FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten (deel 2)

Nieuwe opgave

1.jpg


Groeten Jef
 
Die herken ik ook. het is de Northrop MX-334 flying wing glider. Al in 1942 bouwde Northrop een drietal van deze experimentele vliegtuigen. Het derde vliegtuig heeft in 1944 één vlucht met een raketmotor gemaakt. Het "typenummer" werd toen gewijzigd in MX-324. Er was een motor met een stuwkracht van ongeveer 90kg gebruikt die ongeveer 3m30sec stuwkracht leverde.
Er is overigens een behoorlijke discussie over die type nummers. De ene zegt dat de glider versie de MX-324 is en de raket versie de MX-334. De meeste bronnen vertellen echter dat de glider de MX-334 en de raketversie de MX-324 is. Wie weet het echt juiste antwoord??
 
Laatst bewerkt:
Die herken ik ook. het is de Northrop MX-334 flying wing glider. Al in 1942 bouwde Northrop een drietal van deze experimentele vliegtuigen. Het derde vliegtuig heeft in 1944 één vlucht met een raketmotor gemaakt. Het "typenummer" werd toen gewijzigd in MX324. Er was een motor met een stuwkracht van ongeveer 90kg gebruikt die ongeveer 3m30sec stuwkracht leverde.
Er is overigens een behoorlijke discussie over die type nummers. De ene zegt dat de glider versie de MX-324 is en de raket versie de MX-334. De meeste bronnen vertellen echter dat de glider de MX334 en de raketversie de MX324 is. Wie weet het echt juiste antwoord??

JUST :thumbsup: , wat ik er van kan vinden spreken de bronnen toch over de MX334 als de zuivere zwever

The first was a proposal by Jack Northrop to build a rocket-powered fighter, similar in concept to the German Messerschmitt Me 163 Komet. It would utilize his 'flying wing' concept, although with a tail, which he promised would render it capable of exceptionally high speeds. The US Army Air Force liked the idea, and contracted with Northrop to produce three gliders to test the aerodynamic qualities of his proposal. In their unpowered version, they would be known as the MX-334
The aircraft was built of non-vital materials, so as not to impact war production. The pilot lay on his stomach, chin supported in a V-shaped strut, so as to minimize the effect of G-forces during high-speed maneuvers.
The MX-334 made its first flight in October 1943, towed by a P-38 Lightning fighter.

Harry Crosby can be seen in this picture of an MX-334. He's standing with his feet through the bottom hatch, and his body through the top hatch, which gives some idea of the very small size of these gliders!
1.jpg


Groeten Jef
 
Rechts klikken op de foto, dan selecteren "Afbeeldingen zoeken in Google"...
Hoe werkt dat dan. Wat ik ook probeer die "truck" werkt op de ene of andere manier niet bij mij. Wanneer ik rechts klik krijg ik nergens die optie "Afbeelding zoeken in Google" te zien.
Ga door Ron.......
 
Je hebt hem gevonden Jef. Leuk toestel met een Mazda automotor. Er vliegen heel wat vliegtuigen van dit type rond met allerhande motoren. De eigenaar/bouwer van dit toestel heeft de motor flink "uitgekleed" en er is het nodige aan veranderd/verbeterd om hem in een vliegtuig te kunnen/mogen gebruiken. Daarnaast heeft hij ook de neus aardig moeten verbouwen om deze relatief kleine en lichte motor te kunnen gebruiken. De motor heeft wel een probleem, het olie gebruik is vrij hoog maar dat is iets wat bij de Wankelmotoren hoort. Wat milieu aangaat zijn dit niet bepaald de beste motoren. ;)
Wat is de volgende opgave?
 
  • Like
Reactions: jef
Back
Top