Hoezo? En hoezo 'weer'?
Ik leg in voor mij zo duidelijk mogelijke termen uit waarom we als klassieke modelvliegers onszelf volslagen in de maling laten nemen als we ons dit soort semi-autonome luchtvaartuigen laten opdringen.
Want iets daarover gevraagd heeft ons nog nooit iemand.
En dus chargeer ik het hier en daar flink, want ik lees nogal wat onzin in deze thread.
Als zoiets 'onbehouwen' overkomt is jammer, dat moet dan maar. Daar is het me allemaal net even te belangrijk voor.
Een eigen afdeling voor drones? Prima, meteen doen.
En dus niet als een soort paard van Troje de afdeling Modelvliegsport van binnenuit kapot maken.
Gewoon in eigen clubs op eigen terreinen.
De KNVvL heeft een afdeling modelvliegen.
Daartoe behoren leden (clubs en individuele leden) die zich bezighouden met het vliegen met modellen.
Vaste vleugel (wel of niet voorzien van een motor, wel of niet bestuurd (d.m.v lijntjes of m.b.v. zend- ontvanger)) of gedragen door één of meer rotorbladen.
In deze hobby heeft iedereen zijn eigen interesse(s), daar is niets mis mee.
Hier kan ik je weer helemaal volgen en zie ik ook niet hoe, wat ik eerder heb aangehaald, hiermee in tegenspraak is.
Maar om nu botweg een vorm van modelvliegen uit te willen sluiten.
Ik sluit geen vorm modelvliegen uit, want zoals ik al zei, die semi-automatische multi rotor luchtvaartuigen kan men moeilijk tot de modelvliegtuigen rekenen. Een modelvliegtuig is of aerodynamisch stabiel of wordt door de bestuurder in een stabiele vlucht gehouden. Twee kenmerken die een drone mist.
Maar het hoort allemaal bij het vliegen met modellen.
Je blijft zaken door elkaar halen. Een drone is geen modelvliegtuig.
Ik vind dat je ook hier behoorlijk de mist ingaat:
Je bent een strijd begonnen tegen de regelgever (overheid).
Nu deze strijd niet gaat lukken richt je je pijlen op de KNVvL, omdat zij niet onvoorwaardelijk aan jouw zijde scharen.
Dat is ongeveer hetzelfde als geen lid zijn van een vakbond, maar wel een CAO verwachten.
(ps ik ben geen lid van een vakbond)
Als je die analogie wilt: De KNVvL
IS de vakbond. En die gooit het plotseling op een akkoordje met de uitzendbranche. Zodat de loonkosten voor de werkgevers omhoog gaan en de werknemers, nu niet meer in vaste dienst, er ook op achteruit gaan. Maar ja, je moet met je tijd meegaan, he?
Ik kies er dan voor zo'n vakbond terug te sturen naar de onderhandelingstafel en mocht men dat weigeren, dan wordt het dus tijd voor een eigen bond.
Leuker kan ik het niet maken.
Dan nog dit:
Peter,
Als je bij de overheid iets kunt bereiken om voor ons modelvliegers meer speelruimte te verkrijgen is dat natuurlijk geweldig. Dat je het alleen al wil proberen is al meer dan een pluim waard.
Maar ik kan mij voorstellen dat de "overheid" zich weinig aantrekt van iemand op persoonlijke titel.
Ook dat zij geen zin heeft om met allerhande verenigingen individueel afspraken te maken.
Dat laatste, 'geen zin hebben' is natuurlijk de arrogantie ten top, de arrogantie van de macht. De overheid zou ons allemaal moeten vertegenwoordigen en als er dan iemand in gesprek wil, mag een overheid niet weglopen. Wat hier dus in zekere zin juist wel gebeurt.
Je weet met wie je binnen de KNVvL kunt overleggen.
Als je er op die manier (kennelijk?) niet uitkomt, verwacht dan niet de KNVvL hier op een forum verantwoording zou komen afleggen.
Ik geloof niet dat er sprake is van 'er niet uitkomen', er is sprake van 'geen communicatie'. Ik meen mij te herinneren dat om inbreng in het debat is gevraag, maar op het moment dat er dan iemand komt, wordt deze 'kaltgestellt'. Begrijp me goed, ik was er niet bij, maar ik zie geen reden waarom Peter dat anders zou zeggen.
Zou ik ook niet doen, indien ik bestuurslid binnen de KNVvL zo zijn.
Mogen wij ons dan gelukkig prijzen, dat je dat niet bent? Wie weet.
Ik ben, als wedstrijdvlieger, afhankelijk van de KNVvL, omdat dat de nederlandse toegang tot de FAI is.
Ik zie ook daar vaak dat diversiteit vaak moet knokken tegen de kortzichtigheid van de grote massa, maar zolang dat in alle openheid gebeurt, is er nog sprake van enige kansengelijkheid.
Zodra zo'n debat uit het zicht raakt, kun je het als marginale groep wel schudden.
Ik heb het gevoel dat we als 'klassieke modelvliegers' binnenkort helemaal het haasje zijn als we nu niets doen.
Wat? Geen idee. Maar in ieder geval laten merken dat we heel goed begrijpen dat drones geen modelvliegtuigen zijn en dat ze daarom in een andere afdeling horen.
En dat wij daarom niet onder de regelingen wensen te vallen die niet door klassieke modelvliegers zijn geprovoceerd.