Of je doet 't op de Micro-Magic-manier:
Er vanuit gaande dat je schootservo achter je doorvoer door het dek staat:
Maak een soepel lopend katrolletje vast aan je servo-arm.
Bevestig je schoot aan een vast punt in de romp, vóór je schootservo.
Scheer van daaruit je schoot door de katrol, en dan naar voren richting de schootdoorvoer door het dek.
Op deze manier krijg je bij gelijk blijvende servo-beweging bijna het dubbele aan beweging in je schoot.
Voor een Micro-magic volstond bij mij een normale, standaard servo om de (wat grotere) krachten op te vangen.
Een (slordig) tekeningetje hieronder:
Zwart = de servo
Rood: servo-arm in drie verschillende standen
Oranje stippellijn: Schoot helemaal gevierd (voor de wind)
Lichtblauwe doorlopende lijn: schoot neutraal (halve wind)
Donkerblauwe stippellijn: Schoot aangehaald (aan de wind)
Voordelen:
Minder breedte in je boot nodig
Je kunt toch een redelijk eind schoot aanhalen.
Sneller dan een lier
Minder storingsgevoelig.
Bij mijn MM heb ik deze lijn direct als schoot gebruikt; bij een wat grotere boot moet je 'm koppelen aan een rondgaande lijn. Maar zelfs in mijn Smaragd gebruikt ik dit systeem, nadat pogingen met lieren telkens uitliepen op spaghetti.
De servo's die ik in de Smaragd gebruik zijn overigens wel joekels die men in monstertrucks gebruikt.