Bouwverslag OH LA LA------LA-7

De pootjes.

De vogelkooi is volgens mij een beetje te klein.
Ach ja.....

De meeste pootjes zijn van 6mm balsa.Enkele pootjes zijn van gefiguurgezaagd
6mm berken multiplex plaat.

Hoe ik de volgorde van stevigheid ga aanpakken zie ik nog wel.
De kunststoffen kap is onderweg vanuit Amerika.Zodra die kap is aangekomen
neem ik die kap van Jeff Micko gelijk mee naar een metaalbedrijf die op loopafstand van mijn woning staat.

Ik zal daar aan de metaalbewerkers vragen of zij die kap in metaal kunnen namaken.

Ook heb ik wat gekeken op You Tube naar filmpjes van 3D printers.
Ik zit te denken aan een 3D tekenprogramma die zowel geschikt is voor de kleine cockpitonderdelen EN de toekomstige vector bestanden ten behoeve van
de aluminium La-7.

Groet:Robin
IMG_3929.JPG
IMG_3933.JPG IMG_3917.JPGIMG_3934.JPGIMG_3935.JPGIMG_3939.JPGIMG_3940.JPG
 
Het word inderdaad een mooie vogelkooi.
Net zo mooi als de hele kist.

Een motorkap van deze vorm word normaal over een mal gedreven.
Deze motorkap is vrij lang om te drijven.
Waarom wil je een metalen kap ?

Ton
 
Het word inderdaad een mooie vogelkooi.
Net zo mooi als de hele kist.

Een motorkap van deze vorm word normaal over een mal gedreven.
Deze motorkap is vrij lang om te drijven.
Waarom wil je een metalen kap ?

Ton
 
Ik zal proberen om uw vragen in èèn keer te beantwoorden:rolleyes:(grapje)

Mooi dat u verteld dat de volgorde van het werken met de lange motorkap
OVER de mal wordt gedreven!Ik heb aankomende herfstvakantie tijd genoeg om mij hier op in te lezen.

Ik wil de metalen kap als een positieve mal gebruiken voor een papieren kap.
Of ik deze papieren kap in de toekomst ga gebruiken voor de 1/4 La-7 weet ik nog niet.

Als u mijn draadje een beetje hebt doorgelezen dan is het u misschien opgevallen dat ik met deze bouw veel meer onderdelen fabriceer dan nodig is.

Ik vind het fijn om verschillende materialen (gewichten en sterktes) in mijn handen te houden om na verloop van tijd op basis van mijn gevoel tot een beslissing te komen welk onderdeel ik bij èèn van de twee houten la-7evens wil
toevoegen.

Groet:RobinIMG_3942.JPG
IMG_3943.JPG
IMG_3944.JPG
 
Verder met de "vogelkooi"

Dit kan op de makkelijke manier,passertje,rondjes maken,snijden,klaar.

Mijn passer bevind zich op dit moment op een ander adres.
Dan maar op de moeilijke manier!
IMG_4011.JPG
IMG_4010.JPG
 
Leuk!

Ik heb 30 seconden naar een wit vlak gestaard,en vervolgens naar mijn tekening gekeken.

Krijg er toch een soort van Rasti Rostelli momentje van!
IMG_4016.JPG
IMG_4015.JPG IMG_4014.JPG
 
Het word al kouder.

De elektrische vloerverwarming met bijbehorende onderdelen is vandaag voor de tweede modelbouwkamer betaald en besteld.

En met kleine stappen verder met de motorkap.
IMG_4020.JPG
IMG_4021.JPG IMG_4022.JPG
 
IMG_4033.JPG VRAAGJE !

Is het inmiddels al mogelijk om de "cooling louvers" op een vliegend rc model te plaatsen?

Ook weer een stukje verder met de kap.[/ATTACH]IMG_4024.JPGIMG_4026.JPGIMG_4027.JPGIMG_4028.JPGIMG_4031.JPGIMG_4032.JPG
IMG_2750.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_4032.JPG
    IMG_4032.JPG
    248,3 KB · Weergaven: 204
Cooling louvers.

Ik heb al een klein beetje gezocht.

Het is voor mij zeker een aandachtspunt om rekening mee te houden.
Zeker voor de toekomstige aluminium la-7(statisch model)

Ook staat er erg weinig(nagenoeg niets) in het Russische handboek.

Groet:Robin
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1697889&page=13

Oh ja.... ik had nog ergens 0.4mm aluminium liggen voor een proefstukje.
De 0.15 mm lithoplaat ligt op een ander adres.
IMG_4047.JPG IMG_4036.JPG IMG_4050.JPG
IMG_4051.JPG
 
He Robin , kadootje vandaag bezorgd nogmaals hartelijk bedankt:friends:
Cooling louvers, ja das denk ik lastig te doen zo uit de hand te maken zonder draai/freesbank . Moet voor werkend rc toestel net als de prop in belans zijn . Kan natuurlijk wel als je handig bent met een draai/freesbank en er ééntje bij de hand hebt . Je kunt eens rond kijken/vragen bij die mannen van Turbine aangedreven discussie er zijn er een paar die
zelf turbines bouwen , echte vakmensen .
Heb er zelf ook eens over na gedacht , zelf een onderplaat maken voor de spinner maar dan groter als de spinner zelf .Dan de ring die uit steekt inzagen tot de spinner rand , deze schoepjes verdraaien en klaar . Dit is heel makkelijk gezegd zo ,maar dat is niet te doen uit de hand word natuurlijk niks is knoeien zeg maar . Maar voor de alu uitvoering
is het mss een stap in de richting .

gr ronald
 
Ja.dit is nu zo'n punt waar men op kan vastlopen.

Afgelopen zomer heb ik bij het museum in Tsjechië wel gevraagd of men de meer technische tekeningen van de La-7 in bezit hadden.helaas!

De afgelopen maanden heb ik wel veel nagedacht om in de zomer van 2018 af te reizen naar het museum in Moskou (Monimo museum) Ook is er nog een museum in Rusland waar een gedeelte van de interne delen van de la-7 vleugel te zien en na te meten zijn.

Wel zal ik de statische cooling louvers(for static display only)gaan fabriceren, dan heb ik die alvast in mijn handen gehad.

Groet:Robin
IMG_4052.JPG
IMG_4053.JPG
 
Zouden die louvres aan de spinner vast zitten dan?

Het ziet er niet uit als schoepen.

Zitten er niet gewoon 2 schijven achter de spinner die tov elkaar draaien?

En ergens aan de motor afsteunen.

Groeten

Arie
 
Laatst bewerkt:
Dat idee heb ik ook als ik de foto zo bekijk. Winter, errug koud in het oosten, starten, louvres dicht(er).

En ze hebben erg weinig 'spoed', vergeleken met de grote ventilator.
 
Potverandorie , en ik was eergisteren nog in Moskou en had daar meer als 24 uur tijd...... wist helemaal niet dat er daar eentje te bezichten was.


Cor
 
Alvast bedankt voor het meedenken A.Hoogendijk en Ron.

Cor.....Als je ooit weer eens in de buurt bent,en je hebt tijd over......zou je dan aan de museum mensen willen vragen om de blueprints?

Dus niet het handboek voor de monteurs,maar de "echte"tekeningen?

Misschien liggen ze wel ergens opgeslagen in een soort van nationale bieb?

http://www.eagle-editions.com/lavochkin-la-7-ivan-n-kozhedub.html
Groet:Robin

P.s. Er zit ook nog een you tube filmpje bij die link!
 
Back
Top