Welke servo's voor een WOT 4 MK2 (wood) by Chris Foss

WillydeWoofer

Forum veteraan
Deze week ga ik bovenstaand toestel in elkaar zetten. De motor is een Axi 4120, geadviseerd door de ontwerper zelf.

Echter over geschikte servo's kan ik nergens iets vinden. Dus maar eens op internet gekeken. Helaas is er geen enkele servo die iedereen goed vindt. Het ene moment denk je dat je bij Hitec moet zijn en even later schrijft iemand dat dit brandhout is. Tja, wat moet je daar als eenvoudige muzikant nou mee? Futaba maakt ook goede servo's ..... o nee, toch niet! Vervolgens maar eens bij MKS gekeken. Zij zouden veel servo's maken voor andere merken, die er meer geld voor vragen. Of zitten er andere onderdelen in? Ik moet daar echt eens een keer met het vliegtuig naar toe :D.
Alle gekheid op een stokje: ik heb servo's nodig voor dit toestel. Maar welke? Misschien kunnen jullie helpen?
Als dank kom ik wel een keer de Last Post blazen, als er ergens een modelvliegtuig neergestort is.
 
Ik ben juist erg gecharmeerd van Hitec en ook van Futaba servo's.
Beetje de juiste servo zoeken bij de toepassing.

Maar ik zoek net zo makkelijk een servo uit de verzameling van HK.
Heel soms zit er een doa tussen, maar de meeste servo's gaan toch gewoon stuk omdat de tandwieltjes gestript worden door een crash of transport.
Met name dan de servo's kleiner dan "standaard".
 
Gewone standaardservootjes doen het prima hier op.
Futaba S3001
Savox SC-0352
Hitec HS-430BH

Kosten je allemaal de kop niet en voor een WOTje zijn ze prima geschikt.
Neen je hebt niet op alle kisten supersnelle digitale metalgear servo's nodig. Laat je kop niet zot maken.
Op m'n meeste sportkistjes zit er een standaard analoge servo met plastic gear en heb ik nog nooit problemen mee gehad.
HK servo's: je kunt er geluk mee hebben of niet. Had ooit eens 3 HK 922 MG besteld, eentje fikte gelijk door en de twee anderen centreerden totaal niet.
 
Ik ben juist erg gecharmeerd van Hitec en ook van Futaba servo's.
Beetje de juiste servo zoeken bij de toepassing.

Maar ik zoek net zo makkelijk een servo uit de verzameling van HK.
Heel soms zit er een doa tussen, maar de meeste servo's gaan toch gewoon stuk omdat de tandwieltjes gestript worden door een crash of transport.
Met name dan de servo's kleiner dan "standaard".

Ik dacht ook, dat Hitec en Futuba prima servo's maken.
 
Gewone standaardservootjes doen het prima hier op.
Futaba S3001
Savox SC-0352
Hitec HS-430BH

Kosten je allemaal de kop niet en voor een WOTje zijn ze prima geschikt.
Neen je hebt niet op alle kisten supersnelle digitale metalgear servo's nodig. Laat je kop niet zot maken.
Op m'n meeste sportkistjes zit er een standaard analoge servo met plastic gear en heb ik nog nooit problemen mee gehad.
HK servo's: je kunt er geluk mee hebben of niet. Had ooit eens 3 HK 922 MG besteld, eentje fikte gelijk door en de twee anderen centreerden totaal niet.

Tot mijn verbazing is de Sig Rascal 80 van 200cm ook uitgerust met eenvoudige Futuba servo's.
 
Mijn Pilatus Porter van 2,07 m heeft ook gewone standaard servo's. Bij een gewoon toestel met normale roeren valt de benodigde kracht enorm mee.
Het is een ander verhaal bij acro bakken met grote roeren
 
Hitec's zijn over het algemeen goed te noemen, Futaba's zijn ook goed maar sommige zijn nogal kostbaar.
Voor de normale modellen / de meeste modellen gebruik ik Derkum servo's.
http://www.derkum-modellbau.com/index.php/katalog/nlayer/358-1-d-power.html
Leuk geprijsd en gebruik ik eigenlijk al jaren zonder problemen.

Ah ja, zoals Dries ook reeds opmerkt.
Tenzij je naar echt grote kisten met echt grote roeren en zware belastingen gaat dan hoef je niet te overdrijven wat betreft servo's.
Normale analoge servo's met een normale trekkracht (kilootje of 4-5) voldoen en belasten je BEC ook niet zo zwaar.
Zware digitale servos met 12 kilo o.i.d. zijn allemaal wel leuk maar een tikkeltje overdone....
 
Hitec's zijn over het algemeen goed te noemen, Futaba's zijn ook goed maar sommige zijn nogal kostbaar.
Voor de normale modellen / de meeste modellen gebruik ik Derkum servo's.
http://www.derkum-modellbau.com/index.php/katalog/nlayer/358-1-d-power.html
Leuk geprijsd en gebruik ik eigenlijk al jaren zonder problemen.

Ah ja, zoals Dries ook reeds opmerkt.
Tenzij je naar echt grote kisten met echt grote roeren en zware belastingen gaat dan hoef je niet te overdrijven wat betreft servo's.
Normale analoge servo's met een normale trekkracht (kilootje of 4-5) voldoen en belasten je BEC ook niet zo zwaar.
Zware digitale servos met 12 kilo o.i.d. zijn allemaal wel leuk maar een tikkeltje overdone....

Enorme kisten en 3D-toestellen zitten er niet in. Ik denk meer aan toestellen 170-190cm span. Wel zal het steeds wat sneller gaan. Maakt dat nog wat uit? Een digitale servo reageert toch sneller, komt beter terug, etc.!?

In het weekend sprak ik een turbinevlieger die Graupner servo's van "slechts" 40 euro gebruikt.(Er bestaan ook servo's van 250 euro). Graupner heeft rond de 40 euro erg veel keus.
Iemand anders zei: Ik weet dat het niet nodig is, maar dan neem ik voor de zekerheid toch maar servo's van 100 euro per stuk.
Ik heb wel iets met mooie en goede spullen die lang mee gaan, maar aan geld weggooien heb ik ook een hekel.

Ik heb het gevoel dat je bij Futaba erg veel voor de naam betaalt.
D-Power is me al vaker opgevallen in positieve zin. Een goed bekend staande winkel in de buurt verkoopt het merk.

Concreet: Er liggen hier nog nieuwe digitale Spektrum servo's met metal gear. Deze hebben iets van 35 euro gekost. Misschien zijn die wel geschikt voor de WOT4?

Graag jullie advies.
 
Een standaard servo van futaba, s3001 kost ergens tussen 12 en 15 per stuk. Volstaat prima.... in al mijn sportkistjes zitten servo's uit mijn eerdere post. Geen problemen ermee.
 
In het weekend sprak ik een turbinevlieger die Graupner servo's van "slechts" 40 euro gebruikt.(Er bestaan ook servo's van 250 euro). Graupner heeft rond de 40 euro erg veel keus.
Iemand anders zei: Ik weet dat het niet nodig is, maar dan neem ik voor de zekerheid toch maar servo's van 100 euro per stuk.

Ik heb het gevoel dat je bij Futaba erg veel voor de naam betaalt.

Concreet: Er liggen hier nog nieuwe digitale Spektrum servo's met metal gear. Deze hebben iets van 35 euro gekost. Misschien zijn die wel geschikt voor de WOT4?

Servo's van 40 E/st. vind ik zelf al 'luxe' (voor een normale toepassing).
Servo's van 12-20 euro/st. noem ik 'standaard'.
Alles boven de ~45,- E/st. noem ik 'naar toepassing geselecteerd'.

Derkum servo's zijn weliswaar luidruchtig maar zodra je motor loopt of tijdens het vliegen hoor je dit niet meer. Belangrijker vind ik dat ze herrie blijven maken.

Futaba servo's zijn gewoon goed. Laatst een paar S3174 SV's ingebouwd en in gebruik genomen. Maar op de kwaliteit (bijv. speling) is absoluut niets aan te merken.
Betaal je teveel voor de naam? Altijd een beetje maar je krijgt er m.i. best een hoop voor terug.
Peace of mind is onbetaalbaar.

Spektrum servo's van 35,- E/st zegt mij eigenlijk vrij weinig. Afmetingen en specificaties helpen meer dan de prijs.
En zoals eerder aangegeven, met die 4 servo's in je WOT zal het waarschijnlijk wel meevallen, maar je kunt je kist wel volhangen met digi-servo's echter als je maar een 2-3A BEC hebt maakt het geen fluit meer uit of je servo's 10,- of 100,- euro per stuk waren. ;)

Een standaard servo van futaba, s3001 kost ergens tussen 12 en 15 per stuk. Volstaat prima.... in al mijn sportkistjes zitten servo's uit mijn eerdere post. Geen problemen ermee.

Exact, maar ga je naar de digitale versies of de MG-versies dan begint het pas vaak bij 50,- E/st.
 
Spektrum servo's van 35,- E/st zegt mij eigenlijk vrij weinig. Afmetingen en specificaties helpen meer dan de prijs.
En zoals eerder aangegeven, met die 4 servo's in je WOT zal het waarschijnlijk wel meevallen, maar je kunt je kist wel volhangen met digi-servo's echter als je maar een 2-3A BEC hebt maakt het geen fluit meer uit of je servo's 10,- of 100,- euro per stuk waren. ;)
[/QUOTE]

Het gaat om de Spektrum A6020 waarvan ik er 4 over heb. Volgens de specs zijn ze alleen niet zo erg snel.

Een 2-3A BEC zegt me (nog) niet veel. Ik weet dat deze bij de regelaar zit en er voor zorgt, dat er altijd nog wat stroom over blijft voor de servo's als de lipo bijna leeg is. Hoe moet ik het een en ander beoordelen? Digitale servo's vragen waarschijnlijk meer stroom? Werken digitale servo's alleen goed op een extra lipo?
 
Specifications
A6020
Size Category: Standard
Type: Digital
Application: Aircraft
Torque: 100 oz-in (7.2 kg-cm) @ 4.8V; 146 oz-in (10.5 kg-cm) @ 6.0V
Speed: 0.23 sec/60° @ 4.8V; 0.19 sec/60° @ 6.0V
Length: 1.6 in (41mm)
Width: 0.8 in (20mm)
Height: 1.5 in (39mm)
Weight: 1.7 oz (49.0 g)
Bushing Or Bearing:Bearing
Bearing:Dual
Motor Type:Brushed
Connector Type:Z-connector
Gear Type:Metal
Gear Material:Metal Gears with one plastic
Voltage:4.8 or 6.0V (4 or 5 cell)
Deze servo's voldoen meer dan OK en al zijn ze inderdaad niet de snelste maar toch snel zat.
W.b. snelheid, bij hekrotoren i.c.m. een gyro van helikopters ga je een hoge snelheid van de servo echt merken en bijv. 3D-vliegers zijn in staat een verschil te merken (bijv. volledige uitslagen tussen de uitersten).
Jan Modaal of iets anders normaal menselijk merkt eigenlijk vrij weinig van het verschil tussen 0,20 of 0,16 sec/60gr (oftewel 0,04 sec).
Maar als jij snellere servo's wilt toepassen dan staat niets of niemand je in de weg natuurlijk.

W.b. BEC;
Ja, niet de BEC maar de regelaar schakelt de motor uit zodra je LiPo's bijna leeg zijn. De BEC verzorgt enkel een spanning tussen de bijv. 4,8 en 6.0V vanuit je LiPo om je ontvanger en servo's van stroom te voorzien. De stroom die hij maximaal kan leveren is eveneens beperkt.
Een servo vraagt om te werken / onder belasting een bepaalde stroom.
Heel hypothetisch; een analoge servo bijv. 0,4A en een digitale bijv. 1,0A.
De BEC van je regelaar levert een spanning maar is dus gelimiteerd w.b. stroom (staat in relatie tot elkaar i.v.m. de spanning van je LiPo).
Bij veel simpele regelaars is dit vaak iets in de trend van 3A max.
Zie bijv. onderstaand schema van de (standaard) Staufenbiel Dymond regelaars.
upload_2016-9-19_13-16-44.png

Bij de grotere zweefvliegtuigen heb je al snel 6 servo's aan boord. En als je bijv. tijdens de landing je butterfly trekt en je zwever naar beneden stuurt kan het heel goed zijn dat je alle 6 servo's tegelijkertijd aan het werk hebt.
Stel dat dit dan 6 digitale servo's zijn dan kan het voorkomen dat je bijv. 6A van je BEC vraagt......terwijl hij er 3 kan leveren waardoor hij uitschakelt wegens beveiliging of overbelasting.
Het vervelende is dat je ontvanger ook aan je BEC is gekoppeld en vandaar dat ik dus schreef dat het op het moment van zo'n brown out echt niet meer uitmaakt hoe duur en goed je servo's waren (ze doen op dat moment toch niets meer :D).
Vaak komt de boel vanzelf wel weer tot leven maar je hebt wel een tijdje geen verbinding met je toestel. En dat is toch best lastig bij RC vliegen.
Bij een acro kist kan het dus ook voorkomen dat je alle servo's aan het werk hebt.
Analog servo's vragen minder stroom onder belasting dus daar kom je bij bijv. die 0,4A aan 6 * 0,4A = 2,4A max..
Allemaal heel Jip en Janneke uitgelegd maar het verschil tussen analoog en digitaal is wel redelijk zoals boven omschreven.
Volgens mij is Graupner bij zijn DES servo's de enige die een beetje eerlijk omschrijft hoeveel stroom hun servo's kunnen trekken.

Geen horrorverhalen, bangmakerij of doemscenarios o.i.d. maar gewoon iets om rekening mee te houden.
 
Analoge servo's hebben over het algemeen wat lagere specificaties dan digitale soortgenoten. Maar ze verbruiken ook een pak minder stroom.
Met een 3A bec in een sportkistje durf ik gerust 4 analoge servo's steken. Geen enkel probleem, en een gewone analoge servo volstaat ruimschoots voor deze vliegtuigjes.
Ga je vier digitaaltjes steken, voorzie dan een aparte bec en zorg dat je bec van de esc niet meer aangesloten is (rode draad afkoppelen).

Maar neem nou gewoon eens 4 analoge servo's. Niet zoveel over piekeren. Ze volstaan prima!
 
Na een week heb ik ook een reactie van Chris Foss, de ontwerper, gekregen. Op de bouwtekening zag ik Futuba's uit de 3000-serie in de romp zitten. Dat blijkt correct te zijn en in de vleugels adviseert hij de analoge Hitec 85.
Dat komt overeen met jullie adviezen. Deze 4 servo's worden het dus. De Spektrums blijven in de kast.

Met deze opgedane kennis, vrees ik dat een heleboel mensen zich veel geld uit de zak laten kloppen, door de commercie. Er zijn honderden verschillende digitale-, metal gear servo's op de markt. Aangezien ze massaal geproduceerd worden, zullen ze ook wel verkocht worden. Zoveel complexe toestellen zie ik doorgaans niet voorbij komen.
 
Vroegâh.....toen men nog zelf de modellen bouwde.....had men beschikking over servo's met kunststoffen tandwielen en 2 á 3 kg/cm sterk.
Voor servo's met metal gear en 5 kg/cm moest je voor die tijd best serieus geld neerleggen (iets van 100 gulden per stuk).
Toegegeven, de kunststof tandwielen overleden wel eens en waren zo ook wel eens de aanleiding tot het verlies van en model.
Echter...van alles vloog er mee.

Mja, 100 gulden is vandaag de dag iets van 45 euro en eigenlijk heel acceptabel / gewoon.
Digitale servo's zijn beter beschikbaar dan analoge en soms goedkoper of gelijk geprijsd.
Dat heet vooruitgang en ontwikkeling in de volksmond.
Heel grof omschreven; Je kunt het ook zien als het verschil tussen een TV met LCD scherm en een TV met LED scherm.
Je kunt op allebei net zo goed TV kijken maar naar de TV met LCD-scherm moet tegenwoordig je zoeken (en als je hem vindt is deze duurder).

Wordt er geld uit je zak geklopt door digitale servo's? Nee, het lijkt er wellicht op maar ik keer dan weer terug op ontwikkeling.
Als je iets kunt kopen voor (nagenoeg) hetzelfde bedrag wat beter is en waar de toekomst ligt.
Je moet er alleen even rekening mee houden.

Op dit moment gebruik ik trouwens ook nog gewoon analoog wanneer beschikbaar en passend. Digitaal enkel als het echt noodzakelijk/beter is of wanneer het zo uitkomt qua afmeting e.d..
 
Back
Top