mannen ben ik weer ik heb weer een ander probleempje als ik mijn boot aanzet dus de spanning op de ontvanger ,maakt bij stuurservo een snelle grote uitslag zonder dat ik een knuppel aanraak van de zender die ik uiteraard eerst aan heb gezet weet iemand hoe dit komt en liever nog hoe ik het weg krijg alvast bedankt grt gerard
Meestal maken de servo's een kleine beweging bij het aanzetten. Vooral als je nog oudere apparatuur hebt. Daarmee bedoel ik geen 2,4GHz apparatuur en geen PCM apparatuur. Als je servo is versteld toen alles uit stond zal hij naar de "middenstand" terug gaan als de ontvanger de zender ontvangt. Je hebt de zender eerst aan gezet dus de ontvanger zal geen "onzin signalen" binnen kunnen krijgen die dit kunnen veroorzaken. Maar zoals ik al schreef dat de servo's wat bewegen bij het aanzetten is normaal.
hoi ernst ik heb 2,4 ghz daar zal het niet aan liggen maar het is bijna een volledige uitslag van de servo deze is digitaal en net nieuw was het een kleine uitslag dan was het geen probleem
Bij 2,4GHz ontvangers gaan de servo's bij het inschakelen vaak eerst naar hun fail-safe positie. Als je die aanpast naar de stand waarin de servo moet staan is het probleem opgelost.
Dat is dus een ander verhaal. Bij 2,4GHz apparatuur zullen de servo's nauwelijks bewegen bij het aanzetten. Misschien een heel klein tikje maar absoluut geen volle uitslag. Heb je nog een ander servo? Zo ja sluit die dan eens aan en kijk wat die doet. Geeft die geen uitslag dan is er blijkbaar iets mis met de stuur servo. Doet die hetzelfde dan is er mogelijk iets mis met de ontvanger. Wat kan ik je helaas niet zeggen.
Mijn ervaring is anders. Bij inschakelen van de stroom, voordat de ontvanger contact maakt met de zender, lopen de servo's naar de fail-safe stand. Het ligt er dus maar aan hoe die staat ingesteld. Als dat is "position" (dus een voorgeprogrammeerde positie) lopen ze naar die positie toe. Bij mijn zwevers had ik de failsafe vaak op "position" en dan "full flaps" staan maar daar ben ik vanaf gestopt omdat de flaps dan konden beschadigen bij inschakelen. Nu failsafe op "hold" gezet en dan is het probleem over.
Klopt helemaal echter met 1 nuance. Bij mijn Futaba had ik dit niet maar nu ik sinds kort Graupner gebruik heb ik dit wel. En dat akkefietje met de flapservo's heb ik ook al gehad. Dat zag ik even niet aankomen zeg maar.... Bedankt voor de tip voor de "Hold" trouwens!
Apart.... zowel mijn vroegere PCM ontvangers van Futaba, als ook mijn FrSky hadden allemaal fail safe geprogrammeerd. Beide doen bij mijn weten het volgende: zolang er geen signaal is gebeurt er niks, pas als de ontvanger signaal gezien heeft en weer kwijtraakt, lopen ze naar de failsafe positie toe?
Bij Futaba PCM ontvangers wordt de fail-safe positie niet in de ontvanger opgeslagen. Na inschakeling van de zender wordt de fail-safe positie periodiek naar de ontvanger gestuurd. Het kan dus even duren voordat na inschakeling van de zender en ontvanger de fail-safe posities "binnen" zijn. Na inschakeling van de ontvanger, met de zender nog uit, kan deze de servo's dan ook niet naar fail-safe posities.sturen. Die zijn nog niet bekend bij de ontvanger. Dit is gemakkelijk te controleren Zet de zender aan en dan de ontvanger. Zet meteen de zender uit. De servo's gaan niet naar de fail-safe posities. Doe hetzelfde nog een keer maar laat de zender en de ontvanger één minuut aan staan. Zet de zender uit en de servo's gaan naar de fail-safe posities. Servo's maken bij inschakeling van de spanning vaak een "spontane" beweging. Dit is wat servo-afhankelijk. Sommige servo's hebben er meer last van dan anderen. Heb nog nooit een ontvanger gezien die na inschakelen (met de zender uitgeschakeld) servo-impulsen afgeeft. Dat gebeurt pas als het zendersignaal binnen komt. Dat is maar goed ook, anders zouden er bij fout- of niet ingestelde fail-safe posities allerlei onverwachte zaken kunnen gebeuren. Stel de fail-safe positie voor een intrekbaar landingsgestel is "landingsgestel in". Als dan de ontvanger wordt ingeschakeld en de zender staat nog uit, dan gaan de wielen naar binnen.
Dan heb je nog nooit een HoTT-ontvanger ingeschakeld zien worden . Die doet namelijk precies wat jij hier beschrijft. Of dat handig is of niet kun je uiteraard over discussiëren maar om terug te komen op de vraag van de topic-starter, als je een HoTT zender hebt kan dit de verklaring zijn.
Ik kan alleen maar onderstrepen wat Arjan al eerder zei over Graupner HoTT. Stel via je zender de gewenste failsave positie voor elk kanaal in. Dat kan POS of HOLD zijn. Dan zal de ontvanger deze posities innemen wanneer er geen signaal (meer) binnenkomt. Persoonlijk zet ik het gaskanaal (op -100%) en de sleephaak (open!). Dus op POS en de rest op HOLD. Dus de vraag is nu welke merk zender heb je en welke ontvanger..?
Vreemd dat die Graupner apparatuur zo reageert. Er logisch vind ik dat niet maar dat komt misschien doordat ik Futaba apparatuur heb. Die reageert namelijk precies zoals eerder omschreven. Bij het aanzetten nauwelijks of geen beweging van de servo's en een fail-safe die steeds door de zender wordt overgestuurd dus bij het aanzetten is er geen fail-safe actief. Dat betekent standaard geen signaal naar de servo's als er (nog) geen data van de zender binnen komt. Ook geen HOLD want er is nog geen goed signaal ontvangen dus wat moet de ontvanger dan als goed signaal vasthouden?
Het is vreemd en ongewenst maar het is nu eenmaal zo. EDIT: http://www.modelbouwforum.nl/threads/graupners-2-4ghz-hott-systeem.120869/page-69#post-3749026 En toch niet iets wat enkel Arjan, Sander en ik meemaken zo te lezen.........
Nou ik vind het niet direct ongewenst. Als je het weet is het geen enkel probleem, voor mij in ieder geval niet. Je moet er even rekening mee houden. Overigens is dit allemaal wel erg off-topic; misschien iets om eens (in een apart draadje) aan Corrien voor te leggen. Er is vast een logische verklaring voor. Ik ben wel benieuwd of topic-starter zijn antwoord inmiddels heeft.