Hoe lang "gaat een accu mee".

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ernst Grundmann, 6 jan 2018.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Hoe lang gaat een accu mee?
    Moeilijk om daar een eensluidend antwoord op te geven, het hangt van zo veel factoren af. Maar als je de accu's goed behandeld kunnen ze jaaaaren mee gaan.
    Vandaag heb ik van twee zenders (eindelijk) de accu's vervangen. De eerste is een heel oude Futaba FC-18 die ik in 1991 of 1992 heb gekocht en sindsdien heel veel gebruikt. De laatste keer dat ik de accu daarvan heb vervangen is op 1-2-2002 geweest. Er is toen een 8 cellen Sanyo Cadnica NiCd accu in gegaan met een capaciteit van 2200mAh. Daarmee kon ik vele uren met deze zender "werken". Toch werd langzaam maar zeker de capaciteit steeds minder maar het bleef ruim voldoende.
    In september 2016 heb ik de zender met die accu gebruikt bij de vlucht van de First Aviators met de Blèriot XI over de Alpen, de Simplon pas. De capaciteit was toen nog ongeveer 1800mAh, ook nog ruim voldoende.
    Helaas liep de capaciteit de laatste tijd sneller terug. Ook werd de zelfontlading behoorlijk groter. De capaciteit is nu nog krap 1200mAh en de zelfontlading behoorlijk groot. Binnen een week of 5 á 6 is de accu vrijwel leeg. Tijd voor een nieuwe accu dus.
    De tweede zender is een Futaba 7C, gekocht in 2009. Er zat een 8 cellen NiMH accu van 600mAh in. De capaciteit is nu nog maar net aan 400mAh en de zelfontlading is dramatisch. Binnen een week is de accu leeg! Ook de hoogste tijd voor een nieuwe dus.
    Voor beide zenders heb ik gekozen voor een 3 cellen LiFePo accu met een capaciteit van 1500mAh. Voor de FC-18 is dat duidelijk minder dan 2200mAh maar zelfs met 1500mAh kan ik nog uren vliegen dus dat is echt wel voldoende. Voor de 7C is het meer dan een verdubbeling t.o.v. 600mAh. Die zender kan ik nu misschien wel een hele dag gebruiken voor de accu leeg is.
    De vraag is alleen hoe lang zullen deze accu's mee gaan? De nu gangbare accu's hebben een behoorlijk lange levensduur, mits goed behandeld zou dat toch minstens een jaar of 5 moeten kunnen zijn. Of dat ook echt zo zal zijn durf ik niet te voorspellen, daarvoor heb ik nog te weinig ervaring met deze accu's. Voorlopig kan ik weer zorgeloos vliegen, denk ik :rolleyes: , ehh hoop ik. :weetnie:
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2018
    jve vindt dit leuk.
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoop ik ook. Normaliter moeten LiFePo´s erg lang meegaan. Met A123 cellen had ik die ervaring ook.

    Maar twee Nanotech LiFePo´s die als ontvangeraccu in m´n Rascal 110 dienden waren toch na 3 jaar uitgerangeerd. Ondanks dat ze weinig gebruikt worden (4-5 vliegdagen per jaar). Dat viel me toch een beetje tegen.
     
  3. André_D

    André_D

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Sambeek
    Ik gebruik al 12 jaar LiFePo's. Ik vind ze de beste die er zijn. Ook na een kortsluiting niet meteen kapot.
    De oudste heb ik na ruim 10 jaar goed werkend (ongeveer 15% capaciteitsverlies) verkocht met een elektrokist.
    Voor ontvangerakku gebruik ik geen andere meer. Voor aandrijving gebruik ik ze als ik voldoende ruimte heb.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik probeer al heel lang vast te stellen hoe dat nu precies in zijn werk gaat met die levensduur (heb 7 vliegaccu's voor het indoor vliegen, die op zijn gunstigst 26 weken per jaar iedere week één keer gecycled worden), en daarvoor hou ik heel strikt vliegtijden (dus ontlading) aan en markeer het aantal cyclussen op de accu's zelf.
    Na iets van 8 jaar en minstens 28 pakketten verder (o.a. Robbe roxxy, GensAce, SLS) zit er eigenlijk totaal geen eenduidigheid in, de enige (vage) trend die ik kan ontdekken is dat bij iedere fabrikant er wel één of twee pakketten bij zitten die heel snel de geest geven (sommige al na 8 cyclussen) en dat er eigenlijk meer verband zit tussen aankoopdatum en einde levensduur, dan tussen aantal cyclussen en einde levensduur. tussen de 2 en de 3 jaar ongeveer beginnen ze eigenlijk allemaal vrij plotseling in te kakken, altijd op één cel.

    Ik behandelde de pakketten netjes (legde ze nooit langer dan een dag volgeladen weg), belastte ze nooit echt zwaar (mischien 6~7 C ontlading) en laadde altijd met 1C door de weeks, en iets minder dan 2C op de vliegavonden.
    Ik heb nog nooit meer dan 85 cyclussen uit een pakket gehaald, en ik wijt dat eigenlijk volledig aan de lage gebruiksfrequentie.

    Oeps.... ik zie dat dit over LiFePo gaat, en ik gebruik zelf LiPo.... Toch maar even laten staan, het was hoofdzakelijk de "5 keer per jaar" die me triggerde....
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het gaat niet specifiek over LiFePo maar accu's in het algemeen. De accu's in mijn zenders moesten echt vervangen worden omdat ze te ver heen waren. Ik ben van NiCd en NiMh over gestapt op LiFePo in de hoop dat die het langer gaan volhouden. Wat levensduur aangaat zou ik het liefst NiCd gebruiken maar daar kleven weer andere nadelen aan. De NiMh heeft me erg teleurgesteld. Net aan de helft van de levensduur van de NiCd en in die tijd veel sterker teruggelopen. Het is me opgevallen dat vooral de zelfontlading heel sterk is toegenomen. Binnen maximaal 2 weken na het laden was die NiMh accu al weer leeg. Nou ja leeg, hij leek nog prima op spanning maar wanneer je de zender aan zet, dus stroom ging gebruiken, stortte die spanning heel snel in en binnen 10 minuten ging het alarm af dat de accu leeg was. De laatste keer kon ik nog net op tijd landen, eenmaal op de grond kon ik niet eens terug taxiën want de zender was al uitgeschakeld. :eek:
    Jouw bijdrage over LiPo's is zeker welkom en van belang. Zo kunnen we misschien ervaringen delen. Overigens is mijn ervaring vergelijkbaar. Ook een aantal van mijn LiPo's lijken weinig te lijden te hebben van het gebruik maar verouderen duidelijk toch in de loop van de tijd. Mijn oudste LiPo's die ik nog gebruik zijn nu een jaar of 7 á 8 oud. Ze "werken" nog prima en de capaciteit is ook nog behoorlijk goed. De stroom die ze kunnen leveren is echter merkbaar minder, alsof de inwendige weerstand hoger is geworden. Volgens de lader is dat nauwelijks het geval maar de inwendige weerstand hangt ook af van de manier waarop je die meet. De lader meet die dus op een manier die een (te?) gunstige waarde oplevert. Tijdens het gebruik is de werkelijke inwendige weerstand dus toch hoger. Maar de accu's zijn nog steeds bruikbaar voor mij dus je hoort me niet klagen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het gekke is, dat ik van meerdere van die 3S paketten met een kapotte cel er een 2S pakket van gemaakt heb, en die hielden het dan nog weer jaren vol.
    En ik heb een paar letterlijk stokoude (10? 15? jaar) pakketjes, die het als gewone voeding voor simpele electronica nog prima doen....
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb hier nog een Kokam pakketje liggen uit de tijd dat die lipo`s net op de markt kwamen.
    Het pakketje ligt al jaren werkloos maar doet het nog prima !
     
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    De meeste lipo's gaan hier maar 1of 2 jaar mee maar dan worden ze wel volop en veel gebruikt en best zwaar belast , ze worden wel in storage gelegd
    maar dan alleen als het echt ''winter'' wordt en er lang niet gevlogen kan worden,
    De meeste lipo's werken nog wel na 2 jaar maar de power is er echt wel uit ook de interne weerstand is vaak verdrievoudigd of meer
    ook bij bijvoorbeeld een 3000mah lipo is dan vaak met 2000mah dan al wel ''leeg'' te noemen.
    de laatste series van de HK Nanotech lipo's met hoge c waarde doen het hier erg goed en houden het goed vol.
    Lipo in mijn zender een 2200mah 3S die gaat jaren mee en eens in de 3 maanden laadt ik deze.

    mvg Andre
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij is er maar 1 antwoord mogelijk op de vraag : Hoe lang gaan accu's mee.
    Namelijk: Tot ze stuk zijn.

    De oude Kokam lipo's gingen eeuwig mee, de nieuwere lipo's worden soms al minder na een paar keer lader en ontladen.
    Ik heb met 20 jaar oude nicads gewerkt op mijn werk, die stonden in de vreskou maar ook in 40 graden en die dingen waren niet stuk te krijgen.
    Lifepo's zijn er in veel soorten, de platte cellen lijken minder te zijn dan de A123 cellen.
    Die A123 zijn ook bijna niet stuk te krijgen.

    Dus de conclusie blijft, er is geen peil op te trekken, ze kunnen vandaag nog goed zijn en morgen niet meer werken.

    GJ
     
    FStrating vindt dit leuk.
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Met Hyperion VX 25C accu's heb ik erg goede resultaten. 4S 3300 mAh capaciteit, nooit meer dan 45A belasting en nooit echt leeg (restcapaciteit 20%) gevlogen.
    Ik heb ooit gelezen dat de kathode van een LiPo cel oxydeert als de spanning boven de 3,92 volt per cel is, dus volgeladen wegleggen is erg slecht voor de capaciteit van de accu. Daarom breng ik de accu's aan het einde van de vliegdag altijd naar storage en als ik met volgeladen accu's op het veld kom en ik kan niet vliegen dan zal ik de accu's altijd ontladen tot 70%.
    Accu 1 heeft na 7 jaar een daling in capaciteit die voor mij aanleiding is de accu te vervangen. Accu 2 is nog goed en gaat zijn 8e seizoen in.

    Voor op het veld gebruik ik een deep discharge loogelaccu van 24Ah, daar trek ik 6,6A uit om de Hyperions te laden, ik kan daarmee 7x bijladen wat voldoende is voor een normale vliegdag. Na thuiskomst gaat deze accu meteen onder de lader. Deze accu ging na 5 jaar stuk.
     
  11. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Accu 2 heeft het inmiddels begeven en heeft het 8e seizoen niet gehaald. Ik heb beide vliegaccu's vervangen door nieuwe Hyperion 4S 3300 mAh van 25C. Einde vlucht zit nu rond de 25% in plaats van 20% met de oude accu's.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mijn ervaring is dezelfde als die van Gert Jan.
    Het gekke was dat mijn vliegaccu's het vaak langer volhielden als de lipo ontvangeraccu's
    Wel altijd op storage modes opgeslagen ook ving ik een dag later weer vliegen.
    Ik had het idee dat oudere accu's wel slechter tegen de kou konden.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zenderaccu's:
    In m'n Futaba ff7 heb ik vorig jaar een nieuw pakket gedaan. De oude was na 7 jaar 'op'.
    Meteen twee pakketten gekocht; ik wissel ze regelmatig om zodat ze ongeveer gelijk gebruikt worden. het 2e pakket zit altijd als reserve geladen in de zenderkoffer. Ik kan er minimaal 4 uren mee varen.
    In de Graupner MX-16 zit, na 5 jaar, nog steeds het originele pakket. Na 3 uur geeft hij aan dat hij wel weer aan het sap mag.

    Nicads: heb ik er nog 3 van: 1 x 12V voor de geluidsmodule van de Titanic. Ligt er al 4 jaar in, waarvan het laatste jaar nauwelijks gebruikt. Is nog prima.
    2 pakketten van 7,2V, 2.400 mAh, ondertussen 8 jaar oud: die vertonen langzamerhand leeftijdsverschijnselen. Ik krijg er niet meer dan 1.800 mAh in.
    Op zich niet zo'n probleem: ik gebruik ze in mijn Müritz, met een motortje wat op volle kracht wel 450 mA gebruikt en wat LEDjes.

    NiMH, 7,2V, 3.000mAh: zijn redelijk nieuw (2 jaar) en in prima conditie.

    Lipo's in alle soorten en maten: 2S, 3S en 4S van diverse capaciteit.
    Sinds dat ik Lipo's gebruik (nu zo'n 7 jaar geleden) heb ik 2 pakketten weg moeten gooien. Eentje door m'n eigen schuld (kortsluiting) de ander omdat ik de verlichting van een schip niet had uitgeschakeld. Na twee weken niet in m'n hobbyruimte te zijn geweest, zag ik op een gegeven moment nog 3 LEDjes héél zwak branden... De Lipo was overleden.

    Nu trek ik geen enorme stromen uit m'n lipo's; de grootste verbruiker is de Jetboat.
    Beide motoren hiervan gebruiken bij het accelereren samen zo'n 5A, op topsnelheid nog geen 3A.
    De andere schepen zitten daar vér onder.
    Laden doe ik op max 1C, thuis.
    Ik hoef niet perse accu's aan de vijver snel te laden, want meestal heb ik meer accucapaciteit bij me dan dat ik zin heb om te varen...
    Na een uur of 2 varen vind ik het welletjes.
     

Deel Deze Pagina