Nitro-bone en kleine probleempjes.

Hoi zal mezelf eerst even voorstellen, kom nu net kijken in deze hobby en ben er weg van.
Ben 40jaar en zit in het oosten van het land, zou leuk zijn als er mensen zijn uit de buurt van Borculo om mee te gaan rijden, en ervaringen mee te wisselen.
Mijn eerste indruk van deze hobby is fantastisch met zijn ups en downs, en ga hier dan ook zeker verder mee.

Ik heb dus een NitroBone aangeschaft 2ehands maar ondervind wat kleine problemen, sommige zelf al opgelost met eigen inzicht maar er zijn er nog een paar waar ik liever wat hulp zou bij willen krijgen.

Als eerste iets met de wielophanging waar de wielmeenemer aanzit bevestigd, deze zit vast met twee kogelschroeven die weer in een metalen huls zitten, maar naar even rijden gaan enkele niet allemaal steeds losser uit zichzelf, op deze manier al een as kwijt geraakt. Kan ik dit met blauwe threadlock misschien zekeren of een moertje er tussen die dan de boel verzekerd(dan komen de wielen wel iets verder naar buiten)?

Volgende hoe krijg ik de motor exact recht geplaatst ten opzichte van het hoofdtandwiel, hebben jullie hier een handigheid voor( ik gebruik het papiertjes systeem) want nu valt me op dat de slijtage niet gelijkmatig is op de tandwielen van het middendif.

Als laatste, en ik weet dat er heel veel over is geschreven en YT staat er vol mee, maar toch de afstelling van de carburateur.
Hij was goed denk ik, maar ben toen in Enschede geweest en daar heeft de beste man hem op standaard instelling gezet, de auto kreeg van alles te weinig(hij liep er wel goed op) dus lsn en hsn werden rijker gezet.
Nu ging de auto niet meer aan na montage van de spullen, na veel gedraai van mij kant loopt hij maar heb die schroeven weer gigantisch moeten indraaien( foto's volgen indien gewenst), en nu moet ik choken om te starten en dan gaat het redelijk, maar zet ik de lsn weer rijker dan verzuipt ie weer.
Tot slot met al die instellingen op de carburateur, armer zetten bedoel ik zuipt ie nog als een tierelier 5min met een volle tank, btw heb er een 15 motor op zitten.

Toevoeging: het koppelingshuis was kapot gegaan samen met zn schoenen, maar nu was die niet meer te leveren met 13T, dus heb nu een zelfde maar met 14T erop zitten.

Alle hulp zou ik ontzettend dankbaar voor zijn, nog suggesties of aanvullingen nodig laat het me weten.

Vriendelijke groet, Dennis

ps: excuses voor misschien niet de juiste namen voor de bepaalde onderdelen, ben lerend.
ophanging.jpg Lsn.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met het verstellen zie ik dat je veel hebt gedraaid. Heb je het wel in stapjes gedaan? Nu moet hij toch weer naar fabriekafstelling, doe je niks aan. Verstel dan telkens door 1/10 of 1/12 in- of uitdraaien met de schroevendraaier.

Dan moet het vast wel lukken. Borculo is geloof ik niet zo ver van me vandaan alleen ik ben maar 15 dus vervoer is niet makkelijk[emoji4]

Dat de koppeling schoentjes kapot zijn kan komen door te hard in de neutraal, ofwel teveel toeren. De schoentje slippen dan heel de tijd langs de wand van het koppelinghuis.

Exact recht op het chassis heb ik de motor zelf ook niet, zie het nut daar niet van in...
 
Bedankt voor je reactie,

Dat is nu het probleem, in Enschede is hij op zicht op fabrieksinstelling gezet want hij stond te arm! maar dan verzuipt ie dus gigantisch, alleen als ik de boel heel ver dichtdraai veel verder dan de fabrieks of save instellingen die standaard zijn, dan loopt hij wel maar ben ik bang dat hij te weinig smering krijgt.(en ik werk uiteraard met kleine slagen)

De motor exact recht hebben lijkt me beter voor je tandwielen, zie nu namelijk dat van de maingear slijpsel eronder ligt, en hij niet helemaal lekker pakt naar mijn tevredenheid.

Stationair loopt hij goed(als ie loopt) en pakt ie helemaal niet het koppelingshuis mij ging het er vooral om of het nadelig is dat ik nu 14Tanden koppelingshuis heb in plaats van 13T( staat me nog iets bij van vroeger met me brommers dat de tandwiel verhouding met optrekken en topsnelheid te maken hebben.

Groet, Dennis
 
1. Koop een tempratuurmeter, kun je zien wat je doet als je wat draait. Rond de 100 is mooi 120+ is te warm.

2. Maakt niet veel uit 13 of 14 tands.

3. Koffie gehad bij Erik ?? Je hebt ook een shop om de hoek. BMS in Hengelo (gld) zou daar eens gaan socializen, kent vast wel meer nitro rijders in de buurt, en ook vast wel iemand die je het afstellen kan leren.
 
http://www.carson-modelsport.com/Co...ucts/Carson/500103014/500103014_Manual_en.pdf

Low speed needle valve (linking): flush with the edge of the linking arm, then 1 full turn clockwise;

After run-in is finished the high speed needle valve should be
open at least 3 and 1⁄4 turns. A richer setup is better if outside
temperature is high.

Dat je fusekogel steeds los komt is eerder de draagarm, het schroefdraad zal wel versleten zijn. Gewoon een verse draagarm bestellen. Een truukje is om er een eindstukje van een tywrap in het gat te steken, dan de fusekogel erin draaien en de rest van de tywrap afsnijden.
 
http://www.carson-modelsport.com/Co...ucts/Carson/500103014/500103014_Manual_en.pdf

Low speed needle valve (linking): flush with the edge of the linking arm, then 1 full turn clockwise;

After run-in is finished the high speed needle valve should be
open at least 3 and 1⁄4 turns. A richer setup is better if outside
temperature is high.

Dat je fusekogel steeds los komt is eerder de draagarm, het schroefdraad zal wel versleten zijn. Gewoon een verse draagarm bestellen. Een truukje is om er een eindstukje van een tywrap in het gat te steken, dan de fusekogel erin draaien en de rest van de tywrap afsnijden.
Precies dat was gebeurt in Enschede, waardoor hij dus niet meer aanging, nu zo ver in gedraaid gaat hij aan hij loopt stationair maar trekt niet goed op. Deze instelling komt uit het boekje die heb ik erbij. Kan het zijn dat hij ergens valse lucht krijgt en daarom minder nitro wil? Heb nieuwe gloeipluggen nr 3 en 4.
 
1. Koop een tempratuurmeter, kun je zien wat je doet als je wat draait. Rond de 100 is mooi 120+ is te warm.

2. Maakt niet veel uit 13 of 14 tands.

3. Koffie gehad bij Erik ?? Je hebt ook een shop om de hoek. BMS in Hengelo (gld) zou daar eens gaan socializen, kent vast wel meer nitro rijders in de buurt, en ook vast wel iemand die je het afstellen kan leren.
1: is besteld en onderweg :)

2 Bedankt, en dat de motor niet helemaal recht staat is dat erg?

3 Nee geen koffie gehad volgende keer toch even melding van maken, en Enschede was makkelijker weet van Hengelo gld af en ga ook daar zeker kijken.
 
Temperatuurmeter is een manier om te kijken of je in de goede richting zit.
Sommige motoren draaien beter op iets hogere temperaturen dan aangegeven. :)
Een goede rookpluim en klank van een motor zeggen vaak meer..
Maar dat komt wel als je wat meer ervaring hebt opgedaan.. :)


Als je motor niet helemaal recht staat kan dat je tandwielen gaan kosten.
 
Dan heb je mazzel gehad.

Ook je koppeling heeft wat meer te verduren, misschien dat je wel wat vaker lagers moet vervangen dan.
 
Er komt een mooie pluim uit en de motor naar mijn weten klinkt goed, maar daar kan ik nog niet teveel over oordelen.
Is er een manier om de motor mooi recht te krijgen, kwa afstand heb ik het papiertje gebruikt en rechtzetten op het oog en hoe de tandwielen grijpen, maar toch zit er iets in.
 
Heb je dan geen lek in de uitlaatsysteem of bij de tank?
De slang van uitlaat naar tank zit wel goed?

Druk vanuit de uitlaat naar de tank is je brandstofpomp, een lek verlaagd de druk wat de motor armer doet lopen.
 
Die zitten goed, al moet ik zeggen dat ze aan vervanging toe zijn ga ik gelijk even doen. Hoe kan ik verder dan zien of het uitlaatsysteem goed is? Nog even terug komend op de fusekogel, kan ik er ook 1 of 2 keer rond gastape op doen om het vaster te zetten?

Veel vragen voor zon kleine auto :)
 
Alles wat het gat voor de fusekogel een beetje vult zal het weer wat strakker zetten. Gastape zou ook kunnen werken.

Als je een lek in het uitlaatsysteem hebt is dat te zien aan smurry, bekende plekken is de uitlaatbocht aan de motor waar de schroeven nog wel eens los komen en het koppelrubber van bocht naar uitlaat waar wel eens een scheurtje wilt ontstaan.
 
Back
Top