krakend geluid servo

Beste lezer,

Het model wat ik nu bouw "kraakt" de servo van het richtingsroer. Alleen als de servo op zijn eindstop komt.
Als ik het het roer losgekoppeld en de servo bediend, dan is het geluid weg. Dus het zit in het roer zelf lijkt mij. Het richtingsroer op nieuw voorzichtig losgemaakt en vast gelijmd. De stangen (staartwieltje en richtingsroer) weer gekoppeld en afgesteld.........het is veel minder maar toch nog wel als het roer naar ljnks gaat. De horn zit links waar deze wordt gekoppeld aan de stang. Wat nu? Trekt het stuurstangetje van het roer onevenredig aan de servo? Los van an het geluid gaat het roer en staartwieltje super heen en weer.
Suggesties?
Alvast bedankt.
Vriendelijke groet.
andre.
 
Het zou kunnen zijn dat het roer tegen het einde van de uitslag zwaarder gaat lopen door een of ander obstakel.
Dat de servo los goed werkt wijst op een probleem in het vliegtuig maar het kan ook zijn dat er een tandje in de servo ontbreekt wat onbelast geen probleem geeft maar belast over de tanden springt aan het einde van de uitslag.
Geeft verkleinen van de servo uitslag verbetering?
Vraag je nog wel even af of de servo zwaar genoeg is voor zijn taak.;)
 
Wat doet de servo, als je met losgekoppelde stuurstang, met je vinger de belasting van het roer simuleert?
 
Wat bedoel je precies met "krakend geluid"?
Bedoel je eventueel het zingen (digitale servo's) of ratelend/krakend van een analoge servo als hij bijv. zijn eindpunt niet kan centreren door bijv. stroef lopende stuurkabels of scharnier?

Zoiets bijv.:
 
Ok bedankt zover. Krakend geluid bedoel ik mee dat de servo verder wil maar niet verder kan......als ik op de zender de volledige rudder uitslag geef blijf hij even "hangen" en gaat uiteindelijk wel naar de uitslag toe met een zeurend geluid. De servo is trouwens wel sterk genoeg. Ik ga nog even verder rommelen. Dank.
 
Ik had het half gelezen :oops: Eindpunt... :hammer:

Kan het zijn dat de boog van de hevel niet in het verlengde vlak van de stuurkabel ligt? Dus dat de stuurkabel naar boven dan wel naar beneden wordt gedrukt?
 
Daar heb ik ook naar gekeken. Heb de bevestiging van de stuurkabel een gaatje opgeschoven. Uitslag blijft goed en het geluid is al veel minder.
 
dat geluid is totaal niet erg. omdat het een digitale servo is, is hij zichzelf steeds aan het corrigeren waardoor je het gekraak krijgt. dus het wil alleen zeggen dat je sensor iets te snel reageert wat totaal niet erg is.
 
Servo is gewoon aan het werk. Kan zijn dat er iets speling zit tussen potmeter en gear. Zelfs m'n Multiplex Profi Digi's doen dat. De stuurhevel is aangesloten op de potmeter. Zet je druk op de hevel, dan beweegt ook iets de potmeter, en wordt de motor aangestuurd om te corrigeren. Geeft je de voelbare weerstand bij doordrukken. (dit niet te lang achtereen volhouden). Servo bevat een borstelmotor, en die kraken zoals ze smaken, verder wordt de gear op arbeid gezet, en ook dat hoor je.
Je zou nu en dan de gear eens kunnen smeren met Super Lube vet, als deze flink belast wordt, hoewel het vet er niet snel uit zal slaan.

Een digitale servo is constant bezig met corrigeren. Een analoge wil ook weer terug naar z'n oorspronkelijke geknuppelde positie. Zonder even in al te technische details te verzinken... (dat kunnen anderen beter)

Constant brommende servo's bestaan ook, staan de hele tijd te klappertanden of te jengelen. Dat duidt denk ik dan op inslijten van de potmeters (grafietcoating op een stukje printplaat met een voelertje). Heb dat met een kudde Hitec HS-81MG gehad. Die kunnen nu ergens in een doos werkeloos liggen nabrommen. Mijn vliegmodel is immers geen 'cuica'... :confused:
 
Laatst bewerkt:
Een krakend geluid is wat anders dan een brommend geluid. Volgens de klachtomschrijving kan de servo de benodigde kracht niet leveren in een eindpositie. Met het één gaatje opschuiven in de servohevel is het verbeterd, maar nog niet weg. Er zal dus nog wat werk aan het model verricht moeten worden. Een servo, die het moeilijk heeft, leeft niet lang.

Een nulstandbrommetje heeft te maken met instabiliteit of een blijvende belasting. Een onbelast draaiende servo behoort dit niet te doen. Als 't ie dit doet in één positie kan de potmeter ingesleten zijn. Dit komt niet vaak voor aangezien de huidige servopotmeters als regel geen koolstof-, maar een cermetbaan hebben. Cermet is een zeer slijtvast materiaal. Doet de servo dit in alle posities dan kan het probleem ook worden veroorzaakt door een te zwakke voeding. Servo's vertonen dit verschijnsel overigens meer naarmate de spanning hoger is. Met een 4,8 Volt ontvangeraccu of een 5 Volt bec heb je er dus het minste last van.
 
Wat bedoel je precies met "krakend geluid"?
Bedoel je eventueel het zingen (digitale servo's) of ratelend/krakend van een analoge servo als hij bijv. zijn eindpunt niet kan centreren door bijv. stroef lopende stuurkabels of scharnier?

Zoiets bijv.:
Dit is inderdaad het geluid.........
 
dat geluid is totaal niet erg. omdat het een digitale servo is, is hij zichzelf steeds aan het corrigeren waardoor je het gekraak krijgt. dus het wil alleen zeggen dat je sensor iets te snel reageert wat totaal niet erg is.
Het is een analoge servo ........
 
Is het nu opgelost?
Zo niet verwissel dan eens twee servos en kijk of het probleem mee verhuist.;)
Nee niet echt,het is random, dan wel en dan weer niet, ben eigenlijk niet echt tevr4eden over de servo, ik den kdat ik op den duur de servo's ga vervangen voor een digitale........
 
Andre kan je een filmpje maken van die problemen? Zoals al een paar keer is aangehaald zou het kunnen zijn dat het normaal is in jouw geval. De servo's vervangen door digitale servo's is absoluut geen garantie dat het probleem opgelost zal zijn. Het zou zelfs erger kunnen worden!
Vandaar dus de vraag om dat filmpje. Daarmee zouden we kunnen zien en horen wat er gaande is en je dan beter advies kunnen geven. Bijvoorbeeld het filmpje dat P.I. al heeft geplaatst. De vraag van die persoon is waarom zijn servo zo bromt en wat er tegen te doen is.
In dit geval is het geheel normaal! Als je iets kracht op de servo zet zal die tegen willen sturen om de servo arm op de plek te houden. Zeker een digitale servo, zoals in dit filmpje, zal snel reageren en dat zoemende geluid produceren. Bij analoge servo's is dat een lagere frequentie, ongeveer 50Hz, dus een meer brommend geluid. Maar ook bij die analoge servo's is dat dus normaal! Zolang er kracht op een servo staat zal hij die kracht proberen tegen te werken. Dat zal je kunnen horen. Dus staan de roeren neutraal en toch bromt de servo dan levert hij waarschijnlijk nog een beetje kracht omdat het roer te zwaar gaat om precies in het midden te komen.
Je kan dat testen door de servo los te maken van het roer en alleen te laten draaien. Als je niet stuurt zal hij heel af en toe misschien een klein beetje geluid maken maar feitelijk stil moeten zijn. Maakt hij dan toch constant geluid dan is de servo waarschijnlijk kapot. Is hij stil dan moet je toch eens kijken of de roeren en stuurstangen allemaal wel zo soepel mogelijk gangbaar zijn.
 
Andre kan je een filmpje maken van die problemen? Zoals al een paar keer is aangehaald zou het kunnen zijn dat het normaal is in jouw geval. De servo's vervangen door digitale servo's is absoluut geen garantie dat het probleem opgelost zal zijn. Het zou zelfs erger kunnen worden!
Vandaar dus de vraag om dat filmpje. Daarmee zouden we kunnen zien en horen wat er gaande is en je dan beter advies kunnen geven. Bijvoorbeeld het filmpje dat P.I. al heeft geplaatst. De vraag van die persoon is waarom zijn servo zo bromt en wat er tegen te doen is.
In dit geval is het geheel normaal! Als je iets kracht op de servo zet zal die tegen willen sturen om de servo arm op de plek te houden. Zeker een digitale servo, zoals in dit filmpje, zal snel reageren en dat zoemende geluid produceren. Bij analoge servo's is dat een lagere frequentie, ongeveer 50Hz, dus een meer brommend geluid. Maar ook bij die analoge servo's is dat dus normaal! Zolang er kracht op een servo staat zal hij die kracht proberen tegen te werken. Dat zal je kunnen horen. Dus staan de roeren neutraal en toch bromt de servo dan levert hij waarschijnlijk nog een beetje kracht omdat het roer te zwaar gaat om precies in het midden te komen.
Je kan dat testen door de servo los te maken van het roer en alleen te laten draaien. Als je niet stuurt zal hij heel af en toe misschien een klein beetje geluid maken maar feitelijk stil moeten zijn. Maakt hij dan toch constant geluid dan is de servo waarschijnlijk kapot. Is hij stil dan moet je toch eens kijken of de roeren en stuurstangen allemaal wel zo soepel mogelijk gangbaar zijn.
Ok ik ga een filmpje maken, wordt volgende week. Dank voor je reactie
 
Ok ik ga een filmpje maken, wordt volgende week. Dank voor je reactie
Even nog voor dat ik het filmpje ga posten. Ik heb de servo los van het roer laten draaien en dat draait de servo prima, zonder dat bromend geluid. Dus misschien wat Ernst zeg hoort dit gewoom bij de analoge servo. Filmpje komt.
 
Back
Top