Gewoon gezond boerenverstand...

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Gewoon een beetje rondneuzend vond ik dit:

http://www.audacitymodels.com/Products/AUD22602/Default.aspx

Een helimerk waar ik nog nooit van gehoord had

De "overview", "extended overview" en "FAQ" zijn eigenlijk erg grappig en nogal "Amerikaans nuchter" (zeg maar: ontnuchterend) om te lezen, en een beetje een verademing in het tijdperk van de huidige "high, higher, higest technology wedloop"...

Jammer dat die heli's hier in Europa niet echt bekend zijn....

Groet, Bert
 
is tenminste wel een fabrikant die gewoon zegt waar het op staat;-)
En wees eerlijk, hoeveel mensen vliegen nu echt op de grens van wat zijn heli aankan?
velen kopen voor knalhard 3d, en vliegen alleen "sport"
niet erg, maakt alleen de instap duur als je van de dure versies uit gaat..

Trouwens.
origineel mogelijk om er een .90 motor in te zetten.
op een 600 maat..
Cool..
 
Yup.... en heb je die prijs gezien? Die valt me alleszins mee, als het ding inderdaad zo bomvrij is als beweerd wordt.
Een 600 met een aandrijflijn ontworpen om een .90 te weerstaan.... daar moet je echt je best voor doen, om die koppeling kapot te krijgen, Teunis.... :D

Verder vind ik het feit dat de heli ontworpen is met in het achterhoofd het plaatsen van een luchtfilter (en een luchtfilter als accesoire in het programma) ook behoorlijk charmant....
Gewoon lekker met houten bladen beginnen, want als je aan het leren bent, maakt dat toch niet uit.... probeer voor je T-rex nog maar eens houten bladen te vinden, om eens wat te noemen....
En inderdaad, ik zie een hoop beginners gelijk met carbon vliegen, "want dat vliegt beter"....

Zo ongeloofelijk jammer, dat wij nuchtere nederlanders blijkbaar toch niet zo nuchter zijn....

Groet, Bert
 
Yup.... en heb je die prijs gezien? Die valt me alleszins mee, als het ding inderdaad zo bomvrij is als beweerd wordt.
Een 600 met een aandrijflijn ontworpen om een .90 te weerstaan.... daar moet je echt je best voor doen, om die koppeling kapot te krijgen, Teunis.... :D

Verder vind ik het feit dat de heli ontworpen is met in het achterhoofd het plaatsen van een luchtfilter (en een luchtfilter als accesoire in het programma) ook behoorlijk charmant....
Gewoon lekker met houten bladen beginnen, want als je aan het leren bent, maakt dat toch niet uit.... probeer voor je T-rex nog maar eens houten bladen te vinden, om eens wat te noemen....
En inderdaad, ik zie een hoop beginners gelijk met carbon vliegen, "want dat vliegt beter"....

Zo ongeloofelijk jammer, dat wij nuchtere nederlanders blijkbaar toch niet zo nuchter zijn....

Groet, Bert
 
Oh.... dubbelposten is met de nieuwe forumsoftware dus blijkbaar ook mogelijk????

Groet, Bert
 
Ja, kwam ik laatst ook achter. Alleen kan ik de dubbele weghalen ;-)

Prijs had ik gezien.. netjes.
Standaard benzine mogelijk.. 15cc 's in het gamma. Nog leuker.
Blijkbaar een heli die letterlijk van de beginner tot de gevorderde mee kan.
fbl mogelijk, blijkbaar met de originele fb kop.

Alleen jammer van de verzendkosten.
 
Ja, die zullen wel hoog zijn.... daarom, nogmaals, héél jammer dat er nooit een importeur voor deze heli's geweest is....

Deze fabrikant schijnt bijvoorbeeld als bedrijfspolicy ALLE onderdelen van ook de gediscontinueerde modellen te blijven produceren en naleveren, en als je belt om hulp of informatie, schijn je grote kans te hebben de baas zelf aan de lijn te krijgen.... Dat zijn dingen die je verder nergens vind....

Het is dat ik al zoveel heli's heb.... maar anders?

Aan de andere kant: dit is wel dezelfde fabrikant die tien jaar geleden, als net beginnende heli fabriek de wereld verblijdde met wat bij ons bekend geworden is als de Robbe Ornith....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Henseleit heeft dat principe ook enigszins..
Alleen zijn doelgroep is nogal anders.
Daarnaast is hij van brandstof af gestapt, en heeft ie geen 600.
 
Goed gevonden!
Ik vraag me als niet-3D-vlieger ook vaak af waarom er niet meer op sport- en schaalvliegers wordt ontworpen.
Ondertussen heb ik contacten met heel wat helivliegers en nog geen 10% vliegt 3D. (heeft natuurlijk ook met mijn interesse voor schaalheli's te maken dat ik een bepaalde groep opzoek)
 
ook bij ons in de club zijn er maar 2 die serieus een tic toc willen oefenen.
de rest vliegt voornamelijk sport, met zo af en toe stukken inverted erin.

waarom er niet meer op wordt ontworpen..
Commercieel?
Misschien veel meer handel in de wat kwetsbaardere 3d apparaten?
een sport vlieger of schaal vlieger vliegt (meestal) zelden schade..
misschien toch de bling factor, waar toch de meesten wel een beetje last van hebben..

ik vermoed toch dat de handel dit ingeeft..
en stiekem voldoet een align voor de meeste gebieden vrij goed.
alleen de schaalpiloot grijpt net een tik mis, al voldoet hij met romp ook nog steeds redelijk.
 
Schaal heeft, hoe je het ook wendt of keert, een stoffig imago....

Kijk naar de beste twee schaalmechanieken EVER, de SkyFox en de Xtreme van Vario, en je zult merken dat ze in trainervorm zeldzaam zijn op de huidige modelvliegvelden, en het wordt vaak afgedaan als "ouwe meuk".... (waarbij "beste" niet eens per sé slaat op de kwaliteit, maar meer op de all-round toepasbaarheid en de modulaire opbouw)

Gevolg is dat er Raptors en T-rexen in rompen gepropt worden, terwijl die dingen daar feitelijk niet geschikt voor zijn. Voor Goblins en Compass heli's betwijfel ik zelfs of er wel bruikbare rompen zijn.

Natuurlijk, alles kan.... je kunt een 450 size heli-the met een riemaangedreven staart, van een geknikte buis en extra geleiderolletjes voorzien.
Je kunt een T-rex 600 of Raptor 50 van een ingewikkeld system met maar liefst 3 riemen voorzien.

Maar feitelijk is dat maar behelpen....

EN TOCH zijn de flashy 3D capable trainers, met hun talloze mogelijkheden om te blingen, verreweg populair, omdat:
A) de basisheli goedkoop is,
B) je zo lekker kunt blingen (en dat geeft een mens nu eenmaal een goed gevoel, het pure feit "een upgrade te kunnen kopen") en
C) je hebt wat om over te praten: "gaaf man, die carbon blaadjes!", "Ja.... ik heb er maar een full metal tuimelschijf op gezet", "ben van beltdrive overgestapt op Torque tube.... Véééél beter nu!"

Met de meeste conventionele schaalmechanieken heb je dat niet, je hebt het niet nodig. Het vliegt gewoon goed genoeg vanuit de doos, want daar is het voor ontworpen....

En dat is saai.... men wil iets verbeteren, maar het liefst wel de verbeteringen kant en klaar kunnen kopen.
Dat een T-rex plus upgrades duurder is dan een Vario Xtreme, doet niet ter zake. De basis T-rex is goedkoper, DUS denkt men goedkoper uit te zijn....

Zo werkt de psychologie van de markt nu eenmaal.... :D

Die Audacity, die heeft alle logica in het ontwerp, om een succes te worden, maar het blijft een marginal merk, omdat bovengenoemde zaken een beetje ontbreken.
Net zoals 100+ jaar geleden de stoomauto sneller en makkelijker was (een huisvrouw kon het ding aan de praat krijgen) maar een benzineauto was "avontuurlijker" dus daarin werd de meeste ontwikkeling gestoken....
Niet meer, niet minder....

Groet, Bert
 
Schaalvliegers zijn natuurlijk maar een nichemarkt in de nichemarkt die RC heli's al zijn.
Maar wat fijne frames die ruimte geven in een schaalmodel, eventueel modulair, zouden welkom zijn. Sommige merken hebben wel iets in die richting, meestal samen met een schaalbody te kopen.

Verder hoeft het voor mij allemaal niet voorzien te zijn op grote krachten en power, maar wel op levenduur, betrouwbaarheid en makkelijk onderhoud/toegang tot de onderdelen. Wil in een schaalromp al eens een breinbreker zijn.
 
Verder hoeft het voor mij allemaal niet voorzien te zijn op grote krachten en power, maar wel op levenduur, betrouwbaarheid en makkelijk onderhoud/toegang tot de onderdelen. Wil in een schaalromp al eens een breinbreker zijn.

Dan moet je toch echt eens naar Vario kijken... da's zo'n beetje de enige wereldwijd, die niet alleen daar 100% aan voldoet, maar bij wie schaalheli's de hoofdmoot zijn: Mechanieken die al Jaren nagenoeg ongewijzigd blijven (simpelweg omdat het voldoet en geen bling behoeft) en een ongekend aanbod aan rompen.

Niets in deze wereld is 100% perfect, ook Vario niet. Maar als je een uitdaging zoekt in het bouwen, en je wilt OOK dat de heli voor alledaags gebruik geschikt is, moet je dáár zijn.
Qua prijs denk ik dat het niet heel veel uitmaakt of je een FunKey romp om een T-rex hangt, of een Vario romp om een SkyFox mechaniek. Maar de Vario bouw je zelf, en word zo mooi als je zelf wilt of kunt.

En ze vliegen absoluut prettig....

Groet, Bert
 
Oh maar heb de cataloog hier liggen hoor. ;-)
Zijn nog een beetje prijzig maar vooral: ik moet nog bouwervaring opdoen wat betreft de rompen.

Century is ook leuk.
Ze zijn er zeker, de schaalfabrikanten maar toch dun gezaaid. (net als de schaalvliegers zeker?)
 
jup.

en bouwervaring..
start hier een bouwdraadje, en je krijgt hulp in overvloed.
er zitten hier een aantal zeer ervaren bouwers op het forum.
in het kader: nooit begonnen, nooit geleerd...

zo heb ik ook mn eerste vliegtuig gemaakt.
en het ding vliegt nog steeds...
 
Goeie tip.
Moet ik misschien eens over denken, tegen eind vliegseizoen 2015. Kan een leuk winterproject worden dan.
 
Zo duur hoeft dat niet te zijn hoor.... De "lichtere" bouwdozen van Vario zitten ergens rond de 300~400 euro, en SkyFoxen pik je hier zo op, voor minder dan dat....
SkyFoxen zijn erg goed te electrificeren (even contact opnemen met Bruteforce hier op het Forum), maar met brandstof vliegen ze ook ERG goed....
Alles bij elkaar zou je met pak hem beet, 600 euro al een heel eind op weg moeten zijn, en dan heb je een heel leuk winterproject te pakken....

Groet, Bert
 
Hallo.

Ik kom door allerlei omstandigheden (o.a. de Heli-Oldie dag :) ) een beetje laat met een reactie, maar dit topic sprak me toch meteen aan. Komt door mijn ervaring in het verleden. Ik kocht namelijk dik twintig jaar geleden m'n eerste Hirobo Shuttle, gewoon om wat mee rond te kunnen vliegen. Nu viel mij toen al op dat bij álle heli's die je toen kon krijgen op de doos toch vooral stond dat ze "kunstflugtauglich" waren. Je weet wel, dat hele kunstvlucht bestond destijds meestal alleen nog maar uit een looping en een rol, maar toch, de fabrikant van elke heli (voor zover ik weet tenminste) haastte zich om te melden dat zijn modelletje dat óók kon. Dus, eigenlijk een beetje hetzelfde als dat tegenwoordig elke heli geschikt is voor 3D zeg maar. Ook de Shuttle had allerlei extra gaatjes aan de mixerhevels en andere hevels om toch maar de benodigde uitslagen mogelijk te kunnen maken. Aanvankelijk dacht ik nog dat, omdat er dus allerlei merken waren die die kunstvluchtmogelijkheid hadden, er ook merken of types zouden zijn die juist specifiek voor "gewoon" vliegen zouden zijn ontworpen, maar dat was dus niet zo. "Niet geschikt voor kunstvlucht" betekende simpelweg hetzelfde als "niet te verkopen in de winkel", en volgens mij geldt dat tegenwoordig inderdaad exact hetzelfde voor dat 3D.
Het was daarom nogal bijzonder om te lezen dat het merk uit dit topic nu juist ontworpen is om "gewoon" mee te vliegen, en meer niet. Wat me trouwens opvalt is dat de hele rotorkop van het ding bijna 1 op 1 hetzelfde is als de Hirobo Shuttle -kop, en waarschijnlijk niet voor niets, want dat ding vloog (vliegt) zo stabiel dat je de knuppels gewoon los kunt laten bij het hoveren (niet te lang, maar toch). Ik heb destijds naast twee Shuttles nog wat andere (grotere) helis gehad, o.a. benzine, maar ik heb ze eenvoudigweg nooit zo rustig kunnen krijgen als de Shuttle. Ik bedoel, soms liet ik de Shuttle een paar weken thuis, om de nieuwe heli een "faire kans" te geven d.m.v. afstellen, bijstellen en uitproberen, maar als ik dan na een paar weken eindelijk vond dat hij net zo rustig was als een Shuttle, en ik vervolgens weer een keer met de Shuttle zelf ging vliegen was het tóch weer een wereld van verschil. Ook nu nog lees je in Amerikaanse forums over de Shuttle "it flies like a bus", en zo is 't maar net.
En ook het stukje wat iemand (ik meen Brutus) schreef over de houten rotorblaadjes: ik heb op die Shuttles van alles geprobeerd, maar nooit enig verschil (voordeel) t.o.v. de originele houten rotorblaadjes gemerkt. Zo had ik bijvoorbeeld van iemand een paar BERP-bladen gekregen, waren per stuk bijna twee keer zo zwaar als een houten Shuttle-blad, scheelde bijna niks (was achteraf gezien misschien niet geheel ongevaarlijk trouwens).

Groet, Jan.
 
Klopt helemaal over die Hirobo Shuttle!
Heb hier 2 Hirobo Lama's staan en dat is toch met de Shuttle mechaniek in? Is mijn meest stabiele heli. Kan je inderdaad ongeveer "handen af" laten hooveren. Zalig ding!
 
Back
Top