Schaal heeft, hoe je het ook wendt of keert, een stoffig imago....
Kijk naar de beste twee schaalmechanieken EVER, de SkyFox en de Xtreme van Vario, en je zult merken dat ze in trainervorm zeldzaam zijn op de huidige modelvliegvelden, en het wordt vaak afgedaan als "ouwe meuk".... (waarbij "beste" niet eens per sé slaat op de kwaliteit, maar meer op de all-round toepasbaarheid en de modulaire opbouw)
Gevolg is dat er Raptors en T-rexen in rompen gepropt worden, terwijl die dingen daar feitelijk niet geschikt voor zijn. Voor Goblins en Compass heli's betwijfel ik zelfs of er wel bruikbare rompen zijn.
Natuurlijk, alles kan.... je kunt een 450 size heli-the met een riemaangedreven staart, van een geknikte buis en extra geleiderolletjes voorzien.
Je kunt een T-rex 600 of Raptor 50 van een ingewikkeld system met maar liefst 3 riemen voorzien.
Maar feitelijk is dat maar behelpen....
EN TOCH zijn de flashy 3D capable trainers, met hun talloze mogelijkheden om te blingen, verreweg populair, omdat:
A) de basisheli goedkoop is,
B) je zo lekker kunt blingen (en dat geeft een mens nu eenmaal een goed gevoel, het pure feit "een upgrade te kunnen kopen") en
C) je hebt wat om over te praten: "gaaf man, die carbon blaadjes!", "Ja.... ik heb er maar een full metal tuimelschijf op gezet", "ben van beltdrive overgestapt op Torque tube.... Véééél beter nu!"
Met de meeste conventionele schaalmechanieken heb je dat niet, je hebt het niet nodig. Het vliegt gewoon goed genoeg vanuit de doos,
want daar is het voor ontworpen....
En dat is saai.... men wil iets verbeteren, maar het liefst wel de verbeteringen kant en klaar kunnen kopen.
Dat een T-rex plus upgrades duurder is dan een Vario Xtreme, doet niet ter zake. De basis T-rex is goedkoper, DUS denkt men goedkoper uit te zijn....
Zo werkt de psychologie van de markt nu eenmaal....
Die Audacity, die heeft alle logica in het ontwerp, om een succes te worden, maar het blijft een marginal merk, omdat bovengenoemde zaken een beetje ontbreken.
Net zoals 100+ jaar geleden de stoomauto sneller en makkelijker was (een huisvrouw kon het ding aan de praat krijgen) maar een benzineauto was "avontuurlijker" dus daarin werd de meeste ontwikkeling gestoken....
Niet meer, niet minder....
Groet, Bert