discussie flybar/flybarless

En dat zegt iedereen hier, dat dat zo is..... maar dat is wat anders als "met een flybar kun je NIET loslaten en met FBL kun je dat gerust doen"....

Het komt neer op de kwaliteit van afstellen, de kwaliteit van de piloot (hoe goed je FBL ook is, als die heli niet zuiver recht hangt op het moment van loslaten, gaat het OOK heel snel fout) en de kwaliteit van je FBL systeem als geheel (dus inclusief het trillingsgedrag van de heli en inclusief de snelheid en precisie van je servo's).

Verder is de discussie inderdaad, tamelijk zinloos, en persoonlijk vind ik die FBL dingen maar nare dingen, want ze beroven me van het plezier de heli ZELF te vliegen, ik vind namelijk dat kunnen hoveren een integraal onderdeel van de beleving van het helivliegen is. Maar ook die opmerking is verder zinloos....


Er staat nergens dat je "moet " reageren. Als je de discussie zinloos vind dan reageer je toch gewoon niet.

Vriendelijke groet Helixer
 
en dit is geen zinloze discussie
meer een gesprek tussen 2 eigenwijze mensen die allebei gelijk willen hebben:stout:
waarom moet het altijd over iets nuttigs gaan..
maar om een lange discussie kort te maken.
een ja of nee spel:

gaat een flybar heli direct de grond in als je bij een stabiele hover de sticks loslaat !!? ja of nee
 
Er staat nergens dat je "moet " reageren. Als je de discussie zinloos vind dan reageer je toch gewoon niet.

Aan het begin, had het er alle schijn van, dat hij niet zo zinloos was, maar toen kwam dit:

Ieder wil zijn eigen gelijk.

En daarna dit:
Zo lang heb ik mijn sticks niet losgelaten om dit te ontdekken

En wat op niets gebaseerde veronderstellingen zoals dit:
en zal zijn onder ideale omstandigheden
en toen vond ik het niet zo zinvol meer....

En voor wat het waard is: gebaseerd op nu bijna 34 jaar helivliegen, kan ik alleen maar zeggen dat Fusuno gelijk heeft, tenzij je "onmiddelijk" definieert als "binnen 5 seconden"....
 
Aan het begin, had het er alle schijn van, dat hij niet zo zinloos was, maar toen kwam dit:



En daarna dit:


En wat op niets gebaseerde veronderstellingen zoals dit:

en toen vond ik het niet zo zinvol meer....
Dan zeg je dat toch!!!! Dat is een essentieel onderdeel van een discussie. Je zegt niet wat je denkt, maar publiceert wel je conclusie. Daar kan ik helemaal niets mee.
 
brutus +1

laten we gewoon even bij de vraag blijven die ik in het begin heb gesteld omtrent de heli`s...
en niet een nieuwe discussie gaan voeren of het wel of niet zinvol is en wat iemand wel of niet heeft gezegd !!
nogmaals gewoon,kan een flybar heli hoveren zonder stick input !
anders mag dit topic op slot
 
Dan zeg je dat toch!!!!

Volgens mij heb ik dat zojuist gedaan....

Je zegt niet wat je denkt, maar publiceert wel je conclusie

???? waar haal je dat nu weer vandaan ?????

Daar kan ik helemaal niets mee.

Dat ligt aan jou, niet aan mij. Ik heb in de eerste paar bijdragen aan deze discussie PRECIES uitgelegd waarom en hoe....

aten we gewoon even bij de vraag blijven die ik in het begin heb gesteld omtrent de heli`s...
en niet een nieuwe discussie gaan voeren of het wel of niet zinvol is en wat iemand wel of niet heeft gezegd !!
nogmaals gewoon,kan een flybar heli hoverene zonder stick input !

Ook hier: definieer een flybar heli, want ook daarin zijn verschillen: het allereerste bemande prototype van Bell Aircraft (tijdens of vlak na WO II) kon iemand vanaf de grond op een skid stappen zonder dat er correctie van de piloot nodig was. En dat was een volwaardige CP heli.
Kavan heeft ergens begin jaren 70 dat systeem nagebouwd, en het was zo stabiel dat je niet meer kon sturen. Bell heeft het opgelost met mechanische wrijvingsdempers, Kavan met aerodynamische dempers ("paddles" die niet konden bewegen). Later, 1975, hebben ze de paddelstang zoals Graupner en Schlueter die gebruikten ook geadopteerd.

Maar een gewone flybarred CP heli (zoals een Raptortje o.i.d.): Ja, maar niet erg lang.
 
Het grote verschil tussen flybar en FBL is voor mij toch dat :

Voor een FB, bij wat wind de heli een rol begint die gestopt wordt door de flybar maar de heli een nieuwe hoek heeft.

Voor een FBL, bij wat wind de heli een rol begint die gestopt EN GECORRIGEERD wordt door de FBL unit. Dus de heli komt terug recht te hangen.

Op die manier klopt het verhaal dat een FB heli sneller uit de hoover weer onstabiel hangt dan bij een FBL heli.
Echter, zonder externe invloed (wind) is een FB heli in een stabiele hoover zeker ook "hands of" stabiel.

Al blijf ik het een nutteloze discussie vinden omdat:
A) het niet de bedoeling is om hands of te hooveren met een heli
B) externe invloeden variabel zijn en de FBL unit niet blijvend kan correctie geven naar de "beginstand" en dus ook een FBL unit niet minutenlang hands of kan hooveren.

Let wel, ik spreek niet over systemen met GPS of optische grondlezing. (Helicommand had dat)
Ik spreek enkel over de systemen die ik ken en die ook algemeen gebruikt worden (BeastX, Vbar, 3Gx, Bavarian demon,...)
 
Een Fly Bar helikopter kan ZEKERS hoveren zonder enig stick input!!!
Indien iemand anders beweert dan mag diegene eerst zijn Heli netjes gaan afstellen.
En dan om te beginnen bij de Swash plate.
Vr Gr E
 
Ik vlieg al 15 jaar met helikopters.
Ik heb er tig stuks gehad die Fly Bar hadden.
En allemaal, ongeacht het formaat konden ze allemaal een paar tellen bij weinig wind met de handen van de sticks af gehoverd worden zonder gelijk de grond in te duiken.
Waar haalt iemand toch die redenatie vandaan dat het niet zou kunnen.
Holey Smoke.................
 
Ik vlieg al 15 jaar met helikopters.
Ik heb er tig stuks gehad die Fly Bar hadden.
En allemaal, ongeacht het formaat konden ze allemaal een paar tellen bij weinig wind met de handen van de sticks af gehoverd worden zonder gelijk de grond in te duiken.
Waar haalt iemand toch die redenatie vandaan dat het niet zou kunnen.
Holey Smoke.................
Heb ik gezegd dat je hem niet een paar seconden kan loslaten? Tuurlijk kan dat, onder ideale omstandigheden en goed afgesteld. We zaten al op 5 seconden en dat vind ik al veel. En met een RC heli met flybar, dus ook niet met een echte helikopter uit de tweede wereldoorlog, pffff. Laten we alles wel een beetje in perspectief zien graag.

En ja Erwin, we weten inmiddels wel dat je jaren en jaren met modelbouw bezig bent. Dat hoef je echt niet uit ten treuren te herhalen. Al zit je 30 jaar met een zender in je handen, dan nog wil het niet zeggen dat je gelijk hebt.
 
Het is jammer dat ik geen helikopter meer heb met een Fly Bar.
Zou het je graag willen laten zien dat je flink naast je mening zit.
Schrik je ervan dat JOUW Topic nu ook op het MBF staat? ( vast niet zou je zeggen...... )
Of had je het liever alleen maar op het ouwe vertrouwde RCVliegshopforum willen houden?
Let wel.....er zit op het MBF wel veel meer kennis hoor!!
Overigens...........Kasper heeft nog een oude en degelijke Walkera Heli staan met Fly Bar.
Wellicht dat die het jou eens kan laten zien.
Want je slaat behoorlijk de plank mis vind ik.
 
Het is jammer dat ik geen helikopter meer heb met een Fly Bar.
Zou het je graag willen laten zien dat je flink naast je mening zit.
Schrik je ervan dat JOUW Topic nu ook op het MBF staat? ( vast niet zou je zeggen...... )
Of had je het liever alleen maar op het ouwe vertrouwde RCVliegshopforum willen houden?
Let wel.....er zit op het MBF wel veel meer kennis hoor!!
Overigens...........Kasper heeft nog een oude en degelijke Walkera Heli staan met Fly Bar.
Wellicht dat die het jou eens kan laten zien.
Want je slaat behoorlijk de plank mis vind ik.
Ik heb zelf de link geplaatst naar het rcvliegshop forum. Ik stel voor dat je je eerst goed inleest voordat je van leer trekt.

Overigens ben ik niet bang voor wat kennis hoor.
 
Ha ha ha ha..........dat is te zien aan je 118 berichten op dit Forum.
Een echte vent die niet bang is voor wat kennis.
Succes met deze zinloze discussie.
Ik ga weer stick time maken.
Daar leer je tenminste echt van vliegen dan alleen maar erover te ouwehoeren.
 
Ha ha ha ha..........dat is te zien aan je 118 berichten op dit Forum.
Een echte vent die niet bang is voor wat kennis.
Succes met deze zinloze discussie.
Daar zal ik mijn redenen wel voor hebben. Denk je niet. Maar ik stop nu met dit stompzinnige geleuter met jouw en hou me graag bij de discussie.

Het ga je goed man.
 
Laatst bewerkt:
Ik vlieg nagenoeg uitsluitend flybar heli's. ;-)
- EC135 schaalromp met Trex500
- Trex500 pod & boom
- Hirobo Lama (550-size zal dat zijn)
- Bell 412 schaalromp met Trex600
- Trex 600 pod & boom

Die ik momenteel vlieg met fbl unit zijn:
- mCPx v2
- trex 450 (beastx)
- bo105 schaalromp met 4-blads kop en 3gx.

Ik kan hier nu lopen beweren dat een fb heli enorm moeilijk te hooveren is en de fbl heli's minutenlang hooveren met de vingers in de neus. Dan beweer ik eigenlijk dat ik een erg goede FB piloot ben en al die FBL vliegers niet echt kunnen vliegen. En als we die kant op gaan.... :-) :-!

Bij alle heli's moet je als piloot sturen en vliegen hoor. Bij de FBL kan ik de zender niet zomaar neerleggen. Maar bij de FB heb ik het in een goede hoover toch ook rustig hoor. Goed afstellen helpt al veel.
 
Ik kan hier nu lopen beweren dat een fb heli enorm moeilijk te hooveren is en de fbl heli's minutenlang hooveren met de vingers in de neus. Dan beweer ik eigenlijk dat ik een erg goede FB piloot ben en al die FBL vliegers niet echt kunnen vliegen. En als we die kant op gaan.... :) :-!

Bij alle heli's moet je als piloot sturen en vliegen hoor. Bij de FBL kan ik de zender niet zomaar neerleggen. Maar bij de FB heb ik het in een goede hoover toch ook rustig hoor. Goed afstellen helpt al veel.

Ik ken piloten die meer moeite hadden met een flybar heli, maar het met een FBL heli het prima doen.
 
Back
Top