tips over het bouwen van een ketel

wellk materiaal dan, wilesco
Staat in alle ketelbouw boeken en op dit forum is daar ook al meer dan voldoende over geschreven: brons
En niet alleen maar welles nietes, maar met ervaring waarbij het messing kapot ging.
En wilesco speelgoed is met gecertificeerd materiaal gemaakt en er wordt verondersteld dat dat maar een enkele keer per jaar wordt gebruikt.
Bovendien vallen er gewoon gaten in wilesco ketels als ze oud genoeg zijn.
Messing is er in vele soorten en aangezien je nergens materiaal eigenschappen er van bijkrijgt mag je alleen brons gebruiken: dat blijft gewoon heel.
 
"Get a life, get a watt meter"
Wordt dit ook goedgekeurd ron
emoji6.png
Het is een true-RMS meter :)
Voor elektro vliegen/varen/rijden moet er nog een shunt bij een fikse stromen kunnen te meten.
 
figuurzagen geleerd
Dat komt altijd van pas.
Maar ik gaf commentaar op fanaat die eigenlijk zegt dat wij jou niet mogen adviseren om een persmal te maken, omdat we je dan zouden demotiveren.(omdat je die mal alleen maar voor deze ene ketel gebruikt)
Je moet van hem maar leren koperslaan (ook al gebruik je die techniek alleen maar voor deze ene ketel) :frustie: :frustie: :frustie:
 
Val ook eens een metaalbewerkingsdocent lastig :) Ook al weet het waarschijnlijk niets van stoom specifiek, dus laat hem deze discussie met verwijzingen en tips ook lezen!
En ik zou een bewezen ontwerp bouwen, van tekenening dus, zelf doorrekenen lijkt me (nog) te hoog gegrepen.
Welke stoomclub bevindt zich het dichts bij Gorinchem?
Deze materie voor het met de hand bewerken van koper wordt op de gewone vakscholen niet meer geleerd,er zijn daar ook geen docenten om het in de praktijk voor te doen,evengoed als het echte smeden,hier zijn weer speciale opleidingen voor.....deze mensen komen straks uit China,daar zijn het nog vakmensen die wij nu tekort komen....hier is er voortaan te veel aan boekenwijsheid,omdat het werken met de handjes iets is voor de domme mensen! Daarom is er voortaan bij een beginnende (stoom)modelbouw minstens een draaibankje nodig,liefst met cnc besturing,om een eenvoudig stoommachientje met keteltje te gaan bouwen,nu heb ik zelf als hobby heel wat stoommachientjes,stoomtreintjes ontworpen en gebouwd,mijn laatst gebouwde ministoommachine "Sjan" is nog beschreven met de werktekening erbij in "De Modelbouwer"
 
Dat komt altijd van pas.
Maar ik gaf commentaar op fanaat die eigenlijk zegt dat wij jou niet mogen adviseren om een persmal te maken, omdat we je dan zouden demotiveren.(omdat je die mal alleen maar voor deze ene ketel gebruikt)
Je moet van hem maar leren koperslaan (ook al gebruik je die techniek alleen maar voor deze ene ketel) :frustie: :frustie: :frustie:
ik wil nog een poging gaan doen op school om hem te slaan
 
je moet de koperplaat tussen 2 delen klemmen.
onder de vorm mal, er bovenop een steun stuk, iets kleiner dan de binnendiameter van de pijp waar hij in moet komen.

Vormen doe je met een houten of kunststof hamer, GEEN STALEN HAMER.

Het lijkt er op dat je te weinig warmte had om het koper uit te gloeien, en misschien te lang bent doorgegaan, dan sla je er "moeten" in.

2x rond met de hamer en weer uitgloeien, en rustig slaan, geef het koper de tijd om op te stuiken.
Ikzelf denk dat met 5x uitgloeien je te snel hebt willen gaan.
Ik denk dat ik mijn fronten die ik het laatst gemaakt heb dat ik wel een keer of 15 uitgegloeid heb, maar dat was wel met 3mm plaat.

Jou hobby brander is te zwak voor dit soort praktijken, zilver solderen kun je helemaal vergeten met die brander (een ketel dan he).
Ik heb die fout ook gemaakt, pas met een fatsoenlijke propaan brander kun je goed uitgloeien en een ketel zilver solderen.
Sorry John,hoe kom je hierbij,dat met het drijven (vormen) van koper GEEN stalen hamer gebruikt mag worden,weer een verkeerd advies voor een (toekomstige) modelbouwer, jammer!
 
Jammer !
Hoort niet gebruikt te worden in een ketel.
Messing lost op en wordt bros, dan breekt het uit elkaar.

Ik schreef je per pb toch al:
Maak een verslag en plaats wat je wil gaan doen, dan krijg je vanzelf "dat is goed" of "zou ik niet doen want........."

Zie je nu wel in dat er wel iets meer kan fout gaan?

Respect voor baggeraar , ik heb het dat verhaal van de messing al lang opgegeven .:confused:

Dirk
 
Sorry John,hoe kom je hierbij,dat met het drijven (vormen) van koper GEEN stalen hamer gebruikt mag worden,weer een verkeerd advies voor een (toekomstige) modelbouwer, jammer!
@fanaat
Als je de moeite had genomen de video van Keith Appleton te bekijken, had je ook hem horen zeggen dat je geen stalen hamer hoort te gebruiken en tevens waarom.
Maar je zit blijkbaar zo vreselijk vastgeroest in het aangeleerde kunstje van 70 jaar geleden dat je niets meer aanneemt van anderen. Jammer.
Normaal zet ik zo iemand als jij op mijn negeerlijst, maar dan kan ik anderen niet meer waarschuwen als je weer domme dingen gaat beweren.
Stop daar toch eens mee, of ben je de ruzie van "Dit klik hier" onzinverhaal vergeten en moet het ook hier weer uit de hand lopen?
Sorry Finn voor de vervuiling in je verslag.
 
Laatst bewerkt:
hier de tekening op verzoek van vele, mochten er nog meer aanzichten nodig zijn zeg het dan even dan zet ik die er bij
de rondjes moeten de gaten voorstellen, van voor naar achter . manometer.ingang voor water. uitgang voor stoom. fluit
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    50 KB · Weergaven: 228
Laatst bewerkt:
Finn, mijn opmerking was ook niet aan jou gericht maar aan fanaat. :) Het is alleen net of fanaat hier alles negeert. In ieder geval wat ik schrijf.
Probeer wel je front met de bolle kant naar buiten te plaatsen.
Druk op een hol oppervlak kan hoger zijn dan druk op een bol oppervlak.
Ik weet niet of de vergelijking formule-technisch klopt, maar ga maar eens staan op een frisdrankblikje en tik met je vingers tegen dat blik.
Je zal zien dat je het helemaal plet.
Terwijl je er vanaf de binnenkant een paar bar op kan zetten.
Een andere dan:
Als je er op blaast blijft het heel, maar zuig je er op klapt het plat.
Verder moet de vuurgang hoger om geen problemen te krijgen met de omgezette rand van het front op de romp van de ketel.(Minimale maten staan in het handboek)
 
Om op het uitgloeien nog even door te gaan.
Zoals Harm al meldde, het koperen deel wat je uitgloeid moet kersrood zijn in niet te fel licht.

Als jou koperen plaatje alleen maar zwart van de oxides zag direct na het wegnemen van de brander dan was je plaatje nog niet heet genoeg.

Daar op volgende is het wel logisch dat de ketel zilver solderen dan ook niet gaat lukken, het brandertje heeft te weinig vermogen.
 
Back
Top