Wat kan ik hier aan doen?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door SlashBash55, 26 nov 2015.

  1. SlashBash55

    SlashBash55

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    72
    Ik rijd een boel met mijn TT01e, (niet meer op circuits, want dat wordt me iets te koud, komt volgend jaar weer) en ik heb er maar één probleem mee.

    En dat is sturen. De snelheid heb ik, met een 23/58 vertanding en 2S LiPo, de grip heb ik met Corally 36R slicks en een Protoform Camaro met gigantische taartschep-spoiler, hij is erg duurzaam want na een half jaar noob-rijden heeft hij op enkele rare geluidjes die meestal gewoon een zandkorreltje tussen de tandwielen waren, en dus makkelijk op te lossen, geen mankementen vertoond.

    Maar hij stuurt a) niet precies, b) weinig(veel onderstuur) en c) erg zwaar.(hij heeft moeite om snel van links naar rechts te wisselen. Of er zit een vertraging tussen, of hij krijgt onderstuur, of overstuur.

    Voor upgrades heb ik:
    -Olie schokdempers
    -Corally slicks
    -Protoform body
    -Alumimium wielmeenemers

    Kortom; de auto werkt goed, snel, duurzaam, maar ondanks enkele upgrades is de handling teleurstellend. Wat kan ik eraan doen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    servosaver indien aanwezig goed afstellen.
    servo uitslagen goed afstellen op zender

    draait alles soepel van de gehele stuurinrichting?
    snellere servo monteren
    onderstuur kan ook komen door de verkeerde diffolie.
    Upgrades zijn leuk maar als de basis van de auto niet goed staat heb je er inderdaad weinig aan.
     
  3. koe

    koe

    Lid geworden:
    11 jun 2012
    Berichten:
    79
    wat Cartaker zegt servo en servo saver upgraden liefst naar corraly of yokomo.
    wat nog kan is stuur inrichting allu maken met lagers in plaats van glijbussen.

    Gr.Jasper
     
  4. SlashBash55

    SlashBash55

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    72
    Ik heb de standaard servosaver(erg stevig) en de uitslagen heb ik zo ingesteld dat hij even ver gaat als dat de stuurinrichting aankan. Alles draait heel soepel maar mijn servo is inderdaad erg traag.(0.19 s van links naar rechts) ik heb geen sealed differentielen dus ze zijn beiden helemaal open.

    Dus een servo van Corally of Yokomo? Zelf zou ik namelijk savöx nemen ofzo... Is daar iets mis mee?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    En dus een alu stuurinrichting gaat zijn probleem oplossen? Alu delen lost ook alles op zeker? Een TT01 in alu blijft een TT01.....

    Dowload nu gewoon de Hudy setup book en loop er doorheen welke aanpassingen er mogelijk zijn op een TT01
     
  6. koe

    koe

    Lid geworden:
    11 jun 2012
    Berichten:
    79
    het kan het probleem oplossen ja omdat die allu echt lagers gebruikt en de standaard niet.

    denk dat grooste probleem servo saver is bij ons op de club rijden er 20+ ttjes rond en eigenlijk 90% als er problemen zijn met sturen is het de servo saver of stuurinrichting.

    de rest van allu voor de tt01/02 is leuk voor het oog maar voegt niet echt wat toe.

    en roelof niet gelijk zo lullig probeer die jongen gewoon te helpen.

    Gr.Jasper
     
  7. koe

    koe

    Lid geworden:
    11 jun 2012
    Berichten:
    79
    servo van savöx is prima het is meer de servo saver die niet heel fijn is vrij slap zelfs.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  8. SlashBash55

    SlashBash55

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    72
    Dus ik moet een servo saver van corally of yokomo? Ik bedenk me nu wel dat een servo hoog op de lijst staat. degene die ik nu heb doet er rond de 20ms over.(komt uit een 1:10 monstertruck, ECX ruckus. Spektrum S603, kan er weining over vinden) Dus die staat hoog op de lijst.
     
  9. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Zoals al gezegd, servosaver eruit en vervangen voor eentje van Xray, Corally/Kimbrough, wellicht ook de Yokomo, maar daar heb ik nog nooit een servosaver van gebouwd/gezien. Maar het zal ongetwijfeld werken. Mocht je behoorlijk behendig zijn en weinig klappen maken, dan is een directe servo-arm ook een optie. Maar ga voor zekerheid maar gewoon voor een servosaver.

    Goede en betaalbare servo's zijn die van Savöx, type SC-1251MG of de SC-1252MG.
    De 1251 is iets krachtiger en een mini-fractie langzamer dan de 1252 versie, de 1252 iets minder krachtig en iets sneller dus. Beide zijn voor een TT een prima keuze.
     
  10. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    ook op de kunststof stuurinrichting van de TT-01E kan je de bronzen glijlager vervangen voor kogellagers zal al behoorlijk veel schelen
     
  11. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/

    Volgens mij zeg ik nergens dat er een upgrade nodig is maar een goede afstelling van alles.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Er zijn helaas te veel mensen die de oplossingen alleen in aluminium delen zien, blijkbaar kan het dus ook anders:

     
  13. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
  14. SlashBash55

    SlashBash55

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    72
    Bedankt. De servo ligt iets buiten mijn bereik qua prijs, weten jullie misschien een iets goedkopere? (tussen de 20, 30 euro)

    Ik heb even gekeken naar mijn stuurinrichting en volgensmij zitten er helemaal geen lagers op, maar zit het geïnstalleerd op twee metalen staafjes. Ik kan me ook niet herinneren dat ik er lagers in heb gezet tijdens het bouwen. Ik heb trouwens deze http://www.kotte-zeller.de/$WS/kott...-shop/produkte/medien/bilder/gross/900560.jpg saver, en in mijn beleving is die stevig zat. Ik krijg er zelf geen beweging in.
     
  15. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    De volledige stuurinrichting even uit elkaar halen.
    Glijlagers vervangen voor de kogellagers die Jan de Boeff aangeeft en dan nog eens kijken.

    Alle componenten vanaf je wielen totaan de servo even goed nakijken op soepel bewegen en minimale speling.
     
  16. SlashBash55

    SlashBash55

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    72
    Zal ik doen.
     
  17. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Wat betreft servo:
    http://hobbyking.com/hobbyking/stor...Servo_MG_7_2kg_10sec_46_5g_EU_warehouse_.html

    Let wel, dit is gelijk bijna de meest goedkope servo, maar wel met specificaties die op papier "ok" moeten zijn voor jouw doeleinden. Dit is ook de enige die in Europa op voorraad is. Alle andere geschikte alternatieven zijn momenteel uitverkocht. Dus heb je haast, dan is dit een optie.
    Voor de duidelijkheid, ik zou dit zien als probeersel en gokje. Het blijft de vraag of deze servo wel echt voldoende is qua kwaliteit. Maar net zo goed volstaat deze servo prima en heb je er een hele tijd plezier van. Met iets meer gevestigde merken weet je doorgaans dat je over het algemeen kwaliteit koopt, uitzonderingen daargelaten.

    Ander alternatief is een tweedehands servo. Je kan hier altijd voor advies vragen of een aangeboden model een goede koop is.

    Wat betreft stuurinrichting kan ik je niet heel erg veel op weg helpen. Wel weet ik dat TT modellen niet de meest efficiënte stuurinrichting hebben. Ook wat betreft jouw saver valt er wel een en ander te verbeteren, ondanks dat er wellicht geen beweging in zit. Maar hierboven zijn denk ik al waardevolle tips geleverd.
     
  18. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    de lagers welke standard bij de TT-01E zitten zijn eigelijk maar kunstof busjes welk op rek A zitten
    zelf rij ik met de orginele saver van Tamiya en de orginele stuurinrichting muv de kogellagers dan

    wel nog even een vraagje, rij je nu dan binnen op tapijt? en heb je dan nog voldoende grip?
     
  19. SlashBash55

    SlashBash55

    Lid geworden:
    5 mrt 2015
    Berichten:
    72
    Ik rijd buiten op asfalt. Ik heb voldoende grip(merk ik aan acceleratie en stabiliteit in bochten) maar het is vooral onderstuur en trage reactietijd waar ik last van heb.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    je meld onderstuur.
    dan ga ik er van uit dat je ziet dat de wielen ingestuurd zijn, maar dat de auto gewoon rechtdoor schuift?
    Als dat echt zo is, hoeft je servo natuurlijk het probleem niet te zijn.. kan het ook gewoon zijn dat hij continu wegschuift aan de voorkant.

    Onderstuur is een kwestie afstellen van de auto..
    afstellen toe in/out, camber etc.
    Rijhoogte, vering.

    Ik heb ooit op mijn auto een keer de voorzijde omlaag moeten brengen, en achter relatief hoog moeten zetten, omdat de stenen op de weg iedere keer onder de auto schoten en de boel lanceerden.
    vering relatief zacht, omdat ik op een bestrating reed. je hebt weinig aan de auto als hij continu over de hobbels aan het vliegen is.

    Vaak is goed opletten het belangrijkst..
    wat is nu werkelijk het probleem? stuurt hij de bocht niet in, of glijdt hij weg?
    of stuurt hij wel, maar hobbelt hij gewoon de bocht uit door de losse steentjes?
    Zo kun je zelf al goed bekijken waar het probleem ligt.

    upgraden kan altijd nog.
    eerst weten wat er scheelt..
     

Deel Deze Pagina