Bouw depron stuka

Effe voor de duidelijkheid, ik heb een rtf schuimpje, een eflite apprentice s15e.
Deze heeft duidelijk een paar graden neerwaartse domp en zijstelling, vandaar dat ik denk dat het belangrijk is.

Kortom, er is weinig peil op te trekken of een vliegtuig dit nodig heeft? Of is dat ook weer te kort door de bocht?
Ik ben namelijk ook aan het bouwen, op tekening staat 2 graden neerwaartse domp en geen zijstelling. Vandaar mijn nieuwsgierigheid [emoji3]
 
Een goede vleugel zal bij versnellen meer lift genereren. Om nu te zorgen dat het vliegtuig ook bij hogere snelheid niet gaat stijgen wordt de motor ongeveer 1,5 graad naar beneden geplaats. Dit heet domping. Soms bij meerdekkers zou het kunnen dat deze omhoog geplaatst moet worden echter in de regel voor een eendekker naar beneden dus. Siderust heeft weer te maken met de reactie van de motor en de propellor en deze staat in de regel ongeveer 3 graden naar rechts.
 
Een goede vleugel zal bij versnellen meer lift genereren. Om nu te zorgen dat het vliegtuig ook bij hogere snelheid niet gaat stijgen wordt de motor ongeveer 1,5 graad naar beneden geplaats. Dit heet domping. Soms bij meerdekkers zou het kunnen dat deze omhoog geplaatst moet worden echter in de regel voor een eendekker naar beneden dus. Siderust heeft weer te maken met de reactie van de motor en de propellor en deze staat in de regel ongeveer 3 graden naar rechts.
Is dat als ik voor of achter het vliegtuig sta zeker weer een domme vraag ik bedoel dus met de vliegrichting mee of niet

Grt Richard
 
Zoals gezegd, hoe sneller een vliegtuig vliegt, hoe meer lift de vleugels geven (dus hoe harder het stijgt). Die beweging omhoog moet tegengegaan worden met de motor. Dat houdt in dat de motor het vliegtuig als het ware weer een beetje omlaag moet trekken. De motor moet daarvoor dus een heel klein beetje naar voren omlaag wijzen en dat wordt de domping genoemd.

Het klinkt onlogisch, want je wilt toch graag dat een vliegtuig stijgt zou je zeggen. Alleen dan zou je steeds als je sneller of langzamer gaat vliegen het vliegtuig iets omlaag of omhoog moeten sturen. Door de domping wordt dat voorkomen. Als je sneller gaat vliegen dan trekt de motor óók iets harder omlaag, en als je langzamer gaat vliegen trekt de motor iets minder hard omlaag.

Ik zou me daar met dit eerste vliegtuig echter niet zo druk om maken.:)

En over mijn voorbeeld met de Easystar, da's een bepaald type vliegtuig dat je kunt kopen en dat erg geschikt is voor beginnende rc-piloten, ondermeer vanwege zijn goedmoedig vlieggedrag. De propeller zit bij dat vliegtuig echter niet helemaal vooraan (zoals bij jouw Stuka), maar in plaats daarvan áchter de vleugel.
Zoek met Google maar eens op 'Easystar', dan kun je het zien.
Dan werkt het verhaal met de domping net andersom.

En, hij ziet er een heel stuk beter uit dan de allereerste. :)
 
Laatst bewerkt:
ga maar na.
de motor genereert een bepaalde kracht, trekt of duwt het toestel naar voren.
de krachten die het toestel tegenhouden, zitten bijna nooit recht achter/voor de motor, dus wil het toestel omhoog of omlaag als gevolg van het motorvermogen.
heb je ook nog eens te maken met (a)symmetrische profielen, de hoofdvleugel zit onder een hoek in het toestel, soms het stabilo ook.

dit kun je natuurlijk trimmen, tot hij rechtuit gaat.
vaak trim je op halfgas. maar geef je dan volgas, is het evenwicht weer weg, en gaat de neus weer omhoog of omlaag.
zo ook als je het gas dicht zet.

maar. des te sterker de motor tov wat het toestel nodig heeft, des te heftiger die paar graden domp doorkomen bij volgas.
daarom zie je vaak 0 domp en zijstelling als de motor wat overbemeten is.
En ontzettend vaak is een electro toestel extreem overpowered.

Daarom kun je eigenlijk weinig zeggen van domp tot een compleet zelfverzonnen toestel eenmaal vliegt.
op bouwtekeningen wordt meestal iets aangeraden.. maar op basis van jouw motor of specifieke bouwfoutjes kan het zijn dat je alsnog aan moet passen.
bij compleet zelfverzonnen gok je vaak iets op ervaring.
ik gok gewoon niet, en zet 0 domp en zijstelling in tot de eerste vluchten me overtuigen dat er toch wat in moet.

Zijstelling is daarin niet anders.
Alleen omdat er andere krachten spelen (zijwaarts telt bv de hoofdvleugel veel minder mee), is die hoek doorgaans anders.


je leerboek heeft ergens wel gelijk.
redenerend vanuit het feit dat er 1 simpele rechte kracht tegenwerkt, en de motor 1 simpele kracht naar voren genereert.
maar gaat een beetje voorbij aan alle overige (kleine) dingetjes, die ook bepalend zijn. Een vleugel wil niet alleen tegenwerken, een vleugel wil ook omhoog. Hoe grijpt dat aan in je romp? misschien komt daar wel een bepaald moment bij vrij, waardoor de romp de neus omhoog wil zetten.
zet jij je stabilo net ff een tikkie opwaarts gericht vast, wordt jouw domp compleet anders. zo ook als je romp een beetje scheef is gebouwd. etc. etc.

In een ARF heb je daar vaak geen last van. maar daar is meestal het motorschot al met de juiste domp en zijstelling vastgezet.
Dit zijn ook juist de dingen die ik leuk vind om uit te vinden, en waarom ik graag zelf bouw.
ARF is niet heilig.. en als er dan foutjes in een toestel zitten, wil ik mezelf de schuld kunnen geven.
en dan weet je of je er misschien nog iets aan kan doen..
 
...de krachten die het toestel tegenhouden, zitten bijna nooit recht achter/voor de motor, dus wil het toestel omhoog of omlaag als gevolg van het motorvermogen.
Ben het niet helemaal met je eens. Óók al zouden de krachten die het toestel tegenhouden allemaal récht achter de motor zitten, dan nog genereren de vleugels méér lift bij een hogere snelheid en minder lift bij een lagere snelheid. :-)
De daling van een vliegtuig om te gaan landen wordt dan ook ingezet door langzamer te gaan vliegen. Er is daardoor minder lift en het toestel daalt. Als je het goed doet hoef je je hoogteroer daarbij niet te gebruiken. :-)
 
Zoals gezegd, hoe sneller een vliegtuig vliegt, hoe meer lift de vleugels geven (dus hoe harder het stijgt). Die beweging omhoog moet tegengegaan worden met de motor. Dat houdt in dat de motor het vliegtuig als het ware weer een beetje omlaag moet trekken. De motor moet daarvoor dus een heel klein beetje naar voren omlaag wijzen en dat wordt de domping genoemd.

Het klinkt onlogisch, want je wilt toch graag dat een vliegtuig stijgt zou je zeggen. Alleen dan zou je steeds als je sneller of langzamer gaat vliegen het vliegtuig iets omlaag of omhoog moeten sturen. Door de domping wordt dat voorkomen. Als je sneller gaat vliegen dan trekt de motor óók iets harder omlaag, en als je langzamer gaat vliegen trekt de motor iets minder hard omlaag.

Ik zou me daar met dit eerste vliegtuig echter niet zo druk om maken.:)

En over mijn voorbeeld met de Easystar, da's een bepaald type vliegtuig dat je kunt kopen en dat erg geschikt is voor beginnende rc-piloten, ondermeer vanwege zijn goedmoedig vlieggedrag. De propeller zit bij dat vliegtuig echter niet helemaal vooraan (zoals bij jouw Stuka), maar in plaats daarvan áchter de vleugel.
Zoek met Google maar eens op 'Easystar', dan kun je het zien.
Dan werkt het verhaal met de domping net andersom.

En, hij ziet er een heel stuk beter uit dan de allereerste. :)
Oke bedankt daarvoor en ik heb een easystar naar de kloten gevlogen en nu heb ik een arrows dus weet wel een beetje van vliegen om het zo maar te zeggen.en daar staat de motor erg omhoog die stand heb ik nu ook bij de stuka gedaan maar dan naar beneden mar mijn oog zegt dat dat te veel is denk ik
 
En dit is mijn eerste bouw hoor Thieu dus alles nieuw voor mij maar alles werkt en nu maar hopen dat hij vliegt anders hang ik hem wel aan het plafon want vind hem eigenlijk te mooi om naar de kloten te vliegen snap je veel uurtjes ingezeten.

Grt Richard
Zoals gezegd, hoe sneller een vliegtuig vliegt, hoe meer lift de vleugels geven (dus hoe harder het stijgt). Die beweging omhoog moet tegengegaan worden met de motor. Dat houdt in dat de motor het vliegtuig als het ware weer een beetje omlaag moet trekken. De motor moet daarvoor dus een heel klein beetje naar voren omlaag wijzen en dat wordt de domping genoemd.

Het klinkt onlogisch, want je wilt toch graag dat een vliegtuig stijgt zou je zeggen. Alleen dan zou je steeds als je sneller of langzamer gaat vliegen het vliegtuig iets omlaag of omhoog moeten sturen. Door de domping wordt dat voorkomen. Als je sneller gaat vliegen dan trekt de motor óók iets harder omlaag, en als je langzamer gaat vliegen trekt de motor iets minder hard omlaag.

Ik zou me daar met dit eerste vliegtuig echter niet zo druk om maken.:)

En over mijn voorbeeld met de Easystar, da's een bepaald type vliegtuig dat je kunt kopen en dat erg geschikt is voor beginnende rc-piloten, ondermeer vanwege zijn goedmoedig vlieggedrag. De propeller zit bij dat vliegtuig echter niet helemaal vooraan (zoals bij jouw Stuka), maar in plaats daarvan áchter de vleugel.
Zoek met Google maar eens op 'Easystar', dan kun je het zien.
Dan werkt het verhaal met de domping net andersom.

En, hij ziet er een heel stuk beter uit dan de allereerste. :)
Hij hoeft van mij niet erg snel te vliegen gewoon leuk vliegen dat vind ik belangrijk
 
...nu maar hopen dat hij vliegt anders hang ik hem wel aan het plafon want vind hem eigenlijk te mooi om naar de kloten te vliegen snap je veel uurtjes ingezeten.
De enige manier om hem zéker niet naar de kl*te te vliegen is hem aan het palfond te hangen.;)
Daarom is er ook al eerder tegen je gezegd dat je beter eerst kunt testen of, en hoe, hij vliegt vóórdat je er zoveel tijd insteekt voor de afwerking. Dus éérst testen en dán mooi maken. :)

Maar, tis het risico van het vak, en je leert er een hele hoop van. Je kunt de volgende dan nóg béter en nóg mooier maken...;)
Hij hoeft van mij niet erg snel te vliegen gewoon leuk vliegen dat vind ik belangrijk
Dan ben je dezelfde soort vlieger als ik. :)
 
De enige manier om hem zéker niet naar de kl*te te vliegen is hem aan het palfond te hangen.;)
Daarom is er ook al eerder tegen je gezegd dat je beter eerst kunt testen of, en hoe, hij vliegt vóórdat je er zoveel tijd insteekt voor de afwerking. Dus éérst testen en dán mooi maken. :)

Maar, tis het risico van het vak, en je leert er een hele hoop van. Je kunt de volgende dan nóg béter en nóg mooier maken...;)
Dan ben je dezelfde soort vlieger als ik. :)
Maar hoe vind je hem geworden dan voor mijn eerste vliegtuig als ik dat vragen mag.

Grt Richard
 
Maar hoe vind je hem geworden dan voor mijn eerste vliegtuig als ik dat vragen mag.
Ik had in een eerdere post al gezegd dat deze er een stuk beter uitziet dan de allereerste. :) Je hebt er in ieder geval een hele hoop tijd ingestoken, en da's te goed zien.

Maar oké, het is wel zo dat een schaalmodel, juist door de schaaleigenschappen ervan, wat minder makkelijk te vliegen is. Je hebt echter al wat vliegervaring dus dat komt goed.:)
 
Ik heb ooit eens een depron trainer gemaakt. Erg simpel model, hoogdekker. Ik begon met de motor zonder domp, vleugel volgens tekening en zwaartepunt rond de 33%.

Vloog wel, maar toch erg lastig.

Ik ben gaan experimenteren met domp, zwaartepunt en vleugel hoek, en bleek met 2 graden domp, zwaartepunt stuk naar voren (dacht 29%) en een vleugel hoek waarbij de vleugel aan de achterkant 4 mm hoger kwam, en kreeg hiermee een bijzonder makkelijk te vliegen toestel.

Als ik mijn zender losliet kwam hij naar beneden zweven en als ik gas gaf ging die sneller recht uit.

Duurde wel een vlucht of 6 voor ik het goed had.

Moraal voor mij: zelfs een trainer kan slecht vliegen met de verkeerde instellingen, laat staan een laagdekker. Je reflexen moeten goed zijn om hem de eerste vluchten heel te houden. Met name bij een niet bekend ontwerp weet je gewoon niet wat de juiste instellingen zijn. Dan val je dus terug op wat vuistregels. Mijn tips:

- zwaartepunt niet te ver naar achteren, ergens rond 30%
- 2 graden domp kan geen kwaad
- houdt de roer uitslagen relatief klein

Succes!

Freek
 
.
Inderdaad Freek, goed advies wat je hier geeft.
Je hoort inderdaad vaak als advies voor het bepalen van het balanspunt; neem 1/3 (33,3%) van de koorde.
Dat is echter (bijna altijd) bij schaalmodellen veel te ver naar achteren!
Ik ga meestal uit van 28% van de koorde.
Wanneer het vlieggedrag het aanduidt dan kan het balanspunt uiteraard weer wat verder naar achteren door het balanspunt te verleggen door middel van het verschuiven van de accu naar achteren of verwijderen van wat lood uit de neus / toevoegen van wat lood in de staart.
Je kan een kist met een te voorlijk liggend balanspunt prima maidenen en daarna aanpassen.
Een kist maidenen met een te ver naar achter liggend balanspunt eindigd in 99,9% van de gevallen met een crash.
Natuurlijk is het bij bepaalde schaalmodellen, zoals bijvoorbeeld een old timer model als een Bleriot met liftgevend stabiloprofiel geheel anders.
Of bij een 3D kist of aerobatics-model zal het balanspunt ook verder naar achteren liggen, maar bij een schaalmodel als dit is 28% een goed startpunt.
En motordomp is echt down-thrust en niet de motor omhoog zetten bij een laagdekker!!
Up-thrust wordt wel toegepast bij pushers, maar niet bij pullers!
Dat wordt dan namelijk automatisch loopings draaien als je gas geeft...
Side thrust is inderdaad naar rechts en niet naar links.
Dit is uiteraard weer afhankelijk van de draairichting van de motor, maar als je een standaard prop gebruikt is het dus side thrust naar rechts.
En zoals je aangeeft Freek zijn de instelhoeken van de vleugel en stabilo t.o.v. de thrustline/hartlijn inderdaad heel bepalend voor het vlieggedrag.
Dit ook weer afhankelijk van het gekozen vleugel- en stabilo profiel.
Roeruitslagen kunnen een maiden ook nog doen slagen of ruïneren inderdaad, maar daar heb je expo voor op je zender tegenwoordig.
Bij een kleine kist als deze zou ik zeker ook wash-out toepassen, neutraal kan natuurlijk eventueel ook, maar wash-in kost je gegarandeerd je kist (tip-stall).

Als je deze beginselen onder de knie wilt krijgen, denk ik dat een hoogdekker trainer bouwen zoals Freek heeft gedaan de meest wijze les is.
En zeker als je dan 1 voor 1 bovenstaande elementen veranderd zodat je ziet wat voor een effect het heeft op het geheel.
Er zijn teveel verschillende factoren om "goed te gokken" of "uit te trimmen" zodat het toch wel vliegt.

Succes!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de leerzame tips, in deze hobby leer je elke dag weer bij, ik denk dat dat nooit over gaat [emoji23]

Zo zien we weer dat we van de ouwe rotten in het vak een hoop kunnen leren. Hulde aan het forum!

Persoonlijk volg ik bijna alle bouwverslagen, dat is ook enorm leerzaam.
Vooralsnog bouw ik alleen van tekening en hou mij netjes aan de voorgeschreven domp, zijstelling, instelhoek enz.
Bij mijn piper bouw ik wel iets tipverdraaïng (wash-out) in, dit lijkt mij iets veiliger voor mijn vliegervaring.[emoji23]

Nogmaals succes, Richard! Hou em heel!


Groeten, Arnold
 
.
Bedankt Arnold :)
Ik wil absoluut niet betweterig over komen, maar wel graag goed advies geven.

Bij mijn piper bouw ik wel iets tipverdraaïng (wash-out) in, dit lijkt mij iets veiliger voor mijn vliegervaring.
emoji23.png

Ik vlieg ruim 25 jaar met rc-modellen, maar pas bij m`n schaalmodellen bijna ook altijd Wash-out toe hoor! ;)
Geeft een minder kritieke overtrek bij langzaam vliegen (tip-stall).

En inderdaad, succes Richard!
Tip: de eerste pogingen in hoog gras proberen.
Mocht het kritiek worden blijft er veel meer heel dan op een kort gemaaid (of versteend/geasfalteerd) veld.

Groeten, Ramses
.
 
Met jouw staat van modelbouwdienst mag je best betweterig zijn hoor [emoji23] [emoji23] [emoji23]

Groeten, Arnold
 
.
Bedankt Arnold :)
Ik wil absoluut niet betweterig over komen, maar wel graag goed advies geven.



Ik vlieg ruim 25 jaar met rc-modellen, maar pas bij m`n schaalmodellen bijna ook altijd Wash-out toe hoor! ;)
Geeft een minder kritieke overtrek bij langzaam vliegen (tip-stall).

En inderdaad, succes Richard!
Tip: de eerste pogingen in hoog gras proberen.
Mocht het kritiek worden blijft er veel meer heel dan op een kort gemaaid (of versteend/geasfalteerd) veld.

Groeten, Ramses
.
Bedankt Ramses ik hoop dat hij heel blijft.

Grt Richard
 
Back
Top