Beste allemaal,
TL;DR versie van deze post onderaan
Jaren geleden heb ik hier al een keer een account gehad (toen was ik iets van 15), maar heb destijds mijn RC hobby een soort van beëindigd i.v.m. kosten en tijd. Ik was destijds al in het bezit van een Mardave Marauder welke een tijd ook rijdend was, maar op het laatst niet meer (motor aan vervanging toe) en ik had toen geen geld om een nieuwe motor te kopen.
Nu, jaren later en inmiddels als engineer aan het werk, begint het me toch allemaal weer te kriebelen en ik wil graag de Marauder weer in rijdende staat krijgen. Ik ben echter zo lang uit de running geweest dat ik op sommige kennisgebieden weer nagenoeg bij het nul moet beginnen.
Ik denk dat de eerste, meest verstandige stap kijken of er überhaupt een goede vervangende motor te vinden is voor een redelijk budget (hier kom ik zo op terug).
Wat ik momenteel wel heb:
- Werkende 40mhz zender + ontvanger + meerdere servo's
- Complete Mardave Marauder, m.u.v. draaiende motor
- Vele jaren meer (praktische) ervaring, kennis en kunde, waaronder polyesteren, verbrandingstechniek, metaalbewerking, 3D tekenen (handig om dingen te (laten) 3D printen of lasersnijden) en nog veel meer.
- Toegang tot diverse metaalbewerkingsmachines en een eigen voorraad gereedschap
- Misschien wel het belangrijkste: een beter gevulde portemonnee.
Wat ik nodig heb:
- Hulp bij het vinden van de juiste motor en praktische tips voor een (wederom) beginner in de RC wereld.
Toen ik ooit de Mardave kreeg zat er een Enya 19-VI Model 4006 motor in. Ik geloof dat dit een 3,25cc motortje is. De bevestigingsmaat is (ongeveer) 16mm x 35mm (een op het oog gemeten met een schuifmaat). Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit soort maten gestandaardiseerd zijn. Aan het motortje zitten nog een vliegwiel met koppeling, in vrij goede staat (goed genoeg om de auto weer rijdend te krijgen). De krukas heeft een diameter van ca. 6,1mm. Ik heb momenteel geen schroefdraadmeter, maar ik vermoed dat het een Engelse maat is. Het is in ieder geval geen standaard M6. De uitlaatpoort meet ongeveer 9mm x 30mm. De afstand vanaf hart eerste bevestigingspunt tot aan het vliegwiel bedraagt 39mm. Zie de bijlagen voor een aantal foto's.
Welke motor zou de Enya kunnen vervangen? De motor moet een trekstarter hebben. Het aantal CC's maakt me niet zoveel uit, het hoeft geen racemonster te worden en hoeft ook niet vaak te rijden. Wel zou het makkelijk zijn als het gatenpatroon overeen komt met wat ik nu heb, en dat ik het vliegwiel en de koppeling opnieuw kan gebruiken. Ook de uitlaatpoort en afstand bevestigingspunt - vliegwiel moeten, indien mogelijk, gelijk zijn om te voorkomen dat ik de kap van de auto te veel moet aanpassen.
Belangrijkste: het budget. Ik ga de auto zeer waarschijnlijk weinig gebruiken, het is voor mij meer een leuke technische uitdaging om hem weer werkend te krijgen. Daarom wil ik liever niet (veel) meer dan €100 kwijt aan de brandstofmotor. Gloeipluggen, plugstarters en nitro etc. hoeven niet binnen dit budget te vallen.
Is het mogelijk om voor dit bedrag een vervangend motortje te vinden?
Overigens ben ik me er van bewust dat je voor iets van 200 euro een instap RTR nitro autootje hebt, maar daar zit m.i. totaal geen uitdaging in aangezien dat uitpakken en rijden is. Dat de Mardave het misschien niet waard is om geld aan te spenderen snap ik, maar als het met een enigszins schappelijk budget mogelijk is doe ik het toch
TL;DR
Ik zoek een vervangende motor voor een Enya 19-VI model 4006. Budget €100 voor motor, gloeipluggen etc. hoeven niet binnen dit budget te vallen. Trekstarter vereist. Voetmaat ca. 16x35mm. Krukasmaat ca. 6,1mm, vermoedelijk Engelse draad.. Uitlaatpoort 9x30mm, afstand voorste bevestigingspunt naar vliegwiel ca. 39mm. Bij voorkeur vliegwiel + koppeling hergebruiken. Zie bijlage voor foto's.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn post! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Met vriendelijke groet,
Koekie
- Bijlagen -

--- EDIT ---
Ik heb trouwens nog wel een gloednieuwe OS Max 25 FP-S liggen. Volgens mij is dit een vliegtuigmotor, maar qua maten past deze perfect (op de uitlaat na, maar daar kan ik wel wat op verzinnen). Zijn de koelribben van zo'n OS Max motortje groot genoeg voor het gebruik in een auto? En kan de motor functioneren op de carburateur van de Enya?
Foto van de OS Max 25 FP-S:

TL;DR versie van deze post onderaan
Jaren geleden heb ik hier al een keer een account gehad (toen was ik iets van 15), maar heb destijds mijn RC hobby een soort van beëindigd i.v.m. kosten en tijd. Ik was destijds al in het bezit van een Mardave Marauder welke een tijd ook rijdend was, maar op het laatst niet meer (motor aan vervanging toe) en ik had toen geen geld om een nieuwe motor te kopen.
Nu, jaren later en inmiddels als engineer aan het werk, begint het me toch allemaal weer te kriebelen en ik wil graag de Marauder weer in rijdende staat krijgen. Ik ben echter zo lang uit de running geweest dat ik op sommige kennisgebieden weer nagenoeg bij het nul moet beginnen.
Ik denk dat de eerste, meest verstandige stap kijken of er überhaupt een goede vervangende motor te vinden is voor een redelijk budget (hier kom ik zo op terug).
Wat ik momenteel wel heb:
- Werkende 40mhz zender + ontvanger + meerdere servo's
- Complete Mardave Marauder, m.u.v. draaiende motor
- Vele jaren meer (praktische) ervaring, kennis en kunde, waaronder polyesteren, verbrandingstechniek, metaalbewerking, 3D tekenen (handig om dingen te (laten) 3D printen of lasersnijden) en nog veel meer.
- Toegang tot diverse metaalbewerkingsmachines en een eigen voorraad gereedschap
- Misschien wel het belangrijkste: een beter gevulde portemonnee.
Wat ik nodig heb:
- Hulp bij het vinden van de juiste motor en praktische tips voor een (wederom) beginner in de RC wereld.
Toen ik ooit de Mardave kreeg zat er een Enya 19-VI Model 4006 motor in. Ik geloof dat dit een 3,25cc motortje is. De bevestigingsmaat is (ongeveer) 16mm x 35mm (een op het oog gemeten met een schuifmaat). Ik ga er gemakshalve vanuit dat dit soort maten gestandaardiseerd zijn. Aan het motortje zitten nog een vliegwiel met koppeling, in vrij goede staat (goed genoeg om de auto weer rijdend te krijgen). De krukas heeft een diameter van ca. 6,1mm. Ik heb momenteel geen schroefdraadmeter, maar ik vermoed dat het een Engelse maat is. Het is in ieder geval geen standaard M6. De uitlaatpoort meet ongeveer 9mm x 30mm. De afstand vanaf hart eerste bevestigingspunt tot aan het vliegwiel bedraagt 39mm. Zie de bijlagen voor een aantal foto's.
Welke motor zou de Enya kunnen vervangen? De motor moet een trekstarter hebben. Het aantal CC's maakt me niet zoveel uit, het hoeft geen racemonster te worden en hoeft ook niet vaak te rijden. Wel zou het makkelijk zijn als het gatenpatroon overeen komt met wat ik nu heb, en dat ik het vliegwiel en de koppeling opnieuw kan gebruiken. Ook de uitlaatpoort en afstand bevestigingspunt - vliegwiel moeten, indien mogelijk, gelijk zijn om te voorkomen dat ik de kap van de auto te veel moet aanpassen.
Belangrijkste: het budget. Ik ga de auto zeer waarschijnlijk weinig gebruiken, het is voor mij meer een leuke technische uitdaging om hem weer werkend te krijgen. Daarom wil ik liever niet (veel) meer dan €100 kwijt aan de brandstofmotor. Gloeipluggen, plugstarters en nitro etc. hoeven niet binnen dit budget te vallen.
Is het mogelijk om voor dit bedrag een vervangend motortje te vinden?
Overigens ben ik me er van bewust dat je voor iets van 200 euro een instap RTR nitro autootje hebt, maar daar zit m.i. totaal geen uitdaging in aangezien dat uitpakken en rijden is. Dat de Mardave het misschien niet waard is om geld aan te spenderen snap ik, maar als het met een enigszins schappelijk budget mogelijk is doe ik het toch

TL;DR
Ik zoek een vervangende motor voor een Enya 19-VI model 4006. Budget €100 voor motor, gloeipluggen etc. hoeven niet binnen dit budget te vallen. Trekstarter vereist. Voetmaat ca. 16x35mm. Krukasmaat ca. 6,1mm, vermoedelijk Engelse draad.. Uitlaatpoort 9x30mm, afstand voorste bevestigingspunt naar vliegwiel ca. 39mm. Bij voorkeur vliegwiel + koppeling hergebruiken. Zie bijlage voor foto's.
Alvast bedankt voor het lezen van mijn post! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Met vriendelijke groet,
Koekie
- Bijlagen -






--- EDIT ---
Ik heb trouwens nog wel een gloednieuwe OS Max 25 FP-S liggen. Volgens mij is dit een vliegtuigmotor, maar qua maten past deze perfect (op de uitlaat na, maar daar kan ik wel wat op verzinnen). Zijn de koelribben van zo'n OS Max motortje groot genoeg voor het gebruik in een auto? En kan de motor functioneren op de carburateur van de Enya?
Foto van de OS Max 25 FP-S:


Laatst bewerkt: