Dornier Wal laserkit door amateur bouwer.

Egbert,

Zelf ben ik ook bijna op het punt aangeland dat ik de servo's, esc's en motoren moet inbouwen. Ik heb nog niets in huis gehaald en ben benieuwd welke hardware jij hebt aangeschaft.
Van Ramses heb ik begrepen dat de geadviseerde motoren voor hem wat te zwak zijn (als gevolg van alle 'zware' details die hij heeft toegevoegd). Heb jij je wel aan het advies gehouden? Kun je aangeven hoeveel jouw kist momenteel weegt?

Verder ben ik benieuwd of je verlichting hebt ingebouwd die je wilde. Zo ja, heb je daar misschien al een fotootje van?

Gr,
Mark
 
Hey Mark,

ik zal morgen nog eens wegen,ik heb wel de advies motoren en esc`s aangeschaft. Ik maak er een foto bij in de loop van morgen,nu even wat anders te doen,grtz Bel10:bye:
 
Ik zit nu op een totaal gewicht van 1725 gram,komt nog bij het afwerken met dun 23 grams glasweefsel en pu lak.Ik hoop onder of rond 2000 gram te blijven.De led,s zitten er nog niet in wel een paar lijntjes om de stroomdraadjes te trekken.
Grtz Bel10:bye:
 
Dank je Egbert. Hiermee heb ik een verdere richtlijn.

Heb zojuist mijn exemplaar gewogen. Alle hardware moet er nog in, vleugels en bovenkant romp moeten nog ingedekt. Gewicht is nu 500 gram. Vanmiddag maar eens alle electronica bestellen zodat ik verder kan.
 
Vandaag weer wat kunnen stoeien met de bedrading van de motoren en alles aan `t werk gekregen.Alleen starten beide motoren niet gelijk op,lijkt mij niet zo`n probleem en eenmaal ingelopen hopelijk beter.Wel voor de zekerheid een vraagje over de looprichting van beide motoren:(,volgens mij moet de voorste rechtsom in vliegrichting gezien en de achterste :weetnie:.Ik heb wel 2 verschillende props een APC 9x7 als trekprop en een APC 9x7 dp als duwprop naar ik heb begrepen,tot zover grtz Bel10:bye:
 
Brushless motoren lopen niet in. Je moet de ESC's even callibreren:

Model uitzetten, zender aanzetten en de throttle helemaal naar boven duwen;
Model aanzetten (ESC's gaan piepen) en throttle naar beneden duwen.
Esc's geven 1 of ander riedeltje en klaar :)

Dit alles natuurlijk zonder props gemonteerd.
 
Vandaag weer wat kunnen stoeien met de bedrading van de motoren en alles aan `t werk gekregen.Alleen starten beide motoren niet gelijk op,lijkt mij niet zo`n probleem en eenmaal ingelopen hopelijk beter.Wel voor de zekerheid een vraagje over de looprichting van beide motoren:(,volgens mij moet de voorste rechtsom in vliegrichting gezien en de achterste :weetnie:.Ik heb wel 2 verschillende props een APC 9x7 als trekprop en een APC 9x7 dp als duwprop naar ik heb begrepen,tot zover grtz Bel10:bye:

Het is de bedoeling dat beide props de zelfde kant opdraaien. Alsof je motoren met een as zou kunnen verbinden.
Inmiddels is het duidelijk dat de achterste prop iets meer pitch mag hebben. (zie post ander wal draadje)

Mvg,

Bart
 
Het is de bedoeling dat beide props de zelfde kant opdraaien. Alsof je motoren met een as zou kunnen verbinden.
Inmiddels is het duidelijk dat de achterste prop iets meer pitch mag hebben. (zie post ander wal draadje)

Mvg,

Bart

Bart

Waarom zou je ze juist niet contra roterend maken?

Gr
Vinze
 
Bart

Waarom zou je ze juist niet contra roterend maken?

Gr
Vinze

Hoi Vinze , om onderstaande reden :

http://www.av8n.com/how/htm/yaw.html#sec-helical-propwash

a3442948-136-GYRO%20EFFECT-1.jpg


Mvg,

Bart
 
@ Vinze , als je wilt heb ik hier nog een wal voor je liggen. Heb een propstrike gehad en deze moet gerepareerd worden. Als je wilt mag het toestel zo afhalen ;)

Mvg,

Bart
 
Heb de instelling van de esc min of meer goed gekregen,meteen ook een probleem met een van de motoren ontdekt blijkt nl dat deze niet altijd goed contact maakt.helaas kan ik nog niet vinden waar de slechte verbinding zit:(. Omdat de kracht van de park 450 motoren waarschijnlijk toch aan de lage kant is denk ik erover om een nieuwe motor aan te schaffen.Kan dit een motor met een afwijkend toerental zijn en van iets groter wattage/stuwkracht? Ik hoor het graag ,grtz Bel10:bye:.
 
Ik weet nu dat de park motor niet goed is,vanalles herbekeken en geen resultaat een paar andere motors geprobeerd en die doen het wel. Nu heb ik nog een Turnigy 2836 1000kv liggen die volgens opgave 1000gr thrust levert en 300 w power.De Park 450 890 kv volgens opgave 150 w power.Ik zou dus denk ik die Turnigy kunnen gebruiken heb ik dan ook wat meer kracht en kan dat dan met die 9x7 3 blads prop of zie ik iets over `t hoofd:(.grtz Bel10:bye:
 
Zelfde Kv motorparameter (in rpm/volt) lijkt me makkelijker om motoren samen te laten lopen met een mooie laaangzaaaame zweving/beat.
En stroom loopt op met derde macht van Kv :eek:

Kan zijn dat een soldering(en) in de motor niet goed is. Drie solderingen voor driehoek/delta/Δ, één voor ster/Y.
Opening an outrunner for visual inspection
  1. Innov8tivedesigns → resources → video classroom → shaft/bearing replacement
  2. Outrunner Disassembly and Stripping - RCG
 
Laatst bewerkt:
.... heb ik dan ook wat meer kracht en kan dat dan met die 9x7 3 blads prop of zie ik iets over `t hoofd:( ...
Kv zegt niets over vermogen of stroom dat motor aan kan, zegt niets over de grootte. Zowel een 100watt motortje als een 1000kilowatt motor, denk TGV trein, kunnen dezelfde Kv motorparameter hebben.

Motor Kv (in tpm/volt) betreft willen, motorvermogen (in watt) betreft kunnen ...
  1. Kv en spanning samen bepalen op welk toerental de motor onbelast zou willen draaien.
    rpm_onbelast = spanning × Kv.
  2. Dat toerental en prop-grootte samen bepalen motorstroom.
    stroom = koppel × Kv
  3. De max.motorstroom specificatie, en in mindere mate max.vermogen, bepalen of de motor zo snel als onder 1 kan draaien zonder in vlammen op te gaan.
  4. Uit stroom en looptijd volgens accu-capaciteit.
    capaciteit (Ah) = stroom (A) × tijd (hour)
In het kort:
Brandstofmotoren proberen een vast koppel te handhaven, elektromotoren een vast toerental.
Elektromotoren willen hun baasje graag plezieren, ook al zou het tot een vurige dood leiden.
 
Hoi, weer wat verder met de wal en meteen een vraagje?In het verslag van Ramses zie ik dat hij de ailerons heeft uitgesneden zonder de tip door te snijden,echter later in het verslag is de aileron ook over de tip uitgesneden.Is er een reden voor en/of kan het ook allebei.
In eerder bericht vroeg ik naar het eventueel andere motor monteren en kreeg een heleboel theorie linkjes .Ik probeer daar wijs uit te worden echter m,n grijze cellen komen er niet uit :(.Ik heb reeds 2 20A esc gemonteerd dat zou dus beperkende factor voor keuze motor kunnen zijn.grtz Bel10:bye:
 
Ben bijna zover dat ik het glasweefsel erop wil aanbrengen.Nu vroeg ik me af wat de beste volgorde was: eerst de scharnieren en dan de vezel of eerst de vezel en later de scharnieren?
grtz Bel10:bye:
 
Back
Top