HIJ DOET HET!! Eigenbouw CoreXY printer print voor het eerst.

En ja, daar ben ik best blij mee, ook al is het resultaat nog niet echt, eh, optimaal...

Eerste poging, te veel opening tussen bed en nozzle:

Tweede poging, ik vind het een succes!
Deel 1:

Deel 2:

De print is niet helemaal af. Toen hij halverwege de tweede toplaag was trok hij de print los van het bed en heb ik hem met de hand weggepakt. Ik wilde eigenlijk op dat moment de camera net starten voor het derde filmpje, maar dat ging dus even niet door.

Fotootjes van het resultaat (een slecht resultaat is ook resultaat, toch?)

full


full


Ik heb een aantal verbeteringen in gedachte. Hij lijkt iets te underextruden. Maar het grootste probleem is dat de extruder gear slipt. Daar moet een veel betere voor komen. Waarom het ding tijdens het printen van de tweede toplaag losliet van het bed weet ik nog niet. Ik denk dat het underextruden en dat slippen daar ook debet aan kan zijn, dan trekt het materiaal aan de print. Dus eerst de nieuwe gear, dan steps/mm van de extruder aanpassen en dan zien we wel verder. Denk ik...

Hugo
 
gefeliciteerd, altijd spannend zo'n eerste poging en als het dan lukt.... Zelfs met een gekochte printer blijft het tweaken, je kan op vrij veel lagen zaken instellen.
 
Als de extruder slipt kan het zijn dat de temperatuur van het hotend te laag is.
Aan de print te zien heeft hij in de "lucht" geprint.
Controleer de afstand tussen de nozzel en het bed met de hand. Begin met een visitekaartje dat mag licht stroef tussen het bed en de nozzel door glijden.
Vooraf de nozzel opwarmen en het restje filament wegvegen.
Voor de rest afstellen en testen, en dan plots komt er een print uit waarvan je denkt :yes:
 
Als de extruder slipt kan het zijn dat de temperatuur van het hotend te laag is.

Daar lag ik vannacht ook aan te denken, maar hoe check ik dat? Als ik het systeem aanzet geeft hij een redelijk logische kamertemperatuur en hij gaat naar 200 graden volgens de display. Misschien moet ik de sensor eens in een bakje kokend water hangen en dan kijken wat hij zegt.

Aan de print te zien heeft hij in de "lucht" geprint.
Controleer de afstand tussen de nozzel en het bed met de hand. Begin met een visitekaartje dat mag licht stroef tussen het bed en de nozzel door glijden.
Vooraf de nozzel opwarmen en het restje filament wegvegen.

Dat heb ik gedaan met een a4-tje uit de gewone printer. De eerste print liet direct los, toen heb ik hem, via de sensorpositie in Marlin, een tiende millimeter terug gezet en toen printte hij de eerste laag een stuk beter. Misschien nog eens een tiende verder proberen. Of in stapjes van vijf honderdsten of zo. Ik zal ook een fotootje van de bodem laten plaatsen, die ziet er wel redelijk uit.
Voor de rest afstellen en testen, en dan plots komt er een print uit waarvan je denkt :yes:

Daar gaan we voor!

Dank, Hugo.
 
Kan het zijn dat je in de slicer de verkeerde diameter van het filament heb gekozen? 1,75 IPV 2,85mm dan heb je ook last under extrusion.
 
Nee, ik heb braaf het aantal steps met mm berekend en ingevuld. En nog eens nagerekend naar aanleiding van dit resultaat. Maar ik heb geprobeerd te extruden met een redelijke snelheid, maar dat lukt niet. Maar wel op hele lage snelheid en onafhankelijk van de voorspanning op de aandrijving. Ik denk dus inderdaad te koud. Ik denk dat ik vanavond eens in stapjes van 5 graden omhoog ga en kijken wanneer het ding goed extrudeert. Of wanneer het gaat stinken ;)

Hugo
 
De temperatuur die je moet instellen verschild tussen verschillende merken filament, ook als het hetzelfde materiaal is.
 
Nee, ik heb braaf het aantal steps met mm berekend en ingevuld. En nog eens nagerekend naar aanleiding van dit resultaat. Maar ik heb geprobeerd te extruden met een redelijke snelheid, maar dat lukt niet. Maar wel op hele lage snelheid en onafhankelijk van de voorspanning op de aandrijving. Ik denk dus inderdaad te koud. Ik denk dat ik vanavond eens in stapjes van 5 graden omhoog ga en kijken wanneer het ding goed extrudeert. Of wanneer het gaat stinken ;)

Hugo

Er worden nu twee zaken door elkaar gehaald. De steps per mm geeft aan hoeveel stappen de stappenmotor moet maken om 1mm filament erin te trekken. Echter, de hoeveelheid plastic die er uit komt wordt door 2 waarden bepaald: de steps per mm van je extruder, en de in je slicer ingestelde filamentdikte. Zo te zien gebruik je 1.75mm filament en dan is het niet waarschijnlijk, maar ik zou dit wel even controleren voor je verder gaat. Dit is dus een instelling van je slicer, NIET van je firmware.

Heb je de steps per mm ook gecontroleerd? als in; 3cm laten extruden en nagemeten of er ook 3cm doorgegaan is?
 
De filament staat op 1,75mm, dat klopt. Maar door het slippen heb ik nooit een accurate meting kunnen doen zoals je voorstelt. Ik ga vanavond dat soort testen doen, met hogere temperaturen. Stel dat hij bij 260 graden goed print dan vind ik dat best om mee te beginnen, dan is de meting gewoon niet goed. Maar zolang hij stabiel / constant niet goed is, is daar mee te leven. Ik wil proberen om te simuleren dat ik 50 mm per minuut print (kopsnelheid). 0,2mm laagdikte, 0,4mm nozzle, dus 4mm3 per seconde. Oppervlakte van rond 1,75mm = 2,41 mm2. Dus 1,66mm/sec = 99 mm/min extruderen zonder slip. Is dat een beetje reële waarde?

Hugo
 
Laatst bewerkt:
De meting zou je als eerste kunnen doen zonder hotend. Dan slipt hij ook niet en heb je uitgesloten dat het probleem in de feed zit. Je berekening kan ik niet helemaal volgen, je vergeet ook nog 'extrusion width' mee te nemen.
 
Vanavond eens met de extrudersnelheid en de temperatuur geëxperimenteerd:
- Bij 200 graden slipt de extruder bij 50 mm/min.
- Bij 205 graden slipt de extruder bij 70 mm/min.
- Bij 210 graden slipt de extruder bij 80 mm/min.
- Bij 215 graden slipt de extruder bij 90 mm/min.
- Bij 220 graden slipt de extruder nog maar sporadisch bij 90 mm/min.
Heel gek; als ik het aandrukwieltje van de MK8 extruder strakker draai gaat hij meer slippen. Da's raar, ik snap het niet.
Verder heb ik de snelheid van het printen in Cura flink teruggeschroefd. Ik print nu met 40 mm/s voor alles behalve de boven- en onderkant, die staat op 30 mm/s.

Resultaat:
Onderkant:
full


Zijkant, onscherp helaas:
full


Bovenkant:
full


Bij het printen van de bovenkant zakte de eerste laag wat door, misschien toch iets te warm. En de onderkant is een beetje krom, één hoek staat iets omhoog. Je ziet op de zijkanten ook nog als de extruder geslipt heeft, een oneffenheid. Maar al wel duizend procent beter dan de eerste en deze heeft de printer ook echt afgemaakt. Nu lekker slapen, morgen een spannende dag.

Hugo
 
Als de bovenkant gaat hangen, overextrudeer je iets waarschijnlijk. Ik zou wat bridging tests printen. Ook zie ik vrij veel ringing achtige dingen, zijn de snaren wel voldoende gespannen? Je printer moet echt veel beter kunnen dan dit.

Overigens verwacht ik dat de 'comfortabele printsnelheid' zo rond de 50-70mm/s zal liggen, afhankelijk van wat je print.

Het is altijd een compromis tussen kwaliteit en snelheid; in de begindagen van het 3d printen was men altijd op jacht naar snelheid, dat is inmiddels een beetje over, men gaat meer naar kwaliteit kijken. Wil je snelheden boven de 100mm/s dan zou je toch echt richting delta's moeten, die weer hun hele set eigen problemen hebben.

Met comfortabele snelheid doel ik dan op een snelheid die snel genoeg is om dingen te printen, en langzaam genoeg om goede kwaliteit te krijgen.
 
Ik ben nog zoekende naar de juiste snaarspanning en wat kruisverbanden in het frame (of beplating als versteviging) is waarschijnlijk ook nooit weg. Er zet best wat beweging in het frame, meer dan ik leuk vind.

Ik richt me eerst maar eens op die 50, kwaliteit gaat duidelijk voor snelheid. Mijn doel is het printen van eigen ontwerp onderdelen voor mijn modelauto's en wellicht later eigen badkuipchassis, dat dat wat langer duurt vind ik niet zo erg. Het valt me nu al mee hoeveel herrie het ding maakt met maar 16 microsteps, als hij eenmaal goed ingeregeld is gaat hij naar de hobbykamer (staat nu op de slaapkamer) en daar kan hij rustig tijdens de werkdag of tijdens de nacht doorprinten.

Ik ga toch, ondanks de enorme verbetering bewerkstelligd door de andere settings, het andere extrude gear bestellen. Ik heb dat messing ding eens goed bekeken, het is er zoeen:

4ce3ac3d0e44faea31e9eae6b181db13--pulley-filament.jpg

Ik heb het gevoel dat die tanden, die heel veel op gewone tandwielen die in elkaar lopen lijken, zeker op de toppen te weinig grip hebben. Tussen de tanden wel, dus als er twee tegelijk het materiaal raken, maar op de toppen slipt hij. Ik ga dus denk ik zoiets kopen:
DSC_6011_1024x1024.JPG

Ik heb ook deze gevonden:
rZfyqec.jpg

Die lijkt erg veel grip te hebben en komt goed uit allerlei tests, maar moet weer uit China komen en dat duurt weken. Ik ben in oktober jarig, komt op de verlanglijst als die andere niet brengt wat ik hoop.

Hugo
 
Gebruikt jouw extruder dat messing ding om het filament aan te drijven? Dan snap ik wel dat ie slipt idd, die zijn daar niet voor bedoeld. Je moet inderdaad die 2e hebben of een 'hobbed bolt':

Je wil iig zoiets:
hobbed_bolt2-720x500_0.JPG


En zeker GEEN gewoon tandwiel. Dat werkt gewoon niet.
 
Ach, ik klaag niet voor een complete MK8 extruder met hotend en sensor voor $ 18,-. Ik ben in ieder geval van start, ik had wel verwacht dat er hier en daar wat verbeterd zal moeten worden. Het verschil tussen het eerste en tweede blokje vind ik al enorm, ik ben in ieder geval op de goede weg.

Hugo
 
Zeker weten, je moet wat ik zeg ook niet als kritiek opvatten. Het is nu eenmaal een spelletje van finetunen en upgraden, en inderdaad, voor $18 is het vrij risicoloos beginnen.Je wil niet weten hoe mijn eerste blokje eruit zag en hoeveel getinker het gekost heeft om mijn printer goed te krijgen. Dat is ook een beetje de hobby; zelf je eigen dingen ontwerpen, printen, monteren, en dan zien hoe je printer het steeds beter gaat doen.

Voor wat betreft snaarspanning; ik heb het bij mijn printer zo gemaakt dat ik de snaren kapot kan spannen zonder dat dat invloed heeft op het printen zelf. Bij de originele prusa zetten de snaren ook spanning op de constructie bij de z-as, dat heb ik dus anders gemaakt. Ik heb de motoras aan 'de overkant' gelagerd, en de snaren draaien ook op gelagerde pulleys. Ik span ze op tot ze een hoge toon produceren, zoals een gitaar.

Dat is wellicht iets overdreven, kort samengevat zou je ze zo strak mogelijk moeten zetten zonder dat ze knappen of de beweging zelf in de weg zitten. Het moet wel soepel lopen. Dat vind ik dan ook het nadeel van het CoreXY principe, men wil de hoeveelheid bewegend gewicht terugbrengen (dat is het idee er achter, hoe minder gewicht er beweegt, hoe minder impuls inertie etc je hebt, en dus hoe minder ringing etc) alleen dat doen ze door veel meer snaar toe te passen. In mijn ervaring is een CoreXY daamee niet beter dan een 'gewone' prusa, als in sneller. Beiden kunnen op hoog niveau nette prints afleveren, het gaat bij dit soort tweaks louter om snelheid.

Ik ben begonnen met een geprinte extruder met een chinees hotend wat op een buda-schnozzel leek. Op zichzelf deed deze wat hij moest doen, maar zeker op lange prints zaten er toch her en der wel fouten die aan de extruder te wijten waren. Toen de buda vervangen door een echte E3D v5, en dat was een heel verschil! Na nog wat rondklooien uiteindelijk de portomonaie maar getrokken voor een E3D v6 hotend + een E3D titan extruder, en het verschil is toch wel te merken. Maar wederom vooral op snelheid. En wellicht met ninjaflex, wat mijn printer zonder problemen verwerkt en met eigen geprinte extruders nog wel eens lastig kan zijn.
 
Ik zal in ieder geval met de snaarspanning aan de gang en ik heb net de andere extruder gear besteld. Daarnaast wil ik het frame dus verstijven met zijplaten, vooral de Y-beweging verplaatst relatief veel massa dus die is als eerste aan de beurt daarvoor. Daar is ook het meeste ruimte, voor de andere zijden zit er wat mechanica in de weg. Ik heb er ook over gedacht om de drive vast te monteren en dan met een bowden naar de extruder te gaan, maar ik zou ooit later ook flexibele plastics willen kunnen printen en dan is een bowden niet handig.

Ik heb de CoreXY meerendeel gekozen om de uiteindelijke printafmetingwensen (3x woordwaarde). Ik denk dat een bed van 400x400 heen en weer sjorren, met een flinke print erop, niet fijn is. Vandaar. Overigens wil ik me ook nog gaan verdiepen in de verschillende riemen, nu zitten er (je raad het al) de goedkoopse van Ali op, misschien zijn daar ook betere van verkrijgbaar.

Maar eerst over een paar dagen de betere gear, dan nog een paar proefkubusjes en dan, als ik het durf, de 3DBenchy. Eens kijken waar ik echt sta...

Hugo
 
Hi het messing mk8 tandwiel is mijn inziens niets mis mee. Ik heb 2 prusa i3's staan met dezelfde extruderwieltjes alleen heb ik voor een bowdenextruder gekozen. Een slippend wieltje heeft meestal te maken met een te lage Vrev spanning. Wat is de maximale Amperage van je extruder motortje? Deel die waarde en haal daar 10% max vanaf als startwaarde.

Hoeveel steps heb je in je firmware voor de extruder ingegeven gemiddeld waarde is 93 voor een mk8 extruder met een instelling van 16th microstepper en 186 als je een je stepperdriver op 32microstepping hebt ingesteld.

Het is makkelijker om naar de fout te zoeken als je gebruikte controller en stepper drivers vermeld.

Het is mogelijk dat de temp sensor niet de juiste is in je firmware. Pasop stop deze niet in water! Omdat die niet waterdicht is. Als je display dezelde temp aangeeft als je kamerthermostaat kan je er vanuit gaan dat deze goed is. Waarom hij is lineair en de werking is rechtevenredig.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top