt.
De stroom kan trouwens in de verkeerde richting lopen. Maar met 1 stroombron lijkt mij dat geen bezwaar.

IMG_1127.jpg


IMG_1129-1.jpg
 
Vlgs "Corrien" zou het moeten kunnen ....... zo ver was ik al :)
Die 5A vind ik eigenlijk minder belangrijk. Stel mijn BEC geeft het op dan wil ik zo snel mogelijk (en veilig) naar beneden en daar is links/rechts en hoog/laag voldoende voor.
Een ander voordeeltje van dit systeempje met een Schotky is het gewicht. Je kunt echt toekomen, met een hele lichte 1s lipo en dan heb je een beveiliging die minder als 10 gram weegt.

Maar aan de andere kant; de verhalen lezend over BEC's die het opgeven, is dit veeelal terug te voeren op slecht onderhoud of royale overbelasting van de lipo's. En dat is iets waar ikzelf heel erg voorzichtig mee ben.
Met één lipo maak ik per definitie maar één (f5J) wedstrijdstart. Daarna nog een of twee vluchtjes misschien met 10 sekonden motorloop (max 17A) en dan komt er een verse lipo in.
Bij het laatste chrash verhaal wat ik las ging het om een lipo die misschien niet eens geladen was en bij een lage temp. gebruikt werd. Dus wat is wijsheid ??

Juist die 5 A is wel belangrijk namelijk de stroom van de BEC gaat wel door de scotty diode heen. Dus als onder normale omstandigheden alle servo's op spanning maximale kracht leveren loopt er best wel wat door heen, misschien nog geen 5 A maar 2 a 3 gaat al heel snel met digitale servo's

De oplossing van Frans ziet er goed uit. Alleen bevestigt hij wel waar ik bang voor ben. Namelijk het teruglopen in het systeem en dus de BEC onbedoeld beschadigen (worst kaze :p:eek: )

Toch lijkt mij een kleine moeite voor de grote rc leveranciers/merken om ontvangers te maken waar deze functionaliteit in zit. Waardoor af fabriek veiligheids voorzieningen zijn.

paar centjes meer per ontvanger en klaar...
 
Juist die 5 A is wel belangrijk namelijk de stroom van de BEC gaat wel door de scotty diode heen.
Sorry, had je verkeerd begrepen..... Maar die Schottky uit dat schema wat ik aanhaalde kan 15A aan. Nou dus alleen een supersimpele oplossing om dat "teruglopen" te verhinderen. Wie ??
 
Tja alleen jammer dat je daar minimaal 5V op moet koppelen. Dus 1s 300 mAh lipo is geen optie... Maar er zijn dus al genoeg ideeen en oplossingen zullen wel snel volgen.

Zie hier natuurlijk komplete ervarings verslagen en nieuwtjes verschijnen.
 
Tja alleen jammer dat je daar minimaal 5V op moet koppelen. Dus 1s 300 mAh lipo is geen optie... Maar er zijn dus al genoeg ideeen en oplossingen zullen wel snel volgen.

Zie hier natuurlijk komplete ervarings verslagen en nieuwtjes verschijnen.

Waarom 5 Volt ?? Wanneer de spanning van de regelaar wegvalt is 4 Volt ook al voldoende. Daar draaien je servo's ook op en daarmee kun je vlgs mij je kist veilig aan de grond krijgen.
Bijna alle F3K jongens viegen toch ook op 1s.
 
maar meestal met een booster of specifiek uitgezochte ontvangers en servo's die het bewezen goed doen op 1 s Arno. je ziet steeds meer hv setups en een 2s lipo in de dlg scene
 
4.2 volt - 0,4 volt verlies van de diode + inkakken spanning met wat belasting en je komt al snel op een kritiek voltage voor veel ontvangers.
 
4.2 volt - 0,4 volt verlies van de diode + inkakken spanning met wat belasting en je komt al snel op een kritiek voltage voor veel ontvangers.
Dat klopt wel allemaal maar het gaat om een "laatste" redmiddel. En kritiek voor ontvangers wordt het in de meeste gevallen pas bij 3.2 Volt.
Kijk die tweede accu is echt niets anders. Je moet daarmee niet nog een half uurtje of zo willen gaan vliegen.
Wanneer ik iets dergelijks voor mekaar krijg en het weegt niet meer als een gram of tien wordt het een serieuze optie.
Maar zoals ik al eerder stelde; op dit ogenblik vind ik het geen echte noodzaak. Veelal is de aandrijflipo de bron van ellende en niet de regelaar. En die packs probeer ik zo goed als ik kan te verzorgen :)
 
Arno, Klopt inderdaad, goed onderhoud en checks maken het veel veiliger.

Maar die jeti ding heeft dus net niet de meest geschikte kappaciteiten en dus zullen waarschijnlijk er nog wel leuke gadgets gemaakt worden.
 
Arno, het gaat mij erom dat een escape wel kans van slagen moet hebben anders is het slechts ballast :-)
 
Ik ben van plan om in mijn nieuwe kist naast de YGE regelaar een kleine 2S buffer accu aan te sluiten. Of dekt dat niet hetzelfde? Waarom zou ik een van deze systemen moeten nemen?
 
Ik ben van plan om in mijn nieuwe kist naast de YGE regelaar een kleine 2S buffer accu aan te sluiten. Of dekt dat niet hetzelfde? Waarom zou ik een van deze systemen moeten nemen?

De bedoeling van deze systemen is om beide"voedingen" voor je ontvanger gescheiden te houden.
Wanneer je dat niet doet zul je, je buffer-accu zo groot moeten kiezen dat je er een dagje vliegen mee toe komt. (of gaan wisselen na een paar vluchten) Of ervoor kiezen standaard pak 'm beet 80 gram extra (1000 mah) aan boord te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top