Reisenauer aandrijvingen

Ik was een beetje op internet aan het kijken en kwam weer eens op de site van Reisenauer terecht. Nu heeft Reisenauer weer een aantal nieuwe combinaties in het assortiment die wellicht zeer bruikbaar kunnen zijn voor F5J.
Nu weet ik dat niet iedereen even gecharmeerd is van de combinaties die Reisenauer maakt , maar voor F5J zit er zeker toch weer wat leuks tussen.
Zo ook een combinatie met binnenloper waar ik zelf sterk aan denk voor mijn iets zwaardere pike perfection. Door de binnenloper heb je dan wat meer ruimte om te kunnen schuiven met je accu zonder bang te hoeven zijn dat je tegen je motor aan komt. Aangezien ik wat lood heb moeten toevoegen zou ik daarvoor in de plaats naar een 1250 Mah accu kunnen. Voor mij zou het alleen maar de aanschaf van de motor zijn.

Tenshock EDF TS-EZ1515 - 15T - 4pol 3770KVmit Micro Edition 5:1NL



Hier een combinatie voor lichte modellen.

Leopard LC250 6pol 3900KVmit Micro Edition 5:1NL/T



Dit kwam ik ook nog tegen. Erg handig.

Wire-ProtectionKabelschutz für enge Rümpfe
 
Klopt Rick. Dat ga ik ook doen. Dan alleen nog een flens en motortandwiel.

Zou je dat wel doen ? 60 euri plus p&p voor de motor en bijna 80 plus p&p voor de vertraging . Voor die 20 euri verschil ...........

Of wil je een Tenshock inzetten zonder vertraging à la de die Mega 16/15/5 motor ?
 
Vertraging heb ik al liggen Arno.

Weet je wat ik wel komisch vind met die vertragingen en dat kan ik nog altijd niet plaatsen.
Verleden jaar had ik de Scorpion 2221/12 met de 5:1 vertraging.
De uitgaande as van de Scorpion is meen ik 3,17 mm en die was terug geslepen naar 2,50 mm en daar zat die ritzel op. Waarom zou dit gedaan zijn ??
 
Vreemd ja. Daar heb ik eerlijk gezegt niet op gelet. Weet ook niet waarom ze dat doen. Voor die maat is gewoon een tandwiel voor.
 
Mooie combinaties.

Maar waarom zou je voor de 3770 KV kiezen en niet voor de 3500KV??



Waarom ik de vraag stel: Ik heb vorig jaar ook naar de Peggy Pepper serie gekeken.

De HK2221 serie loopt inmiddels van 6000 KV tot 2010 KV. De hoge KV's zijn voor hotliners en de lage voor hele lichte zwevers die niet veel vermogen vragen.


http://www.reisenauer.de/artikelauswahl.php5?kid=144

Maar voor een F5J kist van 'pak em beet' 1800 - 2000 gram: moet je dan de 2800 KV of de 2580 KV hebben??

Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven - dus de vraag, welke van de twee Tenshocks zou de voorkeur hebben en welke van de twee Peggy Peppers??

En dan natuurlijk de ultieme vraag: als je vervolgens moest kiezen tussen die twee=> welke heeft de voorkeur?

Zou je twee tientjes meer uitgeven voor de juiste Peggy Pepper?

Moeilijke vraag misschien?

Roger
 
Bij mij zit de scorpion 2221/10 er al in en die komt iets te kort in condities met meer wind. Dan zit je met ballast rond de 2000 tot 2200 gram vlieggewicht. De tenshock draaid meer toeren en draaid een iets kleinere prop. De reden dat ik een inliner wil is dat ik nu niet kan schuiven met mijn accu omdat ik anders tegen het draaiende gedeelte kom van de motor. Met een inliner kan ik naar een iets grotere accu en kan het lood eruit.
 
OK, dus liever een beetje hogere kv voor wat meer vermogen en dus de Peggy Pepper 3600 KV of Tenshock 3770

En dan kies je de Tenshock inliner voor het gemak - zit je ook niet met schurende stroomdraden.

Dank
 
Hoi A3,

Heb vanmiddag mijn gereanimeerde Aspire opnieuw ingevlogen met deze: http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=1635

Kist weegt (leeg) 2.320 gram. Ik gebruik een RF 16 * 8.5 smal met een SLS 1000 45/90. Regelaar Dymond profi EVO 65. Voorheen had ik in de F5J romp (onding) ook een Reisenauer buitenloper van 140 gram.

Mijn ervaring van vanmiddag is dat de kist bij 2-3 bft in 23 seconden op 200 meter zit. Stroomverbruik is natuurlijk redelijk fors, 2 starts mogelijk, dan nog 30% restcapaciteit in de accu. Heb de grens dus redelijk gevonden....regelaar geeft in tegenstelling tot mijn castle regelaars helaas geen data.

Heb nu al de overtuiging dat ik mijzelf de buitenloper niet meer aandoe. Dit is zorgelozer, minder gedoe en zeker zo sterk als de 2221/08 met dezelfde prop die ik in de Xplorer heb zitten.
Zeer tevreden dus tot dusverre. Nu testen bij hardere wind, daar was het om begonnen: een duidelijk zwaardere en ook steviger kist.

Waarschijnlijk heb je al lang besteld, zie het dan maar als een duwtje in de rug.

Johnny
 
Mijn ervaring van vanmiddag is dat de kist bij 2-3 bft in 23 seconden op 200 meter zit.

Een tip/suggestie: Verminder het vermogen waarmee je vliegt en stel je regelaar zo af dat je in 30 sec. op 180 meter zit.
Dat geeft je wat meer reserve en je belast je hele set-up minder. Het zou me niets verwonderen wanneer je dan uitkomt op iets van rond de 25A voor jouw kist. ( 250 Watt) En waarom zou je meer willen?

Mijn Xplorer gaat in 30 sekonden naar 150 meter op maar 17A .............
 
Arno,

Soms wil je heel snel naar de thermiek 300 meter van je vandaan vliegen. Dus niet "10m/s" omhoog maar 40 m/s of meer vooruit. (ff geen gezeur over of dit reeel is of niet ;) )
Kijk hoe "agressief" de f3j jongens snel om de hoek heen recht in de thermiek vlogen. Wellicht is dat "de" techniek die succesvol blijkt te zijn.

Maar goed mijn strategie is ook nog niet klaar... 2de jaar dat ik mee doe en ben er nog steeds niet uit ... Veel vliegen goed kijken en experimenteren. Helaas kon ik vandaag geen vergelijking doen met Johnny, had andere verplichtingen.

Groet
 
Arno,

Soms wil je heel snel naar de thermiek 300 meter van je vandaan vliegen. Dus niet "10m/s" omhoog maar 40 m/s of meer vooruit. (ff geen gezeur over of dit reeel is of niet ;) )
Kijk hoe "agressief" de f3j jongens snel om de hoek heen recht in de thermiek vlogen. Wellicht is dat "de" techniek die succesvol blijkt te zijn.

Ik wil hier ff geen associatie gaan leggen tussen leeftijd en agressiviteit maar:
Ik maak gebruik van een 3 standen schakelaar voor mijn motor. Standje 1, en dat is mijn standaard start stand is de genoemde 17A die mij in 30 seconden naar 150 meter brengt. Standje 2 is iets van rond de 6A waarmee je kunt gaan zoeken. De kist houd hoogte, komt redelijk vooruit en goede lucht is merkbaar door een stijgende kist. Standje 3 is "volle bak". Of met 10 m/sec recht omhoog of me met 20m/sec en meer horizontaal verplaatsen......

Ik moet toegeven dat het wel kicken is om naar standje 3 te gaan..... vol gas is wel gaaf maar ik heb het nog niet gelinkt aan agressief;)

Vandaag trouwens een aardig potje gevlogen met zo'n agressieve F3J gast ;) en er valt best nog wel het e.e.a. te leren :D
 
Een tip/suggestie: Verminder het vermogen waarmee je vliegt en stel je regelaar zo af dat je in 30 sec. op 180 meter zit.
Dat geeft je wat meer reserve en je belast je hele set-up minder. Het zou me niets verwonderen wanneer je dan uitkomt op iets van rond de 25A voor jouw kist. ( 250 Watt) En waarom zou je meer willen?

Mijn Xplorer gaat in 30 sekonden naar 150 meter op maar 17A .............

Hoi Arno,

Dank voor je reactie. Maar heb vanmiddag bewust vol gas gegeven. Ik kwam van deze aandrijving in de F5J romp: http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=1624 op een 17 *13, 4s (nog lood nodig overigens). Had dus een hard hoofd in of dit lichte motortje genoeg power zou hebben om de relatief zware kist (in vergelijking met de Xplorers die ik heb) omhoog te krijgen. Daar ben ik nu in gerust gesteld. En inderdaad, morgen gaat ook nog het ballast 600 gram er in.... waarschijnlijk niet nodig - misschien zelfs onzin -maar na de laatste wedstrijden gooi ik het roer om. Geen getut meer met licht spul ALS het waait, meters kunnen maken. Dit is waarschijnlijk het andere uiterste, maar ik ben gek op extremen ;-)

In reactie op Robert, daarvoor is de combi duidelijk te licht. Moet redelijk zwoegen om de hoogte te bereiken. In dezelfde tijd ook nog ver(der) weg vliegen gaat niet lukken. Zwaardere motor zou dan nodig zijn - je kontronik bv - maar is duidelijk zwaarder en dan had ik ook de ballast kamer moeten verwijderen voor de accu. Het is een test, we prutsen verder.

Johnny
 
met 450 gram ballast aan boord heb ik 18-19A nodig om in 30 sec op 150 meter te komen ......
ik heb heel sterk de indruk dat veel mensen in de beginfase te veel Amps "verstoken".

Een ander nog niet genoemd voordeel van deze wat "beschaafdere" startmethode met lagere vermogens is een wat minder stressvolle start (vergooien komt zelden voor) maar zeker ook een betere inschatting van de eindhoogte. Is de lucht neutraal laat ik hem 30 sec op standje 1 staan en weet ik behoorlijk zeker dat ik rond de 150 meter uitkom.
 
Hoi Arno,

Misschien begrijp ik je niet goed en laat ik een kans liggen. Dus:
Je Xplorer zal leeg ergens rond de 1500 wegen. Dus vol 1950. Mijn Aspire is leeg 2.3 kg. Met jouw 19A kom je in 30 seconden op 150 mtr. Ik geef vanmiddag vol gas, kom met 2.3 kg op 200 meter in 23 seconden. Dan ben ik toch gewoon de grenzen aan het verkennen? Had morgen graag een lichte 5bft gehad om te kunnen testen met ballast en wind. Bij dat soort omstandigheden wil ik deze kist inzetten. Bij rugwind gebruik ik wel een Xplorer, al dan niet met ballast.

Wat mis ik in je boodschap?

Groet

Johnny
 
Je Xplorer zal leeg ergens rond de 1500 wegen. Dus vol 1950. Mijn Aspire is leeg 2.3 kg. Met jouw 19A kom je in 30 seconden op 150 mtr. Ik geef vanmiddag vol gas, kom met 2.3 kg op 200 meter in 23 seconden.

Mijn xplorer weegt vliegklaar (zonder ballast) 1565 gram (met een 1000'r lipo; zwp op 126 mm)
Tot een metertje of 5 wind is 17 Amp voldoende. Gooi ik er 450 gram ballast in heb ik omdezelfde hoogte te bereiiken 18-19A nodig. De wind is een faktor die nauwelijks een rol speelt. Bij wat meer wind klim ik eerder hoger ...........
En nogmaals, maar dat is iets wat ik lang geleden al eens gezegd heb. Dat volle vermogen, waarnaar toe ik ook kan schakelen is voor "noodgevallen" (slechte lucht) of om me heel snel te verplaatsen.
En als je vraagt waarom ik tekens maar terugkom op die 150 meter. Normaliter moet dat voldoende zijn om een belletje op te pikken/te vinden............
 
Back
Top