skybox ombouw naar electro

Ik heb een skyfox omgebouwd naar electro.
Momenteel zit daar de blind-hub (36/40) in met een kunststof tandwiel.
Er wordt mij echter aangeraden dit te vervangen door een metalen tandwiel.
Gezien de kostprijs van een dergelijk tandwiel, wil ik toch eerst het advies van ervaren forumleden kennen.
 
Laatst bewerkt:
Wat is een Sy-box ? (Arena ? ) of bedoel je de Sky-fox ?
En wat is een blind-hub ? Ok. heb even het nummer gezocht op de Vario site.
Dit tandwiel is altijd van kunststof, zou niet weten waarom dit van metaal zou moeten zijn na een ombouw. Volgens mij bestaat het zelfs niet eens. Het tandwiel wat hier binnenin draait is al van metaal.
 
Ik bedoel inderdaad een Skyfox, maar mijn word editor heeft dit (jammerlijk) automatisch aangepast.
blindhub3646-0.jpg

Het omhulsel is van metaal, maar het tandwiel dat erin past is een kunststof (internal tooth gear 36/41). Volgens sommigen moet ik dat vervangen door een metalen.
Het ene kost 30€ het metalen, 126€.
 
Ik heb zo'n 3 mechanieken met een kunststof tandwiel,
en nog nooit probleem gehad.
Vergeet ook niet dat de pinion shaft (41/25) ook van metaal is gemaakt.
Metaal op metaal is niet ideaal, en geeft veel meer lawaai.
 
Ik vlieg al jaren met elektro en het kunststof binnenvertande tandwiel. Er kunnen alleen problemen met het tandwiel ontstaan als er geen fatsoenlijke softstart wordt gebruikt, want de elektromotor geeft meteen kracht. Vervangen is niet nodig en geeft veel lawaai zoals al eerder gezegd.
 
Vario heeft inderdaad een metalen versie van dat binnentandwiel, maar die is meer bedoeld voor de 1,80 meter heli's (er is een SkyFox mechaniekversie met overbrenging 11,2:1 als alternatief voor de benzinemechanieken, en als je die electrificeert, kan een metalen binnentandwiel geen overbodige luxe blijken).

Maar ik denk eerlijk gezegd, dat dat meer gezien moet worden als een uiterste bescherming tegen lomp opstarten, dan als pure noodzakelijkheid.

Zolang je rustig opstart, zou er niks aan de hand mogen zijn met dat kunststof binnentandwiel, want een brandstofmotor geeft zijn koppel af als pulsen, een electromotor als min of meer constante kracht, en aangezien het vermogen om te hoveren hetzelfde is, zijn dus de krachtpulsen van een verbrandingsmotor groter dan het constante koppel van een electromotor.
 
ik stelde de vraag omdat ik met een skyfox, omgebouwd naar electro, met de Alouette ombouw, reeds tweemaal, gelukkig laag tegen de grond, een noodlanding moest maken en nadien bleek dat alle tanden van het binnentandwiel weggesleten waren. Die heb ik dus vervangen door het metalen tandwiel.
Voor het ogenblik bouw ik een Jet Ranger ook op basis van een Skyfox en moet nu beslissen om er ook een metalen tandwiel in te plaatsen.
Mijn ESC is een Castle Creation ICE2 80 en daar gebruik ik de softstart op, omdat het ook een meer realistisch startbeeld geeft.
Bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Tsja.... dat klinkt als te ruig opstarten.... Je ZOU de koppeling er bij tussen kunnen laten zitten natuurlijk, dan ben je dat enorme aanloopkoppel van een electromotor kwijt, maar is wel weer een hoop extra werk....
 
Ik heb op dit forum ooit een topic gelezen waarbij de koppeling van de methanol motor inderdaad bleef zitten bij de ombouw naar electro en dit gaf een nog mooier startbeeld.
Maar bij mijn weten is die Skyfox nooit ruw opgestart hoewel ik soms toch snel power moest geven om hem op te vangen.
 
Maar bij mijn weten is die Skyfox nooit ruw opgestart hoewel ik soms toch snel power moest geven om hem op te vangen.

Zolang je een constant toerental vliegt, is het niet mogelijk daarmee (met "snel opvangen" bedoel ik) de boel om zeep te helpen, maar als je met electro een verkeerd ingestelde throttle curve gebruikt (dat het rotortoerental weggezakt is en dan met teveel kracht weer op niveau gebracht wordt), dan zou het wel kunnen dat je dan aan de grenzen komt van wat er nog kan met zo'n kunststof binnentandwiel.

Je moet maar zo denken: Vario heeft die metalen variant niet voor niks op de markt gebracht....
 
Back
Top