Opbouw Pursuit V-Hull

Goedendag,

Even een kleine introductie:

Mijn naam is Robert en na het het vele lezen op dit forum en het internet heb ik gekozen om een Pursuit aan te schaffen en dan zelf op te bouwen.
Uiteraard als nieuweling stuit ik dan gelijk tegen meerdere "problemen"...
Nadat ik de binnenkant overnieuw bekleed heb met carbon stuit ik dan ook op het eerste probleempje:
Ik heb op meerdere plekken gelezen over een kantelkamer. Nu is mijn vraag dan ook, is er iemand die dit al een keer gemaakt heb in een pursuit en kan mij dan vertellen hoe groot deze gemaakt moet worden.

Ik zit ook te zoeken naar een manier om de motor enz. vast te zetten.(zie hieronder)
In alle ARTR zit hier al een "motorsteun" in. Wie kan mij vertellen hoe dit word genoemd in de modelbouw-wereld en waar ik dit kan aanschaffen.
30530-8.jpg


30530-10.jpg

En als laatste vraag (voorlopig o_O) kan iemand een "veilige" set-up geven zodat ik eerst rustig kan oefenen (als ie af is natuurlijk) en makkelijk kan upgraden.

alvast bedankt,
Robert
 
Hallo Robert,

Welkom op dit forum!

De Pursuit is een hele goede boot, hier op het forum 'varen' er een aantal rond en op Duitse en Amerikaanse fora is er enorm veel info over te vinden.
Snelheden tot rond de 100km/h zijn haalbaar.

Een kantelkamer is een afgeschot deel van de romp, meestal aan de linkerzijde, na een flip loopt deze vol en laat de boot terug kantelen.

De Pursuit is een platte bak, dus een vloedkanaal/kantelkamer moet een behoorlijk groot volume hebben om voldoende drijfvermogen te kunnen vernietigen.

Ik vaar zelf met een Arowana, het onderwaterschip en de lengte is vergelijkbaar met de Pursuit, bij deze boot is het volume van de kantelkamer 3,2L.

Hier zie je een paar foto's van mijn Arowana: http://www.modelbouwforum.nl/thread...hull-r-c-boat-82mm.225565/page-2#post-3590981
Filmpje:
Motor 3674-2200Kv, lipo 4S 5800mAh, regelaar Flycolor120A, prop 48 mm metaal (smalle bladen).

Het inbouwen van een vloedkanaal is het eenvoudigst als de romp nog leeg is, want je kunt dan nog overal bij.
Enige handigheid in het omgaan met glasweefsel en epoxy is een must.

Laat het me maar weten als je meer info nodig hebt.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

bedankt voor je reactie.
Zelf dacht ik de kantelkamer te maken van licht hout en dan bekleden met glasweefsel.
Ik zal 3,2L aanhouden, mocht dit niet goed genoeg werken kan ik er altijd nog een loodstripje inplakken.

Vandaag ook weer wat onderdelen besteld:
- Turnigy AquaStar 3974-2200KV Water Cooled Brushless Motor
- Turnigy AquaStar 160A Water Cooled ESC
- In-Line Strut Rudder Assembly

Zodra ik de binnenkant overnieuw heb gelamineerd zal ik wel een update plaatsen over de vorderingen.

Groeten,
Robert
 
Hallo Robert,

In plaats van hout zou ik 6 mm Depron nemen, dat kun je na volledig(!) doorharden van de epoxy oplossen met aceton of MEK, dat scheelt weer volume en er kan niks inwateren/rotten.

De Pursuit is wat dikker dan de Arowana, dus met ruim 3 liter zou het moeten werken.
Mijn Arowana heeft nog 70 gram lood aan de zijkant om betrouwbaar terug te kantelen...

De motor is goed, die heeft m'n zoon ook in z'n Arowana.
Véél groter dan 42-45 mm kun je niet proppen want, dan zal het koppel van de aandrijving de boot gedurende de hele acceleratie fase op de rechterkant drukken, dat komt het vaargedrag niet te goede (om het eens voorzichtig uit te drukken).
Als regelaar heeft m'n zoon er een 200A Mystery in liggen, die wordt nét handwarm.
Ik gebruik zelf een (lichtere) Turnigy T-120 (de oude uitvoering), die kan het ook gemakkelijk doen.

Een inline roer kost je snelheid; omdat het roerblad in de schroefstroom staat moet het langer zijn om voldoende werking te hebben, die extra lengte remt.
Het scheelt zoveel (ook in vaargedrag) dat de meeste monohulls het roer rechts naast de prop hebben.
Het roer naast de prop kan korter zijn en helpt ook de propwalk tegen gaan.

Mijn Arowana's hebben een starre as (2 mm verenstaal met 4 mm eindstuk), eenmaal goed afgesteld heb je daar geen onderhoud aan, in tegenstelling tot een flexas, die na elke vaardag uit de boot gehaald, gedroogd en opnieuw ingevet moet worden.

Groeten, Jan.
 
Bedankt voor je info!! Hier kan ik wat mee.
Kan je mij misschien ook vertellen wat servo je het beste kan nemen. (staan er wel heel erg veel op hobbyking:))

Keek ook net naar mijn bestelstatus en die is niet goed gegaan, dus kan gelijk mijn bestelling aanpassen.
(geluk bij een ongeluk)

groeten en alsnog bedankt,
Robert
 
Hallo Robert,

Ik neem aan dat je dit roer bedoeld?
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__12699__In_Line_Strut_Rudder_Assembly_Large_.html
Dit soort roeren gebruik ik ook, ik laat gewoon de strut weg.

Als je een offset roer met strut wilt, dan neem je zoiets:
http://www.ebay.com/itm/Z-type-rudder-with-strut-for-4mm-flex-cable-rc-boat-/221914106503

Daar komt dan nog een messing buis (al dan niet met teflon liner) en een flexas met gelijmd/gelast eindstuk bij.

Ik gebruik zelf de Towerpro MG995 (hiervan koop ik altijd een aantal in één keer op eBay), HK heeft die niet, maar wel de (nog) sterkere versie:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...g_20sec_eu_warehouse_.html?strsearch=towerpro

Metal gear in verband met de krachten die er op de servo werken als je een flip met 80 km/h maakt en de boot onder een vreemde hoek het water raakt...

De 160A regelaar die je wilt bestellen is een gemariniseerde autoregelaar, deze regelaar komt er niet geweldig vanaf op de diverse fora, met name het feit, dat 'ie niet echt waterbestendig is en je zonder programmeerkaart niet ver komt.

Voor de motor die je wilt gebruiken zou je ook deze kunnen kiezen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__28224__HobbyKing_120A_Boat_ESC_4A_UBEC.html
Dit is een Flycolor regelaar, dezelfde die ik in de video test, maar dan met een HK sticker erop.
Deze regelaar is echt waterdicht, dat heb ik in de praktijk kunnen testen, ook onder water werkt 'ie gewoon en de koeling werkt goed (zonder dat de nippels dichtroesten zoals bij de 160A).
Ook bij deze regelaar de programmeerkaart mee bestellen, want de gebruiksaanwijzing is om gestoord van te worden, het programmeren d.m.v. de piepjes kun je wel vergeten...

Heb je al over lipo's nagedacht?
Een paar van deze zijn aan te bevelen, worden veel in de racerij gebruikt:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__63431__ZIPPY_Compact_6200mAh_4s_40c_Lipo_Pack.html
(goed voor 240A piekstromen)
Of deze:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__63429__ZIPPY_Compact_5800mAh_4s_60c_Lipo_Pack.html
(goed voor 340A piekstromen)
Natuurlijk per vaart maar één lipo in de boot, maar als je meer hebt kun je na een accuwissel nog een keer varen.

Groeten, Jan.
 
Om je motor vast te zetten in de romp, ik gebruik daarvoor triplex hout gelamineerd met enkele lagen carbon of zwart glasweefsel. Carbonplaat kan natuurlijk ook. Daarna de motorspanten nog verlijmen in de romp met epoxy verdikt met katoenvlokken + ev. carbon poeder voor een zwarte kleur.

Als voorbeeld mijn Pursuit van vroeger met rails en de opstelling in mijn wat grotere Buster:
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2015-10-25 om 22.02.13.png
    Schermafbeelding 2015-10-25 om 22.02.13.png
    382,8 KB · Weergaven: 217
  • Schermafbeelding 2015-10-25 om 22.05.47.png
    Schermafbeelding 2015-10-25 om 22.05.47.png
    572,5 KB · Weergaven: 206
kantelkamer in een pursuit vind ik persoonlijk ook niet echt noodzakelijk voor een "recreatievaarder"
Hallo Ben,

Als je alleen op vlakke vijvers vaart met rondom toegang tot het water, of je kiest een hele tamme set-up, dan ben ik het met je eens.
Zodra je een snelle set-up hebt en op ruim water vaart ben je het hengelen naar, of met een opblaasboot ophalen van je op de kop liggende boot gauw zat...

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Groeten, Jan.
 
Met mijn lompe gedrag is een kantelkamer wel noodzakelijk[emoji23] en ik heb ook niet zo'n zin om te gaan zwemmen[emoji12][emoji16]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe eindelijk zijn mijn spullen binnengekomen...
Maar nu blijkt de motorsteun niet op de motor te passen. Ik heb de aquastar 2200KV i.c.m het motorsteunsetje van hobbyking. Heb iemand nog tips waar ik wel de juiste motorsteun kan halen? Of word het een gevalletje zelfbouw...

Groeten,
Robert
 
De Aquastar 2200kv past niet in standaard motorsteunen....
De koelmantel zit dan in de weg bij de steunring achter en omdat het 39mm is past deze ook alleen met wat hulp in een 40mm steunring.

Wat je wel kan doen is een setje 40mm steunen kopen van de Vanquish:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=15106&aff=35711
En daar van carbon of glasvezelplaat zelf de zijplaten bij maken :
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=9782&aff=35711

Stukje tape of krimpkous om het achterste deel van de motor en de 40mm ring past gewoon ;)

Standaard motorsteunen waar de 3974's in passen met koelmantel ben ik nog niet tegengekomen , de meeste steunen hebben maximaal een mm of 60 aan ruimte voor de koelmantel en dat is te weinig helaas.
 
Maar nu blijkt de motorsteun niet op de motor te passen. Ik heb de aquastar 2200KV i.c.m het motorsteunsetje van hobbyking. Of word het een gevalletje zelfbouw...
Hallo Robert,

Da's vervelend...
Ik heb er ook niet bij stil gestaan om je waarschuwen voor de grotere diameter/motorsteun incompatibiliteit, omdat ik altijd gebruik maak van een motorspant over de gehele (beschikbare) breedte van de boot, dan is de diameter van de motor alleen een factor om rekening mee te houden met betrekking tot de afstand tot de bodem.
Ik heb een paar foto's toegevoegd van de situatie met een motorspant en een vaste as met motorflens.
Zoals je kunt zien is een steunring achter om de motor overbodig, de boel zit als een huis en de krachten worden over een groot vlak verdeeld (dat vlak is ook versterkt met een laag epoxy en glasweefsel).

Op de foto's is nog geen vloedkanaal ingebouwd, dat is pas later gebeurd (niet mijn favoriete manier van werken, want de schroefaskoker zit hinderlijk in de weg...)

De 'slangenorgie' is een overblijfsel van de vorige motor, een buitenloper die werd gekoeld via de messing plaat.
In boot01.jpg

In boot02.jpg


Groeten, Jan.
 

Bijlagen

  • In boot03.jpg
    In boot03.jpg
    47 KB · Weergaven: 146
Zo het was even wachten, maar ik heb eindelijk me laatste onderdelen binnen..
Heb ze deze keer via offshoreelectrics.com bestelt.(hoogstwaarschijnlijk wel bekent bij jullie).
Moet zeggen dat ze daar veel hebben en een vlotte levertijd (nog.8dagen)

Ik heb alleen nog 3 cruciale dingen nodig. Een Accu, ontvanger en zender...
Ik zit de denken aan een 4S accu, maar moet je een hardcase of softcase nemen en welk merk raden jullie mij aan. Dit is eigenlijk ook gelijk de vraag voor de ontvanger/zender. geen idee wat er goed is, de enige ervaring die ik heb een zender is van de bart smith:)

Hieronder een paar foto's het hobbyprojectje.

Dat was hem weer,
Groeten,
Robert
 

Bijlagen

  • pursuit-1.jpg
    pursuit-1.jpg
    429,2 KB · Weergaven: 246
  • perssuit-watertest.jpg
    perssuit-watertest.jpg
    482 KB · Weergaven: 206
  • Persuit-2.jpg
    Persuit-2.jpg
    366 KB · Weergaven: 209
  • Persuit-3.jpg
    Persuit-3.jpg
    462,7 KB · Weergaven: 194
Wat de accu betreft maakt het in een boot niet heel veel uit welke je neemt zolang je maar zorgt dat ze goed vast liggen ;)
Hobbyking is qua prijs/kwaliteit wel zo'n beetje het beste adres voor accu's , veel goedkoper dan bij hun ga je ze niet vinden.... Kijkend naar accu's die ook nog een beetje de specs waarmaken dan ! Goedkoper lukt waarschijnlijk wel maar dan zijn de specs bij lange na niet wat ze beloven.

Met de Aquastar motor zou ik voor minimaal 5000mAh gaan en minimaal 30C ontlading , meer is altijd beter minder is vragen om problemen zodra de accu een paar cycles gedaan heeft.

Qua zender kan je ook bij Hobbyking ff kijken , die hebben een aantal leuke betaalbare 2 en 3 kanaals zenders voor niet al te gek veel geld.
 
Een Accu, ontvanger en zender...
Ik zit de denken aan een 4S accu, maar moet je een hardcase of softcase nemen en welk merk raden jullie mij aan.

Hardcase is voor auto's, in een boot heeft dat weinig meerwaarde.
(Als je lipo niet goed vastzit en je boot klapt met 70+ in/op het water, dan komen beide bouwvormen door de romp naar buiten zetten...)

Een paar van deze zijn aan te bevelen, worden veel in de racerij gebruikt:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__63431__ZIPPY_Compact_6200mAh_4s_40c_Lipo_Pack.html
(goed voor 240A piekstromen)
Of deze:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__63429__ZIPPY_Compact_5800mAh_4s_60c_Lipo_Pack.html
(goed voor 340A piekstromen)
Natuurlijk per vaart maar één lipo in de boot, maar als je meer hebt kun je na een accuwissel nog een keer varen.

Ik zie op de foto's (nog) geen vloedkanaal?

Groeten, Jan.
 
Kijk dat is informatie waar ik iets mee kan!

@pompebled: De vloedkanaal was wel iets wat ik wilde, maar vanwege mijn enthousiastme ofwel onkunde en alles te snel willen heb het ik de punt zo slecht gelamineerd dat het haast nog onmogelijk is om het nog waterdicht te krijgen...

Mocht ik het leuk blijven vinden om bootjes te bouwen en mee te varen komt er vast nog wel eentje, en dan kan ik alles wat ik nu nog niet wist/weet dan verwerken in de nieuwe.:)

Ik zat nog wel even door mijn assortiment te kijken en kwam er achter dat ik ben vergeten om een schroef te kopen... beetje dom
Iemand tips over wat voor soort, 2 bladen of 3 bladen aluminium of "plastic" en hoe groot. Ook hier hebben ze weer 3 pagina's vol van... iets met bomen en een bos.

Alvast bedankt en tot de volgende post,

Robert
 
Een vloedkanaal was wel iets wat ik wilde, maar vanwege mijn enthousiasme ofwel onkunde en alles te snel willen heb het ik de punt zo slecht gelamineerd dat het haast nog onmogelijk is om het nog waterdicht te krijgen...
Hallo Robert,

Ik had half en half verwacht, dat je gerichte tips zou vragen vóór je met het vloedkanaal aan de slag ging, er zijn namelijk een aantal manieren om zoiets te realiseren.
En, haastige spoed is, vooral in dit geval, geen goed idee...

Props; standaard voor dit formaat booat is Ø42 mm, tweeblad of drieblad, om te testen welke prop het beste voldoet zou ik een paar Graupner carbon props aanschaffen, als die sneuvelen kost het geen vermogen (2318.42K, of 231843,5K, of 2318 45).
De 2318 serie is met schroefdraad M4, de 2317 serie is met dogdrive.
Ik weet niet welke as je monteert, maar daarvan hangt het dus af, welke prop zal passen.
2Brothers RC in Bussum heeft de Graupner props liggen (bellen).

Ben je er uit welk prop het beste is, dan kun je daarvan een metalen versie van kopen, de CNC aluminium props zijn meestal aardig in balans, de meeste stalen, en messing/bronzen props moeten(!) geslepen en gebalanceerd worden. Dit is iets dat je zelf kunt doen, of kant en klaar kunt kopen, dat laatste hangt (helaas) wel een prijskaartje aan.

Groeten, Jan.
 
Ik had half en half verwacht, dat je gerichte tips zou vragen vóór je met het vloedkanaal aan de slag ging, er zijn namelijk een aantal manieren om zoiets te realiseren.
En, haastige spoed is, vooral in dit geval, geen goed idee..

Dit was inderdaad een wijze les, ik zit er al aan te denken om een 2de boot van het voorjaar te kopen dan ook echt de tijd te nemen om alles goed te doen.
Het voordeel is dat ik nog zoveel materiaal heb liggen dat ik alleen maar de boot zelf hoef te kopen.

In ieder geval weer bedankt voor je input!!
groeten,
Robert
 
Back
Top