Wat is nou een goede (goedkoop) auto autootje voor rc vliegtuig transport?

Hallo Allemaal.

De topic zegt het al:
Ik ben aan het kijken voor een auto welke vooral bedoeld is om mijn grotere vliegtuigen fatsoenlijk in de auto te krijgen.

Ik heb nu een BMW sedan. Bij deze zit er achter de achterbank een stalen plaat om het geheel stijver te maken. De achterbank kan dus niet neerklappen.
Daardoor past bar weinig in.
Aangezien het een Sedan is kan ik alleen vliegtuigen kwijt in de breedte op de achterbank.
Een 700heli gaat nog net wel.

Eigenlijk is een kleine station of een hatchback al prima.
Maar aangezien het een 2de auto is zoek ik iets dat te zwaar is (vanwege de wegenbelastingen).

Graag jullie meningen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb (al jaren) een Dacia Logan MCV van het eerste type. De 1.4 MPI, die rijdt wat mij betreft uitstekend en is prettig licht, goedkoop in onderhoud en uiterst betrouwbaar.
Er past enorm veel in. Ik heb spanbandjes onder het dak en kan daar vleugels van meer dan 2 meter met gemak in opbergen.
 
takbox.jpg


Ook 2e hands goed te vinden.
 
Ik heb vorig jaar 4 vliegtuigen (2 charters, een HK Spacewalker en een Calmato laagdekker) en een .50 heli meegehad naar twee fly-inns, in een gewoon tweedeurs Opel Corsaatje....

Een BigLift, plus een Charter plus een Spacewalker plus een .50 heli lukt ook nog wel.

Twee .60 heli's, startkist, kantenmaaier, generator en een stuk of vier zenders zijn ook geen probleem.
 
vorig jaar op vakantie naar Oostenrijk met mijn vrouw samen in een Mazda MX-5, naast de bagage voor 1 week ook nog 2 vliegtuigen, laadspullen en zender mee......

Nu naar het veld met de MX-5 gaan mee, de MPX Heron, de funglider, een drone, 2x DLG dit alles op de bijrijdersstoel, dan kunnen met dak dicht ook nog 2 kleine modellen op de hoedenplank mee en de zenders en laadkoffer gaan in de kofferbak.....................
 
Dure grap een extra auto om vliegtuigen te vervoeren (aanschaf, onderhoud, verzekering, belasting, brandstof e.d.). Misschien is een aanhanger een optie.
 
In principe kan je in elk stationwagen of hatchback een hoop kwijt, gewoon even de achterbank neer en klaar!

Veel is afhankelijk van jou budget natuurlijk. En natuurlijk ook wat je verstaat onder "grotere" vliegtuigen. Voor sommigen zal een vlieger van 160cm span al behoorlijk groot zijn, terwijl anderen neerkijken op alles wat minder dan 2 meter is... heel relatief allemaal.

Ik weet niet hoe eea in Nederland zit, maar in Belgie heb je bvb 'lichte vracht' (doorgaans bedoelt voor goederentransport, geen achterbank dus - type opel combo/peugeot partner) waar je een verlaagd tarief voor de belastingen geniet.
 
Jaren met een Mitsubishi COLT CZ3 hatchback gereden. Achterbank en voorstoel bijrijder kunnen helemaal plat wat een totale lengte van 230cm van dashboard tot achterklep opleverde en een totale vleugel lengte van 250cm van bovenop het dashbord.

Sopwith Pup van Toni Clark (1:3,3) en de 1:3 Sukhoi 31 van Airworld gingen er moeiteloos in.

Topauto. Heb nu een station maar de Colt was practischer [emoji1]
 
Ik heb maar een kleine auto Hyundai i10 maar daar hang ik een aanhanger aan
met een binnenruimte van B 90 L 192 H 50 Cm daar past veel in met een beetje passen
en dan heb ik nog de kofferruimte van de auto.
 
Een dakkoffer of een aanhanger vind ik geen optie.
Wellicht als ik een keer mee ga met een groep dat jaarlijks voor een paar dagen naar Duitsland gaat om te vliegen, dan wel.

Ik heb een dubbeldekker met vleugels die niet deelbaar zijn en bijna 2m lang zijn. En het vliegtuig past net niet goed in mijn auto (overdwars met allerlei fratsen lukt wel).

In principe elke hatchback met een voorbank dat bijna volledig naar achteren kan is een goede optie.
Ik ga de genoemde autos eens nader onderzoeken.
 
Een camper of een caravan? Heb je ook aan het veld de nodige gemakken.
 
er zijn er al 2 met camper..
aangezien wij geen clubhuis hebben, kan zo'n camper toch nuttig zijn als iemand koffie is vergeten..

Ralph, vroegah had Rinus een Ford mondeo, hatchback. hij had zijn leuning plat, en eigenlijk kon hij alles erin krijgen wat hij heeft.
inclusief zijn grote rode gevaarte met 2 m vleugel.
Nu had hij wel het voordeel van een vlakke laadvloer, en de ruimte tussen dak kofferbak en bodem koffer was nog redelijk.
volgens mij had hij zelfs vals gespeelt, en had hij heel de achterleuning van de achterbank eruit gesloopt.

Wat is het probleem bij het in de auto zetten van de dubbeldekker, de lengte of de hoogte van het toestel?
mijn ultimate heeft ook een hoge staart, en staat hoog op zijn wielen, is in een hatchback lastig languit te zetten.
alleen is de mijne 1,5 lang, vleugels van 1,4 meter.. past evt precies overdwars..

mijn edge (1,80 lang) zou ook een probleem zijn in een hatchback..
of ik moet hem op zijn zij vervoeren, en het stabilo eraf halen (wat ook kan bij dat toestel)
wordt hij wat lager..
 
Hallootjes,

Het toestel waar het om gaat is de Oxai Citrin. Het probleem is de lengte van de fuselage.
De 2 vleugels zijn niet deelbaar, maar die passen wel.
Maat het model is langer dan de vleugels breed zijn.
attachment.php


Als mijn achterbank een skiluik had of kon inklappen was het allemaal opgelost.
 
o, jij kan heel de bank niet plat gooien?
die uitdaging had ik nog ff niet in de gaten..
Dan wordt het inderdaad wel erg kritisch.
 
He???? Wie koopt er (als modelvlieger) nu een auto waarvan de bank niet plat kan?

Is letterlijk het ALLEReerste waar ik naar kijk, en heb meerdere keren een koop voorbij laten gaan vanwege dat (een keer een bloedmooie en in perfecte staat verkerende Alfa 155).

Neerklapbare achterbank en trekhaak, zijn voor mij onverbiddelijke vereisten.
 
Sinds ik besmet ben geraakt met het H1N-RC virus is mijn kijk op de wereld ook helemaal veranderd hoor :)
e.g. Vroeger zag ik mooie open weilanden. Nu zie ik overal mooie potentiele vliegplekken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top