Leuke discussie dit! Is inderdaad jammer dat er op RCG zo terughoudend gereageerd wordt.
Er is weinig activiteit in het jet-drive gedeelte sinds het topic gesloten is.
Er wordt totaal niet gemodereerd op dat forum helaas, en zoals hier dat je zelf je eigen topic mag modereren is niet mogelijk.
Ik ben overigens erg benieuwd naar je eigen jet-drive ontwerp (post 20). Ik blijf je volgen.
Helaas door werkdrukte niet veel verder gekomen.
Zo ziet de 35mm er op dit moment uit. Het betreft alleen nog het aanzuigkanaal:
De verschillen met de gratis te downloaden variant:
- Compacter/korter
- Alleen een as-doorgang in het kanaal. de FJD heeft de rubber afdichting in het inlaatkanaal waardoor er een groot gat ontstaat. In dit ontwerp komt de rubber afdichting aan de buitenkant, met gelijk erachter de kogellager die tussen rubber en lager een smeernippel gaat krijgen
- Trechtervormig inlaat kanaal; omdat de snelheid van het model altijd lager ligt dan de snelheid van de waterstroom vlak voor de impeller, is de watertoevoer beperkend. Vandaar een steeds nauwer wordend ontwerp. Het oorspronkelijke ontwerp heeft een nagenoeg even grote inlaat kanaal doorsnede over de gehele lengte.
- draad-eind bevestiging van het statorhuis i.p.v. met speciaal voor kunststof zelftappende schroeven. Op dit moment is het ontwerp uitgerust met moeren die ingeklemd worden in de flens. Ik ga binnenkort ook speciaal voor 3D printen ontwikkelde metalen draadinserts testen. Je wilt niet dat er een uitbreekt als de jet geheel in het model is ingebouwd.
- Stator zal niet de vier vanen krijgen, maar meer zoals jij het ook gedaan hebt: meerdere kortere vanen onder een kleine hoek.
- korter statorhuis
- kortere stuurnozzle met "balgewricht" afdichting
Denk je dat je impellers voor 53mm ook nog in kunststof, nylon, gebruikt kunnen worden? Ik wil dan eventueel wel een setje uitproberen, om te kijken wat ze doen. Of zijn deze impellers niet voor een dual-stage aan te raden?
Tot nu toe hebben we de 45mm impeller in brons en in nylon (SLS 3D print) laten printen. Helaas is de laatste nog niet op duur getest. Wel schijnt hij het goed te doen (statische test). Gebruiker Kayaker op RCGroups is momenteel een model aan het bouwen met deze maat jet en nylon impeller.
Op zich is het nylon vrij sterk en niet erg flexibel. Maar het is geen brons natuurlijk.
Wat is de wanddikte van je bladen? Dat zal bepalend zijn. Als je wilt kan ik wat berekeningen erop los laten.
Enkel of dual zou niets hoeven uit te maken voor de krachten op de impeller zelf. Praktisch zou de tweede impeller ook minder te voortduren krijgen. Immers is de flow veel constanter en rotzooi zal blijven steken in de eerste trap in de regel.