Dus zondag naar het veld, daar staan ze dan beiden klaar om te vliegen.
Kleurtjes staan goed bij een dergelijke vintage kist al zeg ik het zelf.
Alles met de kwast gedaan, rood dekt maar net aan in 1 laag, maar goed genoeg voor mij.
Letters zien er ook goed uit.
De piloot is er klaar voor!
En hoe vliegt dat dan?
Nu de Barnstormer (de parasoldekker dus) vliegt goed, als je tenminste de rolroeren vergeet.
Door de grote V-stelling doen de rolroeren weinig.
Het beste kun je bochten maken met alleen richtingsroer (en een beetje hoogte) dan reageert hij goed.
De rolroeren zijn te klein en hebben weinig effect.
De OS FS60 heeft voldoende vermogen, maar is zeker niet overpowered, bij windstil weer heb je toch wel 25 meter aanloop nodig voor de start.
Het landen kan heel rustig en traag, dat doet hij prima.
De Bi-stormer (de dubbeldeks versie) vliegt toch wel wat anders, doordat hij geen V-stelling heeft werken de rolroeren beter.
Een rol maken gaat echter veel te traag, ondanks dat ik ze 25% groter als op de tekening gemaakt zijn ze niet echt effectief.
(uitslag volgens tekening 25 mm naar boven, 19 mm naar beneden)
Het hoogteroer moest flink down getrimd worden.
(Zwaartepunt met volle tank 5 mm achter de tekening, maar in de duiktest blijkt het zwpt perfect.)
In de start met 1/4 gas de staart langzaam optillen, dan 2/3 gas en na 2 meter is hij los.
Volgas is nooit echt nodig (maar wel leuk)
Een looping kan met halfgas al zonder aan te hoeven duiken en zonder hoogte te verliezen.
Landingen gaan ook prima, zelfs met de motor uit blijft de kist zweven als een zweefvliegtuig (verwacht je niet van een dubbeldekker).
Landen met sleepgas zoals de meeste dubbel dekkers gaat niet, dan komt hij nooit aan de grond.
(vleugel belasting is 45 gram/dm2)
Vind het niet leuk dat het hoogteroer zoveel down staat.
hij vliegt verder goed, bij volgas licht klimmen en bij stationair gas licht dalen, mooi rechtuit dus down en side thrust zijn prima.
Met vulringen de Instel hoek van de boven vleugel verkleind van 2 graden naar 1/2 graad (kleine stapjes, 1/2 graad per vlucht):
Tot mijn stomme verbazing merk ik nauwelijks verschil in vlieggedrag??????
Zelfs de hoogteroertrim blijft ongeveer gelijk, dat had ik niet verwacht, even nadenken wat ik hiermee ga doen.
Zal wel de rolroer uitslag flink vergroten, denk aan 40 mm omhoog en 25 mm omlaag, gewoon de stuurstang een paar gaatjes verzetten (kan er gelijk een stukje brandstofslang op de kwiklink)
(vleugel ligt hier onderste boven)
De kist vliegt goed, maar ik denk dat het nog beter kan!
Groeten Willem