Roel van Essen
Forum veteraan
Een niet-modelvlieger hier. Met kromme tenen wat argumentatie gelezen. Een paar citaten en mijn reacties.
"Reguliere" modelvliegers dienen zich te houden aan de regels van hun club.
Conformeer je je daar niet aan of wil je daar niet aan voldoen? Dan krijg je allereerst commentaar van mede-clubleden.
"Hé joh, kap daar eens mee. We houden hier rekening met de omwonenden."
Vervolgens word je netjes aangesproken door een bestuurslid:
"Hé ik hoor klachten over jouw vlieggedrag. Wil je voortaan niet meer boven onze buren low passes maken?"
Bij volharden in het niet-gewenste gedrag mag je afscheid van de club nemen.
Zo werkt het bij de meeste verenigingen. Dat heet "sociale controle". Over het algemeen een prima systeem!
Als je je nou gewoon tot je eerste twee zinnen had beperkt, was er geen discussie geweest.
Ja, FPV-vliegen (met een weet-ik-veel-hoeveelcopter) of een vleugelkist KAN prima en met weinig meer risico's dan LOS vliegen.
Het feit dat je met LOS-vliegen geen diepte ziet, is al ontkracht door Bert, dus daar zal ik verder geen woorden meer over vuil maken.
Maar "dom rondjes vliegen boven het veld" is natuurlijk iets wat na drie minuten al vervelend wordt. Dus wordt er verder weg gevlogen, langs de Python op de Efteling, in de mist omhoog naast de Dom van Utrecht, een vrijwel verticale FPV stijgvlucht maken in een aanvliegroute van Schiphol... En zo staan er nog wat fraaie voorbeelden op diverse plekken op Internet.
Ja, het kan net zo veilig als "normaal" modelvliegen, maar verdorie... Da's zo saai...
"Niet omdat het moet, maar omdat het kan!" is tegenwoordig de leus.
Waarom denk je dat de regelgevers acht jaar geleden al stelden dat je bij FPV-vliegen een spotter moest gebruiken?
Omdat je, ook met een camera met pan&tiltfunctie nog steeds zeer beperkt bent qua zicht. Ja, ook met een groothoeklens. Zo'n lensje op een FPV-camera is wel een héél slecht substituut voor het menselijk oog: focust slecht, op grotere afstand is een relatief klein, naderend ofject pas op het laatste moment te zien. Het menselijk oog reageert instinctmatig op prikkels, op beweging. Beweegt er iets in je perifere zicht, wordt jouw oog daar bijna automatisch op gericht en gefocust. En als laatste over je zintuigen: de camera op je vliegmachine (rotor of plank) heeft geen oortjes. Oortjes die hem waarschuwen voor gevaar wat zich (nog) buiten het perifere zicht bevindt. Probeer eens met oogkleppen naast je ogen geplaatst een drukke weg over te steken en realiseer je hoeveel je op zo'n moment op je oortjes vertrouwd.
En ene Sander S. riep het al, voordat hij het hier gezien had: hoe meer elektronica ergens in stopt, deste groter de kans dat het stuk gaat. Return to home kan ook falen.
Wat nog steeds niet tot je blijkt door te dringen is het simpele feit dat een aantal mensen hier niks tegen FPV heeft, maar dat ze aardig pissed off worden als iemand simpele zaken op vlieggebied, die door hele redelijke mensen met elkaar zijn afgesproken en waar door diverse clubs hard voor is gewerkt, nogal nonchalant naast zich neerlegt.
Door dat soort incidenten is de goede naam van modelvliegend Nederland de laatste tien jaar achteruit gevlogen.
Ondanks het feit dat modelvliegen in de jaren sinds 1945 een veiliger taak van sport is dan ganzenborden of "Mens erger je niet".
De modelvliegsport is de laatste jaren gewoon in het verdomhoekje gekomen door klootzakken die "mooie" filmpjes willen maken of overlast veroorzaken op plekken waar ze niet mogen vliegen. Daarom reageren mensen zo fel.
Er zou geen "hetze" tegen drones of FPV zijn als iedereen z'n gezonde verstand had gebruikt.
Maar ja... Mijn filmpje moet natuurlijk spannender zijn dan dat van die ander...
Onjuist.justapoke zei:Oproep aan alle "echte / normale modelvliegers" die altijd over het gevaar van wildvliegen en FPV vliegen lopen te zeuren: stop dan zelf ook met modelvliegen want je bent zelf net zo'n groot "gevaar"!
"Reguliere" modelvliegers dienen zich te houden aan de regels van hun club.
Conformeer je je daar niet aan of wil je daar niet aan voldoen? Dan krijg je allereerst commentaar van mede-clubleden.
"Hé joh, kap daar eens mee. We houden hier rekening met de omwonenden."
Vervolgens word je netjes aangesproken door een bestuurslid:
"Hé ik hoor klachten over jouw vlieggedrag. Wil je voortaan niet meer boven onze buren low passes maken?"
Bij volharden in het niet-gewenste gedrag mag je afscheid van de club nemen.
Zo werkt het bij de meeste verenigingen. Dat heet "sociale controle". Over het algemeen een prima systeem!
justapoke zei:Ik ben het met je eens dat aan FPV een risico verbonden zit, in sommige gevallen net iets meer dan LOS. Het hangt er echter ook van af hoe je FPV vliegt. Het kan redelijk veilig, met net zo veel of weinig risico als LOS. LOS heeft ook nadelen want je ziet geen diepte. En met de juiste apparatuur kun je zelfs nog veilig buiten zicht FPV vliegen. Voor een paar tientjes heb je tegenwoordig gewoon return to home in je kist en beperk je dat risico tot een minimum.
Als je je nou gewoon tot je eerste twee zinnen had beperkt, was er geen discussie geweest.
Ja, FPV-vliegen (met een weet-ik-veel-hoeveelcopter) of een vleugelkist KAN prima en met weinig meer risico's dan LOS vliegen.
Het feit dat je met LOS-vliegen geen diepte ziet, is al ontkracht door Bert, dus daar zal ik verder geen woorden meer over vuil maken.
Maar "dom rondjes vliegen boven het veld" is natuurlijk iets wat na drie minuten al vervelend wordt. Dus wordt er verder weg gevlogen, langs de Python op de Efteling, in de mist omhoog naast de Dom van Utrecht, een vrijwel verticale FPV stijgvlucht maken in een aanvliegroute van Schiphol... En zo staan er nog wat fraaie voorbeelden op diverse plekken op Internet.
Ja, het kan net zo veilig als "normaal" modelvliegen, maar verdorie... Da's zo saai...
"Niet omdat het moet, maar omdat het kan!" is tegenwoordig de leus.
Waarom denk je dat de regelgevers acht jaar geleden al stelden dat je bij FPV-vliegen een spotter moest gebruiken?
Omdat je, ook met een camera met pan&tiltfunctie nog steeds zeer beperkt bent qua zicht. Ja, ook met een groothoeklens. Zo'n lensje op een FPV-camera is wel een héél slecht substituut voor het menselijk oog: focust slecht, op grotere afstand is een relatief klein, naderend ofject pas op het laatste moment te zien. Het menselijk oog reageert instinctmatig op prikkels, op beweging. Beweegt er iets in je perifere zicht, wordt jouw oog daar bijna automatisch op gericht en gefocust. En als laatste over je zintuigen: de camera op je vliegmachine (rotor of plank) heeft geen oortjes. Oortjes die hem waarschuwen voor gevaar wat zich (nog) buiten het perifere zicht bevindt. Probeer eens met oogkleppen naast je ogen geplaatst een drukke weg over te steken en realiseer je hoeveel je op zo'n moment op je oortjes vertrouwd.
En ene Sander S. riep het al, voordat hij het hier gezien had: hoe meer elektronica ergens in stopt, deste groter de kans dat het stuk gaat. Return to home kan ook falen.
Wat nog steeds niet tot je blijkt door te dringen is het simpele feit dat een aantal mensen hier niks tegen FPV heeft, maar dat ze aardig pissed off worden als iemand simpele zaken op vlieggebied, die door hele redelijke mensen met elkaar zijn afgesproken en waar door diverse clubs hard voor is gewerkt, nogal nonchalant naast zich neerlegt.
Door dat soort incidenten is de goede naam van modelvliegend Nederland de laatste tien jaar achteruit gevlogen.
Ondanks het feit dat modelvliegen in de jaren sinds 1945 een veiliger taak van sport is dan ganzenborden of "Mens erger je niet".
De modelvliegsport is de laatste jaren gewoon in het verdomhoekje gekomen door klootzakken die "mooie" filmpjes willen maken of overlast veroorzaken op plekken waar ze niet mogen vliegen. Daarom reageren mensen zo fel.
Er zou geen "hetze" tegen drones of FPV zijn als iedereen z'n gezonde verstand had gebruikt.
Maar ja... Mijn filmpje moet natuurlijk spannender zijn dan dat van die ander...
Laatst bewerkt: