Vreemd model boiler?

Bert V

verslagschrijvers
Bij toeval kwam ik onderstaande afbeelding van een - voor mij - vreemdsoortige boiler tegen.

De ketelvorm deed mij op eerste gezicht denken aan een Stroep van Raf :rolleyes:.

Via Google weet ik inmiddels dat deze rond 1864 in een Britse torpedoboot stond en er door Shipways een model van uitgebracht is.

Is dit nu een ketel in (omgekeerde) T vorm of is het een verticale ketel met een extra ombouw (zoals bijv. bij een Yarrow boiler)?

Ter info: ik vond deze afbeelding op https://www.facebook.com/Modelsteamboats/?fref=nf

1r23p4hyxkFvIKce3VmMBJ1ZeuwIWpl7BJzX8LDiZzoDHoGBUTTTYoZCUHjTaHsjMtpRUCkLvXBmvBNlnMgeH2MePnbP9n_UNQiwvBHR--e-UOvyjm05RwN45iZCbSDFaQS6yD3teG5v5safGdHWGaQIaKn4qY9CM2UNSn_dfh7_7hJ9xNvaVoZcWfiwnIg-_TLpyevq_F5z0BKUtcJncXo8XcheNP3VWffttM64JmDEuWj9KrSyRaLCA80KhdK8Jk4S-OkOK6t-hQzNcXvKmcH9IVY0qqyQhRMMFmXzjoNAxDZAfjnPWmruLBDEFRo9unub7qZdVh7_tPgYXZhQdj1QwFxbmjhG8djk1CALNwE1CTzmoB3P8UEDSShZqk2arGu8jERv_GqPwvL4SjGu8LZhuVJgkU-Kc43--mJYMmXUV-B-duViCBnQ9qvCwxD_G6pDGS_WM3vVp_wFs8DzygmlWKb7z1JN51rtZfR0PNeQ8vPRS4ZGbIa0M2zAYi-d2CylLXkMzEVMJ6DmbvXVzMQkuyEdxWahSJhoYR7JvMEexpdoxN1iQhyL_Y8p99_nvI8WLVJnf3GYrLKZQm5UiP3aG1R8Lk5eYH9UZ_do6w=w833-h737-no


Groet, Bert
 
Wel kunstig gemaakt zo, met die latjes, erg mooi. Zou het efficiënt zijn, goede opbrengst hebben?

Monsterdiesel (is inmiddels verhuisd, werkplaats is weer oké)
 
Is het niet alleen maar een overbemeten grote stoomdom met als voordeel dat je daar diverse meetmiddelen aan kan bevestigen?
 
Is het niet alleen maar een overbemeten grote stoomdom met als voordeel dat je daar diverse meetmiddelen aan kan bevestigen?

Met het peilglas aan de stoomdom? Is de aflezing daarvan dan nog betrouwbaar?
Hoe dan ook:
Mooi stuk werk; ook al zouden de beide uiteinden alleen maar voor de sier zijn, is het nog steeds mooi.
Als ze functioneel zijn: complimenten voor het soldeerwerk, want dat is even iets meer werk dan een "standaard"-ketel.
 
Met genoeg gaten in de romp lijkt me dat het peilglas nog wel kan werken.
Soldeerwerk is niet te beoordelen op deze schaal / foto met verf er overheen.
 
Ik voel niet de behoefte om regels op te zoeken over deze peilglasaansluiting.
Ik kan me zo voorstellen dat als je maar genoeg stoom afneemt er in de dom een lagere druk heerst dan in de romp, je krijgt dan echt een miswijzing.(te hoog peil)

Als ik de diameter van het glas inschat op 4 mm zou heel de ketel mogelijk maar 8 cm lang zijn. De grote glasaansluitingen op de correcte manier op de romp geplaatst, geven dan geen fijne aflezing.
Als de stoom zichtbaar wordt in het glas, is je peil al te laag.
Ik neem aan dat er daarom voor gekozen is om de bovenaansluitingen op de dom te zetten.
 
..... Ik kan me zo voorstellen dat als je maar genoeg stoom afneemt er in de dom een lagere druk heerst dan in de romp, je krijgt dan echt een miswijzing.(te hoog peil) .....
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, zeker als de verbinding tussen het verticale en horizontale deel van de ketel de diameter is van het verticale deel. De (stoom) druk zal dan overal in de hele ketel gelijk zijn.
Natuurlijk zal de druk bij het punt waar de stoom de ketel verlaat een heel klein beetje zakken maar dat zal slechts millibars of zelfs micro bars zijn volgens mij. Het verschil zal in ieder geval geen merkbare invloed hebben op de stand van het water in het peilglas.
 
Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk
Uit Lichtenbelt 1926 over de peilbuis aansluiting:
"De stoompijp komt zoo hoog mogelijk aan den ketel en niet te dicht bij den hoofdstoomafsluiter, om te zorgen, dat in het glas zooveel mogelijk dezelfde druk is als in den ketel."

zeker als de verbinding tussen het verticale en horizontale deel van de ketel de diameter is van het verticale deel
Dat is niet de bedoeling hoor zo'n groot gat in de romp.
Je mag wel de romp perforeren daar waar de dom op de romp zit.
 
de dome is eigenlijk bedoelt om droge stoom te verkrijgen
water druppels in de cilinders kan schade opleveren
het probleem bij een locomotief is dat je geen hoge dome kunt zetten dus hebben ze een brede platte
116778482.jpg

sommige hadden om aan de stoom vraag te voldoen twee domes achter elkaar staan
een derde dome was de zand dome waar zand in gedroogd word wat tijdens het vertrekken onder de wielen gestrooid word om beter grip op de rails te krijgen
in een goedkope model ketel worden vele kleine gaatjes geboord die aan het volume van stoom afname moeten voldoen
te weinig gaten is te weinig stoom te grote gaatjes is natte stoom en dat wil je vermeiden
bij de betere word er een speciaal stukje ingedraaid uit messing of koper (maar ik weet de naam der niet van)
dus een peilglas in de stoom dome word nooit gedaan want dat heeft geen enkel nut er zit daar gewoon weg geen water
deze ketel is dus gewoonweg verkeerd gebouwd

in een boot heb je soms meer ruimte en kun je dus een hogere dome zetten
normaal komt daar de stoom uitgang uit en het over druk ventiel
soms ook nog een afname voor de stoom fluit welke meestal ook nog via het overdruk ventiel gaat
dat fluit zo schoon als dat open gaat
Het kan natuurlijk zijn dat deze ketel zo gebouwd is geworden om deze in een korte boot te steken en zo een toch wat langere vaar tijd te verkrijgen .alleen het oppervlak waar de stoom vanaf komt heeft maar de diameter van de dome
terwijl die anders veel groter is als de ketel volledig plat licht
bij een volle ketel ga je hier dus minder stoom op wekken en tijdens het leger worden van de ketel ga je meer stoom op wekken

dus ik vermoed een speciaal gebouwde ketel met problemen om in een boot te bouwen waar er in de lengte weinig plaats is en een staande ketel te hoog zou zijn geworden
gr raf
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt allemaal maar als ik zo naar de foto kijk en de aansluitingen die bovenop zitten lijkt het mij dat dit geen dome is. Als ik alles goed interpreteer wordt de ketel ook gevuld via de bovenkant en dat gaat behoorlijk lastig worden als het een dome is met slechts een klein gaatje waar de stoom door uit de eigenlijke ketel kan komen. Het lijkt mij een grote T vormige ketel en dan is een drukverschil tussen te boven en onderkant voor mij erg onwaarschijnlijk.
 
daarom Ernst ook mijn schrijven dat het een soort van rechtopstaande ketel is met flaporen aan om wat meer water te hebben
dus er komt in het begin natte stoom in de cilinders wat ook weer voor problemen KAN (het hoeft niet)zorgen
gr raf
 
Harm, komt dat niet door een drukverlaging in korte die resulteert in kookverschijnselen van het water dat enige tijd onder druk is opgewarmd is, een temp >100degC heeft bereikt en de heersende druk de kookverschijnselen heeft uitgesteld. Het volgas stoom geven laat de druk in korte tijd sterk verlagen met als gevolg dat het water begint te koken totdat de druk weer langzaam omhoog gaat.

Plaatje van Wikipedia over het kookpunt van water bij druk

400px-Damplijn_Water.jpg
 
Dat zeg ik "opkoken". ;)

Net als een fles frisdank schudden en dan openen, dan ontstaat ook vrijkomend gas uit de vloeistof, door drukverlaging.
 
normaal zou het debiet van de ketel groter moeten zijn dan het stoom verbruik en zou je dat probleem niet mogen/kunnen hebben .
wat ik nog weet van gassen en vloeistoffen is dat alleen aan de oppervlakte gas vrij komt
dus hoe groter het oppervlak hoe meer gas dat er vrij komt
bij een liggende ketel heb je als hij half vol is het groots mogelijke oppervlak
bij een staande ketel daarentegen blijft over het algemeen het oppervlak gelijk bij afname van het water debiet
zo zou dus de druk gelijkmatiger moeten blijven met het zelfde gas debiet

bij weg vallen van de druk gaat inderdaad langs de heete kant (buizen in de ketel )ook aldaar gas ontstaan
das wat ik er nog van weet maar das van zeeeeeeeeeeeeeeeer lang geleden
 
Back
Top