Hallo,
Deze vraag gaat niet specifiek over modelbouw maar aangezien hier waarschijnlijk relatief veel ervaring is met dit soort zaken leek het mij toch een goed idee om deze vrag hier te stellen.
Ik ben op zoek naar een kleine Wh of Ah meter, zoiets als dit:
http://www.rc-electronics-usa.com/ammeters/dc-amp-meter.html
of
https://nl.aliexpress.com/item/New-...tmeter-Ammeter-free-shipping/32522986372.html
Is zoiets ook ergens in Nederland te koop?
Bij deze vraag hoort natuurlijk een onderliggende vraag: wat wil ik hier eigenlijk mee doen/bereiken?
Ik wil de gel-accu's (2x6V 7Ah in serie) in het elektrische autootje van mijn zoontje (zo eentje waar hij zelf in kan zitten en sturen) vervangen door LiFePo4 cellen (4S 5P, 20x Heter/Enerpower 26650 3400mAh - 10.2A LiFePo4).
De actieradius met de gelaccu's vind ik te klein, zeker omdat ze ook al flink wat van hun oorspronkelijke capaciteit verloren zijn (per ongeluk een paar keer veel te lang aan de meegeleverde 'oplader' laten hangen).
Nu heeft de auto een ingebouwde voltmeter in het dashboard en met de gel-accu's kon ik zo nog wel enigszins inschatten of we snel moesten omkeren of nog even verder konden rijden. Het spanningsverloop van LiFePo4 cellen is echter zoooo vlak dat ik daar niets meer aan zal kunnen zien.
Om toch een idee te krijgen hoeveel er nog gereden kan worden leek het me een aardig alternatief om dan maar de gebruikte Ah of Wh te meten tijdens het rijden. In principe zou ik met 17Ah een flink eind moeten kunnen rijden maar toch vind ik het een prettig idee te weten of er nog speling is.
Een alternatief of aanvullend idee is natuurlijk om ipv één pack er twee van te maken: 3P en 2P of 4P en 1P en naar het 'reserve' pack te wisselen als de eerste op raakt, maar dan moet ik die twee packs afzonderlijk laden. Daarnaast zijn de packs niet symmetrisch (kan er natuurlijk altijd nog cellen bijbestellen) en daardoor zou het grotere pack waarschijnlijk meer laadcycli meemaken dan het kleinere 'reserve' pack. Eén enkel pack heeft daarom ergens wel de voorkeur.
Samenvattend, mocht iemand weten waar dit soort metertjes in Nederland te koop zijn (voor een vergelijkbaar bedrag als in de links) of nog een ander slim idee hebben dan hoor ik het graag.
P.S. Wat betreft de veiligheid: Voor het gebalanceerd opladen zal ik een (authentieke) iMax B6 mini gebruiken. Verder wil ik nog een 'LingSY Lipo Battery Low Voltage Tester Checker ' aansluiten om de cellen ook tijdens het rijden in de gaten te kunnen houden. En voor het parallel aansluiten van de cellen overweeg ik om zekeringdraad te gebruiken, voor het geval één van de cellen interne kortsluiting krijgt. Lijkt alles bij elkaar voor sommigen misschien wat overdreven (het zijn LiFePo's en geen LiPo's) maar het is wel mijn zoontje van vier die er bovenop zit (wel nog met een dikke stoel ertussen) dus ik wil geen enkel onnodig risico.
Deze vraag gaat niet specifiek over modelbouw maar aangezien hier waarschijnlijk relatief veel ervaring is met dit soort zaken leek het mij toch een goed idee om deze vrag hier te stellen.
Ik ben op zoek naar een kleine Wh of Ah meter, zoiets als dit:
http://www.rc-electronics-usa.com/ammeters/dc-amp-meter.html
of
https://nl.aliexpress.com/item/New-...tmeter-Ammeter-free-shipping/32522986372.html
Is zoiets ook ergens in Nederland te koop?
Bij deze vraag hoort natuurlijk een onderliggende vraag: wat wil ik hier eigenlijk mee doen/bereiken?
Ik wil de gel-accu's (2x6V 7Ah in serie) in het elektrische autootje van mijn zoontje (zo eentje waar hij zelf in kan zitten en sturen) vervangen door LiFePo4 cellen (4S 5P, 20x Heter/Enerpower 26650 3400mAh - 10.2A LiFePo4).
De actieradius met de gelaccu's vind ik te klein, zeker omdat ze ook al flink wat van hun oorspronkelijke capaciteit verloren zijn (per ongeluk een paar keer veel te lang aan de meegeleverde 'oplader' laten hangen).
Nu heeft de auto een ingebouwde voltmeter in het dashboard en met de gel-accu's kon ik zo nog wel enigszins inschatten of we snel moesten omkeren of nog even verder konden rijden. Het spanningsverloop van LiFePo4 cellen is echter zoooo vlak dat ik daar niets meer aan zal kunnen zien.
Om toch een idee te krijgen hoeveel er nog gereden kan worden leek het me een aardig alternatief om dan maar de gebruikte Ah of Wh te meten tijdens het rijden. In principe zou ik met 17Ah een flink eind moeten kunnen rijden maar toch vind ik het een prettig idee te weten of er nog speling is.
Een alternatief of aanvullend idee is natuurlijk om ipv één pack er twee van te maken: 3P en 2P of 4P en 1P en naar het 'reserve' pack te wisselen als de eerste op raakt, maar dan moet ik die twee packs afzonderlijk laden. Daarnaast zijn de packs niet symmetrisch (kan er natuurlijk altijd nog cellen bijbestellen) en daardoor zou het grotere pack waarschijnlijk meer laadcycli meemaken dan het kleinere 'reserve' pack. Eén enkel pack heeft daarom ergens wel de voorkeur.
Samenvattend, mocht iemand weten waar dit soort metertjes in Nederland te koop zijn (voor een vergelijkbaar bedrag als in de links) of nog een ander slim idee hebben dan hoor ik het graag.
P.S. Wat betreft de veiligheid: Voor het gebalanceerd opladen zal ik een (authentieke) iMax B6 mini gebruiken. Verder wil ik nog een 'LingSY Lipo Battery Low Voltage Tester Checker ' aansluiten om de cellen ook tijdens het rijden in de gaten te kunnen houden. En voor het parallel aansluiten van de cellen overweeg ik om zekeringdraad te gebruiken, voor het geval één van de cellen interne kortsluiting krijgt. Lijkt alles bij elkaar voor sommigen misschien wat overdreven (het zijn LiFePo's en geen LiPo's) maar het is wel mijn zoontje van vier die er bovenop zit (wel nog met een dikke stoel ertussen) dus ik wil geen enkel onnodig risico.