zie door de bomen het bos niet meer

... voordat ik er mee wil gaan vliegen breng ik hem eerst nog even langs op de club om hem na te laten kijken. ...
Doe dat in ieder geval voor je alles gaat bekleden, dan is alles nog zichtbaar, en bereikbaar voor correcties. Want er zullen fouten in zitten. Doorgaans geen grote fouten, maar fout genoeg om er niet mee te kunnen vliegen.
 
Dat vliegen.... toch ook op de club en met instructeur, mag ik hopen?:rolleyes:;)
Ik zou tijdens de bouw voortdurend contact houden en al vooraf om supervisie vragen.
Niets zo vervelend als een half afgebouwd model dat je weer helemaal kunt slopen omdat je ergens in het begin al een onherstelbare fout hebt gemaakt.
Geloof me, ik heb te vaak zo'n slechtnieuwsgesprek moeten voeren.....
Ik vind de Horus een tamelijk slecht in de hand liggend geval, vergelijkbaar met Jeti, Multiplex en de tegelmodellen van Futaba.
De Taranis pakt daarentegen wel heel fijn vast, net als bijv. de oudere JR's, de FF serie van Futaba en de veel oudere zenders als de Kraft KP serie. Spectrum is een directe afgeleide van het JR ontwerp en ook daar zul je je geen buil aan vallen.
Vlieg nu zelf 7 jaar met de elektronica van FrSky (in een JR X-388S zender) en die heeft me nog nooit in de steek gelaten. Daar heb ik dus wel vertrouwen in.:thumbsup:

hey,
ik heb nog helemaal geen verstand van de zenders.
ieder model wat je zegt zal ik even moeten opzoeken :p
en ja dat vliegen en bouwen is uiteraard onder supervisie.
Doe dat in ieder geval voor je alles gaat bekleden, dan is alles nog zichtbaar, en bereikbaar voor correcties. Want er zullen fouten in zitten. Doorgaans geen grote fouten, maar fout genoeg om er niet mee te kunnen vliegen.

heey dankje wel voor de tip dat ga ik zeker doen.
 
maar ik ga nog steeds bouwen wil wel weten hoe een vliegtuig precies in elkaar zit :p
Misschien heeft Cees de tekening er ook nog wel bij, dan kan je zien hoe hij in elkaar zit.
Welke club ben je geweest, bij Heemskerk of Spaarnwoude?

Wat betreft zenders.
Hou er rekening mee dat je de goede Mode koopt.
Mode?? Ja, dat geeft aan hoe de stuurknuppels ingedeeld zijn.
Sommigen vliegen met gas rechts en rol rechts en anderen vliegen weer met gas links en hoogte en rol rechts.
Het is makkelijk als je hetzelfde aanhoudt als je clubleden.


Er zijn genoeg merken, de een wat beter dan de ander.
Het belangrijkst is hoe hij in je hand ligt, of jij hem lekker vind voelen.
Een Taranis is een leuke betaalbare zender maar ik ken mensen die de software wat lastig vinden, dus lastig te programmeren.
Spektrum zou ik niet meer kopen, dat gaat er langzaam uit en kan je over een tijdje maar bij een paar winkels kopen.
Graupner, Futaba en Multiplex zijn de oudste zendermerken en kwalitatief prima.
De fabrikant met de beste helpdesk en de makkelijkst te programmeren zender is Jeti.
Zelf heb ik een Graupner met Jeti zendmodule en ik heb een Jeti DS16 gehad.
Echt nog nooit problemen gehad, geen storing en de telemetrie is perfect en werkt met alles.

Als je een beetje duits spreekt en wil reizen dan zou ik eens naar W&W modellbau gaan.
Die zit net over de grens bij Echt, in Waldfeucht.
Topservice, je mag ook alles vasthouden en ze zijn goedkoper dan in Nederland, maar alle modelbouw in Duitsland is goedkoper dan in Nederland.

Misschien is dit een leuke beginnerset?
6 kanalen, dus eigenlijk voldoende voor iedereen, tot je grote zwevers gaat vliegen.
185 euro incl ontvanger.
https://w-w-modellbau.de/epages/ca6...-41da-981b-f6257f891901/Products/HDEX-TDS6-M1

Gert-Jan
 
ik ben bij de aero club heemskerk geweest die hebben vanavond clubavond.
ze vliegen mode 2 dat heb ik nagevraagd voordat ik een verkeerde zender haal en hem moet ombouwen :P
verder zijn de zenders die hun voornamelijk gebruiken spektrum en futaba.
niemand heeft op de club een frsky dus dat wordt geen optie voor mij dan vanwege de programmatuur
 
niemand heeft op de club een frsky dus dat wordt geen optie voor mij dan vanwege de programmatuur

Zodra je wat meer kennis en ervaring hebt, is dat FrSky spul toch echt wel iets om over na te denken....
 
OK, top!
Bij Heemskerk zit veel kennis.
Misschien is er een gebruikte zenderset te koop?
Spektrum zou ik niet meer aan beginnen en een leuke Futaba is nieuw best prijzig.
Voordeel van gelijke merken is dat je een leraar/leerling systeem kan gebruiken.

Ik heb net even de Frsky Taranis zitten bekijken.
Ik heb hem ooit eens een avondje in mijn handen gehad en ik snapte er niet heel veel van.
En nu ik de gebruiksaanwijzing gelezen heb vind ik het nog niet echt logisch in elkaar zitten.
Ook begrijp ik nu waarom ze in wedstrijden geen Taranis gebruiken, de telemetrie is zeer beperkt, of je moet allerlei modules erbij gaan kopen.
Typisch gevalletje goedkoop is duurkoop.
Om gewoon mee te vliegen een prima ding, wil je meer dan wordt het lastig.

Ik zou gaan voor een gebruikte Futaba van een clublid.
 
Anders koop je via Banggood voor 40 tientjes een vliegtuigje om te proberen. WLtoys F949 3CH 2.4G Cessna 182 Micro RC vliegtuig RTF https://banggood.app.link/RcSJD1ED9D
Banggood heeft nog wel meer leuke "speelgoed" om te proberen als je het echt leuk vind.
Het is niet te vergelijken met het echte werk maar wel goedkoop [emoji106]
 
Als je zo'n stuk speelgoed koopt is het 40 euro weggegooid.
Op een club zullen ze je er niet mee leren vliegen en zelf leren vliegen gaat niet met zo'n ding.
Dan kan je beter die 40 euro even in je zak houden en investeren in een echt model, dat nog een beetje zijn waarde houdt.
Helaas ben ik zo van, beter meteen iets goeds kopen dan geld weggooien.

GJ
 
Ik heb net even de Frsky Taranis zitten bekijken.
Ik heb hem ooit eens een avondje in mijn handen gehad en ik snapte er niet heel veel van.
En nu ik de gebruiksaanwijzing gelezen heb vind ik het nog niet echt logisch in elkaar zitten.
Ook begrijp ik nu waarom ze in wedstrijden geen Taranis gebruiken, de telemetrie is zeer beperkt, of je moet allerlei modules erbij gaan kopen.
Typisch gevalletje goedkoop is duurkoop.
Om gewoon mee te vliegen een prima ding, wil je meer dan wordt het lastig.

Volgens mij moet je bij andere zenders ook van alles en nog wat er bij kopen voor uitgebreidere telemetrie, ik begrijp die opmerking niet zo goed. Het enige wat me opvalt/tegenvalt is dat de telemetrie vrij traag is (mijn toerental uitlezing loopt bijvoorbeeld een a twee seconden achter de werkelijkheid aan...).
Of het ding voor wedstrijden bruikbaar is weet ik niet (ik heb geen wedstrijd ervaring whatsoever) maar ik vermoed dat het ding daar ook helemaal niet voor bedoeld is.

Maar qua logica.... het ding is NIET logisch, en daar zit juist de grote kracht, kom ik steeds meer tot de ontdekking: het ding kan met vrij programmeerbare "logica" overweg, en daarmee word hij zo logisch als het denkvermogen van de gebruiker toelaat. Kan jij het bedenken, dan kan de Taranis het....

Ikzelf vind het ondertussen geweldig, dat je letterlijk alles kunt gebruiken om een servo aan te sturen: schakelaars, sticks, maar ook "voorwaarden" en meetwaardes: Zou je het willen dan is het relatief érg eenvoudig de zender zelfstandig vast te laten stellen of je brandstofmotor nog loopt of niet, en (ik noem maar een zijstraat) bij afslaande motor het hoogteroer iets naar beneden te draaien ter voorkoming van overtrek.
Of een airspeed meting, die vanuit de telemetrie rechtsstreeks je hoogteroertrim beïnvloed, zodat je kist als een streep rechtdoor blijft gaan over een groot snelheidsbereik.

Ik ben heus geen fanboy, en zit nog steeds iedere keer te worstelen met hoe iets te doen, ik ken nog lang niet alle mogelijkheden, maar ik word nog steeds iedere keer aangenaam verrast, en ik denk dat "wil je meer dan word het lastig" nu juist de grootste onwaarheid is (tenzij je met "meer" uitsluitend wedstrijdvliegen bedoelt...).
 
Brutus, ik weet niet wat voor zenders jij allemaal hebt gehad maar ik heb Robbe, MPX, Graupner en Jeti gehad.
De oudere Graupner zenders waren altijd een puzzel, afkortingen die ik niet snapte, menustructuur die niet logisch was.
Zelfde gold in mindere mate bij de MPX.
De "nieuwere" Graupners waren een stuk logischer en bij m'n MX22 kan ik ook alles zetten op plekken waar ik dat wil.
De Jeti is heel erg intuitief en daar kan je echt alles neerzetten waar je wilt, ook kan de telemetrie dingen aansturen.
De Taranis kan niet met telemetrie van de meeste regelaars overweg, of met de telemetrie van een Unilog.
Dan moet je iets van een S-bus ding kopen.
En degene die ik kende die een Taranis had had op een gegeven moment allerlei rare storingen.
Nou is mijn mening wel wat gekleurd want ik heb meerdere kisten spontaan naar beneden zien vallen, allemaal bestuurd met een Frsky set.
De reden is nooit duidelijk geworden want de mensen zijn overgestapt op Jeti modules.


GJ
 
Hoofdzakelijk Futaba FC-16, 18 en 28, en ik heb redelijk wat instelwerk gedaan in TT9 en latere zenders.
Futaba vond ik over het algemeen vrij duidelijk.

Om een of andere reden heb ik nooit goed met de menustructuur van Graupner/JR overweg gekund.

Wat er aan telemetrie van regelaars afkomstig is weet ik verder niet, ik ben geen electrovlieger.
Ik moet mijn eerste storing met een FrSky systeem nog meemaken in 5 ombouwsets en één Taranis.
Maar nogmaals: geen wedstrijd vlieger, en dus stel ik ook niet de eisen die jij stelt.
 
Het is een beginnersdraadje, hou het ook beginner.
Telemetrie en die foefjes... waarom toch. Links, rechts, omhoog, omlaag. Allemaal moeilijk genoeg in het begin

Omdat je voor 185 euro een zender incl ontvanger kan kopen die goed en betrouwbaar is en ook alle telemetrie aankan
De Jeti DS6.
En die zender kan je de eerst komende jaren prima gebruiken, de meeste mensen hebben niet eens meer nodg.
Programmeren is niet te moeilijk en er is een goede online helpdesk en forum.

GJ
 
Back
Top