Afgelopen donderdag was de kist terug in vliegklare staat

en toen bleek dat niet alle 13 x 6,5 APC props gelijk zijn.
En dan doel ik niet op het soort verrrassing dat we vorig jaar, vlak voor vertrek naar het WK, kregen toen een gloednieuwe (bij hetzelfde motortoerental) rondetijden van 5,8 op de klok bracht terwijl de oude prop daar netjes ~5,25 over deed.
Zoiets krijg je dus na een kwart wingover op je eigen hoofd

, gaan we dus maar niet doen...
Inmiddels is dat opgehelderd, er is een nieuw type uitgebracht met ~ 10 %
minder effectieve spoed.
Gelukkig was een mailtje naar APC voldoende om de verzekering te krijgen dat het oude type weer ,maar nu onder de benaming 13 x 6,5 F2B geproduceerd ging worden.
Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt met een leverancier van modelbouwmaterialen.

Applaus!!!
Eergisteren had ik er eentje gepakt -nog uit de oude voorraad- en ineens vloog ik 5,0...! 5%
meer pitch...
Bakken lijntrek (stuurt niet echt lekker meer, je bent voortdurend overal bijna te laat mee) en je accu geeft het op voordat je timer uitschakelt. Gelukkig was dit een van de allereerste batch, 3100 mAh, 30C. De 3200 mAh, 40C gaf hier nog geen krimp. Er ging wel 2750mAh in terug....

De volgende dag was het ook uitgelezen weer, dus de twee F2B piloten uit het midden des lands togen opnieuw naar het MVA terrein.

Nu wel

de programmeerkaart van de controller mee en de boel twee klikjes langzamer gezet: 5,25 ~ 5,35 Helemaal prima!

En er kwamen volgens Henk alweer een paar figuren uit die het aanzien best waard waren.
Kortom, we zijn klaar voor de Open Duitse in Karken/Heinsberg.
Voor de ramptoeristen onder de forumbezoekers nog even de volgende reportage van de brokken:
De meest bizarre schade die ik ooit heb gehad> de stukjes die -zie hierboven- uit het vloeistuk zijn gebroken, vonden we hier terug:
Zien jullie ook eens hoe we die rompen bij dat lage gewicht toch aardig torsiestijf krijgen:
Gelukkig, dat past nog. Nu nog goed lijmen.
En toen zat alles weer in elkaar geplakt, hier en daar nog wat barstjes en witte plekken op de gerepareerde vloeistukken, maar het vloog weer 100%
Na het vliegen even naar Henk's werkplaats, hij heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een ware kunstenaar met de airbrush (zijn 1:72 WW2 plasticmodellen zijn juweeltjes!

)
Onder het mom van 'gelijk oversteken' heb ik zijn carrier handvat voorzien van mijn experimentele pulsgever terwijl hij tegelijkertijd het turqoise vrijwel onzichtbaar bijwerkte. Tot slot een wolkje blanke glanslak erover, waarvan ik over een weekje de overgangen even ga wegpolijsten.
Maar vooralsnog: zoek de verschillen >