Pas af, na een record bouwtijd van 13 jaar! De Fairey Firefly semi schaal stunter. Ooit in 2004 bedacht, toen aan begonnen maar stilgelegd toen het houtwerk deels af was. Het model heeft jaren door het huis gezworven, ik ben er in 2013 verder mee gegaan. Toen heb ik de romp afgemaakt (cockpits, cockpitkappen, romprug) en afgelopen winter ben ik begonnen met bekleden en spanlakken. Het is een groot model, spanwijdte 1m60, is aan de zware kant, 1930 gram, maar de grote vleugel zou dat gewicht aan moeten kunnen. De motor is de onvolprezen Rozenberg 60, met een 13x6 prop. Een belangrijke reden dat ik het model afgebouwd heb, is om de Rozenberg weer een plek in een kist te geven. Eli is deze maand 2 jaar geleden overleden, dus dat werd tijd. Het model is in de kleuren van de Koninklijke Marine, die in de jaren '50 met deze kisten vloog. Ik heb bepaalde schaalelementen weggelaten, zoals de 20mm kanons, de munitiebulten bovenop de vleugel en de radarbult/brandstoftanks onder de vleugel. En nu maar een dag met goed vliegweer afwachten voor de eerste vluchten!
Tijdens de eerste paar vluchten, 3 weken geleden, bleek dat de Firefly VEEL te wendbaar was. Hij knalde de hoek om, en overtrok daarbij nog bovendien. Minder roeruitslag gaf wel een verbetering, maar niet genoeg. Kleiner handvat: dan zou ik al gauw onder de normale 'prettige' limiet van 10.5 cm. komen, en dan komt de bestuurbaarheid in de wind in gevaar. Conclusie: De flaps zijn te klein! En de 'oren' van de hoogteroeren zijn waarschijnlijk erg effectief. Dus heb ik de afgelopen tijd nieuwe flaps gebouwd, met 1 cm grotere koorde. Heeft meteen als voordeel dat de vleugel in de hoeken meer draagkracht heeft. De nieuwe flaps zijn gister van het laatste laagje blanke lak voorzien, en hebben vandaag de oude vervangen. Ben benieuwd hoe de Firefly morgen op de LB dag vliegt! Overigens bleek meteen al dat de Rozenberg motor het gewicht van de kist makkelijk aan kan.
Vandaag op de Almeerse LB dag (overigens weer prima bezocht, veel enthousiaste deelnemers en bezoekers, en beter weer dan verwacht) met de Firefly met de grotere flaps gevlogen. Gaat inderdaad een stuk beter! De theorie blijkt (weer eens) te kloppen. Het algemene vliegbeeld blijft mooi, ook volgens toeschouwers aan de rand van de cirkel. Wat me bijzonder plezier geeft, is dat de kist precies goed aan de lijnen hangt, de V-stelling van de vleugel is dus goed gekozen. Nu in de komende weken flink wat vlieguren maken om de fijne trim er in te krijgen. Dan zullen we weten of het een goede wedstrijdstunter wordt.
Ben wel een beetje benieuwd naar wat dat nu precies voor motor is.... Google leverde niks op (tenminste, niks meer dan iemand die opmerkt dat een zekere Henk de Jong een Eli Rozenberg AAC 61 heeft, ergens in 2007....)