tips over het bouwen van een ketel

Zit er in de berekening ook een stuk over langssteunen?

Begrijp mij niet verkeerd, berekeningen zijn altijd goed.
Maar voor een 3 bar ketel op die maat, is 2mm plaat dan niet genoeg?

Natuurlijk zit je met 3mm al een stuk veiliger, echter is mijn wals ketel 125mm inwendig en is de boven pijpen plaat ook 3mm, maar die ketel gaat wel naar 6 bar.
De verticale vlampijpen geven voldoende ondersteuning voor het vlakke deel.

Waarmee ik dus wil zeggen, door de vlakke delen te steunen met langssteunen behoeft de plaat van het front niet onmogelijk dik te worden.
De vuurgang fungeert als langssteun onderin, boven zouden 4 of 5 langssteunen voldoende kunnen zijn om de vlakke wanden af te steunen tegen de keteldruk.

Dus jou advies is : doe er een paar vlampijpen in om de boel te verstevigen
 
Ja een (netto) plaatdikte van 2 mm is ruim voldoende. De kracht op langsrichting is 4 x kleiner dan op dwarsrichting.
Maar ik ga er van uit, dat je de ketelfronten nog moet nadraaien om pas te maken in de ketelromp. Als je bruto uitgaat van 2 mm dikte en er in "worse case" 0,5mm in diam moet afdraaien,dan hou je weinig materiaal over.
Dus, gelet op de kleinere belasting op de ketelfronten hoeven deze bij deze kleine diameters niet versterk te worden.
Sterker nog, mijn gastank 54/1,5, deksels 1,5, is goedgekeurd voor een gasdruk van 23 bar.
Zie foto van test opstelling 21bar.

Bekijk bijlage 261982
Is dit keteltje het eerste model-stoomproduct dat je heb gebouwd,ik neem aan dat je het haakse stoomafsluitertje ook zelf hebt gemaakt,nu is mijn vraag,waarom gebruik je voor het afpersen geen eenvoudig gemaakt ketelvoedingpompje,in plaats van een gekocht afperspompje,er zijn voor een beginnende (jonge) modelbouwer belangrijkere gereedschappen nodig die later wel gekocht moeten worden,..wij hebben op de lange duur al heel wat gereedschappen kunnen aanschaffen,maar ook met niets begonnen,alleen op de ABS wel ons vak geleerd,het bewerken van metalen,toen hoefde je niet stage te gaan lopen op één of ander bedrijf,nee,toen waren er wel leermeesters die het lieten zien hoe het moest...handjes laten wapperen!
 
Misschien een leuk oscillerend stoommachientje om te bouwen,het draait al op een een half bar.het is maar net wat de bedoeling straks zal zijn,moet het een werkend schaalmodel worden,of een model dat een kracht moet gaan ontwikkelen,bijvoorbeeld locomotieven,tractoren,stoomtrekkers om hiermee te rijden dat kan meestal ook met afstandbesturing,en hoeft de bouwer op een aanhangwagentje niet meer mee te rijden,dan heeft het stoommodelletje minder keteldruk nodig,het is en blijft tenslotte modelbouw....het net als bij alle andere hobby's,iemand die er echt voor heeft gekozen weet zelf donders goed wat hij of zij wil...het doel bereiken....kijk op je PC zoek bijvoorbeeld "Myfordboys" daar zie je al diverse zeer nuttige tips voor heel veel bewerkingen....succes!
 
Wat pomp je er dan in ? Lucht , water , hydrauliek olie ?
Holmatro is de grootste leverancier/producent van hydraulische apparatuur in Nederland.
Zelfs de brandweer is uitgerust met hun apparatuur voor het bevrijden van beklemde personen in auto,s.
Dus : hydraulische olie.

Ik zou toch eerlijk gezegd een stoomketel niet af willen persen met olie, van welke soort dan ook....
 
Gewoon water is prima voor het afpersen, maar gebruik absoluut geen gas. Dit ivm de samendrukbaarheid van gassen en dat geeft flinke klap als het fout gaat. Water is niet samen te persen en de ketel zal alleen barsten als het onverhoopt fout gaat.

Wanneer je test met water is het dus zaak dat je goed ontlucht en de tank volledig vult met water. Als dat gelukt is kan je doorpersen tot een druk die je nodig hebt.
 
Finn.s,
Ik volg je topic al vanaf het begin en bij je eerste post was ik een beetje van o_O:eek:.
Inmiddels heb ik dat laatste bijgesteld.

Je hebt ondertussen ook de hulp van een aantal zeer bekwame mensen die jou graag via hun eigen kennis, ervaring en ideeën de dingen bij willen brengen die scholen aan de dag van vandaag door gebrek aan echte leermeesters bijna niet meer waar kunnen maken.

Dit doet zo nu en dan wel het nodige stof opwaaien en af en toe vliegen de smeedhamers links en rechts ook al weer aardig in de rondte :D.
Dit gebeurde blijkbaar vroeger ook al en nu nog steeds, dus dat zal er op zijn tijd wel een beetje bij horen en gewoon nodig zijn :p.

Ik hoop dat jij en je leermeesters van deze tijd (met name de eerder bedoelde personen hier op het forum) het met elkaar uit/vol blijven houden en weet ik zeker dat er op enig moment een mooi of leuk stukje werk uit je vingers gaat komen.

Je toont een wilskracht, dus ga door, blijf luisteren, (opnieuw) lezen en laat je niet uit het veld slaan ;).

Groet en succes, Bert
 
ik heb roodkoperen pijp van 80 mm, druk rond de 3/4 bar
Als je hiermee 3 tot 4 bar bedoelt en geen 0,75. :hammer:

wanddikte buis is 2,5 mm en fronten van 1,75 mm

Ik zou die 4 bar toch echt maar uit je hoofd laten, want zonder stoommachine is dat niet nodig en boven de 3 bar bouwen als beginner: NEE!
Want je voldoet niet aan de eis "vakbekwaam persoon", die hoort bij meer dan 3 bar (maar buiten de PED valt).

Mijn kladje geeft aan bij 3 bar:
Belasting langsnaad 4,44
Belasting rondnaad 2,22
(in deze formule gebruikte treksterkte is 20)

Benodigde plaatdikte romp 0,55 mm
Benodigde plaatdikte front 0,59 mm

Conclusie rompdikte 2,5 is goed
Plaatdikte van front 1,75 zou ook goed moeten zijn.
Uiteraard met mits en maar.
Zo moet het wel naadloze pijp zijn.
En het front moet een straal hebben van de diameter.




Reken het zelf na, want jij blijft verantwoordelijk als de ketel een ongeluk veroorzaakt.
 
Laatst bewerkt:
Dit doet zo nu en dan wel het nodige stof opwaaien en af en toe vliegen de smeedhamers links en rechts ook al weer aardig in de rondte :D.
Dit gebeurde blijkbaar vroeger ook al en nu nog steeds, dus dat zal er op zijn tijd wel een beetje bij horen en gewoon nodig zijn :p.
iedereen heeft dat gehad rond die leeftijdo_O
 
na een kwartier uitleg heb ik het voor elkaar gekregen om mijn opa wijs te maken dan het koper voor het front te dun was:frustie:
 
Gewoon water is prima voor het afpersen, maar gebruik absoluut geen gas. Dit ivm de samendrukbaarheid van gassen en dat geeft flinke klap als het fout gaat. Water is niet samen te persen en de ketel zal alleen barsten als het onverhoopt fout gaat.

Wanneer je test met water is het dus zaak dat je goed ontlucht en de tank volledig vult met water. Als dat gelukt is kan je doorpersen tot een druk die je nodig hebt.
ik heb zelf een afperspomp gemaakt van een oude potkrik, die pompt gewoon water tot 150 bar, dus je kan er van alles mee afpersen
 
Had nou maar gewoon een handvoedingpomp gemaakt, die heb je toch nodig om straks de ketel te kunnen bijvullen als er druk op staat.
ik heb dat ding al een jaar geleden gemaakt en toen had ik er nog geen idee van dat ik dit zou gaan maken
Met welke argumenten heb je hem weten te overtuigen?
dat een ervaren bouwer het had uitgerekend, maar hij is zn hele leven verwarmingsmonteur geweest dus ook daar was hij niet zomaar van overtuigd
 
verwarmingsmonteur
Dat zegt niets.
Zo was er hier ook eentje: beweerde vol overtuiging dat je voor koperen stoomketels makkelijk tin kon gebruiken, cv installaties en waterleiding kunnen ook makkelijk 3 bar aan.
Vergat alleen dat stoom bij 3 bar 143 graden warm is en dat tin dan al zijn sterkte verloren heeft.
 
Back
Top