Help Help. Heb een 2e hands blunder gekocht, reparatie traject gestart. Wie heeft goede tips?"

Ik wil niet vervelend doen maar ik zou zoiets in de vuilcontainer gooien en niet verkopen.
De tips zijn wel te repareren, de romp ook wel.
Maar wat is dat onderdeel waar je de schroevendraaier inzet?
Is dat de vleugel of stabilo?
Dat is zo te zien een vorm van delaminatie, dat is lastig te repareren.
Heb je al nagevraagd bij Schmierer Modellbau wat een losse vleugel of vleugeldeel kost?
Misschien is dat goedkoper dan repareren.

Als je per se wil repareren dan zou ik even contact opnemen met Fred Thijssen, FredMens hier op het forum.
Hij woont in Roermond en repareert F3J zwevers en zal je wel van info willen voorzien of misschien de vleugel voor je willen repareren.
Hij zit ook op Facebook https://www.facebook.com/fred.mens.3?fref=ts

Gert-Jan
 
Vervelend ben je niet. Ik houd wel van die eerlijke recht door zee meningen.

Het deel waar de schroevendraaier tussen zit. Dat is het richtingsroer.
Deze is gedelamineerd in het midden deel. Maar ook de onderzijde (waar de hevel zit), is compleet gelamineerd.
Het is sneller om het richtingsroer eraf te snijden. En een nieuwe te maken van balsa of iets anders.
Het kielvlak is gelukkig niet gedelamineerd.

Ik heb Schmierer nog niet gevraagd/gemaild.
Zal hem eens een bericht sturen. Het antwoord kan ik dan meenemen in het besluit, wel/niet repareren of mogelijk vervangen.

Dank je voor de info van Fred Thijssen.
 
Schmierer leest zijn email incidenteel en de kans dat je een reactie krijgt op je email is minimaal. Je moet zijn voicemail een paar keer inspreken en dan maak je een grote kans dat je hem te pakken krijgt of het geluk hebben hem direct aan de lijn te krijgen 's avonds net na etenstijd.
Valenta direct contacteren kan ook, ook deze kun je beter bellen of mailen (en dan 2 weken de tijd geven om te reageren).
 
Mailen word niets. Zojuist gedaan, maar de mail komt terug. Met de melding "mailbox is vol".
Dat wordt dus bellen. Komende week maar eens gaan proberen.
 
Hij werkt naast zijn handel nog steeds full time voor een baas (als ik mij niet vergis).
Mijn ervaring is dat je overdag direct zijn voicemail krijgt en dat 's avonds de telefoon wel over gaat (Mja, in mijn geval nam hij niet op en toen kreeg ik alsnog zijn voicemail :D)
 
Schmierer heb ik eigenlijk nog nooit telefonisch te pakken gekregen.
Ik heb hem een keer aangesproken op de beurs in Friedrichshafen maar ik heb het idee dat hij niet wil verkopen of het hem niet interesseert.
En Valenta reageert totaal niet, ook al stuur je 10 mails van verschillende adressen.
Een andere mogelijkheid is om Staufenbiel even te mailen en te vragen of ze een losse vleugel kunnen leveren voor de Cappucino.
Als ze die kunnen leveren dan kan ik hem wel via hun zo'n 15 a 20% goedkoper krijgen.

Ik zat nog even te kijken, heb je hem via Ebay gekocht want dan zou je Ebay nog in kunnen schakelen.
En bij verzending is de verzender verantwoordelijk, ik heb het zelf meegemaakt met een F5J Kappa die met een defecte vleugel aankwam.

GJ
 
Had ik Schmierer te pakken kunnen krijgen dan vloog ik nu wel met een Thermik XXXL.
Maar goed, ik kreeg 0,0 respons op email en heb hem ook nooit te spreken gekregen........
Valenta daarentegen reageerde wel (duurde wel 2 weken voordat ze antwoord gaven) maar ik kon direct bestellen bij hen en mevrouw Valentová was i.i.g. heel netjes en behulpzaam via de email.
Sprak ook wel voldoende/goed Engels.
Staufenbiel en Topmodell.fr 'ondersteunden' een half jaar terug enkel de modellen die ze zelf voerden (moest dit antwoord ook uit hen trekken moet ik er bij vertellen).
Verwacht in ieder geval niet dat je binnen een week of zo je vervangdelen binnen hebt. Het snelste zal zijn indien je Schmierer te pakken krijgt en hij het op voorraad heeft liggen.
Zo niet dan duurt het 1-2 weken voordat je contact hebt gekregen met bijv. Valenta en als ze de delen nog moeten maken ben je ook snel weer een paar weken verder (een volledige Thermik XXXL zou bijv. ~7 weken in beslag nemen).
Niet om ze af te branden of zo of om me op een andere manier negatief te uitten over deze bedrijven, in tegendeel, maar de meeste bedrijven zoals een Valenta zijn gewoon vrij kleine (familie-)bedrijfjes die het reuze druk hebben.

W.b. verzekeringen etc., hoe heb je hem inderdaad betaald? Overschrijving of PayPal / Credit Card? Bij de laatsten kun je evt. ook de verzekering van je CC aanspreken.
 
@Plofkip,

ik denk dat je een type fout hebt gemaakt.
de rompen zijn gfk uit de link, geen cfk. of kijk ik verkeerd.

of ik de cappuccino moet vergeten of niet. dat besluit is nog niet genomen. er is een second opinion ingeschakeld. deze gaande schade ook beoordelen en kijken wat de opties zijn. daarna wordt pas het besluit genomen.

ik houd jullie op de hoogte
 
@Plofkip,
de rompen zijn gfk uit de link, geen cfk. of kijk ik verkeerd.

of ik de cappuccino moet vergeten of niet. dat besluit is nog niet genomen. er is een second opinion ingeschakeld. deze gaande schade ook beoordelen en kijken wat de opties zijn. daarna wordt pas het besluit genomen.
ik houd jullie op de hoogte

De Capuccino heeft overigens ook een GFK romp (maar dat wist je al). En de vleugels kunnen vol GFK, D-Box of Vol CFK zijn (in jouw geval dan vol GFK).
Nieuwprijs van het model zo rond de 500 euro.

Als het enkel de wing tips zijn dan is de Fred die Gertjan noemde een goede optie om gewoon de vleugels te repareren i.p.v. te vervangen. Je bent heus niet de eerste of enige met kapotte wing tips en die Fred doet goed werk zag ik al eens eerder.
Romp kan iets lastiger zijn maar een nieuwe romp is te bestellen en zal gezien de nieuwprijs ook niet de hoofdprijs kosten.
Dus zoals je zegt, laat er gewoon eens iemand naar kijken die er verstand van heeft. ;)
Ik denk dat het nog best wel mee kan vallen.
Voelt de rest van de vleugel wel goed? Tordeert niet extreem, geen gevoel dat bijv. de ligger door of los is ergens?

Succes!
 
Al die modellen die Plofkip laat zien halen het niet bij de Cappucino.
Lindinger heeft niet veel soeps meer, Staufenbiel wordt ook minder (komt omdat ze overgenomen zijn door Horizon Hobby).
Ik kan ook niets leuks vinden wat nog enigszins betaalbaar is, EMC Vega heeft RCRCM maar dat is ook vanaf 800 Euro.
Dus het lijkt me verstandig om Fred Thijssen er even naar te laten kijken.
Vaak wordt het model niet veel zwaarder, daar kunnen de F3J en F5J jongens over meepraten.


GJ
 
Ik geloof zonder meer dat de Cappucino, in goede staat, beter is dan alle kisten die ik aanhaal. Hij kost nieuw dan ook meer dan het dubbele, en alle waar is naar z'n geld. Het is maar net hoe kritisch je bent op bepaalde zaken.

Nou ja, kritisch?? Het is totaal geen vergelijking....
Als iemand bijv. vragen heeft over schade aan zijn Porsche vertel je hem toch ook niet dat hij net zo goed een Dacia Logan kan kopen omdat dit ook 4 wielen heeft en rijdt? :confused:
 
Als het gerepareerd kan worden, des te mooier. Ik begrijp dat daar een betrouwbare partij voor gevonden is. Dat is supermooi en maakt inderdaad mijn suggesties overbodig. Echter, het begin van dit topic was toch echt 'ik zoek iets anders, en een cappucino kan ik niet betalen'. Dan heb ik volgens mij mijn best gedaan hem daarin van advies te voorzien, ongeacht of je het nu met dat advies eens bent of niet. Er zijn 1000 wegen naar Rome en meningen verschillen. Ik wil daarbij wel aantekenen dat ik niemand van mijn criticasters, zélf met een alternatief voorstel zie komen, anders dan reparatie, wat oorspronkelijk niet de scope van dit topic was.

Ik ben heel met de adviezen die jij gedaan hebt. Hartelijk dank.
De reden waarom ik begon met iets anders zoeken, was dat de reparatie buiten mijn kunnen liggen.
Als je het niet kan repareren. Dan leek vervangen de enige optie binnen bereik (voor mij).
Een nieuwe cappuccino kopen ligt wel binnen het financiële bereik, maar 2x zo een kist achter elkaar kopen, dat kreeg ik principieel niet verwerkt.

Wel is, dat dit draadje begon met vervanging. Waar jij juist op ingespeeld heb. Maar er ook reacties zijn gekomen, om hem mogelijk te laten repareren. Hiermee gaf ik de kist toch nog een kans, om te kijken of hij nog bruikbaar kon zijn. Dit moest dan beoordeelt worden door een second opinion.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de reparatie en hoop voor topicstarter dat hij daar dan eindelijk de gedroomde goed vliegende kist aan overhoudt. Gezien het vertrouwen wat de mensen met ervaring ermee, in reparateur stellen, heeft het er toch alle schijn van dat dat goed gaat komen. Wat alleen maar mooi is!

Vanmiddag is de second opinion uitgevoerd. De kist ligt momenteel te drogen na de start van de reparatie.
Ik heb gezien dat er veel te leren is, over de techniek van dit soort kisten (hoe ze opgebouwd zijn).
Aangezien ik bij de start van de reparatie aanwezig was, heb ik ook al diverse nuttige dingen gezien. Waar ik in de toekomst veel plezier van kan hebben. Vervolg komt, zodra er meer nieuws is.

Voor iedereen. Hartelijk dank voor de informatie/tips wat de opties zouden zijn om de kist te vervangen of te laten repareren.
 
Woon je om de hoek bij Fred of zo..
Roermond is toch een aardig eindje rijden en vaak was het zo gezellig bij Fred dat het nogal laat werd.


GJ
 
vandaag moest ik toch wel lachen.

er komt vandaag ook een cappuccino te koop hier op het forum. nog niet eens zover van mij vandaan. jammer dat dit niet 2 weken eerder was. het is geen nieuwe cappuccino, maar live bewonderen was een stuk makkelijker. hoe raar en toevallig kan het allemaal lopen

nu mijn cappuccino het reparatie traject is ingegaan, gaat het toekomstig goed komen met mijn kist.
 
vandaag was het grote moment. Fred was gereed met de reparatie. gisteren kreeg ik al wat foto's doorgestuurd en daarmee kwam er al een lach op mijn gezicht.

vandaag het model opgehaald. Zeer keurige uitleg wat allemaal gedaan is om het model weer in orde te maken. De man heeft echte gouden handjes.

de romp bleek bij inspectie door Fred ook enkele reparaties benodigd. dit heb ik wit laten spuiten. dit is mijn keuze. origineel is het ral2009, deze had Fred niet staan. hij kon deze wel organiseren, maar dan gingen ook de kosten van de materialen omhoog. je moet ergens een grens leggen wat je wilt uitgeven aan de reparatie anders kan je beter een nieuwe kopen. het is dus mijn keuze, niet die van de reparateur.

dit geldt ook voor de vleugels. netjes gerepareerd en in ral9003 gespoten. de oranje lijnen zitten er niet meer op. via een clubgenoot is er folie geregeld die zeer dicht bij het oranje komt. hiermee zullen de lijnen herstelt worden.

als je schade hebt aan een gfk kist en je zit met je handen in je haar. Neem contact op met Fred. hij is eerlijk en geeft aan wat wel moet gebeuren en wat eigen keuze (luxe) is. En levert vakwerk.

enkele foto's van het model na de reparatie
20160903_124049.jpg
20160903_124057.jpg
20160903_124108.jpg
 
Back
Top