Inderdaad, erg handig om de boven en onderkant een afwijkende kleur te geven zodat je deze vanaf een afstand ook uit elkaar kunt houden.onderkant vleugels.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Inderdaad, erg handig om de boven en onderkant een afwijkende kleur te geven zodat je deze vanaf een afstand ook uit elkaar kunt houden.onderkant vleugels.
Hoi Thieu bedankt voor je advies en ja gelukkig ken ik iemand van de club met veel ervaring ben gisteren bij hem geweest en zei dat ik nog een paar dingetjes moest veranderen maar dat komt helemaal goed hij vind het een mooie kist en hij gaat vliegen zei hijVaak wordt voor een maiden een (meestal) clublid met veel ervaring gevraagd om deze uit te voeren.
Die heeft dan veel eerder in de gaten óf en waar er eventueel problemen zijn, en kan deze dan meestal wel opvangen.
Heb je niemand in de buurt die dat voor je kan doen?
In ieder geval veel succes!
(zorg voor een flink veld met veel ruimte zodat je ruimte hebt te corrigeren)![]()
Helaas het gewicht is op 1300 gram uit gekomeneerste toestellen zijn om te oefenen..
oefenen met bouwen vooral.
en vliegen.
schaalvliegtuigen zijn vanwege al die schaaldetails doorgaans verschrikkelijk zwaar voor hun vleugeloppervlak, en als gevolg een kunst om goed mee te vliegen.
niet vergeten.. jouw toestel zou ongeveer 1 kilo mogen wegen gok ik om een beetje leuk te vliegen..
1 servo, met stangetjes lijm etc gaat al vlot richting 20 a 30 gram per servo.
6 servo's tegenover 2 in de vleugel, is 80 a 120 gram extra. dat is al 10% extra gewicht!
zo weegt het heel erg snel door.. krijg je heel snel een toestel wat gewoon slecht vliegt, alleen omdat hij te zwaar is.
tijdens de bouw zul je onder de 800 gram moeten proberen te blijven..
accu is al vlot 200 gram..
ik heb al aardig wat schuimtoestellen gebouwd.. en blijf het echt lastig vinden om dat gewicht binnen de perken te houden..
maar ik probeer het wel, en het scheelt echt heel erg in vlieggedrag
Bij deze motor is de vliegtijd vrij kort, je motor regelaar is ook aan de kleine kant.Spec.Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8VRPM: 1450kvMax current: 45A No load current: 3.5AMax power: 655WInternal resistance: 0.023 ohmWeight: 102g (including connectors)Diameter of shaft: 5mmDimensions: 35x36mProp size: 7.4V/9x6 14.8V/8x4Max thrust: 1380g Deze heb ik zelf nog en die heeft meer thrust dan de 1000 kv dus denk dat deze beter is
Deze zou wel kunnen, 10×6 propeller is denk ik het beste, de motor regelaar is in ieder geval veilig, en je vliegtijd is al wat langer.Spec.Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8VRPM: 1000kvMax current: 30A No load current: 1.7AMax power: 430WInternal resistance: 0.052 ohmWeight: 102g (including connectors)Diameter of shaft: 5mmDimensions: 35x36mProp size: 7.4V/11x5 14.8V/10x6Max thrust: 1160g Dit is de 1000 kv motor deze heeft maar 1160 g thrust
Grt Richard
Oke bedankt voor al deze informatie laat het door een ervaren vlieger doen en ja het totaal gewicht is 1300 gram dus toch nog redelijk dacht ik bij de volgende weet ik wat ik anders moet doen.1300 gram, is dat alles inclusief? dus met accu, luikjes, motor etc...
Op zich is dat nog niet heel verkeerd.
al moet je wel iets meer rekening gaan houden dat het toestel niet zo makkelijk langzaam zal vliegen.
ALS je dat gaat testen, zorgen dat je hoog zit, en gas verlagen.
proberen 1 hoogte te houden.
toestel zal afremmen, steeds langzamer gaan vliegen.
TOT het punt dat de vleugel stopt met vliegen, en gaat vallen. dat heet een stall, of in het nederlands overtrek.
Het toestel kan dan een paar dingen doen.
- hij stallt. neus zakt opeens enthousiast omlaag. Dit is een veilige reactie van het toestel, omdat hij (doordat de neus omlaag gaat) snelheid op wil bouwen zodra hij stallt. Zie je dit gebeuren, ga dan geen up geven. eerst vaart maken, dus beetje gas erop, even een paar tellen omlaag vliegen. dan pas up, en weer doorvliegen.
- hij stallt. neus gaat omhoog.. Gebeurt niet veel, maar kan gebeuren als het zwaartepunt (erg) ver naar achteren ligt bv. In dat geval beetje gas erop, en down geven. die neus moet omlaag... vaart maken. wil de neus niet omlaag? meer gas. Zit je volgas, en staat de neus nog steeds omhoog? probeer via roer of ailerons het toestel over de zij weg te laten vallen. als eenmaal de neus een beetje omlaag komt, vaart maken, tot je weer rustig kunt vliegen.
- tip stall. bij deze stall stopt de punt van de vleugel met vliegen, maar de rest nog niet. gebeurt veel bij vleugels waarbij de punt smaller is dan het begin van de vleugel. te herkennen aan een spontaan wegvallen van 1 vleugel, alsof je opeens heel hard links of rechts op de aileron geeft. Ook hier: rustig gas, neus laten zakken, vaart maken.
waarom zeg ik iedere keer "beetje gas" ipv volgas?
het spontane volgas kan soms zoveel koppel geven dat een toestel opeens op zn zij draait. zeker als de vleugels aan het vallen zijn, zonder te vliegen.
rustig gas geven scheelt dan een hoop.
volgas is niet erg, maar niet in 1 klap.
Het is handig deze test vlot te doen. dus even 1 of 2 rondjes vliegen om te zien wat ie doet.
daarna even kijken hoe langzaam hij kan. je moet namelijk nog landen.
een stall kort bij de grond is eigenlijk 100% zeker een crash.
Aan de hand van deze proefvlucht kun je bepalen of er domp/zijstelling/trim etc nodig is.