Probleem met Graupner Ultramat 18.

Hallo.

Vandaag wilde ik een lipo laden met mijn Graupner Ultramat 18 toen hij voor het laden tijdens het meten van de accu de foutmelding "spanning te laag" aangaf, en het laden (dus) niet wilde starten. Daarna uiteraard alles nagekeken, maar alles was verder goed, dus kan ik dan aannemen dat er iets in de lader zelf kapot is?

Voor de volledigheid hierna even een opsomming van de feitjes: ik heb deze lader nu een jaar in gebruik, laad daarmee alleen twee dezelfde 3S lipo's met een capaciteit van 3000mah op met een laadspanning van 3 ampere, na het vliegen breng ik ze op lagerspanning van 3,8 volt per cel. De individuele celspanning van de te laden lipo was vanavond voor het laden 3,802 - 3,797 - 3,799 Volt. Balancerbordje vervangen, balacerkabel vervangen, laadkabel nagemeten, alles oké, en bij de andere lipo hetzelfde resultaat.

Groet, Jan.
 
Waarmee voed je de lader? Misschien is de voedingsspanning van de lader wel te laag!
Kijk eens goed naar de foutmelding, staat er misschien ingangsspanning te laag?
 
Hallo.

De lader zit gewoon in de 220, zoals al het hele jaar. De foutmelding betreft de accuspanning (volgens de gebruiksaanwijzing), de voedingsspanning waar hij mee werkt is 14,2 volt (dat geeft hij ook aan in het scherm).

Groet, Jan.
 
Hallo.

Kom ik zelf nog even met een reactie: ik heb verder geen verstand van elektronica, maar ik herinnerde me net dat ik een tijdje geleden m.b.t. dezelfde lader een vraag over de onbelaste spanning heb gesteld http://www.modelbouwforum.nl/threads/onbelaste-spanning-bij-een-graupner-ultramat-18.227049/
Ook toen heeft Ernst gereageerd, dus dat praat wat makkelijker, omdat hij nu ook geantwoord heeft, want wat ik wil zeggen: ik heb net weer die onbelaste spanning gemeten, en die is óf helemaal niet aanwezig (dus, nul volt), of ergens in de buurt van de 10 volt in plaats van die 38 van eerst. Zou het misschien daaraan liggen, dus, dat de lader de accuspanning niet goed kan vaststellen? (hij zegt immers bij beide lipo's dat de spanning te laag is terwijl ze in werkelijkheid allebei goed zijn).

Groet, Jan.
 
Zou het misschien daaraan liggen, dus, dat de lader de accuspanning niet goed kan vaststellen? (hij zegt immers bij beide lipo's dat de spanning te laag is terwijl ze in werkelijkheid allebei goed zijn).

Groet, Jan.
Het zou kunnen dat er een onderbreking of een slechte verbinding zit tussen meting van de lader en de accu.
Als de accu is aangesloten dan moet de spanning op de accu overeen komen met de meting van de lader en een eventuele extra controle op de spanningen met een universeelmeter.
 
Welke spanning je op de onbelaste uitgang meet is ongedefinieerd. Alleen direct ná het laden en losnemen van een accu zul je daar de spanning meten, die de spanningsomvormer in de lader geeft en ook dat is niet zeker omdat het een lekstroom betreft.

Kijk eens of de lader wél wil beginnen als de balancer niet is aangesloten. Bij dit verschijnsel verwacht in namelijk, dat er wat mis is in het balanceercircuit van de lader. Als dit zo is, zal de lader eerst melden, dat de balancer niet is aangesloten en zal dan vervolgens gewoon gaan laden. Aangezien het balanceerbordje en de balanceerkabel al zijn vervangen zal het probleem dan in de lader zitten (tenzij uiteraard de verkeerde balancer-ingang wordt gebruikt. De rechter is cel 1 t/m 6, de linker cel 7 t/m 12).

Aangezien je de lader nog maar één jaar in gebruik hebt zal er vermoedelijk nog garantie op zitten. In dat geval zou ik zelf niet binnenin gaan kijken of je wat kunt vinden. Zoiets mag wel, maar de kans op succes is zeer gering. Je kunt 'm dan beter meteen voor controle/reparatie hier naar de servicedienst sturen, waarbij je niet moet vergeten de aankoopbon of een kopie daarvan mee te sturen. Deze dient als garantiebewijs. Mijn adresgegevens staan achter in de handleiding en op de Graupner/SJ site.
 
Hallo.

Bedankt voor de reacties zover, kom ik even met de laatste stand van zaken. Voor de zekerheid heb ik de lader even geprobeerd aan de 500 watt voeding i.p.v. netstroom, dat maakte ook geen verschil. Verder nog een ander programma (storage mode i.p.v. gewoon opladen), maakte ook geen verschil. Daarna de test van Corien, d.w.z. de laadcyclus beginnen met niet-aangesloten balancer, maar dan kreeg ik (na uiteraard de melding dat de balancer niet was aangesloten) vervolgens weer de gebruikelijke melding na het accu "vermessen" dat de spanning te laag was. De accuspanning, gemeten met een huis-tuin-en keuken multimeter, was op de laadpluggen aan het laadapparaat 11,45 volt, dat is dus wel niet tot op een honderdste gelijk aan de drie balancer-spanningen bij elkaar, maar dat zal aan mijn meter liggen.

Dus, voor de duidelijkheid: als ik de accu heb aangesloten (ik bedoel dan gewoon met balancer én laadkabel) dan geeft de lader na het indrukken van de start-knop netjes aan dat de balancer is aangesloten, en kan ik ook via de meettoetsen mooi de spanningen van de individuele cellen aflezen, tot drie cijfers achter de komma.
Kom ik (vrees ik) dus terecht bij de reparatie. Welnu Corien, ik ben vorig jaar november met mijn drone beginnen te vliegen, en dus met laden, d.w.z. de lader is nu 10 maanden in gebruik (beide accu's zijn toevallig elk precies 20 keer geladen, voor de rest heb ik geen andere accus's of zo) maar helaas heb ik de lader al in augustus 2012 gekocht, en heeft hij al die tijd gewoon nieuw in de doos gestaan. Met andere woorden: ik neem aan dat de garantie er wel vanaf is, ondanks dat hij geen jaar in gebruik is geweest. De aankoopbon heb ik trouwens nog wel.
Voor wat betreft het adres waar je het over had: ik vond op de Graupner-site iets in Maasland, is dat het juiste adres (de bijbehorende naam was namelijk geen Corien)? En, kan ik daar als particulier iets naartoe sturen, of kan dat alleen via een dealer?

Bij voorbaat dank, groet, Jan.
 
Zeker weten, dat de lader nog steeds ingesteld staat op 3s LiPo? Dat is namelijk zo'n foutje, dat gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.

Bij het insturen voor reparatie toch maar de aankoopbon meesturen. De garantieperiode is uiteraard verlopen, maar mogelijk dat er nog wat coulance kan worden geboden. Het is je uiteraard toegestaan de lader zelf in te sturen (of langs te brengen), via de winkelier mag ook.

Als forumnaam gebruik ik de naam van mijn betere wederhelft, dus die vind je niet in de handleidingen en op de site.
 
Zeker weten, dat de lader nog steeds ingesteld staat op 3s LiPo? Dat is namelijk zo'n foutje, dat gemakkelijk over het hoofd wordt gezien.

Ik ben gisteren meteen naar de lader (en de gebruiksaanwijzing) gesprint, het zou toch niet waar zijn .... Maar, voor zover ik kan nagaan heb ik het aantal cellen nog nooit ingesteld, dat geeft hij automatisch aan via de balancer, maar ook dan pas ná het meten van de totale accuspanning. En, als ik 'm aansluit zonder gebruik te maken van de balancerkabel kun je wel het aantal cellen opgeven, maar ook dan pas nadat hij de (totale) accuspanning aangegeven heeft, en dat doet ie nu juist niet meer.

By the way: als ik de lader instuur voor reparatie, moet ik er dan een briefje bij doen met de beschrijving van het probleem, of komt de lader sowieso bij jou terecht?

Groet, Jan.
 
Uiteraard moeten reparaties worden vergezeld van een klachten/wensen briefje. Alles komt wel bij mij terecht, maar het is ondoenlijk om bij elk apparaat eerst op de pc na te zoeken wat daarover al eerder werd gemeld.
 
Back
Top