Ik denk dat 600€ uitgeven aan een starter boot heel veel geld is.
Tuurlijk, 600 Euro is voor een hoop mensen veel geld.
En als ik achteraf kijk wat ik aan modelbouw uitgegeven heb dan is dat achterlijk.
Ik heb alles verkocht en ik heb maar een heel klein beetje bij hoeven te leggen om een Porsche Cayman S te kunnen kopen.
Maar als je nou alleen maar een romp hebt en je moet er een motor bijkopen, en hardware.
Dan is het verstandiger en goedkoper om een goed gebouwde en goed varende gebruikte boot te kopen.
En al zou je kiezen voor opknappen, het is geen echt modelbouw maar je bent meer een soort schadehersteller en spuiter.
Modelbouw is als je hem van tekening of zo bouwt, uit het niets.
Maar OK, je gaat hem opknappen, dan moet je met aceton en alcohol aan de gang om alles schoon en kaal te krijgen.
Dan schuren.
En dan alle overtollige gaten dichten en de romp herstellen.
Als je nog nooit met glasweefsel en epoxy gewerkt hebt dan kan dat ook wel eens tegenvallen.
Plus dat al dat geschuur en die chemische zooi als epoxy niet zo best is. ik heb wel eens na het bouwen van 2 mallen 3 weken in het ziekenhuis gelegen.
Maar dan is je romp weer glad, dan moet je een motor kopen (minimaal 250 euro) uitlaat (100 euro) hardware (200 euro) radiobox, kleinmateriaal, tank, slangen, schroef (200 euro).
En dan heb je een boot die zich niet kan meten met de huidige techniek.
Ik heb tussen 1985 en 1995 wat echte speedboten gehad, ze waren de snelste uit de jachthaven, 110-120 km/u, harder was toen niet mogelijk.
Als je nu kijkt hoe snel de huidige vergelijkbare boten zijn (Bernico) en hoe stabiel ze dan nog liggen bij 150 km/u dan zou ik nooit meer kiezen voor een oude boot.
En dat kan je ook een beetje doortrekken in de modelboten.
Vroeger werden de boten eerst als houten boot gebouwd, met alle oneffenheden en foutjes die je dan krijgt.
Daar werd een mal van getrokken en de rompen werden dan van polyester gemaakt.
Tegenwoordig is het allemaal CNC, exact symmetrisch, geen bouwfouten en de rompen worden van epoxy gemaakt, al dan niet onder vacuum.
Dat CNC betekent dan ook dat alle hoeken strak en scherp zijn, iets wat best wel belangrijk is voor een goed varende boot..
Het is afwegen wat je wilt en ik kan niet in iemand zijn portemonnee kijken.
GJ